امنیت

تایوان خود را برای تجاوز چین که با تهاجم روسیه بر اوکراین جسور تر شده است آماده می کند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

سلاوی ها و سایر باشندگان تایوان پوسترها و بیرق اوکراین را در جریان تظاهرات در تایپی پایتخت تایوان به تاریخ ۱۸ ثور حمل می کنند. [سام یه/ای اف پی]

سلاوی ها و سایر باشندگان تایوان پوسترها و بیرق اوکراین را در جریان تظاهرات در تایپی پایتخت تایوان به تاریخ ۱۸ ثور حمل می کنند. [سام یه/ای اف پی]

تایپی، تایوان -- تهاجم غیرموجه روسیه بر اوکراین، چین را به تهاجم بر تایوان جسورتر کرده است و تایپی را وادار کرده است تا به گونۀ جدی برای هرگونه احتمال درگیری نظامی با بیجینگ آمادگی بگیرد.

روسیه به تاریخ ۵ حوت سال گذشته بر اوکراین تجاوز کرد.

به روز سه شنبه (۲۴ جوزا) تایپی اظهارات چین را مبنی بر اینکه تنگه تایوان بخشی از آب های بین المللی نیست محکوم نموده و بیجینگ را متهم کرد که با ادعای مالکیت ارضی بر این تنگه، صلح منطقه ای را به خطر می اندازد.

آبنای باریکی که تایوان و سرزمین اصلی چین را از هم جدا می کند نقطۀ اوج تنش است و بیجینگ اغلبا به عبور کشتی های جنگی خارجی از آن با عصبانیت واکنش نشان می دهد.

دو جت جنگی چینایی در یک مانور در ماه حوت سهم می گیرند. [وزارت دفاع چین]

دو جت جنگی چینایی در یک مانور در ماه حوت سهم می گیرند. [وزارت دفاع چین]

شهروندان اوکراینی به تاریخ ۷ حوت در یک مظاهره به حمایت از اوکراین در مقابل سفارت روسیه در سانتیاگو پایتخت چیلی اشتراک می کنند. [مارتین برینتی/ای اف چی]

شهروندان اوکراینی به تاریخ ۷ حوت در یک مظاهره به حمایت از اوکراین در مقابل سفارت روسیه در سانتیاگو پایتخت چیلی اشتراک می کنند. [مارتین برینتی/ای اف چی]

ایالات متحده و سایر کشورها این تنگه را به حیث آب بین المللی که به روی همه آزاد هستند می نگرد.

اما وانگ وین بین سخنگوی وزارت خارجۀ چین به تاریخ ۲۳ جوزا، گفت، «چین بر تنگه تایوان حق حاکمیت، و حقوق مشروع مالکیت دارد.»

وی افزود، «این ادعای شماری از کشورها که می خواهند با خطاب کردن تنگه تایوان به عنوان آب های بین المللی بهانه ای را برای مداخله در مسائل مرتبط به تایوان و تهدید حاکمیت و امنیت چین بدست بیاورند است.»

در واکنش تایپی به روز سه شنبه با انتقاد از اظهارات بیجینگ آنرا «اشتباه و غیر قابل قبول» خواند.

حزب حاکم دموکراتیک ترقی خواه تایوان در اعلامیه ای گفت، «چین به گونۀ اشکار حاکمیت تایوان را نقض نموده و از طریق به چالش کشیدن نظم دریایی بین المللی صلح و ثبات منطقه را به خطر می اندازد.»

وزارت خارجۀ تایوان بیجینگ را به دلیل «تحریف عمدی قوانین بین المللی برای پایین آوردن جایگاه آبنای تایوان به عنوان زون اقتصادی انحصاری خود» محکوم کرد.

اعلامیه می افزاید، «واضح است که چین برای یکجا کردن تایوان به خاک اش تلاش می کند.»

تایوان از سال ۱۳۲۸ هجری شمسی [۱۹۴۹میلادی] دولت مستقل خود را دارد اما به گونۀ دایمی زیر تهدید تهاجم چین قرار داشته است. بیجینگ این جزیره را جزء قلمرو خود دانسته و تعهد سپرده است که در صورت ضرورت یک روز آن را به زور اشغال خواهد کرد.

آزادی زیر آتش قرار دارد

این اتهامات به تعقیب تبادل شدید نظریات در اولین مذاکره مستقیم میان وی فنگه وزیر دفاع چین و لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده به تاریخ ۲۰ جوزا سنگاپور مطرح شد.

وو کیان سخنگوی وزارت دفاع چین به نقل از سخنان وی فنگه در جریان دیدار با آستین گفت، «اگر کسی جرأت کند که تایوان را از چین جدا نماید، ارتش چین برای آغاز جنگ بدون در نظرداشت هرگونه تاثیرات بعدی آن تردید نخواهد کرد.»

