دین

علمای دینی می گویند که طالبان به دلیل جنگ غیر اسلامی با نفرین خداوند (ج) روبرو خواهند شد

گزارش از سلیمان و عمر

بیش از ۲۰۰۰ نفر علمای دینی از سراسر افغانستان به تاریخ ۴ عقرب در کابل گردهم می آیند تا خواسته های آتش بس و صلح دایمی در این کشور را تکرار کنند. [سلیمان]

بیش از ۲۰۰۰ نفر علمای دینی از سراسر افغانستان به تاریخ ۴ عقرب در کابل گردهم می آیند تا خواسته های آتش بس و صلح دایمی در این کشور را تکرار کنند. [سلیمان]

کابل -- علمای دینی افغان و بین المللی با الفاظ صریح می گویند، جنگ افغانستان و حملات طالبان علیه مردم ملکی و نیروهای امنیتی طبق قانون شریعت نامشروع است.

بیش از ۲۰۰۰ نفر علمای دینی از سراسر افغانستان به روز یکشنبه (۴ عقرب) در کابل گردهم آمدند تا خواسته های آتش بس و صلح دایمی در افغانستان را تکرار کنند.

عبدالسلام عابد یک عالم دینی از کابل گفت، «هر روز کودکان، زنان و علمای دینی در این کشور قربانی می شوند.»

وی در این گردهمایی گفت، «ما در اینجا جمع شده ایم تا صدای واقعی مردم را با حکومت و طالبان به اشتراک بگذاریم و به آنها یک پیام واضح ارسال کنیم که نباید این فرصت صلح را که در پیش روی خود دارند، از دست دهند. این برای افغان ها یک فرصت طلایی است که پس از ۴۰ سال جنگ مسائل شان را خودشان حل کنند.»

شیخ احمد الریسونی که آن زمان معاون اتحادیه بین المللی علمای مسلمان بود، به تاریخ ۹ سنبله ۱۳۹۱ در طنجه مراکش، سخنرانی می کند. [عبدالحق سینا/ای اف پی]

شیخ احمد الریسونی که آن زمان معاون اتحادیه بین المللی علمای مسلمان بود، به تاریخ ۹ سنبله ۱۳۹۱ در طنجه مراکش، سخنرانی می کند. [عبدالحق سینا/ای اف پی]

عابد گفت، «هنگامی که شما پشت میز مذاکره هستید، نباید جنگ کنید. در هنگام بحث ها به مذاکرات، انعطاف پذیری و تحمل پابند باشید زیرا این چیزی است که افغان ها، اسلام و شریعت می خواهند.»

وی افزود، «هر طرفی كه ضمن عملی کردن انعطاف پذیری، تفاهم و تحمل فرصتی برای صلح ایجاد كند، مورد تقدیر افغان ها و خداوند (ج) قرار خواهد گرفت.»

حبیب الله حسام امام مسجد میلاد النبی در کابل گفت، «ما حوادث بی رحمانه، غم و اندوهی را مشاهده می کنیم که ملت متحمل آن می شوند.»

وی افزود، «ما امروز در اینجا جمع شده ایم تا صدای دردناک ملت را بلند کنیم و ما علمای دینی، امروز به نمایندگی از کتاب خداوند (ج)، سنت های پیامبر (ص) و منبر مسجد گردهم آمده ایم و از هر دو طرف می خواهیم که بر اساس آموزه های قرآن و سنت، این جنگ را پایان دهند.»

فضل رحیم بصیرت یک عالم دینی از کابل که در این گردهمایی شرکت کرده بود گفت، «ما از همه طرف های درگیر توقع داریم که جنگ را متوقف کنند.»

وی گفت، «صلح برای ما بهترین گزینه است. حتی اگر ۸۰ سال دیگر بجنگید، بالاخره به صلح نیاز خواهید داشت، اما اگر امروز صلح کنید، مردم با فضل خداوند (ج) نجات خواهند یافت.»

وی گفت، «ما از هر دو طرف می خواهیم که با آتش بس و صلح دایمی موافقت کنند.»

حکومت افغانستان و طالبان مذاکرات صلح را به تاریخ ۲۲ سنبله در دوحه آغاز کردند، اما در میان افزایش خشونت ها پیشرفت ناچیزی صورت گرفته است.

