آموزش

دختر هزاره که در حمله مرگبار بر مکتب در کابل زخمی شده بود، در امتحان کانکور پیروز شد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

فاطمه امیری ۱۷ ساله، یک ماه پس از از دست دادن چشم خود در یک حمله انتحاری مرگبار بر آکادمی او، در میان نامزدهای برتر امتحان سخت کانکور در افغانستان جا گرفت. فاطمه در حمله ۸ میزان بر مرکز تحصیلات عالی کاج در کابل شدیدا مجروح شد. [لوانا سارمینی – بوناکورسی/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

کابل -- یک ماه پس از از دست دادن چشم خود در یک بمب گذاری انتحاری مرگبار در آکادمی خود، یک زن جوان هزاره در میان نامزدهای برتر امتحان سخت ورودی پوهنتون (کانکور) در افغانستان جا گرفت.

نتایج منتشر شده در آوایل هفته نشان داد که فاطمه امیری از جمله ۳۶۰ نمره ۳۱۳ نمره بدست آورده است. در این امتحان بسیار سخت امسال بیش از ۱۰۰۰۰۰ فارغ شرکت کردند تا به فاکولته های دلخواه شان راه یابند.

کاندید برتر ۳۵۵ نمره گرفت، اما هر چیزی بالاتر از ۳۰۰ نمره نامزدان را در بالاترین رده قرار می دهد.

فاطمه به روز دوشنبه (۱۶ عقرب) گفت، «خوشحالم که به رشته مورد نظرم راه یافتم. اما من از نمرات خود راضی نیستم. هدفم بیشتر بود.»

فاطمه امیری، متعلم ۱۷ساله و باشندهء کابل، به تاریخ ۱۶ عقرب در خانه اش در محله دشت برچی شهر دیده می شود. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

فاطمه امیری، متعلم ۱۷ساله و باشندهء کابل، به تاریخ ۱۶ عقرب در خانه اش در محله دشت برچی شهر دیده می شود. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

فاطمه امیری متعلم و باشندهء کابل همراه با پدرش سید حسن آقا به تاریخ ۱۶ عقرب در خانه شان در محله دشت برچی شهر دیده می شوند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

فاطمه امیری متعلم و باشندهء کابل همراه با پدرش سید حسن آقا به تاریخ ۱۶ عقرب در خانه شان در محله دشت برچی شهر دیده می شوند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

این یک موفقیت شجاعانه توسط این دختر ۱۷ ساله بود که گفته است می خواهد در رشته کمپیوتر تحصیل کند.

او در حمله ۸ میزان بر مرکز تحصیلات عالی کاج در محله دشت برچی کابل، که مردان و زنان جوان را پیش از کانکور تربیه می کند، به شدت مجروح شد.

یک بمب گذار انتحاری وارد سالون شد و به سمت جلوی رفت - جایی که دختران و زنان جوان جدا شده بودند - سپس بمبی را منفجر کرد که زندگی حداقل ۵۴ نفر را گرفت.

بیشتر کسان حاضر در سالون به جامعه اقلیت هزاره افغانستان ارتباط داشتند.

تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما داعش چندین حمله مرگبار را در این منطقه انجام داده است که مکاتب، مساجد و اعضای جامعه هزاره را هدف قرار داده است.

در ماه حمل، یک رشته بمب گذاری دو مرکز آموزشی در دشت برچی را هدف قرار داد که حداقل شش کشته و ۲۴ زخمی بر جای گذاشت. هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفت.

در ماه ثور سال گذشته، بر اثر انفجار سه بمب در نزدیکی مکتب آنها در دشت برچی، حداقل ۸۵ نفر - عمدتا متعلمین دختر - کشته و حدود ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

باز هم هیچ گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفت، اما در ماه عقرب سال ۱۳۹۹داعش مسئولیت یک حمله انتحاری به یک مرکز آموزشی در همان منطقه را برعهده گرفت که در آن ۲۴ کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند.

آموزش سخت است

آموزش برای دخترانی مانند فاطمه حتی بدون تهدید حملات داعش به اندازه کافی سخت است.

با این حال،‌ دختران افغان که اکنون در دومین سال محرومیت از تعلیم پس از صنف ششم هستند، در تلاش برای ادامه یادگیری هستند.

بر اساس گزارش هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) بیش از یک میلیون دختر نوجوان در یک سال گذشته در سراسر کشور از تحصیل محروم شده اند.

مکاتب متوسطه دخترانه در سراسر کشور بسته شده است، اما برخی از مراکز تعلیمی خصوصی -- مانند مکتبی که فاطمه در آن درس می خواند -- باز هستند. سایر دختران با شرکت در صنوف خانگی به دنبال ادامه آموزش هستند.

فاطمه هنوز در حال بهبودی از زخم هایش بود که در امتحان کانکور شرکت کرد. او به یک چشم نابینا و به یک گوش ناشنوا شده است.

او در حالی که اشک می ریخت گفت، «از اینکه توانستم در امتحان شرکت کنم خوشحال بودم، اما درد من اجازه نمی داد خیلی خوشحال باشم.»

