حقوق بشر

سازمان ملل متحد: محاصره شهرها توسط طالبان و هدف قراردادن مردم ملکی جنایات جنگی محسوب می شوند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

خانواده های بیجاشده داخلی افغان که از جنگ در ولایات کندز و تخار میان طالبان و نیروهای امنیتی افغان فرار کرده اند، به تاریخ ۱۹ اسد در پارک شهر نو در کابل نشسته اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

خانواده های بیجاشده داخلی افغان که از جنگ در ولایات کندز و تخار میان طالبان و نیروهای امنیتی افغان فرار کرده اند، به تاریخ ۱۹ اسد در پارک شهر نو در کابل نشسته اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

جینیوا -- میشل بچلیت کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر (او اچ سی اچ آر) به روز سه شنبه (۱۹ اسد) هشدار داد، افزایش خشونت در نتیجه محاصره شهرهای افغانستان از سوی طالبان، برای مردم ملکی «پیامدهای فاجعه باری» داشته و شاید به عنوان جنایات جنگی محسوب شوند.

طی ماه گذشته در نتیجه حملات طالبان در سراسر افغانستان صدها فرد ملکی کشته و زخمی شده اند.

مرکز ولایت فراه به روز سه شنبه سقوط کرد.

بچلیت در اعلامیه ای گفت، «از تاریخ ۱۸ سرطان تاکنون تنها در چهار شهر لشگرگاه، قندهار، هرات و کندز دست کم ۱۸۳ فرد ملکی کشته و ۱۱۸۱ نفر به شمول کودکان زخمی شده اند.»

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان (سمت چپ)، مطلق القحطانی نماینده قطر برای مبارزه با تروریزم و جین آرنالت نماینده شخصی دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، به تاریخ ۱۹ اسد در جریان یک نشست بین المللی در مورد افزایش درگیری در افغانستان، در لابی یک هوتل در دوحه پایتخت قطر قدم می زنند. [کریم جعفر/ای اف پی]

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان (سمت چپ)، مطلق القحطانی نماینده قطر برای مبارزه با تروریزم و جین آرنالت نماینده شخصی دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، به تاریخ ۱۹ اسد در جریان یک نشست بین المللی در مورد افزایش درگیری در افغانستان، در لابی یک هوتل در دوحه پایتخت قطر قدم می زنند. [کریم جعفر/ای اف پی]

وی گفت، «این فقط تلفات ملکی است که ما توانستیم آنها را ثبت کنیم. آمار حقیقی بسیار بیشتر خواهد بود.»

وی با خاطرنشان کردن اینکه جنگ در مناطق شهری باعث تلفات مردم ملکی می شود گفت، «طالبان باید عملیات های نظامی خود را در شهرها متوقف کنند.»

بچلیت گفت، «اگر همه طرف ها به میز مذاکره بر نگردند و به یک راه حل مسالمت آمیز نرسند، وضعیتی که برای بسیاری از افغان ها از قبل وحشتناک است بسیار بدتر خواهد شد.»

ترس و وحشت

وضعیت در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند تأثیر مخرب تهاجم طالبان را که بالای مردم ملکی وارد می کند، به نمایش می گذارد.

به گفته اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد (او اچ سی اچ آر)، «سازمان ملل متحد از تاریخ ۶ اسد بدینسو هنگامی که جنگ در این شهر آغاز شد فقط در جریان ۱۳روز، گزارش های کشته شدن دست کم ۱۳۹ فرد ملکی و زخمی شدن ۴۸۱ نفر را دریافت کرده است.»

اداره حقوق بشر گفت، «انتظار می رود که ارقام حقیقی بسیار زیاد باشند زیرا روابط با شهر به طور متناوب قطع می گردند و بسیاری از مردم ملکی که در جنگ زخمی می شوند، نمی توانند به شفاخانه ها رسیدگی کنند.»

اداره حقوق بشر گزارش داد، به روز پنجشنبه گذشته شفاخانه های شهر تقریباً مملو بودند. مواد غذایی و ادویه جات در حال کاهش است در حالیکه برق و آب در اکثر نقاط شهر قطع شده اند.

اداره حقوق بشر گفت، «علاوه بر این، از زمانیکه حمله طالبان در ماه ثور آغاز شدند، حداقل ۲۴۱۰۰۰ نفر بیجا شده اند و جنگ های طولانی در شهرها باعث تخریب زیربناهای اساسی مانند سرک ها و پل ها و سایر چیزهای ملکی شده اند.»

بچلیت گفت، «تصرف گسترده شهرها و ولسوالی ها از سوی طالبان «ترس و وحشت را در میان مردم ایجاد کرده است».

