اقتصاد

زنان بدخشان صنایع دستی و آثار هنری را در نمایشگاهی به نمایش گذاشتند

گزارش از محمد قاسم

با وجود محدودیت‌هایی که برای فعالیت زنان در خارج از خانه‌هایشان در افغانستان وجود دارد، حدود ۱۵۰ زن به تاریخ ۲۲ میزان یک نمایشگاه صنایع دستی را در فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان راه‌اندازی کردند. [عکس از منوچهر عابدی]

بدخشان -- با وجود محدودیت ها بر فعالیت زنان در خارج از خانه، ده ها زن اخیراً یک نمایشگاه صنایع دستی را در فیض آباد مرکز ولایت بدخشان راه اندازی کردند.

زنان شرکت کننده در این نمایشگاه گفتند که می خواهند به جهانیان نشان دهند که هنوز فعال هستند و زنان افغان تحت هر نوع شرایطی می توانند کار کنند.

وحیده وهاج، رییس موسسهء مسلکی کهکشان در بدخشان و یکی از برگزارکنندگان این نمایشگاه، گفت که حدود ۱۵۰ زن شاغل در بخش صنایع دستی محصولات خود را به تاریخ ۲۲ میزان در نمایشگاهی به نمایش گذاشتند.

او گفت، «هدف از برگزاری این نمایشگاه، توانمندسازی اقتصادی زنان و خودکفایی آنان، گسترش مشاغل کوچک و متوسط تحت مالکیت زنان، بهبود مشارکت زنان و دختران در فعالیت های اجتماعی و ایجاد فرصت های شغلی برای زنانی است که شغل خود را از دست داده اند.»

به تاریخ ۲۲ میزان، زنان از صنایع دستی در نمایشگاهی در فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان، بازدید می کنند. [عکس از منوچهر عابدی]

به تاریخ ۲۲ میزان، زنان از صنایع دستی در نمایشگاهی در فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان، بازدید می کنند. [عکس از منوچهر عابدی]

وی گفت، «ما انواع صنایع دستی از جمله لباس های سنتی، واسکت های خامک دوزی شده، پوش بالشت و توشک، انواع دستمال، تکه دوزی، پشمینه بافته شده را به نمایش گذاشتیم.»

وهاج گفت، «در گذشته مشتریان ما در خارج از بدخشان به ما سفارش می دادند، اما زنان به دلیل نبود بازار برای فروش و کاهش صنایع دستی علاقه خود را به بخش صنایع دستی از دست داده اند.»

او از موسسات غیرحکومتی خواست تا از زنان در بازاریابی صنایع دستی حمایت کنند.

او گفت که زنان در این بخش نگران فروش صنایع دستی خود هستند زیرا مکان مناسبی برای فروش محصولات خود ندارند.

امید به آینده

باشندگان فیض آباد که از این نمایشگاه دیدن کردند، برگزاری چنین رویدادهایی را برای افزایش آگاهی عمومی در مورد صنایع دستی محلی و تشویق مردم به خرید محصولات محلی ضروری دانستند.

دیده بهار یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه گفت، به محصولات وارداتی نه بگویید و صنایع داخلی را ارتقا دهید.

وی گفت، «من از همه مردم افغانستان می خواهم که محصولات داخلی به ویژه صنایع دستی زنان را خریداری کرده و آن را ترویج کنند تا در هر شرایطی بتوانیم فرهنگ خود را حفظ کنیم.»

وی گفت، «برگزاری این گونه نمایشگاه ها باعث افزایش آگاهی عمومی و تشویق مصرف کنندگان به خرید محصولات افغانی می شود. من مطمئن هستم که در صورت حمایت بیشتر، صنایع دستی زنان گسترش بیشتری خواهد یافت.»

بهار زنان و دخترانی را که از رفتن به مکتب منع شده اند تشویق ‌کرد تا قوی بمانند و به یک مرکز حرفه‌ای بپیوندند تا حرفه بیاموزند و به خود و کشورشان خدمت کنند.

صابره سبحانی، یکی از اهالی فیض آباد که لباس های دست ساز خود را برای فروش در این نمایشگاه آورده است، می گوید که زنان به دلیل کمبود فرصت های کاری برای آنها با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو هستند.

او گفت، «من انواع مختلف لباس ها جور می کنم و آمده ام آنها را بفروشم. امیدوارم تجارت من بار دیگر رونق بگیرد تا بتوانم خانواده ام را از فقر نجات دهم.»

