حقوق زنان

زنان افغان در سیستم های مدیریت اراضی هرات تغیراتی را به وجود آوردند

گزارش از عمر

تلاش های زنان تحصیل کرده افغان در اداره انکشاف شهری و اراضی هرات در غرب افغانستان تغیرات مثبتی را در عملکرد این اداره ایجاد کرده اند. تقریباً ۵۰٪ از کارمندان این اداره را زنان جوان تشکیل می دهند که از پوهنتون های افغانستان فارغ شده اند و برخی نیز در خارج از کشور تحصیل کرده اند. [عمر]

هرات -- تلاش های زنان تحصیل کرده افغان در اداره انکشاف شهری و اراضی هرات تغیرات مثبتی را در عملکرد این اداره به وجود آورده اند.

تقریباً ۵۰٪ از کارمندان این اداره را زنان جوان تشکیل می دهند که از پوهنتون های افغانستان فارغ شده اند و برخی نیز در خارج از کشور تحصیل کرده اند.

این زنان با علمیت خود توانسته اند که یک سیستم پیشرفته مدیریت اراضی را در هرات پیاده کنند که در جلوگیری از غصب زمین عامه توسط زورمندان کمک کرده است.

حارث اخترزاده، رئیس این اداره گفت، زنان جوان تحصیل کرده بخش های مهمی از این اداره را رهبری می کنند.

این تصویر از یک ویدیوی سلام تایمز اعضای اداره انکشاف شهری و اراضی هرات را به تاریخ ۱۹ دلو در دفتر شان نشان می دهد.

این تصویر از یک ویدیوی سلام تایمز اعضای اداره انکشاف شهری و اراضی هرات را به تاریخ ۱۹ دلو در دفتر شان نشان می دهد.

وی گفت، «در میان کارمندان مسلکی ما ۳۸ نفر زنانی هستند که دارای اسناد لیسانس و ماستری هستند. آنها در پیشرفت سیستم مدیریت اراضی و [محافظت از] اراضی عامه سهم مهمی را دارند.»

وی افزود، «زنانی که در نهادهای حکومتی خدمت می کنند، به خاطر صداقت و سخت کوشی شان الگویی هستند. عملکرد همکاران زن ما در اداره انکشاف شهری و اراضی در ایجاد سیستم ها و ارائه خدمات بسیار مؤثر بوده است.»

رویا شریفی، آمر شعبه مدیریت اراضی در این اداره گفت، در شش ماه گذشته، این اداره باعث جلوگیری غصب ۵۰ هزار جریب (۱۰ هزار هکتار زمین) در سراسر هرات به دست غاصبین شده اند، که اسامی آنها به نهادهای قضایی و سارنوالی گزارش شده است.

وی افزود، «ما سیستم های جدید مدیریت اراضی را با کمک همکاران زن خود پیموده ایم و سیستم های جدید به ما این امکان را فراهم کرده است که تمام زمین های عامه شهر و ولسوالی ها را در دیتابیس خود ثبت کنیم. اکنون هیچ کس نمی تواند یک قطعه زمین را غصب کند.»

تحول در سیستم های مدیریت زمین

زنان نقش اساسی را در انکشاف سیستم های مدیریت زمین این ولایت داشته اند.

سهیلا غفوری، یک انجنیر و مدیر بانک زمین در اداره انکشاف شهری و اراضی هرات، به راه اندازی دیتابیس جدید در اراضی عامه در هرات کمک کرده است.

وی گفت، «من انجنیری ساختمانی را در پوهنتون هرات خواندم و سند ماستری ام را در سیستم معلومات جغرافیایی (جی آی اس) از یک پوهنتون در تایلند بدست آوردم، و با مهارت های جدید در ثبت املاک و اراضی عامه آشنایی دارم.»

غفوری گفت، «هدف ما ایجاد یک سیستم برای جمع آوری و ذخیره کردن معلومات اراضی در ولایت هرات است.»

سیما غوثی، یکی از کارمندان دولتی در اداره انکشاف شهری و اراضی هرات گفت، خدمات زنان در نهادهای دولتی به عین اندازه کار مردان مؤثر است.

وی افزود، «ما زنان تحصیل کرده ایم و می خواهیم به کشور و مردم خود خدمت کنیم. ما به آموزش های جدید مجهز شده ایم كه می تواند در ساختن یک افغانستان جدید به ما كمک كند

به گفته غوثی، این زنان جوان تحصیل کرده می خواهند که از دستاوردهای آنها در مذاکرات صلح محافظت شود، و اگر طالبان بخشی از حکومت شوند، اینها برای زنان نقش مؤثری در خدمات ملکی را می خواهند.

وی گفت، «طالبان یک تاریخ شرم آوری را در افغانستان به جا گذاشته اند، و آنها همواره در کار زنان موانع را ایجاد کرده اند و مخالف رشد و تحصیل آنها بوده اند. اما آن زمان اکنون گذشته است و هیچ کس نمی تواند از رشد زنان مانع شود

وی افزود، اگر طالبان صلح کنند و بخشی از حکومت شوند، آنها دیگر قادر نخواهند بود که کار زنان در خدمات ملکی و جامعه وسیعتر را محدود کنند.

زنان در خدمات ملکی

به گفته مقامات محلی در ولایت هرات، حکومت افغانستان به استخدام نمودن زنان در خدمات ملکی متعهد است.

مونسه حسن زاده، معاون والی هرات گفت، حضور زنان در نهادهای حکومتی در هرات چندین برابر افزایش یافته است.

