تحلیل

جنگجویان فاطمیون قسمت بزرگی از باشندگان 'ایران کوچک' در شرق سوریه را تشکیل می دهند

گزارش از ولید ابوالخیر

یک عضو لوای فاطمیون در جریان مراسم بزرگداشت مرگ قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در بیرون از یک مرکز دینی در دیر الزور ایستاده است. [فاطمیون/تیلیگرام]

یک عضو لوای فاطمیون در جریان مراسم بزرگداشت مرگ قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در بیرون از یک مرکز دینی در دیر الزور ایستاده است. [فاطمیون/تیلیگرام]

سپاه پاسداران حضور خود در شرق سوریه را به شکل تهاجمی گسترش می دهد و قلمروی را ایجاد می کند که بعضی ها آن را با عنوان «ایران کوچک» یاد می کنند، جایی که این گروه املاک شخصی را غصب نموده و جوانان محلی را به صفوف جنگجویان خود جذب می کند.

چندین شبه نظامیان جدید در منطقه ای که از مرز عراق تا بادیة تدمر (صحرای پالمیرا) و لبه های ولایات حمص و حماة امتداد پیدا می کند، ظهور کرده اند و هزاران جنگجویان از اتباع مختلف را به این منطقه سوق می دهند.

سپاه پاسداران و شبه نظامیان متحد در امتداد دریای فرات حضور پیدا کرده اند که از شهر مرزی آلبو کمال تا المیادین و شهر دیر الزور تا ولایت حلب و همچنان تمام صحرا تا حمص امتداد پیدا می کند.

سپاه پاسداران شبه نظامیان متحد خود را که از جنگجویان خارجی متشکل شده اند با خود ملحق کرده، جوانان محلی را در گروه های شبه نظامی جدید سوری استخدام کرده و املاک شخصی را غصب کرده است تا بتواند این استخدام شدگان جدید را جای دهد، که این کار روند تغیر جمعیتی یا دیموگرافیک را آغاز کرده است.

تصویری از یک ویدیویی که توسط تلویزیون دولتی سوریه به تاریخ ۲۱ دلو منتشر شده است، اعضای الحاج قاسم سلیمانی را نشان می دهد که از حلب به دیر الزور می رسند.

تصویری از یک ویدیویی که توسط تلویزیون دولتی سوریه به تاریخ ۲۱ دلو منتشر شده است، اعضای الحاج قاسم سلیمانی را نشان می دهد که از حلب به دیر الزور می رسند.

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه به روز یکشنبه (۴ حمل)، باشندگان تقریباً ۵۰ خانه در المیادین از یک گروه وابسته با سپاه پاسداران که گویا به نمایندگی از رژیم سوریه اقدام می کردند، امر تخلیه را دریافت کردند.

این دیده بان گفت، یک روز قبل گروه شبه نظامی کتائب ابوالفضل العباس تحت حمایت سپاه پاسداران، به دستور یک رهبر این گروه شبه نظامی یک پمپ استیشن گاز را در حومه شهر المیادین غصب کرد.

حضور سنگین سپاه پاسداران

عبدالنبی بكر یک محقق سیاسی که در امور سپاه پاسداران تخصص دارد گفت، برای اینكه چرا سپاه پاسداران در اعزام گسترده شبه نظامیان وابسته خود در شرق سوریه تمركز می کند، دلایل زیادی وجود دارند.

وی گفت، سپاه پاسداران برای اینکه حرکت همیشگی شبه نظامیان وابسته خود، پرسونل و سلاح ها میان عراق و سوریه را آسان بسازد و مسیر میان تهران و بیروت را تأمین کند، در یک منطقه جغرافیایی وسیع گسترش پیدا کرده است.

بكر گفت، انگیزه دیگر برای حضور سپاه پاسداران در این منطقه، ذخیره های منابع طبیعی آن به شمول نفت، فاسفورس و منرال های دیگر است.

به گفته جمیل العابد یک فعال در دیرالزور، اکثریت شبه نظامیان وابسته به سپاه پاسداران در شرق سوریه حضور دارند.

وی گفت، از این جمله حزب الله لبنان قدرتمندترین آنها است و بعد از آن لوای فاطمیون متشکل از جنگجویان افغان است، که به نیروی اصلی سپاه پاسداران در سوریه تبدیل شده است.

گروه های دیگر شامل غند زینبیون یک گروه شبه نظامی متشکل از جنگجویان پاکستانی و همچنان کتائب حزب الله، اصائب اهل الحق و بسیاری دیگر می شوند.

استخدام مردم محلی

العابد گفت، سپاه پاسداران همچنان تعدادی از شبه نظامیان محلی را که متشکل از جوانان سوری می باشند، در شرق سوریه جابجا کرده است.

وی گفت، اینها شامل غند ۳۱۳، سیده رقیة، لوای الباقر، الهاشمیون، کتائب الزهرا، کتیبات العباس، قوة الامام الرضا، فوج الامام الحجة، لوای الامام زین العابدین، حشد الفرات و الجزیرة، لوای سقور الصحرا و لوای ۴۷ می باشند.

