اقتصاد

پروژه احیای مجدد جنگلات در کندز بیش از ۲۰۰۰ فرصت کاری را ایجاد کرده است

گزارشگر: محمد قاسم

کمیته سویدن برای افغانستان (اس سی ای) با همکاری برنامه انکشافی ملل متحد (یو ان دی پی)، به تاریخ ۲۰ سنبله یک پروژه دو ماهه را با هدف احیای مجدد باغات پسته و هینگ در کندز و اشتغال هزاران نفر آغاز کرد. یک مقام اس سی ای در ولایت کندز گفت که بیش از ۲۳۵۰ باشنده ولسوالی علی آباد کندز برای کاشت ۵۰۰۰ نهال مشغول به کار هستند. [تصویر بردار: عبیدالله احمدی]

کندز -- یک ابتکار جدید با هدف احیای مجدد باغات پسته و هینگ برای بیش از ۲۳۵۰ باشنده ولسوالی علی آباد ولایت کندز فرصت های کاری ایجاد کرده است.

این پروژه توسط کمیته سویدن برای افغانستان (اس سی ای) با همکاری برنامه توسعه ملل متحد (یو ان دی پی) تطبیق می شود.

مسعود شریفی، یک مسئول اس سی ای در کندز، گفت این پروژه دو ماهه به تاریخ ۲۰ سنبله در شش روستای این ولسوالی آغاز شد و بیش از ۲۰۰۰۰ هکتار (۱۰۰ هزار جریب) زمین را تحت پوشش قرار می دهد.

ساکنان محلی برای کاشت ۵۰۰۰ نهال استخدام شده اند.

کارگران به تاریخ ۲۰ سنبله برای احیای مجدد باغات پسته و هینگ در روستای میرشیخ، ولسوالی علی آباد، ولایت کندز، چقری ها را حفر می کنند و نهال کشت می کنند. [ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندز]

کارگران به تاریخ ۲۰ سنبله برای احیای مجدد باغات پسته و هینگ در روستای میرشیخ، ولسوالی علی آباد، ولایت کندز، چقری ها را حفر می کنند و نهال کشت می کنند. [ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندز]

شریفی گفت، «هر کارگر عادی روزانه ۴۰۰ افغانی (۴.۵۲ دالر) و هر کارگر ماهر در مقابل حفر چقری ها برای نهال ۷۵۰ افغانی (۸.۴۸ دالر) دریافت می کند.»

وی گفت، «عملیات احداث چاه به عمق ۱۱۰ متر و مخزن ۲۲ متر مربع برای آبیاری باغ های پسته و هینگ نیز آغاز شده است.»

شریفی گفت، یو ان دی پی برای این کار ۲ میلیون افغانی (۲۲۶۰۵ دالر) فراهم کرده است.

وی گفت، «آب و هوای کندز برای زراعت مناسب است... ما می خواهیم کاشت نهال را در سایر ولسوالی های کندز نیز آغاز کنیم.»

او گفت، درختان پسته و هینگ در جلوگیری از فرسایش خاک نیز کمک خواهند کرد.

درآمد حیاتی

علی محمد حیدری، ۴۲ ساله، یکی از ساکنان روستای میر شیخ که در این کاشتکاری سهم دارد، گفت، این پروژه «برای مردم ما یک نعمت است. اگر درختان رشد کنند و میوه دهند، مردم ما از آن بهره مند خواهند شد.»

او گفت، «خوشحالم که سرسبزی را به منطقهء خود می آورم و برای خانواده ام نفقه پیدا می کنم.»

جنت گل، ۶۶ ساله، یکی دیگر از کارگران، گفت که این پروژه می تواند رشد اقتصادی را نیز به همراه داشته باشد.

او گفت، «امروز بسیار خوشحالیم که دیگر به هیچ کس دیگری وابسته نیستیم. من چند ماه بود که نتوانستم غذای کافی برای فرزندانم پیدا کنم و مجبور شدم از دیگران کمک بخواهم.»

وی گفت، «زمین های ما سال هاست که تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته است. ما نمی دانستیم چه کار کنیم و چگونه امرار معاش کنیم.»

جنت گل گفت، «حالا من کار دارم و می توانم برای خانواده ام غذا فراهم کنم.»

عبدالغفار، ۴۸ ساله، کارگر دیگر و نان آور یک خانواده شش نفره، گفت که قبلا نتوانسته کار پیدا کند.

او گفت، «من در حال حاضر روزانه ۷۵۰ افغانی درآمد دارم و می توانم برای فرزندانم غذای کافی بخرم. دو ماه است که کار دارم و بعد از آن هم سعی خواهم کرد کار پیدا کنم.»

مزایای زیست محیطی، اقتصادی

رحیم گل فرخزاد، یک باشنده شهر کندز، گفت که پروژه احیای مجدد جنگل مزایای زیست محیطی و اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

وی گفت، «متأسفانه باغات پسته در سال های گذشته از عوامل مختلف آسیب زیادی دید. در صورت احیای مجدد این باغات، وضعیت اقتصادی کندز به ویژه ولسوالی علی آباد بهبود چشمگیری خواهد داشت.»

وی افزود، «باغات در جلوگیری از فرسایش خاک و آلودگی هوا بسیار مهم هستند. اگر باغ نباشد، هوای آلوده باعث بیماری می شود.»