وی گفت، «در حال حاضر، ۳۸٪ از کارمندان خدمات ملکی در ولایت هرات زنان هستند. تعداد قابل توجهی از زنان در نهادهای حکومتی در مقام های رهبری مشغول به کار هستند، و تعدادی از نهادهای مهم حکومتی توسط زنان رهبری می شوند.»

حسن زاده افزود، زنان در حکومت نشان داده اند که از توانایی های خوبی برخوردار هستند و می توانند در خدمت به مردم و کشورشان از مردان پیشی بگیرند.

وی گفت، «زنان نهادهای حکومتی مانند ریاست خزانه داری، اداره انرژی هسته ای، ریاست اقتصاد و مطبعه دولتی [در ولایت هرات] را رهبری می کنند. علاوه بر این، تعدادی از مقام های معاونیت ریاست ها در چندین نهاد مهم دولتی توسط زنان اداره می شود.»

جهانتاب طاهری، یک عضو شورای ولایتی هرات گفت، زنان با صداقت و اشتیاق در نهادهای دولتی کار می کنند، جایی که در خدمت مردم هستند و نقش مهمی را ایفا می کنند.

وی افزود، زنان جوان تحصیلكرده كه در هر اداره دولتی یا مؤسسه خصوصی كار می كنند، دستاوردهای بسیار خوبی دارند، زیرا دارای تخصص لازم و مهارت های مدیریتی هستند.

طاهری گفت، «در نهادهای دولتی باید به متخصصین زن فرصت های بیشتری برای خدمت داده شود. اگر به زنان نقش های مدیریتی و تصمیم گیری بیشتری داده شود، می توانند در حکومتداری و مبارزه با فساد اداری تغیراتی را ایجاد کنند.»

وی گفت، این کشور زنان تحصیل کرده و توانای بسیاری را دارد که می توانند تغیرات مهمی را در حکومت و جامعه به وجود بیاورند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

گزارش های سلام تایمز در مورد پیشرفت ها در افغانستان از جمله ساخت بندها، مکاتب، پل ها و دیگر پیشرفت ها در این کشور به مردم امیدواری می دهد. سایر رسانه ها به جز از خبرهای غم انگیز، چیزی را به مردم منتشر نمی کنند که این کار مردم کشور را ناامید کرده اند، و اکثر رسانه های که خبرهای جنگ و مشکلات افغانستان را منتشر می کنند توسط ایران تمویل می شود. ایران دشمن سرسخت نظام دموکراتیک در افغانستان است و ایران در تلاش است که از ایجاد یک حکومت فراگیر و مردمی در افغانستان جلوگیری کند تا بتواند به اهداف خود برسد. حکومت باید از رسانه های مزدور جلوگیری کند و در عوض رسانه های مانند سلام تایمز را ترغیب نماید تا آنها بتوانند به مردم اطلاع رسانی کنند.

پاسخ

من فکر می کنم که حتی اکنون هم سهم زنان در امور حکومتی اندک است. حکومت باید تلاش کند تا به زنان کل کشور فرصت تحصیل را فراهم کند تا اینکه ما شاهد حضور زنان در ادارات همه ولایات باشیم. هنوزهم درافغانستان ولایات وجود دارند که حتی ۵۰ دختر در امتحان کانکور اشتراک نمی کنند. وقتیکه چنین است، پس چگونه می تواند در آن ولایت پیشرفت صورت بگیرد؟ نخست ما باید سطح سواد زنان را بالا ببریم و بعداً فرصت های کاری را برای آنها فراهم کنیم.

پاسخ

پیشرفت زنان در ولایت هرات واقعاً قابل لمس است، اما در جنوب کشور زنان هیچ گونه پیشرفتی نداشته است. در جنوب حتی مردم بالای زنان تحصیل نمی کنند. یک تعداد محدود کسان بالای دختران خود صرف مکتب می خوانند و زمانیکه از مکتب فارغ شوند، آنها را اجازه نمی دهند در امتحان کانکور اشتراک کرده و فاکوته های دلخواه شان را انتخاب کنند. که این بیسوادی باعث این شده که زنان پیشرفت نکنند و حضور آنها در ادارات دولتی کمرنگ باشند. دولت باید تلاش کند که در باسواد ساختن قشر جامعه اعم مردنان و هم زنان زمینه تحصیل را فراهم کنند تا اینکه ما بتوانیم سطح سواد را در کشور خود بالا برده و کشور خود را آباد کنیم.

پاسخ

طی بیست سال گذشته زنان در عرصه های مختلف در افغانستان پیشرفت های چشم گیر کرده اند. حتی گفته میتوانیم که پیشرفت زنا در کشور نسبت به کشور های همسایه خصوصاً ایران بیشتر بوده است. زنان در موقف های بلند مانند وزیر، معین، والی، شهردار، ولسوال و حتی مدیر جنایی کار می کنند. اما در ایران شما نمیتوانید که زنان در چنین پست های بلند دولتی ایفای وظیفه کنند. با وصف جنگ و ناامنی در کشور زنان خیلی زیاد رشد کرده اند. یک خوبی زنان نسبت به مردم در ادارات دولتی این است که زنان اختلاس نمی کنند، رشوت نمیخورند و خیانت نمی کنند. اشرف غنی رئیس جمهور کشور بخاطر رشد و ترقی زنان خیلی زیاد کوشش می کنند.

پاسخ