برای خشونت هیچ توجیهی وجود ندارد

مولوی جلال الدین ضیایی یک عالم دینی از فیروز کوه مرکز ولایت غور گفت، برای ادامه خشونت طالبان هیچ توجیهی وجود ندارد.

وی گفت، «طالبان جنگی را بر افغانستان تحمیل می کنند که ادارات استخباراتی کشورهای همسایه و منطقه ای آغاز کرده اند.»

وی افزود، «افغان ها هر روز قربانی جنگ تحمیلی و نامشروع می شوند و هرکسی که این جنگ را با دین وابسته می کند مرتکب گناه کبیره می شود و مجازات خداوند (ج) را در دنیا و آخرت خواهند دید.»

عبدالغفور عباسی یک عالم دینی از قلعه نو مرکز ولایت بادغیس گفت، کسانی که می خواهند جنگ افغانستان را توجیه کنند و هر روز مردم ملکی و منسوبین امنیتی را می کشند، دیگر از اسلام پیروی نمی کنند.

وی گفت، جنگی که توسط طالبان و سایر گروه های تروریستی انجام می شود کاملاً نامشروع و غیر اسلامی است و این گروه ها نزد خداوند (ج) و مردم ملعون اند.

عباسی گفت، «طالبان باید به جای افزایش خشونت و کشتن افغان ها... آتش بس را اعلام کنند.»

سید محمد شیرزادی یک عالم دینی در شهر هرات گفت، طالبان برای رسیدن به اهداف خود از نام اسلام سوء استفاده می كنند، كه این یک خیانت محسوب می شود.

وی گفت، «کسانی که مسلمانان یا به طور عمومی انسان های بی گناه را می کشند با لعنت خداوند (ج) روبرو خواهند شد و تا ابد در آتش جهنم باقی خواهند ماند. اگر طالبان کشتن افغان ها را مشروعیت می دهند، آنها کافر هستند.»

مولوی فیض محمد حنفی یک عالم دینی در زرنج مرکز ولایت نیمروز گفت، «ما همه علمای دینی، طالبان را به صلح و اصلاح دعوت می کنیم.»

وی گفت، «هر روز بر اثر بمب های کنار جاده و جنگ در سراسر کشور ده ها فرد ملکی به شمول زنان و اطفال جان خود را از دست می دهند و طالبان باید درک کنند که آنها مسؤل کشتن مردم ملکی بی گناه هستند.»

حنفی گفت، اشتراک در مذاکرات صلح برای طالبان به خاطر پایان دادن به این جنگ نامشروع و نجات آنها در برابر مجازات خداوند (ج) بهترین فرصت است.

جنگ را متوقف کنید

علمای دینی خارج از کشور موافقت کردند که طالبان برای جنگیدن هیچ دلیلی ندارند.

شیخ احمد الریسونی رئیس اتحادیه بین المللی علمای مسلمان مستقر در دوحه مرکز قطر گفت، كشتن مسلمانان بی گناه یک گناه کبیره است و حملات انتحاری این گناه را دو برابر می سازد.

الریسونی در مصاحبه ای که به تاریخ ۳۰ میزان پخش شد به طلوع نیوز گفت، «بر اساس شریعت، جنگ علیه مردم افغانستان -- چه به شکل انتحاری و بمب گذاری باشد و چه جنگ باشد -- حرام است. وقتی کسی حمله انتحاری را انجام می دهد، مرتکب جرم دیگری نیز می شود.»

وی گفت، «من به برخی از برادران طالب گفتم كه هیچ توجیهی و هیچ دلیل شرعی برای جنگیدن در افغانستان وجود ندارد. حتی اگر یک نفر در این جنگ کشته شود، این خلاف اسلام و شریعت است.»

وی گفت، جنگ در افغانستان جهاد نیست.

الریسونی وضاحت داد، بر اساس آموزه های حضرت محمد (ص)، هنگامی كه یک زن یا مرد غیر از قتل مرتكب گناه دیگری می شوند، می توانند از خداوند (ج) طلب بخشش كنند اما برای قتل هیچ بخششی وجود ندارد.

