تحلیل

انتقال صلح آمیز قدرت، استحکام دیموکراسی ایالات متحده را واضح می سازد

گزارش از سلام تایمز

اعضای گارد ملی ایالات متحده به تاریخ ۲۸ جدی از کانگرس ایالات متحده در واشینگتن (کپیتل) محافظت می کنند. [اندریو کابالیرو-رینولدز/ای اف پی]

اعضای گارد ملی ایالات متحده به تاریخ ۲۸ جدی از کانگرس ایالات متحده در واشینگتن (کپیتل) محافظت می کنند. [اندریو کابالیرو-رینولدز/ای اف پی]

واشینگتن -- ناظرین می گویند، انتقال صلح آمیز قدرت به جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۱ دلو، بعد از یكی از بحث برانگیزترین فصل های انتخاباتی در تاریخ ایالات متحده، استحکام نهادهای دیموكراتیک ایالات متحده را نشان می دهد.

مردم ایالات متحده بعد از هر چهار یا هشت سال رئیس جمهور جدیدی را انتخاب می كنند كه نیروهای مسلح ایالات متحده را نیز رهبری می کند.

مدت هاست که این برای ایالات متحده مایه افتخار است که حتی در وقت اختلافات عمیق سیاسی، رئیس جمهور نشسته انتخاب شدن یک رهبر جدید را می پذیرد و به طور مسالمت آمیز کنار می رود.

جان آدمز تهداب این کار را در سال ۱۸۰۰ میلادی گذاشت، این اولین بار بود که ریاست جمهوری از یک حزب به حزب دیگر منتقل شد و وی پس از باختن به توماس جیفرسن یک سنت بیش از ۲۰۰ ساله را آغاز کرد.

در این تصویر که به تاریخ ۱ دلو ۱۳۹۵ گرفته شده است، دونالد ترمپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده با سلف خود باراک اوباما و جو بایدن معاون رئیس جمهور رفتنی در جریان مراسم تحلیف در واشینگتن دی سی در حالی صحبت می کند که سناتور چک شیمر تماشا می کند. [پاول جی ریچردز/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۱ دلو ۱۳۹۵ گرفته شده است، دونالد ترمپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده با سلف خود باراک اوباما و جو بایدن معاون رئیس جمهور رفتنی در جریان مراسم تحلیف در واشینگتن دی سی در حالی صحبت می کند که سناتور چک شیمر تماشا می کند. [پاول جی ریچردز/ای اف پی]

نیروهای امریکایی و سعودی به تاریخ ۲۷ قوس در خلیج یک تمرین نظامی مشترک را انجام می دهند. [سینتکام]

نیروهای امریکایی و سعودی به تاریخ ۲۷ قوس در خلیج یک تمرین نظامی مشترک را انجام می دهند. [سینتکام]

و به همین دلیل است که علی رغم یک رقابت تند انتخابات ریاست جمهوری در ماه عقرب، و به شمول یک حمله خشونت آمیز بالای ساختمان شورای ملی ایالات متحده (کپیتل) به تاریخ ۱۷ جدی -- یک دوره بی نظمی به تاریخ ۱ دلو به روز تحلیف انجامید -- دونالد ترمپ موافقت کرد که برای بایدن چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده کنار برود.

تعهد در قبال متحدین

یکی دیگر از مایه های افتخار صرف نظر از اینكه رئیس جمهور چه کسی باشد، تعهد مداوم ارتش ایالات متحده نسبت به متحدین خود در سراسر جهان است.

جنرال مارک ای. میلی رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده چندین بار این تعهد را ابراز داشته است.

وی در ماه قوس گفت، «ارزش های امریکایی ما را در دو و نیم قرن گذشته قدرتمند ساخته است و ما هرگز در تعهد خود به قانون اساسی ایالات متحده دل نادل نخواهیم شد. هدف ما باید حفظ کردن صلح قدرتمندانه ای باشد که از زمان جنگ جهانی دوم بدینسو وجود داشته، و با تمام کسانی که ما را به چالش بکشند قاطعانه برخورد کنیم.»

وزارت دفاع ایالات متحده در ماه میزان ۱۳۹۷ استراتیژی دفاع ملی خود را مشخص ساخت و یکی از اهداف اصلی خود را مانع شدن روسیه و چین «از بی توازن کردن نظم بین المللی فعلی» عنوان کرد.