وی فنگه همچنین تعهد کرد که بیجینگ هر گونه توطئه «استقلال تایوان» را از بین برده و با قاطعیت از اتحاد سرزمین مادری محفاظت خواهد کرد.

این وزارت گفت، او «تاکید کرد که تایوان، تایون چین است و استفاده از تایوان برای مهار کردن چین هیچ وقت پیروز نخواهد شد.»

وزارت دفاع ایالات متحده ابراز داشت که آستین به وی فنگه گفت که بیجینگ باید‌ «از انجام اقدامات بی ثبات کننده بیشتر در قبال تایوان خودداری کند.»

پس از چند روز تبادل تند نظریات، جک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده و یانگ جیچی دیپلومات ارشد چین مذاکرات طولانی و آنچه را که طرفین آنرا «صادقانه» خواندند به تاریخ ۲۳ ماه جوزا در لوکزامبورگ انجام دادند.

لحن این گفتگوها نسبت به گفتگوهای هفتۀ گذشته آرامتر بود اما طرفین هیچگونه توافق را در مورد نقاط اصلی اختلافات بین خود به خصوص تایوان نشان نداند.

محور چین و روسیه

شی جینگ پینگ رئیس جمهور چین از مدت ها بدینسو مانند ولادمیر پوتین ریس جمهور روسیه که ادعا می کند «عملیات ویژۀ نظامی» در اوکراین به هدف ایجاد اتحاد «سرزمین مادری» است، ادعای مالکیت بر تایوان را به عنوان بخشی از «جوان سازی» چین مطرح کرده است.

فقط چند هفته قبل از تهاجم مسکو بر اوکراین، شی و پوتین که در سرحدات شان از تهدید مشترک موجودیت کشورهایی که دارای دموکراسی به روش غربی هستند نگران هستند، وعده سپردند که در «دوران جدید» نظم سیاسی و نظامی دنیا در کنار هم بمانند.

آنها در اعلامیۀ مشترکی که بعد از نشست ۱۵ دلو نشر شد، گفتند، «دوستی بین دو دولت هیچگونه محدودیتی نداشته و هیچ ساحۀ ممنوعه همکاری در بین شان وجود ندارد.»

ستیو تسانگ، استاد علوم سیاسی در پوهنتون (ایس او ای اس) لندن در مورد این مواجهه گفت، شی و پوتین «وعده قوی را برای آماده ساختن جهان برای استبداد گرایی به خصوص در کشورهای سوسیالیستی سابق» نشان دادند.

تسانگ به ای اف پی گفت، از نظر شی، عدم اتخاذ موضع عمومی در مورد اوکراین نشان دهندۀ «علاقۀ مشترک او با پوتین برای به چالش کشیدن نظم جهانی تحت قیادت ایالات متحده است.»

روسیه نیز به نوبه خود، حمایت خود را از سیاست «چین واحد» بیجینگ و مخالفت با «هر شکلی از استقلال» در مورد تایوان و سرکوب بی رحمانه جنبش طرفدار دموکراسی هانک کانگ توسط بیجینگ در دو سال اخیر تجدید کرده است.

یک روز قبل از تهاجم تمام عیار روسیه بر اوکراین، مقامات چینایی یک بار دیگر به تاریخ ۴ ماه حوت تاکید کردند که تایوان بخشی از چین است.

هووا چونینگ سخنگوی وزارت خارجه در یک کنفرانس خبری گفت، «تایوان همیشه یک بخش جدایی ناپذیر قلمرو چین بوده است. این یک واقعیت انکار ناپذیر تاریخی و حقوقی است.»

تسای اینگ وین رئیس جمهور تایوان گفت، «نیروهای خارجی تلاش می کنند تا به استفادۀ ابزاری از وضعیت اوکراین بر روحیۀ جامعۀ تایوان تاثیر بگذارند، وی از دولت خواست که در برابر جنگ های تفکری هوشیارتر باشد.»

تجارب اوکراین

ادامه یافتن جنگ در اوکراین به عنوان یک درس تلخ در مورد تاکتیک ها و اسلحۀ مورد ضرورت برای جلوگیری از پیشروی یک نیروی مهاجم قوی برای بسیاری در تایوان شده است.

تایوان میلیارد ها دالر را بالای جت های جنگی و زیر دریایی ها به مصرف می رساند و ارتش آن در حال ایجاد یک نیروی حرفه ای است، اما برای جذب، تعلیم و حفظ سربازان بسیار ماهر با مشکل مواجه شده است.

این شاید تغیر کند.

وو چیون سیون یک سرباز ذخیرۀ ۳۱ ساله و یک انجینر کامپیوتر در تایپی گفت، آموزش آنها در ماه حوت طولانی تر و سخت تر از هرچیزی بود که سربازان مانند او در سال های اخیر سپری کرده بودند.