وی گفت، «برای جنگ هیچ اجازه ای وجود ندارد؛ كشته شدن حتی یک شخص مجاز نیست. بنابراین، نخست جنگ باید در افغانستان پایان یابد، و سپس برای تعین نمودن یک حکومت جدید که بتواند نماینده یک افغانستان مرفه و اسلامی باشد و بتواند خود را در امور جهانی سهیم بسازد، مذاکرات باید آغاز شوند.»

در دهاکه مرکز بنگلدیش، علمای دینی، روحانیون و مفتی ها به تاریخ ۴ عقرب در کنفرانسی با عنوان «دعوت به صلح در افغانستان» اشتراک کردند.

در یک اعلامیه وزارت خارجه افغانستان آمده است، «علمای بنگلدیشی با اشاره به فتاوای سایر علمای اسلام در مورد نامشروع بودن جنگ در افغانستان، هر دو طرف درگیری را برادر و مسلمان دانستند.»

در این اعلامیه آمده است، علمای دینی بنگلدیشی تأکید کردند که «ادامه حملات تروریستی و خشونت آمیز بر خلاف کتوب مقدس شرعی و آموزه های اسلامی است».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هر کسیکه انسان های بی گناه را بکشد، به غضب خداوند گرفتار می شود. همه طالبان، گروه های جهادی سابق، ایتلاف شمال، حزب خلق سابق، ارتش پاکستان، سپاه پاسداران ایران، کی جی بی (اداره استخبارات) روسیه، سی آی ای (اداره استخبارات) امریکا، ام آی ۶ (اداره استخبارات) انگلستان، استخبارات عرب ... در جنگ افغانستان که از ۴۴ سال گذشته بدینسو ادامه دارد، دخیل هستند و همه ای آنها به غضب خداوند گرفتار اند، و انشاءالله رهبران آنها که افغانها را کشته اند یا آنها را فعلاً در این جنگ وحشیانه می کشند به جهنم خواهند رفت.

پاسخ

طالبان باید به گفته های عالمان دین گوش دهند و جنگ را متوقف بسازند. بخاطریکه جنگ آنها دیگر جایز نیست زیرا هر روز دهها افغان بی گناه مسلمان کشه می شوند. طالبان باید گفتگو و مذاکره کنند.

پاسخ

طی چهال سال گذشته جنگ در افغانستان بخاطر خدا نبوده بلکه بر سر قدرت بوده است. در این کشور مردم از اقوام مخلتف و دارای مفکوره های مختلف می باشند. برخی از سیاسیون یک نوع حکومت میخواهند و برخی سیاسون نوع نظام دیگر را. آنها بخاطر خواسته شخصی خود شان از برخی کشور های دیگر که خواهان جنگ در افغانستان هستند و منافع شان در جنگ افغانستان نهفته اند طالب همکاری می شوند و آنها برای شان پول و تجهیزات جنگی فراهم می کنند. اکنون نیز جنگ بر سر تغییر نظام است و به قدرت رسیدن برخی گروها اند. اگر جنگ بر سر قدرت و تغییر نظام نباشد، جنگ باید در افغانستان قبلاً پایان می یافت چون اشغال پایان یافته و نیرو های خارجی که بهانه ای را برای برخی گروهها فراهم کرده بود که در مقابل آن در افغانستان بجنگنند دارند می برایند و تعداد بسیار اندک این نیرو ها در افغانسان باقی مانده این گروهها جنگ را در برابر آنها متوقف کرده اند. من فکر می کنم که در افغانستان باید یک نظام بوجود بیاد که مورد قبول همه افغانها و همه گروها باشد. نه نظام کنونی مورد قبول مردم است و نه هم نظام امارت طالبان. باید یک نظام همه شمول که در آن به همه اقلیت ها حق داده شود و همه مردم خود را در آن ببینند شکل بگیرد. اگر طالبان فکر می کنند که آنها قدرت را دوباره پس از خروج نیرو های خارجی از افغانستان می گیرند، آنها در اشتباه هستند. بخاطریکه برخی گروه های دیگر در افغانستان وجود دارد که طالبان را نخواهند و با نظام امارت مشکل دارند. آنها ناگزی هستند که در مقابل طالبان ایستاد شوند بجنگند. و اگر حکومت کنونی فکر می کنند که اینها میتوانند طالبان را کاملاً شکست بدهند ناممکن است زیرا بیست سال امریکا و دیگر کشور های ناتو در مقابل طالبان جنگیدند اما پیروز نشدند.

پاسخ