امنیت

طالبان به عنوان 'عروسک های روسیه' با قربانی های افغان ها علیه شوروی ها، خیانت می کنند

گزارش از نجیب الله

این تصویر که به تاریخ ۱۸ دلو ۱۳۹۷ گرفته شده است، نشان می دهد که پولیس افغان در نزدیکی بقایای تانک های دوران شوروی در ولایت پنجشیر، در شمال کابل تجمع می کنند. به گفته ناظرین، اتکای طالبان بر پشتیبانی روسیه به خاطره های کسانی که در جنگ علیه شوروی جان باختند، خیانت است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۱۸ دلو ۱۳۹۷ گرفته شده است، نشان می دهد که پولیس افغان در نزدیکی بقایای تانک های دوران شوروی در ولایت پنجشیر، در شمال کابل تجمع می کنند. به گفته ناظرین، اتکای طالبان بر پشتیبانی روسیه به خاطره های کسانی که در جنگ علیه شوروی جان باختند، خیانت است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- روابط نزدیک طالبان با رژیم روسیه توهین به فداکاری های افغانانی است که برای دفع اشغال شدن افغانستان توسط شوروی جنگ کرده اند، و این امر بیچارگی این گروه را نشان می دهد.

مسعوده کروخی، یک عضو ولسی جرگه از ولایت هرات گفت، در حالی که طالبان به پیشبرد منافع مسکو در این کشور کمک کرده اند، پشتیبانی روسیه برای بقای این گروه جنگجوی بسیار مهم است.

کروخی گفت، «روسیه آماده است تا برای منافع خود در افغانستان، هر کاری را انجام دهد.»

وی افزود، «روسیه همراه با ایران در زمان حکومت طالبان دشمن جدی آنها بودند، اما اکنون این کشور در تلاش برای نابودی افغانستان از طالبان پشتیبانی می کند.»

وی افزود، «افرادی كه از سه الی چهار سال قبل از بادغیس می آمدند گزارش دادند كه طالبان تجهیزات نظامی را از روسیه دریافت كرده اند. روسیه حتی دوربین های شب بین را برای طالبان فراهم کرد، که آنها را در شهادت تعدادی از سربازان شجاع ما استفاده کردند.»

یک مسئله قدرت

نذیر احمد حنفی، یک عضو دیگر ولسی جرگه از ولایت هرات گفت، روابط طالبان با روسیه نشان می دهد که این گروه همیشه عروسک کشورهای خارجی بوده است و هدف آن هیچ ارتباطی با ایجاد یک حکومت اسلامی ندارد.

وی با اشاره به مسخره اتحاد این شورشیان با رژیم روسیه گفت، «طالبان ترجیح می دهند قدرتی داشته باشند تا یک دولت اسلامی را ایجاد کنند، و وقتی آنها به قدرت توجه می کنند، هیچ چیز دیگری را نمی توانند ببینند.»

احمد بهروز، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل، گفت که طالبان برای هرگونه پشتیبانی محتاج هستند.

وی گفت، «طالبان برای کنترل و درآوردن پول با مردم افغانستان می جنگند، و برای آنها فرقی نمی کند که از کدام کشور پول دریافت می کنند.»

بهروز گفت، «متأسفانه، همسایگان ما، به ویژه ایران و روسیه، برای از بین بردن دیموکراسی جدید افغانستان تمام تلاش خود را انجام می دهند، و طالبان در جستجوی پشتیبانی از هر کشوری هستند، زیرا برای آنها هیچ فرقی نمی کند.»

وی افزود، «این ناراحت کننده است که طالبان تا زمانی که قدرت را بدست آورند، به جنگ خود ادامه می دهند، و این که آنها آشکارا در جستجوی پشتیبانی از روسیه می باشند، که آن کشور زمانی افغانستان را اشغال کرده و صدها هزار نفر از هموطنان ما را به شهادت رساند و معلول ساخت.»

احمد فرهاد ۲۶ ساله، یک باشنده شهر کابل گفت، اقدامات طالبان این امکان را به مسکو فراهم می سازد که یکبار دیگر به طور غیر مستقیم افغان ها را بکشد.

وی گفت، «پدرکلان من به شهادت رسید، پدر من پای خود را از دست داد و هزاران شهروند بی گناه ما در هنگام حمله شوروی بر افغانستان کشته شدند، اما باز هم طالبان با آن کشور متجاوز اتحاد کرده اند، که سعی دارد دوباره افغان ها را بکشد.»

