امنیت

در حالیکه طالبان به افزایش حملات خود ادامه می دهند، ۲۳ فرد ملکی در هلمند کشته شدند

ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، منسوبین امنیتی افغان محل یک حمله موتربمب به تاریخ ۵ حوت ۱۳۹۶ در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، را بررسی می کنند. [نور محمد/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، منسوبین امنیتی افغان محل یک حمله موتربمب به تاریخ ۵ حوت ۱۳۹۶ در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، را بررسی می کنند. [نور محمد/ای اف پی]

کندهار -- مقامات با متهم کردن طالبان در رابطه با این قتل عام گفتند، به روز دوشنبه (۹ سرطان) چندین انفجار یک بازار مزدحم در ولایت هلمند را ویران کردند، و دست کم ۲۳ فرد ملکی را به قتل رساندند.

این تازه ترین خونریزی در حالی صورت می گیرد که طالبان و حکومت افغان هردو برای آغاز مذاکرات صلح با هدف پایان دادن به جنگ تقریباً دو دهه ای این کشور آماده می شوند.

دفتر والی و مقامات نظامی در اعلامیه های جداگانه گفتند، در نتیجه این انفجارها در بازار ولسوالی سنگین ۱۵ نفر زخمی شدند.

دفتر والی گفت، راکت ها ساعت ۹ صبح به وقت محلی با این بازار اصابت کردند، که پس از آن یک موتربمب منفجر شد. آنها طالبان را مقصر دانست.

اردو نیز طالبان را متهم کرد.

دفتر والی افزود، دو شورشی طالبان نیز کشته شدند.

اردو در اعلامیه خود گفت، «متأسفانه، ۲۳ فرد ملکی کشته و حدود ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.»

طالبان مسئولیت را رد کردند و اردو را به شلیک این راکت ها متهم کردند.

حملات در حال افزایش

این جنگجویان مناطق بزرگی از ولایت هلمند، یک منطقه ای که به خاطر تولید تریاک معروف است، را در کنترل خود دارند.

رئیس جمهور اشرف غنی این حمله تروریستی را محکوم کرد که به گفته وی چندین کودک را کشته برجا گذاشته است.

غنی در یک اعلامیه ایکه توسط دفترش صادر شد گفت، «حکومت افغان بار دیگر از طالبان می خواهد تا خشونت را رها کنند و خواست مردم برای خودداری از جنگ و شروع مذاکرات را بپذیرند.»

پس از آنكه طالبان یک آتش بس نادر را به مناسبت عید فطر به تاریخ ۴ جوزا اعلام کردند، خشونت كاهش یافت، اما مقامات می گویند كه این جنگجویان اکنون حملات خود بالای نیروهای امنیتی و مردم ملکی را افزایش داده اند.

در هفته های اخیر، چندین حمله وحشیانه تروریستی، نیروهای امنیتی افغان، مساجد، کارمندان حقوق بشر و سارنوالان را هدف قرار داده اند.

به تاریخ ۲ سرطان، شورای امنیت ملی گفت كه طالبان در هفته قبلی دست کم ۲۹۱ نفر از منسوبین امنیتی افغان را كشته بودند و آن را مرگبارترین هفته در این درگیری ۱۹ ساله خوانده بود.

طالبان از اکثر این حملات انکار کرده اند اما تائید می کنند که جنگجویان این گروه نیروهای امنیتی را هدف قرار داده اند.

افزایش خشونت در هفته های اخیر در حالی رخ می دهد که قرار است حکومت و طالبان هردو در مذاکرات صلح اشتراک کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

راکیت های شلیک شده در ولسوالی سنگین تعبیه شده بودند و با اسلحه شلیک نشده بودند، به همین دلیل نتوانسته به هدف اصابت کنند، و طالبان از شلیک راکت ها در بازار پشیمان هستند و بخاطریکه از رسوایی جلوگیری کنند، مسئولیت آن را به دوش اردو می اندازند.

پاسخ

مرگ بر تروریست ها، حامیان تروریست ها. در عقب این رویداد دست پاکستان است. پاکستان هرگز نمی خواهد که مردم افغانستان در صلح زندگی کنند و زندگی انسانی داشته باشند.

پاسخ

خداوند متعال همه کسانی که این مردم بیچاره ای ملکی را بی رحمانه کشته اند نابود کند. آیا آنها از خدا نمی ترسند؟ آیا آنها نزد خدا نمی روند؟ من باور دارم که چهره های این افراد در آخرت سیاه خواهند بود و به جهنم انداخته خواهند شد و در آنجا در آتش جهنم سوخته خواهند شد. پس از آن که گزارش شما را خواندم، نفرت من نسبت به تروریست ها افزایش یافت. ان شاالله خداوند انتقام این مردم مظلوم ملکی را از تروریست های طالب خواهد گرفت.

پاسخ

جنگ افغانستان جنگ بین دو قدرت بزرگ یعنی روسیه و امریکا است. روسیه طالبان را تمویل می کند تا علیه حکومت تحت حمایه امریکا بجنگند و امریکا حکومت افغانستان را تمویل می کند تا در برابر طالبان بجنگنند. ضرر این جنگ نه به روسیه می رسد و نه هم به امریکا. قربانی این جنگ افغان های بیچاره است. افغان ها در این جنگ به حیث چوب سوخت استعمال می شوند. اگر ارتش افغانستان است، اگر طالب است و اگر مردم ملکی است، همه ای شان چوب سوخت جنگ امریکا و روسیه هستند. افغان ها باید کمی به عقل بیایند و هوشیار شوند. تا کی ما باید قربانی جنگ نیابتی کشور ها منطقه باشیم؟ تا کی زن افغای بیوه شود؟ تا کی فرزند افغان یتیم شود؟ تاکی افغان ها در فقر و بیچاره گی زنده کنند؟ از همه مردم خود خواهش می کنم، لطفاً از خدا بترسید، برای نجات افغانستان کار کنید. بیاید تعصبات را کنار بگذاریم و بخاطر آوردن صلح در این کشور کار کنیم. این چه حال است در این مملکت؟ هر روز مردم کشته می شود. اگر فرد فرد ما بخاطر نجات افغانستان و صلح در این کشور کار نکنیم در روز آخرت نزد الله متعال گناه کار هستم.

پاسخ

مرگ به تروریستان جنایت کار و وحشی که هر روز هموطنان مظلوم ما را به این بی رحمی به شهادت می رسانند. هر روز این ظالمان به کشتن نظامیان اکتفاء نکرده غیر نظامیان را نیز هدف قرار میدهد. از این معلوم می شود که برای تروریستان وحشی تفاوت بین نظامی و غیر نظامی وجود ندارند، آنها صرف بخاطر کشتن افغان ها استخدام شده. آنها بخاطر این گماشته شده اند که افغان را بکشند و افغانستان را ویران کنند. آها هیچ هدفی دیگر ندارد. خداوند همه کسانیکه این افراد ملکی را به شهادت رساندند تباه و برباد کند. خدوند انتقام این شهدا را از آنها بگیرد.

پاسخ