امنیت

مقامات افغان می گویند، طالبان به اجیران مسکو مبدل شده اند

گزارش از عمر

در تصویری که در اوایل سرطان منتشر شده است، جنگجویان طالب دیده می شوند که، با سلاح های ساخت روسیه در یک مکان نامعلوم در افغانستان، شلیک کردن را تمرین می کنند. [آرشیف]

در تصویری که در اوایل سرطان منتشر شده است، جنگجویان طالب دیده می شوند که، با سلاح های ساخت روسیه در یک مکان نامعلوم در افغانستان، شلیک کردن را تمرین می کنند. [آرشیف]

هرات -- مقامات و ناظرین افغان می گویند، پذیرفتن جاری اسلحه و پول از روسیه توسط طالبان، و تمایل این گروه برای ارتکاب جنایات به نمایندگی از مسکو، ثابت می سازد که این جنگجویان افغان اصولاً اجیران روس شده اند.

نیویارک تایمز به تاریخ ۶ سرطان گزارش داد که یک واحد استخباراتی روسی معروف به واحد ۲۹۱۵۵، سال گذشته برای حملات مؤفقانه بالای سربازان ائتلاف در افغانستان، در جریان مذاکرات صلح به رهبری ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ بین طالبان و حکومت افغانستان، پاداش های پنهانی را پیشنهاد کرد.

مقامات به این روزنامه گفتند، گمان می رود که جنگجویان طالب یا عناصر جنایتکار مسلح که با آنها روابط نزدیک دارند، پول مکافاتی را دریافت کرده باشند.

این گزارش باعث نفرت گسترده در بین افغان ها از طالبان شد.

این تصویر که به تاریخ ۷ قوس گذشته گرفته شده است، یک پسر افغان را نشان می دهد که با بقایای یک تانک دوران شوروی در کنار یک جاده در حومه کابل بازی می کند. روسیه که بعضی از افغان ها بعنوان یک دشمن دیرینه می پندارند، با حمایت کردن از طالبان خشم مردم را برانگیخته است. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۷ قوس گذشته گرفته شده است، یک پسر افغان را نشان می دهد که با بقایای یک تانک دوران شوروی در کنار یک جاده در حومه کابل بازی می کند. روسیه که بعضی از افغان ها بعنوان یک دشمن دیرینه می پندارند، با حمایت کردن از طالبان خشم مردم را برانگیخته است. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

حسن حکیمی، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت غور گفت، تشویق های مالی و سلاح های فراهم شده توسط روسیه و سایر کشورها به طالبان، باعث شده است که این جنگجویان دوباره قوی شوند، ناآرامی را ایجاد کنند و درگیر خونریزی شوند.

وی گفت، «از آنجا که طالبان از روسیه پول و اسلحه دریافت می کنند، آنها مؤظف اند تا خواسته های [روسیه] را بپذیرند و دستورات مسکو را انجام دهند. اگر طالبان خواسته های روسیه را نمی پذیرفتند، این کشور هرگز به آنها پول و اسلحه نمی داد

حکیمی با افزودن اینکه چنین اقدامات «ثابت می سازد که آنها عروسک های روسیه هستند» گفت، «طالبان از روسیه کمک می گیرند و به روسیه سفر می کنند، آنها مردم را می کشند و مکاتب و مساجد را به دستور روسیه ویران می کنند.»

دگرجنرال اقبال علی نادری، معاون لوی درستیز اردوی ملی افغان، طی یک سخنرانی به تاریخ ۳۰ سرطان به صدها سرباز قول اردوی ۲۰۷ ظفر در ولسوالی گذره هرات گفت، طالبان از باداران خارجی خود پشتیبانی دریافت می کنند و آنها افغان ها را می کشند.

وی بدون گرفتن اسم کدام کشور گفت، «طالبان جنگ های نیابتی ادارات استخباراتی خارجی را بر کشور و مردم ما تحمیل می کنند.»

وی افزود، «آنها استراتیژی های شیطانی و وحشیانه خود را در خارج از افغانستان برنامه ریزی کرده اند و آنها را در داخل افغانستان تطبیق می کنند.»

سلاح های پیشرفته روسی

پس از یک حمله طالبان بالای نیروهای امنیتی به تاریخ ۲۵ سرطان در ولسوالی ادرسکن، ولایت هرات، مقامات سلاح های پیشرفته روسی را در میان اجساد ۱۵ نفر جنگجویان کشف کردند.

دگروال عبیدالله نورزی، قوماندان امنیه هرات گفت، در درگیری ادرسکن، نیروهای امنیتی چندین اسلحه به شمول دو سیت سلاح مجهز به دوربین های شب بین را ضبط کردند.

نورزی گفت، بیشتر سلاح های طالبان در روسیه ساخته شده اند و اخیراً نیز سلاح های پیشرفته روسیه دریافت کرده اند.

وی گفت، «سلاح های مجهز به دوربین های شب بین از جمله سلاح های خطرناکی است که اکثراً تهدیدهای جدی برای نیروهای امنیتی ایجاد کرده است. هر کسی که طالبان را تأمین مالی و تسلیح کند، دشمن ما است.»

