امنیت

پس از آنکه ایران با پایان یافتن محدودیت به خرید و فروش اسلحه تعهد کرد، تنش ها افزایش یافت

سلام تایمز و ای اف پی

منسوبین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تاریخ ۲۹ سنبله برای یک جلسه در تهران گردهم می آیند. گسترش کمک چین به ایران به معنای پشتیبانی مستقیم بیجینگ از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که بازوی ارتش ایران است و به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است، خواهد بود. [وزارت دفاع ایران]

منسوبین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تاریخ ۲۹ سنبله برای یک جلسه در تهران گردهم می آیند. گسترش کمک چین به ایران به معنای پشتیبانی مستقیم بیجینگ از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که بازوی ارتش ایران است و به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است، خواهد بود. [وزارت دفاع ایران]

به روز دوشنبه (۲۸ میزان) پس از انقضای تحریم بر تسلیحات غیر هسته ای ملل متحد علیه ایران، تنش های بین المللی افزایش یافت، زیرا رژیم های روسیه و چین به فکر فروش تسلیحات جدید به تهران می شوند در حالی که ایالات متحده چنین اقدامات را با قوانین بین المللی متناقض می داند.

تهران گفت كه ممنوعیت وضع شده برای بیش از یک دهه به روز یكشنبه (۲۷ میزان)، «به طور اتومات» بر اساس شرایط توافقنامه برجسته هسته ای در سال ۱۳۹۴ با قدرت های جهانی كه ایالات متحده از آن خارج شده است، برداشته شد.

لغو شدن این محدودیت به ایران اجازه خرید و فروش تجهیزات نظامی به شمول تانک، وسایل حمل و نقل زرهی، هواپیماهای جنگی، هلیکوپتر ها و توپ های سنگین را می دهد.

امیر حاتمی وزیر دفاع ایران به تاریخ ۲۷ میزان به تلویزیون دولتی گفت که «تعدادی از کشورها» در مورد تجارت احتمالی اسلحه، با ایران تماس گرفته اند.

منسوبین نظامی ایران به تاریخ ۲۱ سنبله برای شلیک کردن یک موشک دوربرد آماده می شوند. [وزارت دفاع ایران]

منسوبین نظامی ایران به تاریخ ۲۱ سنبله برای شلیک کردن یک موشک دوربرد آماده می شوند. [وزارت دفاع ایران]

وزارت خارجه ایران در یک اعلامیه منتشر شده در توییتر افزود، «از امروز به بعد، جمهوری اسلامی می تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را از هر منبع و بدون محدودیت قانونی و صرفاً براساس نیازهای دفاعی خود تهیه کند.»

تهران همچنان به تاریخ ۲۸ میزان گفت که این کشور نسبت به خرید سلاح، بیشتر تمایل به فروش سلاح دارد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران به خبرنگاران گفت، «ایران در بازار اسلحه قبل از خریدار بودن، توانایی عرضه نمودن به کشورهای دیگر را دارد.»

حاتمی گفت، «فروش ما بسیار گسترده تر از خرید خواهد بود.»

روسیه و چین به دنبال معاملات اسلحه هستند

مسکو و بیجینگ، که هر دو منتقدین طولانی مدت این محدودیت بودند، به نظر می رسد که آماده معامله با تهران هستند.

مقامات ایرانی طی چند ماه گذشته در مورد امنیت، تجارت و موارد بیشتر، چندین سفر به روسیه و چین داشته اند.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین به تاریخ ۲۸ میزان در پاسخ به این سؤال که آیا رژیم چین اکنون به تهران اسلحه خواهد فروخت یا خیر، مستقیماً به این موضوع نپرداخت اما گفت که بیجینگ «تجارت نظامی را مطابق با پالیسی صادرات نظامی و تعهدات بین المللی خود، اداره خواهد کرد».

مسکو در ماه سنبله اعلام کرد که آماده است همکاری نظامی خود را با تهران تقویت کند، در حالیکه بیجینگ همچنان از تمایل خود برای فروش اسلحه به تهران پس از ۲۷ میزان، صحبت کرده است.

