حقوق بشر

رئیس جدید ملل متحد چین را تحت فشار قرار داد تا به 'نگرانی های شدید' در مورد حقوق بشر در سین کیانگ رسیدگی کند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

معترضان در سال ۱۳۹۹ در نزدیکی کنسولگری چین در استانبول دیده می شوند.‌ [اوزن کوزی/ای اف پی]

معترضان در سال ۱۳۹۹ در نزدیکی کنسولگری چین در استانبول دیده می شوند.‌ [اوزن کوزی/ای اف پی]

جنیوا، سوئیس -- فولکر ترک، مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد به روز سه شنبه (۱۶حوت) خواستار اقدامی از سوی بجینگ برای رسیدگی به «نگرانی های شدید» در مورد وضعیت حقوق بشر در ولایت سین کیانگ، چین شد.

ترک از سوی کشورهای غربی و سازمان های حقوق بشر برای اتخاذ موضع قاطع در مورد سین کیانگ پس از گزارش تکان دهندهء سلف او که به جنایات احتمالی علیه بشریت در منطقه دورتر غرب اشاره کرده بود، تحت فشار قرار گرفته است.

این گزارش مجموعه ای از موارد نقض حقوق اویغورها و دیگر اقلیت های عمدتا مسلمان و ترک زبان در سینکیانگ را شرح می دهد و از جهان می خواهد که به وضعیت حقوق بشر در منطقه دوردست غرب «توجه عاجل» داشته باشد.

این گزارش اتهامات «موثق» در مورد شکنجه گسترده، بازداشت خودسرانه و نقض حقوق مذهبی و باروری را برجسته ساخت.

ولکر ترک، کمیسارعالی حقوق بشر ملل متحد به تاریخ ۱۵ماه حوت به جلسه پنجاه و دومین شورای حقوق بشر سازمان ملل در جنیوای، سوئیس می رسد. [فابریس کوفرینی/ خبرگزاری فرانسه]

ولکر ترک، کمیسارعالی حقوق بشر ملل متحد به تاریخ ۱۵ماه حوت به جلسه پنجاه و دومین شورای حقوق بشر سازمان ملل در جنیوای، سوئیس می رسد. [فابریس کوفرینی/ خبرگزاری فرانسه]

همچنین سازمان ملل متحد ادعاهای طولانی مدت مبارزان و دیگران را تایید کرد که بجینگ را به بازداشت بیش از یک میلیون اویغور و سایر مسلمانان در «کمپ های بازآموزی» و عقیم کردن اجباری زنان متهم می کنند.

اتهامات شامل حبس دسته جمعی، کار اجباری، عقیم سازی اجباری، تجاوز جنسی سیستماتیک و تخریب اماکن فرهنگی و اسلامی اویغورها می باشد.

فعالان حقوق اویغور، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی گفته اند که چین در حال مرتکب شدن «نسل کشی» گروه های اقلیت مسلمان در سینکیانگ است.

در ماه میزان گذشته، ۵۰ کشور اعلامیه ای را امضا کردند که در آن خواستار «توجه عاجل» سازمان ملل در مورد «نقض مداوم حقوق بشر اویغورها و دیگر اقلیت های عمدتا مسلمان در سین کیانگ» توسط چین شدند.

بجینگ به شدت این اتهامات را رد کرده و اصرار دارد که مراکز آموزش حرفه ای را در منطقه برای مقابله با افراط گرایی راه اندازی می کند.

نگرانی های جدی

تورک در سخنرانی خود در اولین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال جاری گفت که سازمان ملل متحد در مورد حمایت از اقلیت هایی مانند اویغورها در سینکیانگ و تبتی ها نگران است.

او گفت، «در مورد چین، ما کانال‌های ارتباطی را با طیف وسیعی از فعالان برای پیگیری موضوعات مختلف حقوق بشر باز کرده‌ایم.»

او گفت،‌ «در منطقه سینکیانگ، دفتر من نگرانی های جدی را ثبت کرده است - به ویژه بازداشت های خودسرانه در مقیاس بزرگ و جدایی مداوم خانواده ها - و توصیه های مهمی ارائه کرده است که نیاز به پیگیری دقیق دارد.»

تورک همچنین از محدودیت‌های گفتمان مدنی در چین و قانون گسترده امنیت ملی در هانگ کانگ که در سال ۱۳۹۹ برای از بین بردن نارضایتی‌ها پس از تظاهرات گسترده و اغلب خشونت‌آمیز طرفدار دموکراسی در این شهر اعمال شد، ابراز ناراحتی کرد.

وی گفت، «ما همچنین نگرانی هایی در مورد محدودیت شدید فضای مدنی به طور کلی، از جمله بازداشت خودسرانه مدافعان حقوق بشر و وکلا، و تأثیر قانون امنیت ملی در هانگ کانگ، داریم»

این اولین سخنرانی ترک در شورا در جنیوا از زمان تصدی پست کمیساری عالی حقوق بشر سازمان ملل در ماه میزان بود.

