امنیت

اسماعیل خان یک جنگ سالار پیشین افغان تعهد سپرد که دوباره با طالبان بجنگد

ای اف پی

اسماعیل خان به تاریخ ۱۸سرطان به یک گردهمایی در خانه اش در هرات سخنرانی می کند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

اسماعیل خان به تاریخ ۱۸سرطان به یک گردهمایی در خانه اش در هرات سخنرانی می کند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

هرات -- در حالیکه شورشیان به هرات نزدیک شده اند، یک جنگسالار پیشین که شبه نظامیانش با نیروهای امریکایی کمک کردند تا طالبان را در سال ۱۳۸۰ سرنگون کنند، به روز جمعه (۱۸ سرطان) تعهد سپرد تا دوباره اسلحه در دست بگیرد.

اسماعیل خان ۷۵ ساله که زمانی عضو مهم اتحاد جنگجویان چریکی بود و پس از حملات ۱۱ سپتمبر در حمله ایالات متحده علیه طالبان جنگید< گفت، «ما به زودی به خط اول خواهیم رفت و به کمک خداوند (ج) اوضاع را تغیر خواهیم داد.»

این اظهارات اسماعیل خان در حالی صورت گرفت که طالبان ادعا کرده اند که آنها اکنون به شمول گذرگاه های مرزی اصلی با ایران، تاجیکستان و ترکمنستان، مناطق وسیع افغانستان را کنترل می کنند.

اسماعیل خان از شهر هرات است که از اسلام قلعه گذرگاه اصلی مرزی با ایران که به روز جمعه به کنترل طالبان درآمد، حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

با شجاعت مقاومت کنید

اسماعیل خان گفت، «ما از تمام نیروهای امنیتی باقی مانده می خواهیم که با شجاعت مقاومت کنند.»

خان در یک کنفرانس خبری گفت، صدها نفر افراد ملکی از سراسر کشور با وی تماس گرفته و گفته اند که آنها برای جنگیدن علیه طالبان آماده هستند.

در روزهای اخیر، شبکه های رسانه های اجتماعی از تصاویر و ویدیوهای افغان های برجسته به شمول نمایندگان ولسی جرگه پر شده است که همراه با حامیان خود برای جنگ با شورشیان سلاح برداشته اند.

برخی از ویدیوهای تائید نشده صدها زن را نشان می دهد که آنها نیز سلاح داشته و برای جنگیدن تعهد می کردند.

اسماعیل خان گفت، «ما امیدواریم که زنان و مردان هرات در این لحظه تصمیم بگیرند که از جبهه مقاومت برای دفاع از آزادی و محافظت از عزت آنها حمایت می کنند.»

زمانی که این گروه برای اولین بار به قدرت رسید، شبه نظامیان اسماعیل خان علیه طالبان یک سلسله پیروزی ها را به دست آوردند.

وی در سال ۱۳۷۶ زمانی توسط طالبان اسیر شد که برای سازماندهی یک قیام بازگشت، اما دو سال بعد از زندان قندهار فرار کرد و تا سال ۱۳۸۰ فراری بود.

اسماعیل خان در دوره حکومت حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، یک وزیر بود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در این شکی نیست که حملات طالبان پس از امضای توافقنامه صلح افزایش یافته اند و این حملات شدید تر خواهند شد. چون آنها خود را اکنون فاتح جنگ 20 ساله با امریکا و کشور های ناتو میدانند. طالبان می گویند که بزرگترین قدرت جهان در برابر این گروه شکست خورد، پس حکومت افغانستان چطور میتواند که در مقابل این گروه ایستاده گی کند. طالبان این حکومت را به رسمیت نمی شناسند و آن را یک حکومت دست نشانده عنوان می کنند. و باور من این است که پس از خروج نیرو های امریکایی در طی چند ماه این حکومت را سقوط خواهند داد و نظام امارتی شان را دوباره اعاده خواهند کرد و این جنگ سالاران مثل اسمعیل خان و عطا محمد نور نمی تواند که جلو ورد طالبان را بگیرد. جامعه جهانی در راس ایالات متحده امریکا باید هر چه عاجل یک صلح سراسری را در کشور تامین کند ملیشه سازی به خیر افغانستان نیست.

پاسخ