در ماه سرطان، یک توافقنامه پیشنهادی بین رژیم های چین و ایران تعمیق همکاری های نظامی را توصیف کرد که خواستار آموزش و تمرینات مشترک، تحقیقات مشترک و انکشاف سلاح و شریک ساختن معلومات استخباراتی بود.

بسیاری از ناظرین می گویند که این توافقنامه تأثیرات منفی زیادی را برای منطقه و فراتر از آن به همراه خواهد داشت، زیرا یک رژیم ضعیف و منزوی شده ایران --که در آستانه فروپاشی اقتصادی، مواجهه با نارضایتی بزرگ داخلی از رژیم حاکم، و قطع رابطه این کشور با بیشتر قسمتهای جهان به دلیل دنبال کردن مداوم آن از سلاح هسته ای و مسلح کردن شبه نظامیان در شرق میانه و آسیای جنوبی است -- در کنترل یک چین قدرتمند و خودکفا قرار خواهد گرفت.

مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده به تاریخ ۲۷ میزان گفت، فروش اسلحه به ایران قطعنامه های ملل متحد را نقض خواهد کرد و باعث تحریم ها خواهد شد.

پومپئو در اعلامیه ای گفت، «ایالات متحده آماده است که از مقامات داخلی خود استفاده كند تا بالای هر فرد یا نهادی كه به طور قابل توجهی در تأمین، خرید و فروش یا انتقال اسلحه به ایران كمک می كند، تحریم ها وضع کند.»

وی افزود، «هر کشوری که به دنبال صلح و ثبات در شرق‌میانه است و از مبارزه با تروریزم حمایت می کند، باید از هرگونه معامله تسلیحاتی با ایران، خودداری کند.»

پومپئو گفت، «طی ۱۰ سال گذشته، كشورها تحت اقدامات مختلف ملل متحد از فروش اسلحه به ایران خود داری كرده اند. هر كشوری كه اكنون این ممنوعیت را به چالش بكشد، بسیار واضح است كه بجای تقویت صلح و امنیت، دامن زدن به درگیری و تنش را انتخاب می کند.»

نگرانی های مداوم هسته ای

یک گروه مخالف تبعید شده ایران به روز جمعه (۲۵ میزان) گفت که این گروه یک محل مخفی نظامی جدید را که توسط یک واحد مخفی تحقیقاتی وزارت دفاع ایران اداره می شود، کشف کرده است، و می ترسند که از آنها برای آزمایش در برنامه هسته ای این کشور استفاده نشود.

شورای ملی مقاومت ایران گفت، کار ساحوی در سرخه-حصار در شرق تهران، توسط بخش هایی از سازمان مخفی نوآوری و تحقیقات دفاعی، تحت نظارت وزارت دفاع استفاده می شود.

یک بخشی که به جیوفیزیک معروف به گروه چمران اختصاص داده شده است در این ساحه وجود دارد و به گفته شورای ملی مقاومت ایران، «در پروژه های مربوط به آزمایش های هسته ای زیرزمینی، کار می کند».

این گروه گفت، تمرکز آن شامل آزمایشات «برای انفجارهای اولیه برای ساختن اسلحه هسته ای و ثبت نمودن نتایج توسط لرزه سنج ها» است. آزمایشات قبلی در یک ساحه در جنوب سیمنان، انجام شده بودند.

این گروه ادعا كرد كه رژیم ایران برای انجام دادن این كار، «مشغول خریداری پنهانی و غیرقانونی لرزه سنج های حساس به درجه نظامی از روسیه» بوده است.

شورای ملی مقاومت ایران شواهدی را برای اینکه چنین کار آزمایشی در ساحه جدید صورت می گیرد، ارائه نکرد، اما استدلال کرد که موجودیت آن دوباره نشان داد که رژیم ایران شرایط یک توافقنامه هسته ای که در سال ۱۳۹۴ با قدرت های جهانی امضا شد، نقض می کند.