العابد خاطرنشان کرد، سپاه پاسداران این قسمت از شرق سوریه را به یک کمپ بزرگ نظامی و ذخیره گاهی برای انواع مهمات و موشک ها تبدیل کرده است.

بر اساس گزارشات چندین رسانه، مقدار زیادی از سلاح ها و موشک ها از طرف مرزهای عراق وارد سوریه شده و به ذخیره گاه هایی که تحت کنترل جنگجویان عراقی تحت حمایت ایران و غوند زینبیون قرار دارند، توزیع می شوند.

محمد العبدالله یک ژورنالست سوری گفت، بر اساس بعضی برآوردها، بیش از ۲۵۰۰۰ جنگجویان وابسته به سپاه پاسداران در شرق سوریه حضور دارند.

وی گفت، سپاه پاسداران استخدام شدگان جدید را با پیشنهاد کردن پول و اسلحه، و محافظت برای اعضای قبیله ای که با تهدیدهای تروریستی یا فشارهای رژیم سوریه مانند خدمت اجباری نظامی روبرو می شوند، برای پیوستن به صفوف شبه نظامیان تحریک می کند.

وی افزود، استخدام شدگان جدید شامل جوانان زیر سن هستند.

العبدالله گفت، استخدام افراد قبیله ای به صفوف جنگجویان وابسته با سپاه پاسداران، همزمان با ترویج گسترده عقیده ولایة فقیه كه بیعت با رهبر بزرگ ایران را ایجاب می کند، صورت می گیرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران یک کشور خیلی خطرناک برای کشور های اسلامی در قاره آسیا است. همه جنگ های فرقه ای که در سوریه، عراق، لبنان و حتی افغانستان جریان دارد در آن ایران به یک نحو دخیل است. من حیرانم که ایران اینقدر پول را از کجا می کند که در چندین کشور در جنگ مصرف می کند. ایران با هزاره های افغانستان ارتباط مستقیم دارد و هزار های این کشور را به پیوستن به لشکر فاطمیون ترغیب و تشویق می کند.

پاسخ

برادر محترم افغانم قبل ازینکه انگشت اشاره ب طرف کسی دراز کنی از مردم اوغان خودد چرا سوال نمیکنی بخاطر نابودی کشور عزیزم برای چه دست خیانت ب طرف این و ان دراز میکنن
ما مردم شیعه افغانستان همیشه وفا دار به سرزمین نیاکانمان هستیم و خواهیم بود
و اینکه چرا مردم ما رفتن جز این گروه شدن
فقط و فقط بخاطر خیانت و خنجری هست که شما ب این مردم میزنین
جهل تعصب نادانی وطن فروشی قوم گرای شما
باعث این کار شده و اگه از این بیشتر خیانت کنید
خدا میداند که چیکار میشه

پاسخ

چرا شما یک روز در مورد ظلم و ستم مخالفین حکومت سوریه و داعش نوشته نمی کنید که هر زور پشت فاطمیون را گرفته اید؟ فاطمیون به خاطر دفاع از مقدسات شعیان در سویه می جنگنند و نمی گذارند که داعش به کشور های دیگر نفغوذ کنند. شما میدانید که اگر فاطمیون در سوریه علیه جنگجویان داعش نجنگنند آنها یک حکومت فعلی سوریه را سرنگون ساخته و یک حکومت مستقل را در آن کشور تاسیس خواهند کرد که این کار به ضرر همه کشور های جهان است و آنها به سایر کشرو ها از جمله افغانستان هجوم خواهند برد و روزگار مردم را تلخ خواهند کرد.

پاسخ

تبصره شما کاملا احمقانه و طفلانه است. فرق میان داعش و فاطمیون چیست؟ هیچ. داعش هم مردم بی ګناه را می کشند و فاطمیون هم. نه تنها فاطمیون بلکه تمویل کننده ګان فاطمیون یعنی نیروی قدس و سپاه پاسداران انقلاب ایران قاتل هزارها افغان بی ګناه در جنګ های سوریه و عراق هستند و در این اواخر بخشی از تروریست های فاطمیون را تحت رهبری یک تروریست کثیف بنام علیپور در افغانستان شکل داده است و این چیزی است که فعالان ایران نیز تایید کرده است. از مراکز علیپور عکس های خمینی بدبخت نیز بدست اردوی ملی آمده است و از سلاح ها و چیزهای کشف شده بر می آید که این ګروه از سوی شیطان منطقه یعنې ایران تمویل و تجهیز می شود. نه بین ایران و پاکستان در مقابل افغانستان فرق وجود دارد و نه هم بین داعش و فاطمیون. یکی از سوی پاکستان حمایه می شود و دیګر از سوی ایران.‌

پاسخ

امریکا و متحدانش باید از توسعه فاطمیون در افغانستان جلوگیری کنند، در غیر آن، ایران از طریق فاطمیون در افغانستان نفوذ گسترده ای پیدا می کند. اگر نفوذ ایران در افغانستان به اندازه ای نفوذ پاکستان افزایش یابد، تهدیدها علیه امریکا در افغانستان دو برابر خواهد شد، زیرا این کشورها (پاکستان و ایران) مخالف حضور کشورهای غربی در افغانستان هستند.

پاسخ