وی گفت، «به روز امتحان نبود دوستانم مرا ناراحت ساخت.»

وقتی نتایج اعلام شد، او برای ادای احترام به آنها به محل حادثه شتافت.

او گفت، «به آنجا رفتم و به دوستانم که شهید شدند گفتم من کامیاب شدم. حتی اگر سخت باشد، باید برای احترام به آنها به تحصیل خود ادامه دهم

کسانی که نمرات بیشتر را در امتحان کانکور بدست آورده اند، می توانند به بهترین فاکولته های پوهنتونها راه یابند، اما رویای فاطمه اکنون فرصت تحصیل در خارج از کشور است.

او گفت، «مطمئنم اگر اینجا درس بخوانم، همان حادثه دوباره تکرار می شود و ممکن است جانم را از دست بدهم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

از منطقه ای در ننگرهار (ولسوالی اچین) که سال ها لانه داعش بود و کشتارهای وحشیانه در آن صورت می گرفت، رهبران آن منطقه بمباران و روی بمب ها شانده و انفجار داده شدند و از بزرگترین بمب (مادر بمب ها) تا آنوقت در آن استفاده شد، از منطقه ای که در آن هیچ گونه کشت و زرع صورت نمی گیرد، و حتی کودکانی که تازه تولد شده اند نابینا هستند یا به مرض جاغور یا بیماری های دیگر مبتلا می شوند، دختری در امتحان کانکور امسال به هدف درازمدت خود رسید. او نمرات خود را برای پیوستن به فاکولتهء کمپیوتر ساینس تکمیل کرد. پدر دخترش را تشویق کرد و با افتخار اوعکس هایش را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد. هر کدام از دختران و هر جوان ما استعدادهای خاصی دارند، اما معلوم نیست زیرا به آنها فرصت داده نمی شود. وگرنه، در صورتیکه فرصت های مساوی برای جوانان ما وجود داشت و مشکلی وجود نداشت، مطمئنم این کشور از هر نظر پیشرفت و آبادانی می کرد. او آرزوی یک افغانستان مرفه و خودکفا را داشت.

پاسخ

اگر جنگ نبود، هر یک از جوانان و زنان ما توانایی های بی نظیر خود را نشان می دادند، اما متأسفانه ذهن ما پر از فریادهای نفرت انگیز جنگ و دود گلوله است. ما به دنیا آمدیم، جوان شدیم، بالغ شدیم، پیر شدیم و در جنگ جان باختیم، اما آنچه اکنون هر روز می بینیم، واقعیت این است که افغانستان به سمت بهتری به پیش می رود. خبر شما سیلی محکمی است بر روی کسانی که می گویند تحصیل زنان در افغانستان یک موضوع فرهنگی است. می گویم فرهنگ ما به ما یاد می دهد که درس بخوانیم و مانند این خواهرعزیز معلول به طور مستقل به اهداف مان برسیم. با آمدن نظام جدید، همه توجه به زنان است، اما منفی است. البته، نکته مثبت این است که همین زنان می توانند نقش سازنده ای در تغییر مثبت جامعه داشته باشند. در غزنی یک تلویزیون خصوصی به نام مسلم مسابقه سیرت النبی (ص) برگزار کرد و دختری در بین هزار نفر مقام اول را کسب کرد. این دختر متعلم صنف هشتم و ۱۲ ساله است و سلما نام دارد. پس، آیا استخبارات جهان که به بهانه های مختلف درهای مکاتب ما را به روی دختران بسته است، می تواند افغان ها را به عقب برانند؟ هرگز نه، و ما همیشه به سوی روشنی خواهیم رفت...

پاسخ

لطفا در بین افغانها به نام هزاره، تاجک، پشتون،‌ ازبک و دیګه و دیګه اختلاف مه اندازید. همهء ما یک افغان هستیم. از این قسم متن شما بر می آید که شما قصدا می خواهید میان افغانها اختلاف پیدا کنید. لطفا از این کار تان ابا ورزید. با احترام، علی

پاسخ

من با حرف علی موافقم لطفا بین افغانها تفرقه ایجاد نکنید. ما همه افغان هستیم. در ۴۵ سال گذشته و از دهه مشروطه در افغانستان، ایران، روسیه، فرانسه و برخی کشورهای دیگر در ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در میان مردم افغانستان سعی کرده اند. در این سلسله، ایران و عربستان اختلافات مذهبی ایجاد می کنند. روسیه، ایران و فرانسه اختلافات قومی ایجاد می کنند و گروه های اقلیت را تشویق می کنند تا علیه اکثر پشتون بجنگند. خون پشتون و هزاره و تاجیک و ازبک... عین رنگ دارد. همه ما افغان هستیم. پشتون ها بیشترین آسیب را از اندیشه نفرین شده داعش دیده اند. داعش در چندین ولسوالی ننگرهار جنایات زیادی مرتکب شده و افراد زیادی را کشته است.

پاسخ