عبدالله افضلی، معاون شورای ولایتی بادغیس گفت، طالبان هر روز مردم ملکی بی گناه و نیروهای امنیتی را با اسلحه ایکه از روسیه دریافت کرده اند، می کشند.

وی گفت، «حمایت روسیه از طالبان ما را نگران کرده استزیرا این امر صفوف طالبان را در سراسر کشور تقویت می کند.»

افضلی افزود، «علاوه بر روسیه، تعدادی از كشورهای دیگری كه با مسكو ارتباط دارند از طالبان حمایت می كنند تا به اهداف سیاسی و استخباراتی خود برسند.»

وی گفت، حمایت روسیه از طالبان مداخله آشکار در امور افغانستان است، و این امر جنگ را طولانی تر ساخته و کشور را نابود کرده است.

یک دشمن دیرینه

پس از اشغال شوروی بین سالهای ۱۳۵۸-۱۳۶۸ که باعث زخمی شدن و کشته شدن میلیون ها نفر شد، بسیاری از افغان ها کریملین را دشمن می دانند.

خیرمحمد لطف، منشی شبکه جامعه مدنی در ولایت بادغیس گفت، رژیم روسیه همیشه در امور داخلی افغانستان دخالت کرده است و هرگز به مردم اجازه نداده است که در صلح زندگی کنند.

وی گفت، «روسیه از طالبان و کشتار افغان ها توسط آنها حمایت می کند تا اطمینان حاصل کند که این خونریزی مانند سالهایی ادامه یابد که شوروی به طور بی شرمانه کشور ما را اشغال کرد.»

لطف افزود، «روسیه میلیون ها هموطن ما را قتل عام کرده است، اما طالبان بی شرمانه با این دشمن ما دوستی می کنند و آنها مسلمانان افغانستان را با پول و سلاحی که از دشمن قدیمی ما دریافت می کنند، می کشند.»

وی گفت، «روسیه باید در مورد حمایت خود از طالبان و کشتار افغان ها توسط آنها دوباره فکر کند؛ در غیر این صورت، افغان ها درسی را تکرار خواهند کرد که ۳۰ سال پیش به روسیه داده اند، که روسیه در آن یک شکست تاریخی را متحمل شد.»

محمد اقبال نظری، یک باشنده ولایت نیمروز گفت، «مردم افغانستان از حمله شوروی هنوز رنج می برند که آن حمله دلیل جنگ و ظهور گروه های تروریستی بود. دلیل اصلی جنگی که افغان ها را نابود کرده است، روسیه است.»

وی گفت، «افغان ها برای اولین بار به صلح در کشور خود امیدوار شده اند، اما روسیه تلاش می کند که با دادن پول و سلاح به طالبان، جنگ و خونریزی افغان ها را طولانی تر کند.»

وی افزود، «هیچ افغان هرگز ظلم هایی را که روسها در افغانستان مرتکب شده اند فراموش نخواهد کرد. ویرانه های به جا مانده از حمله شوروی هنوز در همه جای افغانستان وجود دارند، و قبرهای دسته جمعی در همه جا وجود دارند.»

وی گفت، دوستی طالبان با روسیه اهانت به خون میلیون ها نفر از شهیدان افغان است که جان های خود را در جنگ علیه حمله شوروی و دفاع از افغانستان فدا کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بدترین دشمن ما پاکستان است زیرا آنها طالبان را تا این حد توان بخشیدند. موضوع دیگر این است که چرا امریکا بخاطر حصار کشی به پاکستان پول می دهد و چرا اجازه می دهد این حصار کشی دهها کیلومتر در داخل خاک افغانستان افراز شود؟ ما از امریکا بسیار ناامید شده ایم.

پاسخ

این بدبختی در این کشور ادامه دارد. گاهی روسیه افغانستان را ویران خواهد کرد و گاهی هم امریکا. مردم افغانستان باید به اندازه کافی هوشیار شوند و غلامی دیگران را از سر خود دور کنند و آنها باید کشور خود را بازسازی و از احتیاج دیگران خلاص کنند.

پاسخ

روسیه برای آینده افغانستان یک خطر جدی پنداشته می شود. روسیه تلاش خواهند کرد که انتقام شکست را که در افغانستان تجربه کرده بود از مردم مظلوم افغانستان بگیرد. حدود سی سال قبل روسیه در افغانستان شکست خورد و پس از خروج اش از افغانستان این کشور مجبور شد که از همه کشور های آسیای میانه سربازانش را بیرون کند. اکنون روسیه دوباره نیرومند شده و تلاش دارد که امریکا در افغانستان شکست بخورد زیرا یک زمان امریکا به مجاهدین علیه سربازان روسیه پول و تجهیزات فراهم می کرد و اکنون روسیه به طالبان امکانات فراهم می کند که پس از برامدن امریکا از افغانستان حکومت مطلق بدست طالبان باشند زیرا طالبان زیر اثر امریکا حکومت نخواهند کرد. آنها یک نظام مستقل بوجود خواهند آورد که به جز از کشور های عربی و پاکستان با اروپا و امریکا روابط دوستانه نخواهند داشت. این خواست روسیه است که امریکا هر چه عاجل از افغانستان بیرون شود و حکومت را طالبان بدست بگیرند.

پاسخ