سباوون همدرد، یک محصل حقوق در یک پوهنتون خصوصی در کابل گفت، طالبان به منافع ملی و تاریخی احترام ندارند و با هر کسی که بتواند به آنها کمک کند تا به جنگیدن علیه حکومت ادامه دهند، روابط ایجاد می کنند.

همدرد گفت، «متأسفانه، طالبان علی رغم اینکه خود را اتباع افغان می نامند، از ارزش های ملی، به ویژه جهاد افغان در برابر حمله روسیه، چشم پوشی می کنند.»

وی افزود، «طالبان برای ادامه جنگ خود، به عروسک های روسیه، که افغانستان را ویران کرده و میلیون ها افغان را به شهادت رسانده و معلول ساخته است، تبدیل شده اند.»

بدون هیچ توجیه شرعی

علمای دینی می گویند، جنگ طالبان در افغانستان هیچ توجیه شرعی ندارد، خاصتاً از آنجا که کشتن اتباع افغان با پول روسیه، «جهاد» تلقی نمی شود.

محمد سالم حسنی، یک عالم دینی در کابل گفت، «از آنجا که طالبان توافقنامه صلح را با ایالات متحده امضا کرده اند، برای آنها هیچ عذر موجهی وجود ندارد که در مقابل خارجیان بجنگند و علیه افغان ها اعلام جهاد کنند.»

حسنی گفت، «حکومت افغانستان اسلامی است. حکومت هرگز امور و احكام اسلامی را نقض نمی كند، بلكه از آنها حمایت كرده و آنها را تقویت كرده است.»

وی افزود، «در میان علما در افغانستان، جده، مکه معظمه و اندونیزیا فتوای واضحی وجود دارد که حکومت افغانستان اسلامی است و طبق فتوای این علما، هرگونه خشونت و جنگجویی علیه این حکومت حرام است.»

مولوی ذبیح الله عتیق، یک نماینده بدخشان در ولسی جرگه گفت، در اسلام برای حکم جهاد ظرافت ها و مجموعه ای از معیارها وجود دارد که آنها در افغانستان به وجود نیامده اند.

عتیق گفت، «حکومت ما مشکلاتی زیادی دارد؛ ما نمی توانیم از آن انکار کنیم. اما طالبان هیچ توجیهی را در اسلام یافته نمی توانند که به آنها اجازه دهد تا افغان ها را به نام جهاد بکشند و ارزش های اسلامی را حفظ کنند.»

عتیق افزود، «شما نمی توانید این را در هیچ احکام اسلامی پیدا کنید که به شما اجازه دهد تا در حالی که می خواهید یک سرباز افغان را که همچنان یک مسلمان است هدف قرار دهید، ده ها فرد ملکی را بکشید.»

سیدجواد حسینی، یک تحلیلگر افغان در امور سیاسی در کابل گفت، فعالیت های خشن طالبان جایی در اسلام ندارد و این گروه مجبور شده است تا برای بقای خود به دنبال دریافتن حمایت از روسیه باشد.

وی گفت، «طالبان همیشه حملات و فعالیت هایی را انجام داده اند که هیچ گونه ارتباطی با آموزه های اسلامی و ارزش های ملی افغانستان نداشته و حملات مخرب آنها اصول اسلامی را نقض می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما نمی دانیم که سلام تایمز رسانه ای پاکستانی است یا رسانه مربوط ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده؟ هر زمانیکه در مورد همسایگان بد نهاد افغانستان صحبت می شود، فقط نام ایران گرفته می شود. آیا فکر می کنید که پاکستان در جنگ افغانستان و حمایت از طالبان هیچ نقشی ندارد؟ و یا اینکه فکرمی کنید که ما کاه می خوریم و نمی دانیم؟ با در نظر داشت قوانین رسانه ای، شما باید همه جوانب این قضیه را بهتر مطالعه کنید و در مورد همه طرف ها و گروه های مربوط به این قضیه و همچنین کشورها و طرف های سیاسی بی طرفانه قضاوت کنید. اگر سلام تایمز همین گونه طرفداری پاکستان را بکند و هرگز نام آن را ذکر نکند، افغان ها به خوبی می دانند که تمام کثافت کاری را که پاکستان تاکنون در افغانستان انجام داده است، آن را به مشوره و دستور ایالات متحده انجام داده است. و آنها این کار را ادامه خواهند داد. بنابراین، بدترین دشمن افغانستان و مار آستین ما روسیه و ایران نه بلکه ایالات متحده و پاکستان هستند. از این جهت، بهتر است شما خود را اصلاح کنید و در گزارش های تان به طور غیر مستقیم از پاکستان پشتیبانی نکنید.

