اقتصاد

پروژه های انکشافی در تخار دسترسی به خدمات عامه را بهبود بخشیده است

گزارش از هدایت الله

این تصویر که به تاریخ ۱۳ سنبله گرفته شده است، یک سرک به طول ۶ کیلومتر در ولسوالی فرخار، ولایت تخار را نشان می دهد که وزارت احیا و انکشاف دهات احداث کرده است. [تصویر از دفتر والی تخار]

این تصویر که به تاریخ ۱۳ سنبله گرفته شده است، یک سرک به طول ۶ کیلومتر در ولسوالی فرخار، ولایت تخار را نشان می دهد که وزارت احیا و انکشاف دهات احداث کرده است. [تصویر از دفتر والی تخار]

کندوز -- مقامات در ولایت تخار می گویند که چندین پروژه انکشافی را با هدف دسترسی باشندگان به خدمات بیشتر، تکمیل کرده اند.

عبدالحق شفق، والی تخار به تاریخ ۱۳ سنبله در مراسم افتتاح پروژه های تکمیل شده در ولسوالی فرخار به خبرنگاران گفت، این پروژه ها شامل مکاتب، سرک ها، تأسیسات آموزش زراعتی، یک باب مسجد و یک استدیوم می شود.

وی گفت، «خوشبختانه این پروژه ها علاوه بر ایجاد شغل، خدمات مورد نیاز ۴۵۰۰ خانواده را نیز فراهم كرده است و هزینه آنها ۳۱۴ میلیون افغانی (۴.۱ میلیون دالر) بوده است.»

وزارت های احیا و انکشاف دهات، معارف، حج و اوقاف و انرژی و آب این پروژه ها را تطبیق کردند.

شفق گفت، «حکومت افغانستان به ساختن زیربنا ها متعهد است و ما قصد داریم که پروژه های متعددی را در ۱۶ ولسوالی ولایت تخار تطبیق كنیم تا باشندگان بتوانند به خدمات بیشتری دسترسی پیدا كنند.»

عبدالرشاد اصفیا، ولسوال فرخار گفت، کار بالای چندین پروژه دیگر در تخار آغاز شده است.

وی گفت، «این پروژه ها شامل ساختن یک پل به طول ۷۲ متر در روستای خرم آب، یک مسجد در قریه نوآباد و یک دیوار نگهدارنده آب در امتداد دریای فرخار در قریه چاکران ولسوالی فرخار، می شوند.»

وی گفت، «تطبیق کردن بیشتر این برنامه ها حتی کسانی را که علیه حکومت می جنگند ترغیب می کند تا اسلحه خود را به زمین بگذارند و در این پروژه ها شغل بگیرند.»

برنامه های زیربنایی مورد ستایش قرار گرفتند

محمد جواد هجری، سخنگوی والی تخار گفت، حکومت در تلاش است تا روند انکشاف در ولایت تخار را سرعت بخشد و اخیراً ابتکارات ساختمانی زیادی را در این منطقه افتتاح کرده است.

وی گفت، «ما یک پروژه شبکه پایپ های آب را... با هزینه بیش از ۶ میلیون افغانی (۷۸۰۰۰ دالر)، در قریه چوغم، شهر تالقان انجام دادیم.»

وی افزود، «این پروژه آب آشامیدنی را از یک چاه عمیق فراهم می کند که با استفاده از انرژی شمسی به یک پایپ آبی پمپ می شود و سپس در خانه های ۳۷۰ نفر از باشندگان، توزیع می شود.»

هجری گفت، اعمار و جغل اندازی یک سرک که از بازار خانقاه تا قریه جنگلک ۳۵ قریه را با مرکز ولسوالی ورسج در ولایت تخار متصل می کند، به تاریخ ۱۴ سنبله آغاز شد -- این پروژه مجموعاً ۹ میلیون افغانی (۱۱۷۰۰۰ دالر) -- هزینه خواهد داشت.

وی گفت، کار اعمار این سرک قرار است تا سه ماه دیگر به پایان برسد.

باشندگان ولایت تخار از این ابتکارات استقبال کرده اند.

محمد امین افضلی، یکی از باشندگان قریه خافدره در ولسوالی فرخار، از اضافه شدن یک سرک ۳ کیلومتری که در قریه وی جغل اندازی شده است، ستایش کرد.

وی گفت، «قبلاً ما نمی توانستیم اعضای خانواده خود را به سرعت به كلینیک های صحی برسانیم. دهاقین ما نمی توانستند به موقع محصولات خود را به بازار منتقل کنند، اما اکنون با فضل خدا (ج)، اوضاع بهتر شده است.»

سید عمر حکیمی، یکی از بزرگان قومی در ولسوالی فرخار گفت، یک دیوار نگهدارنده آب به طول یک کیلومتر در قریه شوری در امتداد دریای فرخار ساخته شده است که از محصولات و زمین های زراعتی محافظت می کند.

وی گفت، جریان آب هر سال باعث تخریب زمین ما می شد، اما اکنون با پروژه جدید دیوار نگهدارنده، زمین های ما در برابر سیلاب محافظت می شود.

وی گفت، «این پروژه برای جوانان در قریه ما شغل ایجاد كرده است، در حالی كه همچنان از ۲۰۰۰۰ جریب (۴۰۰۰ هكتار) زمین های زراعتی، در برابر تخریب محافظت می كند.»

امیدواری ها برای صلح

برخی از باشندگان ولایت تخار گفتند که اگر حکومت افغانستان و طالبان به توافق صلح برسند، انتظار افزایش چنین پروژه ها را دارند.

محمد سالم حیدری، یکی از باشندگان محلی گفت، «همه منتظر یک توافقنامه صلح آمیز هستند. ما امیدواریم که هر دو طرف به توافق برسند تا جنگ پایان یابد.»

وی گفت، «صلح یک نعمت است. وقتی صلح فرا می رسد، آتش جنگ خاموش می شود و مردم بیشتر درگیر کاروبار خود خواهند شد.»

حیدری گفت، «امروز که در ولسوالی فرخار شاهد افتتاح پروژه هایی هستیم، اطمینان دارم که می توانیم تطبیق ده ها پروژه را در ولسوالی های ناامن مانند خواجه غار، درقد، ینگی قلعه و دشت قلعه آغاز کنیم.»

عبدالصبور ظاهری، یک فعال سیاسی در تخار، نسبت به احتمال صلح بین حکومت و طالبان خوشبین است.

وی گفت، «توافقنامه اخیر صلح بین طالبان و ایالات متحده، راه را برای نزدیک شدن دو طرف درگیری [طالبان و نیروهای افغان] هموار کرد.»

وی گفت، حالا «اختلافات داخلی افغانستان باید از طریق گفتگو حل شود».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پس از صلح انشاالله این گونه پروزه ها در سراسر افغانستان افزایش خواهد یافت و در زندگی مردم تغییر را ایجاد خواهند شد. امۤا اگر صلح نیاید تطبیق این گونه پروزه ها ناممکن است.

پاسخ

این گونه پروژه ها در زنده گی مردم بسیاز زیاد تغییرات می آورد. توسط تطبیق همچو پروژه های عامه المنفعه از یک طرف مشکلات مردم را مرفوع می سازند و در زنده گی برای شان سهولت ینجاد می کنند و از طرف دیگر برای جوانان زمینه ای کار مساعد می گردد. از حکومت افغانستان جدآ تقاضا می کنیم که این گونه پروژه ها را در ولایت تخار دیگر هم افزایش دهند تا اینکه در زنده گی مرد یک تغیر مثبت ایجاد شود.

پاسخ