وی گفت، قوماندانان وی تقریبا هر روز به مردم یاد آوری می کردند که تهدید چین در حال افزایش است.

وی به نیویارک تایمز گفت، «تجربۀ اوکراین به ما نشان داد که دیگران فقط زمانی به کمک تان می ایند که در همان آغاز به دیگران بفهمانید که شما ارادۀ دفاع از خود را دارید.»

چین تقریبا هر روز جت های جنگی خود را به سوی تایوان می فرستد و تنها در ماه گذشته روزانه ۳۰ طیارۀ جنگی را به سوی تایوان فرستاده است.

بر اساس معلومات گرد آوری شده توسط ای اف پی، سال گذشته تایوان ۹۶۹ تخطی هواپیماهای چینایی را به ثبت رسانید که بیش از دو برابر ۳۸۰ تخطی انجام یافته در سال ۲۰۲۰ است.

از زمان تهاجم کرملین بر اوکراین چین و روسیه اولین مانور مشترک نظامی شان را با فرستادن بمب افکن های خود بر فراز دریاهای شمال در شرق آسیا به تاریخ ۳ ماه جوزا برگزار نمودند.

این مانور در جریان نشست بلاک چهارگانۀ ایالات متحده، هند، استرالیا و جاپان که تهدید رو به رشد نظامی چین در آن مورد بحث گرفت انجام یافت.

یورش پروازهای تحریک آمیز و مانورهای نظامی باعث ایجاد تشویش در میان مقامات تایوان و ناظران بین المللی شده است.

مایکل تسای وزیر دفاع سابق تایوان به نیویارک تایمز گفت، «ما نمی توانیم صبر کنیم، ما در حال رقابت با زمان هستیم.»

وی با اشاره به ارتش آزادیبخش خلق چین گفت، «تهاجم روسیه بر اوکراین در یک لحظه اتفاق افتاد، چه کسی می داند که ارتش آزادی بخش خلق چین (پی ایل ای) چه وقت ممکن است که بر تایوان حمله کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چین همیشه در تلاش بلعیدن و غارت کردن کشورهای دیگر است. چین یک روز نی یک روز بر تایوان حمله خواهد و می خواهد که با تقویت ارتش خود در برابر هرگونه مداخلۀ کشورهای غربی در جریان جنگ تایوان آمادگی لازم را داشته باشد. ایالات متحده امریکا و سایر کشورهای غربی در اول کشورهای کوچک را تشویق می کنند که با چین و روسیه مخالفت کنند و بعد از آن که این کشورها مورد تجاوز یا فشار اقتصادی روسیه و چین قرار گرفتند آنرا تنها می گذارند. و وقتیکه چین و روسیه بر این کشور ها حمله کرد بعد از آن امریکا و متحدین غربی اش به کمک آن کشور می آیند و جنگ های پارتیزانی را حمایت می کنند. این مسله عینا در اوکراین تکرار شد. در نتیجه با وجودیکه روسیه نتوانست به اهداف اش برسد و به شکست سنگینی مواجه شد اما اوکراین نیز به کلی ویران گردید و زیرساخت های آن ضربۀ شدید دید. امریکا بعد از آن که پای روسیه را به اوکراین کشایند به کمک اوکراین آمد و تا حدی زیادی توانست روسیه را ضعیف کند و این کار را به قیمت جان هزاران اوکراینی و ویرانی اوکراین انجام داد. رهبران تایوان باید هوشیار باشند و خود را در دو لبۀ اسیاب قرار ندهند و اگر با چین مخالفت می کنند هم آنرا بدون تکیه به امریکا انجام بدهند.

پاسخ

در ملل متحد باید اصلاحات بوجود بیایند. کشورهای که در ملل متحد و به ویژه در شورای امنیت دارای حق ویتو هستند باید به جهان اطمینان دهند که خود آنها بر سایر کشورها حمله نه کرده و به سایر کشور ها هم اجازۀ چنین اقدامی نخواهند داد. چین باید عدم حمله بر تایوان را منحیث وظیفۀ اخلاقی خود در نظر داشته باشد. روسیه باید مسؤلیت خود را مبنی بر عدم حمله بر اوکراین به خاطر می داشت. ایالات متحده هم باید مسئولیت اخلاقی خود را برای حمله نکردن بر افغانستان، عراق، سوریه و یا لیبیا در نظر می گرفت. مشکل این است که انسان بسیار بد بخت است. انسان هیچ وقت قانع نمی شود. انسان کوشش می کند تا تعداد بیشتر مردم را مطیع خود بسازد. قدرت بیشتری را بدست آورد و بیشتر ظالم باشد. هیچکس به فکر انجام نیکی به انسان های دیگر نیست.

پاسخ