از انکار حقایق دست بردارید

چین ژو سفیر چین در پاسخ به این سخنرانی گفت که با تلاش های بجینگ برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، حقوق بشر در سینکیانگ «به خوبی محافظت می شود.»

میشل تیلور، سفیر ایالات متحده، روز سه شنبه از شورا خواست تا «برای رسیدگی به نقض فاحش و مداوم حقوق بشر در سینکیانگ اقدام کند.»

او ماه گذشته گفت که واشنگتن قصد دارد «به توجه به سوء استفاده های مستند از اویغورها و اعضای سایر گروه های اقلیت های قومی و مذهبی در سینکیانگ» ادامه دهد.

او گفت، «من به ویژه از کمیسار عالی ترک که به من و سایرین متعهد شده است که پشت گزارش دفترش خواهد ایستاد، سپاسگزارم.»

در همین حال سایمون مانلی سفیر بریتانیا از بجینگ خواست تا «از انکار واقعیت ها دست بردارد و به طور جدی و سازنده» با توصیه های دفتر تورک تعامل کند.

هیلری پاور، رئیس دفتر دیده بان حقوق بشر در جنیوا، با اشاره به اینکه این فراخوان «از سوی صدها سازمان غیردولتی دیگر از همه مناطق و کارشناسان متعدد سازمان ملل متحد صورت گرفته است»، از شورا خواست تا «نقض حقوق گسترده در چین، از جمله در سین کیانگ» را بررسی کند.

اگنس کالامارد، رئیس عفو بین‌الملل، از ترک خواست تا علناً به گزارش سینکیانگ اهمیت دهد.

او پیش از سخنرانی ترک به خبرنگاران گفت، «ترک بر اساس کار و تعهدش به مردم سینکیانگ و شجاعت او در مقابله با چین ارزیابی خواهد شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حقوق بشر را در واقعیت کشورهای اسلامی بالای خود شان عملی می کند که در هیچ یک کشور اسلامی بالای افراد غیر مسلم تجاوز جنسی نشده است و نه کسی بالای غیر مسلم در کشور خود شان ظلم می کند ونه کس از عبادت شان آنان را محروم ساخته است . ظلم همیشه بالای مسلمانان در کشور های غیر اسلامی صورت می گیرد که در آن مسلمانان نفوس شان کم باشد که از آن جمله کشورهای که زیاتر در آن مسلمانان تنقیرو اذیت می شود یکی از آنان کشور اسرایل ودوم کشور هندوستان ‌سوم چین است که همیشه در این کشورها حقوق مسلمانان زیر پای می شود . مسلمانان در کشور خود شان بالای افراد غیر مسلم از اسلحه کار نگرفته است و همیشه برای شان به احترام انسانی در کشور خود شان قایل شده هستند . اماکدام کشورهای که دعوای حقوق بشر را می کند همان کشورها حقوق بشر را زیر پای کرده است . همشه کشور امریکاه ، اسرایل ، چین ، هندوستان وشوروی بالای کشورهای اسلامی حمله اور شدن . سازمان حقوق بشر هیچ وقت صدای خودرا در حق مسلمانان بلند نکرد این سازمان صرف به خاطر حقوق غیر مسلم ساخته شده است نه به خاطر مسلمانان .

پاسخ

چین و پاکستان هر دو مگس های یک سگ هستند. برای سرکوب و شکنجه چین، سرکوب نماینده چین (پاکستان) ضروری است. پاکستان شبیه سرطان است. پاکستان از بدو تأسیس تاکنون با پول آمریکا و غرب زنده مانده است. با این حال، زمان ۲۱ سال گذشته به وضوح نشان داده است که پاکستان در حال بازی دوگانه با غرب به ویژه با ایالات متحده است. ایالات متحده نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دالر برای سرنگونی رژیم استبدادی طالبان و ایجاد دموکراسی در افغانستان هزینه کرد، در حالیکه پاکستان با کمک های مالی و نظامی چین و روسیه به تروریست ها آموزش داد و جمهوری افغانستان را سرنگون کرد. یکی از راه های انتقام از پاکستان این است که صندوق بین المللی پول به این کشور شیطان قرض ندهد. اگر صندوق بین المللی پول قرض ندهد، نه چین، نه عربستان سعودی و نه هیچ کشور دیگری قرض نمی دهند. در نتیجه این به اصطلاح کشوری که اسلام را بدنام ساخته وهمیشه کارهای ضد بشری انجام داده است به مولفه های قومی پشتونستان، بلوچستان، سند و پنجاب تقسیم می شود و جهان همیشه از شر آن رهایی می یابد. در عین حال، تقاضای چین برای توسعه در منطقه نیز متوقف خواهد شد.

پاسخ