پاسخ

یگانه راه جلوگیری از مداخله کشورهای دیگر این است که در افغانستان یک حکومت مقتدر شکل بگیرد و اقتصاد مردم انکشاف کند تا اینکه کشورهای منطقه از مجبوریت مردم سوء استفاده نکنند و دیگران را برخلاف منافع افغانستان قانع نکنند.

پاسخ

افغانستان در طول تاریخ میدان جنگ های نیابتی برای کشور های منطقه خوصاً روسیه، امریکا و انگلیس بوده است. این سه کشور عامل اصلی بربادی افغانستان است. باید این کشور ها اکنون از خدا بترسند و برای حل معضل افغانستان یک راه حل معقول و یک صلح دایمی را در این کشور جستجو بکنند. اگر این سه کشور که از آن نام گرفتم از ته دل بخواهند میتواند که به جنگ افغانستان یک نقطه پایان بگذارند زیرا پول نزد همین کشور ها است. جنگ افزار های پیش رفته نزد همین کشور ها است. حق ویتو را در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز همین سه کشور دارند. بالای کشور های عربی و همچنان پاکستان و هندوستان نیز این کشور ها نفوذ دارند. اینها بسیار به ساده گی می توانند که مساله جنگ افغانستان را حل کرده و بخاطر انکشاف و فقر زدایی در این کشور کار کنند.

پاسخ

طالبان را بگذارید حتی برخی احزابی جهادی خصوصاً ایتلاف شمال که سال ها بر علیه روسیه مبارزه کردند، اکنون روابط بسیار نزدیک با این کشور دارند. همین مجاهدین در روز های ملی روسیه در سفارت این کشور اشتراک می کنند و همراه آنها جشن تجلیل می کنند حتی بعضی اوقات به روسیه سفر می کنند و با پوتین ملاقات می کنند. اینها باید شرم بکنند و خون یک ملیون شهید و چند میلیون معیوب را به یاد بیاورند که در برابر تهاجم اتحاد شوری قربانی دادند. طالبان نیز باید یک کمی شرم بکنند. آنها از یک طرف ادعای تشکیل یک حکومت اسلامی را درافغانستان می کنند و از سوی دیگر با روسیه روابط دارند و از آن طریق منابع مالی شان را تمویل می کنند. پس از اینجا فمهیده می شود که جنگ چهل ساله ای افغانستان بخاطر قدرت بود نه بخاطر آزادی و تاسیس حکومت اسلامی. طی چهل سال گذشته مردم بیچاره و مظلوم افغانستان قربانی سیاست ها غلط و قدرت طلبی های احزاب و جریان های سیاسی در این کشور شده اند. روسیه هم باید شرم بکند که با کسانی دوستی می کند که باعث شکست این کشور شد. جنگ افغانستان برای روسیه بسیار زیاد قیمت تمام شد.

پاسخ

من فکر می کنم که پاکستان در مقایسه با هر کشور دیگری برای افغانستان مضر تر است زیرا پاکستان از چهار دهه ای گذشته بدینسو جنگجویان را آموزش می دهد و آنها را تحت نام جهاد، مجاهدین، طالبان و داعش به افغانستان می فرستد و آنها را وامیدارد تا افراد بیگناه را بکشند. موضوع دیگر این است که روسیه خود را وارث اتحاد جماهیر شوروی می داند. بنابراین، روسیه باید به افغانستان بخاطر زیان های که به این کشور وارد کرد غرامت بپردازد. این غرامت می تواند به شکل اسلحه و یا بورسیه تحصیلی برای محصلین باشد، به این معنا که آنها باید به افغانستان دانش و فناوری بدهند. امریکا و روسیه هر دو باید به افغانستان کمک کنند تا اینکه به فناوری، منابع و تجهیزات دست یابد.

پاسخ