میلی گفت، «بازیگران مستبد محدودیت های سیستم بین المللی را امتحان می كنند. نقطه قوت ایالات متحده شبکه متحدین و شرکای ما است که داریم. به همین دلیل است که ایالات متحده می تواند با هر نوع چالش های موجود در جهان مبارزه کند.»

وی گفت، «ما باید از طریق قدرت صلح را حفظ کنیم. این یک دنیای خطرناک است و با دوستان بهتر است.»

متحد در برابر دشمنان مشترک

در ماه میزان ارتش ایالات متحده برای تقویت اتحادیه ها با کشورهای شریک و یافتن راه های جدید برای هماهنگی نیروهای نظامی خود در برابر نفوذ جهانی روسیه و چین، ابتکاری را راه اندازی کرد.

مارک ایسپر وزیر دفاع پیشین ایالات متحده به تاریخ ۲۹ میزان در جریان سخنرانی خود در شورای اتلانتیک یک مرکز مطالعاتی در واشینگتن گفت، «چین و روسیه به سرعت نیروهای مسلح خود را پیشرفت می بخشند و برای چشم پوشی از قوانین بین المللی، نقض حاکمیت کشورها و تغیر توازن قدرت، از قدرت فزاینده خود استفاده می کنند.»

وی گفت، and تحریک چینایی ها در بحیره چین جنوبی و جنگ کریملین با اوکراین «تلاش های تهاجمی آنها برای از بین بردن استقلال دیگران و تضعیف مقاومت و انسجام کشورها و نهادها»، را نشان می دهد.

ایسپر گفت، «شبکه متحدین و شرکای ایالات متحده... یک برتری غیرمتناظر را فراهم می سازد که دشمنان ما از پس آن بر نمی آیند.»

وی با افزودن اینکه رفتار غیر قانونی آنها شرکای بالقوه را خواهد ترساند افزود، «چین و روسیه احتمالاً در مجموع كمتر از ۱۰ متحد دارند.»

ایسپر گفت، در همین حال ایالات متحده از «یک شبکه گسترده متحدین و شرکاء» و همچنان روابطی لذت می برد که «در ارزش ها و منافع مشترک ما ریشه دارند».

این ابتکار به نام راهنمای انکشاف برای اتحادیه ها و شراکت ها شهرت دارد.

این استراتیژی شامل گسترش صادرات سیستم های اسلحه «بسیار مهم» ایالات متحده برای تقویت متحدین و تقویت صنعت دفاعی ایالات متحده در برابر رقابت روسیه و چین است.

تلاش ها برای کمرنگ ساختن نظام دیموکراتیک ایالات متحده

به تعقیب خشونت های مربوط به انتخابات در ایالات متحده در اواسط ماه جدی مقامات روسیه، ایران و چین با اظهارداشتن خوشنودی خود نسبت به خشونت انتخاباتی اعلامیه های علنی خود را صادر کردند و اخبار را طوری تغیر دادند که اقدامات ظالمانه خود در کشورهای خودشان را توجیه کنند.

مقامات روسی حمله بالای کانگرس ایالات متحده (کپیتل) به تاریخ ۱۷ جدی را به عنوان یک ثبوت سقوط امریکا نشان دادند، با اینکه کانستانتین کوساچیوف رئیس کمیته امور خارجه در مشرانو جرگه شورای ملی روسیه گفت که این کار نشان می دهد که دیموکراسی ایالات متحده از «هر دو پای لنگ شده است».

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بر خلاف هر نوع قوانین دیموکراسی قدرت را به دست آورده است تا «رئیس جمهور مدام العمر» باشد، و قانون جدید به پوتین و خانواده اش از پیگرد قانونی برای هر جرمی که آنها در طول زندگی مرتکب شده باشند، و استثنائات از تلاشی ها، دستگیری ها یا بازجویی معافیت می دهد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت، بی نظمی ایجاد شده در کپیتل «بیش از هر چیز دیگری نشان می دهد که دیموکراسی غربی چگونه شکننده و آسیب پذیر است».

این درحالیست که دیموکراسی ایران فقط به نام دیموکراسی است.

