امنیت

در تازه ترین حمله بالای آزادی بیان یک ژورنالست افغان پس از هشدار طالبان به ضرب گلوله کشته شد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

نعمت روان، مجری پیشین یک برنامه گفتگوی طلوع نیوز به تاریخ ۱۶ ثور یک روز پس از هشدار طالبان به کارمندان رسانه ها در شهر قندهار کشته شد. [شبکه های اجتماعی]

نعمت روان، مجری پیشین یک برنامه گفتگوی طلوع نیوز به تاریخ ۱۶ ثور یک روز پس از هشدار طالبان به کارمندان رسانه ها در شهر قندهار کشته شد. [شبکه های اجتماعی]

قندهار -- مقامات گفتند، یک خبرنگار مشهور مربوط یکی از تلویزیون های افغانستان به روز پنجشنبه (۱۶ ثور) یک روز پس از آن در شهر قندهار به ضرب گلوله کشته شد که طالبان به رسانه ها به خاطر نشر «گزارش جانبدارانه» هشدار داده بودند.

نعمت روان تا ماه گذشته قبلا از گماشته شدنش در وزارت مالیه به حیث آمر مطبوعات، میزبان یک برنامه مشهور گفتگو در تلویزیون برجسته کشور، طلوع نیوز بود.

جمال ناصر بارکزی سخنگوی قوماندانی امنیه شهر قندهار گفت که وی از سوی افراد مسلح ناشناس ترور شد.

لطف الله نجفی زاده، رئیس تلویزیون طلوع نیوز در یک پست توییتر نوشت، «از شنیدن خبر کشته شد دوست و همکار سابق ما نعمت روان امروز در شهر قندهار متاثر شدم.»

هیچ کس مسئولیت این قتل را بر عهده نگرفته، اما طالبان در ماه های اخیر به خاطر افزایش ترور خبرنگاران مقصر دانسته شده اند.

سخنگوی طالبان به روز چهارشنبه هشدار داده بود در صورتیکه کارمندان رسانه ها «گزارش جانبدارانه» را منتشر کنند مسئول دانسته می شوند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی صلح کشور به روز پنجشنبه تهدید طالبان علیه رسانه ها و هر گونه تلاش برای خاموش ساختن خبرنگاران افغان را محکوم کرد.

اعضای طبقه تحصیل کرده افغانستان -- از جمله خبرنگاران، فعالان و قضات -- ماه ها است که هدف بمب گذاری ها و تیراندازی ها بوده اند و بسیاری را مجبور به مخفی شدن یا ترک کشور کرده اند.

این قتل ها از سال گذشته بدینسو زمانیکه گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز شد، افزایش یافته است و این قتل ها نگرانی های را ایجاد کرده است که شورشیان در جریان متوقف شدن مذاکرات مخالفان متصور خود را از بین می برند.

بر اساس لیست تهیه شده توسط سازمان عفو بین المللی یا امنیستی انترنیشنل، حداقل ۱۱ خبرنگار افغان در سال ۲۰۲۰ میلادی و چهار تن دیگر در سال جاری کشته شده اند.

در وسط ماه حوت سه کارمند رسانه ای زن در جلال آباد کشته شدند.

کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان اخیراً گفته که حدود ۱۰۰۰ کارمند رسانه ای افغان در طی شش ماه گذشته شغل خود را ترک کرده اند.

مدت هاست که افغانستان به عنوان یکی از خطرناک ترین کشورهای جهان برای خبرنگاران رده بندی شده است.

خاموش ساختن خبرنگاران

دیده بان حقوق بشر در یک گزارش که به تاریخ ۱۲ حمل منتشر کرد، طالبان را به هدف قرار دادن و قتل خبرنگاران متهم کرد.