شورای ملی مقاومت ایران گفت، «افشاگری امروز ما یک بار دیگر ثابت می کند... که این توافقنامه از فعالیت ملا ها برای دستیابی به سلاح هسته ای جلوگیری نکرد و اینکه حتی این رژیم به تعهدات خود عمل نکرده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سعدی علیه رحمه میگوید که بنی ادم اعضای یکدیگرند که درآفرینش زیک جوهرند جو عضو بدرد اورد روزگان دیگر عضو های را نماند قرار که بنی ادم را نه به دین نه به مذهب نه به قوم وسمت تفکیک وسایر موارد تفکیک نکرده است وخداوند یاد کرده انکس نزد به خداست که پرهیز گار باشد نگفته که جزای گنکار را شما بدهید بهتر است به خود بیائیم دست به دست هم بدهیم ومانع تطبیق پلان های شوم کفار واستکبار نگردیم وسرزمین خویش را بهشت جاویدان برای نسل های فردا بسازیم .

پاسخ

باید تحریم های بیشتری علیه ایران وضع شود. در غیر این صورت، این کشور تهدید جدی ای را برای منطقه و جهان مواجه خواهد ساخت. من فکر می کنم اگر طالبان در مقابل ایران تقویت شوند، آنها می توانند درس خوبی به آنها بدهند، زیرا بیشتر مقامات حکومت افغانستان به شمول سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور، و عبدالله عبدالله، جاسوسان و غلامان ایران هستند.

پاسخ

ایران تهدید بزرگی برای کشورهای منطقه به حساب می رود. من فکر می کنم اگر جلوی جنگ جویی و فعالیت های تروریستی ایران گرفته نشود، ایران تهدیدی خطرناک تر نسبت به پاکستان برای افغانستان و جهان خواهد داشت.

پاسخ

جنگ در جهان اصلاً بین چند قدرت بزرگ جهان است و کشور های دیگر جنگ های نیابتی این چند کشور محدود را به پیش می برند. همه کارخانه های بزرگ سلاح سازی در امریکا، روسیه، فرانسه، انگلستان و چین است. و این کشور ها تلاش می کنند که در یک جای دیگر جهان جنگ را ایجاد کنند تا اینکه اینها سلاح های شان را به فروش برسانند. اگر در هیچ جای جهان جنگ وجود نداشته باشد، اینها سلاح های خود را در کجا به فروش برسانند. زمانیکه امریکا سلاح های خود را بالای هند و کشور های عربی و اسرایل به فروش می رسانند تا در مقابل ایران، پاکستان و گروه های هراس افگن پاکستانی آماده باشد، چین و روسیه شاید تلاش کنند که بالای پاکستان و ایران سلاح به فروشند تا این دو کشور در مقابل سایر کشور های که بخاطر منافع امریکا می جنگند آماده باشند. بناءً جنگ جهان جنگ قدرت های بزرگ است و جنگ بالای کشور های ضعیف تحمیل شده است و هر روز مردم بیچاره و فقیر در کشور های چون افغانستان، یمن، سوریه، عراق و کشور های دیگر به قتل می رسند. اگر این کشور های قدرت مند جهان رقابت های ناسالم شان را کنار بگذارند و بخاطر رفای بشر کار کنند، جنگ در همه کشور های دنیا پایان می یابد. خدوند همه ای آنها را هدایت نصیب کنند تا اینکه در منطقه و جهان صلح تامین شود.

پاسخ

همانگونه که امریکا اسرایل را برای کشور های مطقه من حیث سرطان تقویت می کند، روسیه و چین نینز شاید تلاش کنند که ایران را به حیث یک سرطان دیگر ی برای کشور های عربی مبدل سازد. فکر می کنم پنج کشور که حق ویتو را در شورای امنیت ساز مان ملل متحد را دارد تلاش اسرایل و ایران را برای کشور های اسلامی اسلامی خصوصاً عربستان سعودی و امارات متحده عربی تقویت نمایند. همه کشور های اسلامی باید بر علیه ایران و اسرایل اقدام نموده این دو کشور شیطانی را از نقشه جهان محو و دور نمایند.

پاسخ