اقتصاد

افزایش در قاچاق طلا به ایران برای زرگران افغان مشکلاتی را ایجاد کرده است

گزارش از علی

به گفته مقامات محلی در ولایات افغانستان که با ایران مرز مشترک دارند، قاچاق طلا از افغانستان به ایران در حال افزایش است و روزانه ده ها کیلوگرام به طور غیرقانونی انتقال می شود. [علی]

کابل -- به گفته مقامات محلی در ولایات غربی، قاچاق طلا از ولایات هرات، فراه و نیمروز به ایران در حال افزایش است و روزانه ده ها کیلوگرام به طور غیرقانونی انتقال داده می شود.

غلام سخی حیدری سخنگوی اتحادیه زرگران هرات گفت، «بعضی از اعضای این گروه های مافیایی باشندگان هرات و سایر ولایات مرزی مانند فراه و نیمروز هستند و آنها روزانه ده ها کیلوگرام طلا را از طریق هرات به ایران قاچاق می کنند.»

وی افزود، «مقدار طلا در بازار هرات كاهش یافته است زیرا در مدت یک سال گذشته به ایران قاچاق شده است. قاچاقچیان طلا را حتی با قیمت بلندتری در بازار می خرند و به ایران می فرستند.»

عبدالستار حسینی یک عضو شورای ولایتی فراه گفت، تهران به دلیل اینکه با نقض کردن توافق سال ۱۳۹۴ به فعالیت هسته‌ای خود ادامه می دهد، به دلیل تحریم های شدیدتر ایالات متحده و جامعه جهانی با مشکلات اقتصادی جدی روبرو شده است، و این رژیم تلاش می کند تا با قاچاق طلا و دالر امریکایی از افغانستان، برخی از مشکلات مالی خود را کاهش دهد.

دو فروشنده طلا در یک زرگری به تاریخ ۹ قوس در شهر هرات نشان داده شده اند. [علی]

دو فروشنده طلا در یک زرگری به تاریخ ۹ قوس در شهر هرات نشان داده شده اند. [علی]

حسینی گفت، «حکومت ایران در قاچاق طلا به آن کشور دست دارد و این کشور در تلاش است تا به اقتصاد تازه تأسیس شده افغانستان آسیب برساند.»

وی افزود، «قاچاق طلا و دالر از افغانستان به ایران بر خلاف منافع ملی افغانستان است و حکومت باید از آن جلوگیری کرده و عاملین آن را دستگیر و مجازات کند. نیروهای امنیتی باید در مرزها با ایران اقدامات جدی تری را انجام دهند تا سرمایه ملت به ایران انتقال نشود.»

حسینی گفت، این مجرمین طلا و دالر را به نیروهای امنیتی ایران در مرز تسلیم می کنند که آنها می توانند آن را به هر نقطه کشور انتقال دهند.

افزایش قیمت ها

طلافروشان و زرگران در ولایات هرات و نیمروز می گویند، قیمت های طلا سال گذشته در بازارهای سراسر این ولایات به دلیل افزایش قاچاق طلا به ایران، ۳۵٪ بلند رفته اند.

جمعه خان رئیس اتحادیه زرگران نیمروز گفت، در حالی که قیمت طلا برای مشتریان عادی از دسترس خارج شده است، تعداد كمتری از مشتریان برای خریدن زیورات طلا به بازار زرگری می آیند، که این امر در سراسر ولایت نیمروز باعث کاهش در فروشات طلا شده است.

وی افزود، «بیشتر خسارات ناشی از قاچاق طلا را باشندگان محلی می بینند و با افزایش قیمت ها آنها مجبور اند تا زیورات طلا را با قیمت بالاتر خریداری کنند.»

عبدالاحد یک زرگر در شهر هرات گفت، حلقات جرمی طلا را از کابل و سایر ولایات به هرات می آورند، جایی که قاچاقچیان آن را همراه با طلای هرات به ایران می برند.

وی افزود، «قاچاق طلا از هرات به ایران توسط گروه های مافیایی بالای تجارت ما تأثیر منفی گذاشته است. ما به طلا ضرورت داریم تا آن را به زیورات مختلف تبدیل کنیم، اما قاچاقچیان خشت های طلا و انواع دیگر طلا را از بازار جمع آوری می كنند و آن را به ایران قاچاق می كنند.»

وی افزود، «هر روز صبح که ما به عمده فروشی های طلا می رویم آنها به ما می گویند که تمام شده است، در حالیکه هر روز خشت های طلا از این فروشگاه ها به ایران ارسال می شوند.»

وی گفت، اگر مقامات از قاچاق طلا به ایران جلوگیری کنند، قیمت آن در بازار کاهش خواهد یافت.

نوید که یک دکان زرگری را در زرنج مرکز ولایت نیمروز اداره می کند تائید کرد که، مقدار زیادی از طلا که به ایران قاچاق می شود باعث افزایش قیمت ها در بازار شده است، و این امر باعث می شود که مشتریان توانایی خریدن این منرال را نداشته باشند.