او گفت، «با حمایت جامعه جهانی، زنان افغان تقریباً به خودکفایی رسیده بودند. امیدوارم این دستاوردها حفظ شود.»

معزالدین احمدی، سخنگوی ادارهء ولایتی بدخشان گفت که زنان افغان در طول دو دهه در زمینه های مختلف از جمله ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری و صنایع دستی دستاوردهای بی سابقه ای داشته اند.

وی گفت، «بازار زنان در ولسوالی اشکاشم که تعطیل شده بود... برای حمایت از زنان کارآفرین بازگشایی می شود. آنها هم اکنون می توانند محصولات خود را در این بازار بفروشند.»

احمدی افزود که آنها در تلاشند تا به زودی بازار دیگری را که در شهر فیض آباد برای فروش محصولات زنانه برای ترویج تجارت محلی و تسهیل فروش محصولات خود به زنان دیگر ساخته شده، افتتاح کنند.

احمدی گفت، ادارهء ولایتی در تلاش است تا به زودی بازار دیگری را که در شهر فیض آباد برای فروش محصولات زنانه، ترویج تجارت محلی و تسهیل فروش محصولات توسط زنان به زنان دیگر ساخته شده، افتتاح کند.

او گفت، «تورستان خارجی صنایع دستی محلی را که توسط زنان بدخشان ساخته می شود، دوست دارند. حمایت از تولیدات داخلی تنها راه کمک به رشد اقتصادی زنان است».

رشد اقتصادی زنان

انگیزه هجران یکی از فروشندگان صنایع دستی در این نمایشگاه گفت، «ما تلاش می کنیم فرصت های شغلی ایجاد کنیم تا افغان ها بتوانند درآمد مشروع داشته باشند.»

او گفت، «ما بر احیای مشاغل ایجاد شده توسط کارآفرینان زن که به دلیل چالش های اقتصادی و نبود بازار مجبور به ترک شغل خود شده اند، تمرکز می کنیم.»

وی گفت، «برای دستیابی به این هدف، ما به حمایت سازمان های مربوطه و جامعه بین المللی نیاز داریم. بنابراین، از آنها می خواهیم از زنانی که اشتغال زایی می کنند حمایت کنند.»

صدها کتاب سیاسی، اجتماعی، مذهبی، اقتصادی، ادبی و فرهنگی و بیش از ۵۰ اثر نقاشی و خوشنویسی که پیام‌های زنان و آشپزی آنها را به تصویر می‌کشد در حاشیه این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده بودند.

پیمانه پاییز، یکی از برگزارکنندگان این نمایشگاه گفت، «هدف از راه اندازی این نمایشگاه توسعه ذهن جوانان بدخشان است، و ما می خواستیم استعداد جوانان بدخشان را در خیابان ها به نمایش بگذاریم.»

وی افزود که تقریباً ۴۰ اثر نقاشی و خوشنویسی توسط هنرمندان بدخشان و حدود ۱۰۰۰ کتاب فلسفه، تاریخ، ادبیات، سیاست، حقوق، فزیک و جامعه شناسی به نمایش گذاشته شده بودند که صدها شاگرد مردم عام را به طور یکسان جلب کرد.

پیمانه گفت، «من از همه دختران می‌خواهم که تسلیم افسردگی و مشکلات اقتصادی نشوند و برای خودانگیختگی و آگاهی جامعه بیشتر تلاش کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

زنان ولایت بدخشان از سال های گذشته در دست دوزی وگلدوزی ودر گلیم بافی شهرت زیادی برخوردار است . زنان ولایت بدخشان همیشه مشکلات های اقتصادی روبه‌روست چونکه اکسر ولسوالیهای مربوط ولایت بدخشان راه مواصلاتی آنها برف پوشیده مباشید این راهها زیادتر واقت همیشه مسدود مباشد . زنان این ولایت می تواند که ازطریق نمایشگاه در شهر فیض آباد ولایت بدخشان کارهای صنایع دستی خود را به فروش برسانند وهم به به آن عده افغانان که در خارج از افغانستان زندگی می‌کنند بیام تان را برساند که برای صنایع دستی شما در آنجا مشتریان را بیاده کند امکانات است مردم جهان تمامی شأن ازطریق انترنت خراداری می کند . هرچیز امکان پذیر است شرط کامیابی راستی کاری اعتماد بر خود است.شما زنان همیشه پهلوی برادران و شوهری تان ایستگاه کردن ناامید نشوید شما به فعالیت های تان ادامه بدهد. گوشش زیادی کند که کارهای صنایع دستی خود را به بازار های دیگر ولایت های افغانستان برساند و صنایع دستی خود را مشهور بسازید واین کار شما آینده شمارا می‌سازد .