او افزود، باغات همچنین نقش مهمی در کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی از جمله تعدیل هوا در زمستان و تابستان دارند.

فرخزاد گفت، «مردم باید در حفاظت از باغات کمک کنند.»

عبدالمجید نافذ، رییس اداره زراعت ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندز گفت که هدف این پروژه ایجاد شغل، بهبود فضای سبز و جلوگیری از فرسایش خاک است.

او گفت، «هنگامی که درختان شروع به میوه دادن می کنند، ساکنان می توانند آنها را نیز بفروشند تا درآمد خانواده را بهبود بخشند.»

نافذ گفت، «ما اعضای [انجمن‌های محلی حفاظت از باغ‌ها] را برای نگهداری و حفاظت از درختان کاشته شده از هر گونه آسیب در آینده استخدام می‌کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من میخواهم سه نقطه را بنویسم: - یکی از دوستان من از لغمان در یک تماس تیلیفونی به من گفت که در لغمان در نزدیکی منطقه درونته چقری هایی غرض کاشت جنگل های سدر «بیره» حفر گردیده اند اما اکنون دبیلو ایف پی در آنجا اجازه کاشتن جنگل را نمی دهد. به عبارت دیگر، آنها مخالف دادن نان در مقابل کار به مردم است. آنها می گویند که آرد رایگان به مردم فراهم می کنند اما آنها نه باید کار کنند. اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، یک خبر خطرناک برای کشور ما است، زیرا به این وسیله جلو پیشرفت کشور گرفته خواهد شد و از طرف دیگر مردم خیرات خور آموخته خواهند شد. - من حالا در فیسبوک نوشتۀ یک شخص را خواندم که «سازمان جهانی غذا کار ساخت جنگل مصنوعی سدر را در ۸۰ هکتار تپه ریگی در ولسوالی کوز کنر ولایت ننگرهار آغاز کرده است. بعد از این زنبورهای عسل به گونۀ کامل در داخل تغذیه و پرورش خواهند یافت.» این یک خبر خوب است و این پروسه باید سرعت یابد. ما به همین خاطر از برنامه جهانی غذا و سایر نهادها و اشخاص خارجی و داخلی سپاسگذاری می نماییم. - نقطۀ سوم این است که پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که ایالات متحده باید تاوان ویران کردن افغانستان را بدهند. بله، این حرف درست است، اما اول باید روسیه که وارث اتحاد جماهیر شوروی است تاوان کشتار افغانها و ویرانی افغانستان را به افغانستان بپردازد. بعد از آن ایالات متحد باید جبران خسارت کند.

پاسخ

در حالیکه دنیا همه روزه با مشکلات ناشی از گرمایش هوا روبرو است رشد و تقویه جنگلات یک کار بسیار عالی است. این پروژه قابل ستایش است زیرا سرسبزی منطقه، رشد اقتصاد، محافظت از محیط زیست، مقابله با سیلاب ها و همچنان ایجاد فرصت های شغلی را به ارمغان می آورد. امیدوار هستم که دونر ها با تمویل این پروژه ها اقتصاد افغانستان را تقویت کنند. یگانه راه نجات افغانستان از بد بختی و احتیاج به دیگران تمویل و تطبیق این گونه پروژه های عام المنفعه است که دارای تاثیرات دایمی می باشند. خداوند شما را نیز خیر دهد که با نشر این خبرها ما را از رویداد های مثبت در اجتماع با خبر می سازید.

پاسخ

رشد جنگلات در کشور یک کار قابل ستایش است به ویژه که همزمان با آن فرصت های کاری را نیز مهیا می کند. جنگلات از یک سو می توانند که در اقتصاد کشور نقش ایفا کنند و از طرف دیگر باعث سرسبزی و شادابی منطقه گردیده آنرا در مقابل تاثیرات مخرب و زیانبار گرم شدن هوا محافظت می کند. آب و هوای افغانستان به دلیل اینکه دارای باران های اقلیمی است به رشد جنگلات مساعد است و من از طریق سایت شما از کشورها و نهاد های کمک کننده می خواهم تا در این زمینه فعالیت های شانرا گسترش بخشیده و در شکوفایی اقتصاد افغانستان گام های عملی و دایمی را بردارند. تشکر از شما بخاطر نشر این خبر مثبت.

پاسخ

این یک کار قابل ستایش است. من از آن خوش شدم. در قسمت شرقی شهر کابل چنین چقری هایی در کنار تپه ها حفر شده بود، اما نمی دانم این چاله ها فقط برای جمع آوری آب باران حفر شده اند تا سطح آب شهر تنظیم شود یا اینکه درختان نیز در آنجا کشت می شود. این برنامه مفید در قندوز خبر بزرگی برای شادی است. چنین پروژه هایی نه تنها برای دو ماه شکم مردم را پر می کند، بلکه منطقه را برای دو دهه و حتی بیشتر از آن سرسبز می کند و همانطور که در گزارش شما ذکر شد از تخریب خاک جلوگیری می کند. ما صمیمانه از سلام تایمز، کمیته سویدن و یو ان دی پی برای تأمین پول برای این گونه پروژه ها، تطبیق آنها و اطلاع رسانی به افغان ها در مورد چنین تحولاتی تشکر می کنیم. پاینده باد افغانستان،‌ پاینده باد دوستی افغانستان با جهان.

پاسخ