وی انفلاسیون یک ساله را حتی بیشتر از ۳۵٪ که توسط طلافروشان و زرگران هرات و نیمروز گزارش شده است (۵۱٪) ارائه کرد و گفت، «سال گذشته ۱ گرام طلای ۱۸ قراط عربی ۲۷۰۰ افغانی (۳۵ دالر) ارزش داشت، اما اکنون قیمت آن به ۴۰۵۰ افغانی (۵۳ دالر) افزایش یافته است».

وی گفت، «دلیل اصلی افزایش قیمت طلا قاچاق آن به ایران است.»

نوید گفت، زرگران از حکومت می خواهند که مسیرهای قاچاق طلا را مسدود کند تا اقتصاد و کاروبار های مردم از خسارات بیشتر نجات پیدا کند.

مقامات مجرمین را دستگیر می کنند

به گفته قوماندانی امنیه هرات، در طول سال خورشیدی جاری مقامات تعدادی از بسته های طلا را که به ایران ارسال می شدند، ضبط کرده اند.

عبدالاحد ولی زاده سخنگوی قوماندانی امنیه هرات گفت، نیروهای افغان در دو رویداد جداگانه بیش از ۵ کیلوگرام طلا را که به ایران قاچاق می شد ضبط کردند.

وی افزود، «به تاریخ ۲۶ سنبله نیروهای امنیتی یک تکسی را متوقف کردند که طلا را انتقال می داد. هنگامی که آنها تکسی را تلاشی کردند، سه خشت طلا به وزن ۲.۱۷۹ کیلوگرام را که زیر چوکی راننده مخفی شده بودند پیدا کرده و راننده را دستگیر کردند که تحت تحقیق قرار دارد.»

ولی زاده افزود، نیروهای امنیتی در یک عملیات دیگر به تاریخ ۲۲ میزان ۲ کیلوگرام طلا را در شهر هرات ضبط کردند که قاچاقچیان می خواستند آن را به ایران ببرند.

مقامات محلی در هرات گفتند، نیروهای امنیتی در مرزها و میدان های هوایی برای جلوگیری از انتقال غیرقانونی طلا و دالر، اقداماتی را آغاز کرده اند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، افزایش قاچاق طلا به کشورهای همسایه نگران کننده است و مسؤلین تلاش هایی را انجام داده اند تا این کار را متوقف کنند.

وی افزود، «به نیروهای امنیتی در مرزها، میدان های هوایی و شاهراه ها دستور داده شده است تا هر نوع قاچاق به خارج از کشور را متوقف کنند.»

وی افزود، «هنوز معلوم نیست که روزانه چه مقدار طلا به کشورهای همسایه قاچاق می شود، اما ما می دانیم که قاچاق طلا و دالر به خارج از کشور... از طریق هرات صورت می گیرد

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همه چیز مانند طلا، گوسفندان، دالر و غیره از افغانستان به ایران قاچاق می شود. این قاچاق برای اقتصاد افغانستان خیلی گران تمام می شود. حکومت افغانستان باید از این کارجلوگیری کرده و عاملان آن را مجازات نماید.

پاسخ

به قاچاق بران طلا‌ باید سخت جزا داده شود تا در آینده این کار را نکنند. مردم افغانستان در فقر زنده گی می کنند و از سوی دیگر رسم و عنعنات این کشور باعث مشکلات متعدد برای مردم شده است. زیرا هر جوان که عروسی می کند مجبور است که برای عروسش زیورات طلا خریداری کند. اگر قرار باشد که یک گرام طلا بالاتر از چهار هزار افغانی باشد، کمترین طلای که یک شخص برای عروسش خریداری می کند صد گرام است و این صد گرام طلا می شود چهار صد هزار افغانی. حد اقل سه صد هزار افغانی مهر عروس می شود و سایر مصارف عروسی را شما بهتر می دانید که چقدر می شود. پس یک جوان افغان چگونه بتواند عروسی کند. این قدر پول را یک جوان از کجا بدست بیاورد؟ طبعی است که در این کشور مردم سرقت می کنند، رشوت می گیرد اختلاس می گند.

پاسخ

این گزارش حقیقت ندارد، زیرا طلا در افغانستان از دوبی، عربستان، ترکیه و ایران وارد می شود و طلا های که در بازار های افغانستان دیده می شود از افغانستان نیست چون تا هنوز معادن طلا افغانستان استخراج نشده است و مورد استفاده قرار نگرفته است. پس زمانیکه ایران از افغانستان طلا قاچاق می کند، چرا از دبی، ترکیه و سایر کشور ها بشکل قانونی مثل که بازرگانان افغان به افغانستان وارد می کنند خریداری نمی کند. اگر قرار باشد که ایران از افغانستان طلا قاچاق کنند، برای ایران اطلا خیلی قیمت تمام می شود . به خاطریکه مردم افغانستان از عربستان یا دبی طلا می خرند و به افغانستان میاورند به دولت دو کشور مالیه می پردازند باز ایران قاچاق می کنند برای ایران بسیار گران تمام می شود. چرا ایران مسقیماً از دبی، سعودی و ترکیه خریداری نکنند.

پاسخ