پاسخ

صنایع دستی نقش سازنده ای در اقتصاد یک کشور دارد. این کار در سایر نقاط جهان به زنان محدود نمی شود، بلکه مردان نیز در ساخت صنایع دستی نقش دارند. اینجا در افغانستان، همه چیز برعکس بقیه جهان است. یعنی زنان در افغانستان در زمینه صنایع دستی کار می کنند. شایان ذکر است که برخی از زنان افغان که این تجارت را پیش می برند، تا حد زیادی بازار را در نظر نمی گیرند، اما این تجارت به عنوان یک میراث به آنها سپرده شده است. به نظر من، زنان افغان کورس ها و درس های حرفه ای را در این زمینه دنبال نکرده اند. اگر نهادها و دولت در این زمینه به زنان افغان آموزش دهند و اگر این کار بر اساس مسلک انجام شود، به بازار توجه شود، مطمئن هستم که درآمد آنها نسبت به زمان کنونی چندین برابر خواهد شد. من ویدیوهایی را در رسانه های اجتماعی از برخی کشورها به خصوص چین، جاپان و برخی کشورهای دیگر می بینم که همه اعضای خانواده مشغول کار می باشد. عده ای کورتی می سازند، عده ای جراب... آن همه را به بازار عرضه می کنند و تمام نیازهای زندگی خود را برطرف می کنند. بنابراین، مسئله این است که افغان ها نیز باید در این زمینه آموزش ببینند تا بتوانند کار کنند و زندگی خود را بهبود بخشند.

پاسخ

خدا این وضعیت را بر سر افغان ها خواهد گذاشت، اما آنها فراموش نمی شوند. این زنان باید بدرخشند تا دیگران از آنها یاد بگیرند، روی پای خود بایستند و شروع به کار کنند. انجام کار خودت هزار بار بهتر از التماس کردن است. من می گویم متشکرم که حتی در این محیط تاریک نیز امید خود را از دست نداده اند.از طریق سایت سلام تایمز از تمام نهادهای حامی زنان و حقوق بشر در جهان می خواهم نه تنها زنان ایرانی.بلکه به زنان افغان نیز توجه کنند. و از آنها در احقاق حقوقشان حمایت کنیم.

پاسخ

من برآنها افرین می گویم زیرا در این فضای تاریک و تار هم امیدشان را از دست نداده اند و برای مبارزه قدم بر می دارند. آنها به زنان و مردان روحیه و انرژی می دهند تا خود را از شکست خوردن نجات دهند.

پاسخ

چیزی که من را بیشتر از همه در این گزارش خوشحال ساخت این جمله بود که: «زنان شرکت کننده در این نمایشگاه گفتند که می خواهند به جهانیان نشان دهند که هنوز فعال هستند و زنان افغان تحت هر نوع شرایطی می توانند کار کنند.» واقعا زنان افغانستان شجاعت و فداکاری شانرا ثابت ساختند. درست است که زنان افغان به اندازه زنان ایران مورد توجه رسانه های خارجی قرار ندارند اما زنهای افغان با وجود اینکه صد برابر بیشتر از زنان ایرانی مورد ضرب و شتم زمانه قرار دارند و طالبان با قوت تمام گلون شانرا خفه می کنند و صداهای شانرا خاموش می کنند دست از مبارزه نه کشیده اند. روز به روز رشد می کنند. دست به فعالیت های جدید می زنند و قهرمانی های شانرا به نمایش می گذارند. من از طریق سایت سلام تایمز از تمامی گروه های حامی زنان و حامی حقوق بشر در دنیا می خواهم که تنها بر زنان ایران تمرکز نه کنند بلکه به زنان افغان نیز توجه کنند و از آنها نیز در راستای رسیدن به حقوق حقه شان حمایت کنند.

پاسخ

خداوند(ج) به داد افغانها برسد تا از این حالت بگذرند، اما این وضعیت هیچگاه فراموش نخواهد شد. این زنان باید بدرخشند تا سایر زنان از از آنها یاد بگیرند و روی پای خود ایستاد شده و شروع به کار کردن کنند. انجام دادن یک کار هزار بار بهتر از خیرات خواستن و گدایی است. من زنانی را می شناسم که خامک دوزی می کنند اما سر سرک ها دست به گدایی نمی زنند. در عین حال یاد آوری این نقطه نیز مهم است که با ترویج این صنایع دستی فرهنگ ما نیز زنده می شود.

پاسخ