شورای نگهبان که بالای انتخابات ایران نظارت می کند، بطور عادی نامزدهایی را رد می کند که به دنبال قدرت هستند. این شورا سال گذشته حدود ۹۵۰۰ نامزدان احتمالی تقریبا دو سوم از ۱۴۵۰۰ کاندیدان را از حضوریافتن در انتخابات منع کرده است.

روحانی پس از تصمیم شورا در ماه جدی سال گذشته گفت، «بزرگترین خطر برای دیموکراسی و حاکمیت ملی روزی است که انتخابات به یک تشریفات تبدیل شود.»

علاوه بر این، در ماه حوت سال گذشته ایران از زمان انقلاب ۱۳۵۸ بدینسو کمترین میزان اشتراک در انتخابات پارلمانی را مشاهده کرد و ۴۲.۶٪ از مردم واجد شرایط رأی دادند. در تهران میزان اشتراک مردم کمی بیشتر از ۲۵٪ بود.

در همین حال، رسانه های دولتی چین تلاش کردند تا آشوبگران بر کانگرس (کپیتل) را با معترضین هانگ کانگ تشبیه کنند که تعمیر شورای قانونگذاری شهرشان را در ماه سرطان سال ۱۳۹۸ تصرف کرده بودند.

اسباب و انگیزه های این دو گروه تفاوت های واضحی دارند.

معترضین هانگ کانگ به خاطر خواستن دیموکراسی کامل و متوقف کردن یک لایحه ناپسندی که رهبری منتخب ناشده شهر به سیستم داخل می کردند، به شورای قانونگذاری داخل شده بودند.

بیجینگ با تحمیل نمودن یک قانون امنیتی سختگیرانه بر این شهر ناآرام، این ناآرامی ها را سرکوب کرده، تعداد زیادی از منتقدین را بازداشت کرده و مخالفین را خاموش ساخت. بیجینگ با این کار وعده سال ۱۳۷۶خود را شکست که گفته بود برای ۵۰ سال آزادی های مدنی هانگ کانگ را حفظ خواهد کرد.

کسانی که بالای کانگرس ایالات متحده (کپیتل) حمله کردند در تلاش بودند تا نتایج یک انتخابات آزاد و عادلانه ریاست جمهوری را تغیر دهند. قاضیان در سراسر کشور که بسیاری از آنها توسط ترمپ منصوب شده بودند، بیش از ۶۰ شکایت بی اساس در اعتراض به نتایج را رد کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسیار مسالمت آمیز!؟ چهار تن کشته شد، شما می گویید انتقال قدرت به شکل مسالمت آمیز صورت گرفت.

پاسخ

تظاهرات اخیر در امریکا نشان داد که دیموکراسی در امریکا نیز مشکلات خود را دارد. و به گفته ای هوا خواهان دونالد ترمپ در انتخابات گذشته ریاست جمهوری آن کشور تقلب گسترده صورت گرفته و دونالد ترمپ برنده این انتخابات بود. زمانیکه در انتخابات امریکا تقلب صورت گرفته می تواند و کسی که بازنده است رئیس جمهوری امریکا می شود و شخص برنده از کاخ سفید کشیده می شود پس در افغانستان چگونه ممکن است که در این کشور نظام دیموکراسی که اشرف غنی به خاطر آن هر روز چیغ می زند کارایی و مفیدیت داشته باشد. حتی از این گونه نظام های دروغین دیموکراسی که هر روز در صد ها جنایت صورت می گیرد نظام شاهی بتهر است. شما از همین امریکا که داعیه دار دیموکراسی است گزارش جمع آوری کنید روزانه هزار ها زن در آن کشور مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد و هزار ها قضیه دزدی در آن کشور انجام می شود. بناءً نسخه همه ای این بدبختی ها و ناهنجاری ها نظام قران است و تمام قوانین زمینی باید در پرتوی همین قانونی الهی وضع گردد. بعداً می شود که جلو ظلم، فساد، تجاوز و غیر را گرفت و حق مظلوم را چنگال ظالم بساند. خدا کند که یک روز همه کشور های جهان به این حقیقت پی برده و قانونی قرآنی را درکشور شان عملی بسازند و همه بشریت از شر دنیا و آخرت خلاص شوند.

پاسخ