اداره حقوق بشر از مناطق تحت کنترل طالبان و مناطق تحت جنگ، گزارش هایی مبنی بر «اعدام های بدون محاکمه، حملات علیه مقامات فعلی و پیشین حکومت و اعضای خانواده آنها، اقدامات نظامی و تخریب خانه ها، مکاتب و کلینیک ها، و جاگزاری تعداد زیادی از وسیله های انفجاری تعبیه شده (ماین های مقناطیسی)، دریافت کرده است».

این اداره همچنان گزارش های «عمیقاً نگران کننده ای» مبنی بر کشته شدن نیروهای امنیتی افغان غیرمؤظف از سوی طالبان، حتی کسانی که تسلیم شده بودند، دریافت کرده است.

در اعلامیه اداره حقوق بشر ملل متحد آمده است، «هدایت دادن حملات علیه مردم ملکی نقض جدی قانون بین المللی بشردوستانه بوده و به عنوان جنایت جنگی محسوب می شود. عاملان نقض های جدی حقوق بشر بین المللی و قانون بشردوستانه، باید محاکمه شوند.»

بچلیت گفت، «مردم افغانستان از ترس عمیق خود از بازگشت به بدترین نقض های حقوق بشر در گذشته، صحبت می کنند.»

وی تأکید کرد، «زنان، اقلیت ها، مدافعین حقوق بشر، ژورنالستان و سایر اشخاصی که به طور ویژه آسیب پذیر هستند، به حمایت خاصی نیاز دارند. در مورد جنایات مجدد علیه اقلیت های قومی و مذهبی خطرهای واقعی وجود دارند.»

وی گفت، «مردم به درستی (در حالیکه حق به جانب اند) می ترسند که به قدرت رسیدن طالبان دستاوردهای حقوق بشر دو دهه گذشته را از بین خواهد برد.»

فشار آوردن بالای طالبان برای توقف

بچلیت از همه کشورها خواست تا برای پایان دادن به این خصومت ها از نفوذ خود استفاده کنند.

وی در اشاره به جلسات در مورد صلح که این هفته در دوحه برگزار می شوند گفت، «کشورها وظیفه دارند تا از هر گونه وسیله فشاری که دارند برای کاهش تنش ها و تقویت روند صلح استفاده کنند. جنگ باید به پایان برسد.»

وزارت خارجه ایالات متحده به روز دوشنبه در اعلامیه ای گفت، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان قصد دارد تا در این نشست اشتراک کرده و «طالبان را تحت فشار قرار خواهد داد تا تهاجم نظامی خود را متوقف کنند».

در این مذاکرات، خلیلزاد کمک خواهد کرد تا «در مورد پاسخ مشترک بین المللی برای وضعیت رو به وخامت سریع در افغانستان، یک طرح تدوین شود».

در این اعلامیه آمده است، «افزایش سرعت در مشارکت نظامی طالبان که در درگیری مسلحانه میان طرف ها باعث تلفات ملکی می شود، و تجاوزهای ادعاشده بر حقوق بشر، موضوعاتی به شدت نگران کننده هستند.»

اعلامیه همچنان افزوده است، «صلح از راه مذاکرات یگانه راهی برای پایان جنگ است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چقدر مزخرف است وقتی می گویند که فلان و فلان کار طالبان ممکن به عنوان جنایت جنگی محسوب شود. یا شما بی عقل هستید و یا ما را بی عقل می دانید. همین کارهای طالبان بدون شک که جنایات جنگی هستند، ممکن محسوب شوند یعنی چه؟ طالبان وحشی است، تمویل کنندگان و حامیان آنها وحشی اند و کسانیکه در قبال جنایات طالبان و پاکستان خاموش بنشینند نیز وحشی و خونخوار هستند. دفتر طالبان در قطر باید بسته شود.

پاسخ

خبرهای مبنی بر تصرف فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان و پلخمری، مرکز ولایت بغلان توسط طالبان وجود دارد. با توجه به این امر و نگاهی به نقشه افغانستان، در شمال، ولایت های بدخشان، تخار، کندوز، بغلان، سرپل، و همچنان ولایت سمنگان به دست طالبان افتاده است. از سوی دیگر، در جنوب غرب، ولایت فراه به دست طالبان افتاده است. فراه با ایران مرز دارد و ایران که دومین حامی بزرگ تروریست ها پس از پاکستان است، می تواند به آسانی سلاحها و مهمات را به طالبان تحویل دهد. این واقعیت در صورت عدم اقدام به موقع، شمال کشور را به طور کامل سقوط می دهد. مهم نیست هر کسی که قدرت را در افغانستان به دست بگیرد زیرا حکومت فعلی صرف متشکل از گروهی از دزدان، رهبران فاسد و چپاولگر است و طالبان دست نشانده های کشورهای همسایه، به ویژه پاکستان و ایران هستند، اما آنچه مهم است وضعیت افراد ملکی است زیرا دهها هزار خانواده آواره شده اند، مردم کشته و زخمی شده اند و اکنون آنها زندگی رقت بار را سپری می کنند. خداوند بالای مردم ما رحم کند. آمین

پاسخ