پاتریشیا گاسمن، معاون بخش آسیای دیده بان حقوق بشر در این گزارش گفت، «موجی از تهدیدها و قتل ها در یک لحظه ناخوشایند زمانی پیام ترسناك را به رسانه های افغانستان ارسال كرده است که افغان ها از هر طرف آماده مذاكره در باره حمایت از آزادی بیان در یک افغانستان آینده هستند.»

وی گفت، «طالبان با خاموش ساختن منتقدان از طریق تهدید و خشونت، امید ها را برای حفظ جامعه باز در افغانستان تضعیف كرده اند.»

به گفته سازمان دیده بان حقوق بشر، طالبان علاوه بر انجام حملات صریح، در یک سلسله تهدید ها، تخویف ها و خشونت ها علیه اعضای رسانه ها در مناطق که طالبان در آن نفوذ قابل توجهی دارند و همچنان در کابل دخیل بوده اند.

در این گزارش آمده است، «تهدید كنندگان معمولاً از كار، خانواده و حركات خبرنگاران آگاهی دقیق دارند و با استفاده از این اطلاعات آنها را مجبور می كنند تا خود را سانسور کنند، یا اینکه كار خود را كاملاً ترك كنند یا با عواقب خشونت آمیز روبرو شوند.»

در برخی موارد، نیروهای طالبان خبرنگاران را برای چند ساعت یا یک شب بازداشت کردند.

حامد روشن، معاون سخنگوی وزارت امور داخله در ماه حمل گفت، «طالبان اخیراً حملات خود را علیه خبرنگاران، کارمندان رسانه ها و فعالان آزادی بیان شدت بخشیده اند تا اینکه صدای آزادی بیان را خاموش بسازند و رسانه ها نتوانند جنایات را که این گروه انجام می دهند تحت پوشش قرار دهند.»

روشن گفت، «طالبان مسئول تمام جنایات و حملات هستند كه در آن خبرنگاران، كارمندان رسانه ای و فعالان حقوق بشر و حقوق زنان كشته شده اند و ما شواهد كافی در این زمینه داریم.»

نظری پریانی، مدیر مسئول روزنامه ماندگار، در ماه حمل گفت، «خبرنگاران، رسانه ها و آزادی بیان دشمنان زیادی دارند و یکی از این دشمن ها طالبان هستند که می خواهند افغانستان ۲۰ سال به عقب برگردد.»

پریانی گفت، «به همین دلیل، طالبان خبرنگاران و فعالان حقوق مدنی را هدف قرار می دهند تا اینکه هیچ کس نه تواند در صورت بازگشت احتمالی آنها به قدرت از آنها انتقاد کند.»

وی افزود، «رسانه ها، خبرنگاران و فعالان جامعه مدنی کسانی هستند که جامعه را تغییر می دهند. جنگجویان با هدف قرار دادن آنها در تلاش اند تا یک فضای ترس و وحشت را ایجاد کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یکی از خبر های ناخوشایند و دلخراش این هفته ترور نعمت الله روان یکی از خبر نگاران موفق افغانستان بود که به شکل بسیار ظالبمانه به شهادت رسید. تررو این جوان یک زنگ خطر برای سایر خبرنگاران و اصحاب رسانه ها است.

پاسخ

افغانستان جهنم بزرگ برای خبرنگاران این کشور تلقی می گردد. در طی یک سال گذشته در هر ماه ما یکی دو خبر نگار برجسته ای خود را از دست می دهیم. نعمت الله روان یکی از کادر های ورزیده کشور بود که به بسیار ناجوانمردانه به شهادت رسید. وی در کمترین وقت و در سن کم خود را مشهور ساخته بود و در قلب همه افغان ها جای داشت. مردم در سراسر کشور وی را می شناخت. وی به لهجه ای زیبای قندهاری گی خبر ها را در طلوع منتشر می کرد. برای این جوان نا مرارد جنت فردوس و به خانواده و همه اصحاب رسانه ها تسلیت عرض می کنم. انالله و انا الیه راجعون.

پاسخ