آموزش

یونیسف ۱۵۰ صنف درسی اجتماعی را برای هزاران کودک در سمنگان باز کرده است

گزارش از محمد قاسم

شاگردان صنف اول به تاریخ ۱۱ ماه ثور در شبرغان، مرکز ولایت جوزجان، در یک صنف درسی یونیسف دیده می شوند. [تصویربردار: عتیق الله ابراهیم زاده]

شاگردان صنف اول به تاریخ ۱۱ ماه ثور در شبرغان، مرکز ولایت جوزجان، در یک صنف درسی یونیسف دیده می شوند. [تصویربردار: عتیق الله ابراهیم زاده]

سمنگان -- صندوق اعانهء کودکان ملل متحد (یونیسف) برای دسترسی کودکان به آموزش و پرورش، ۱۵۰ صنف درسی اجتماعی موقت برای حدود ۴۵۰۰ کودک محروم از آموزش در ولایت سمنگان ایجاد کرده است.

رفیع الله نوری مدیر انجمن اجتماعی انکشاف افغانستان (اس ای دی ای)، اداری تطبیق کنندهء این پروژه، به سلام تایمز گفت که این صنوف با کمک مالی یونیسف در چهار ولسوالی این ولایت برای کودکانی که به دلایل مختلف نمی توانند به مکتب بروند، ایجاد شده است.

نوری به تاریخ ۲۳ جوزا گفت که این صنف ها در اوایل ماه جوزا در ولسوالی های دره صوف پایان، فیروز نخچیر، حضرت سلطان و خلم ایجاد شد و قرار است به مدت شش ماه فعالیت کنند.

وی افزود، «دروس برای صنوف دوم تا چهارم در این مکاتب جامعه تدریس می شود. این یک برنامه سریع و کوتاه مدت است که کودکانی را که از مکتب بازمانده اند برای از سرگیری آموزش آماده می سازد.»

وی گفت، تاکنون در ۱۰۸ روستا صنوف درسی ایجاد شده است.

به گفته نوری، هدف از این برنامه تقویت سرعت کودکان در مناطق دور افتاده و فاقد مکتب و کسانی است که به دلیل خشکسالی، جنگ و سایر بلایای طبیعی از آموزش بازمانده اند.

وی گفت، «اولویت به کودکانی داده می شود که به مکاتب دولتی دسترسی ندارند یا در مناطقی زندگی می کنند که مکتب ندارند،»

یونیسف امیدوار است که مکاتب دولتی جدید در مناطق دورافتاده در طول شش ماه افتتاح شود یا برنامه را تمدید کند.

تحقق رویاهای کودکان

اکثر کودکانی که در صنف های آموزشی جامعه تحت حمایت یونیسف آموزش می بیند، بین ۸ تا ۱۵ سال سن دارند.

مرسل صدیقی ۱۳ ساله، باشنده ولسوالی حضرت سلطان ولایت سمنگان گفت، «پس از جنگ شدید در منطقه ما، برای فرار از جنگ مجبور شدیم به مرکز ولایت سمنگان برویم. در دو سال گذشته نتوانستم به آموزش خود ادامه دهم.»

مرسل که دو سال پیش صنف سوم را به پایان رساند، اکنون برای صنف چهارم در یکی از مکاتب محلی آماده می شود.

وی افزود، «اکنون پس از بازگشت به خانه مجبور شدم در مکتب موقت ثبت نام کنم تا بتوانم سال آینده به صنف چهارم برگردم،»

عتیق الله نبیخیل، ۱۱ساله، یک متعلم صنف سوم که در یکی از مکاتب موقت درس می خواند، گفت که نزدیک ترین مکتب دولتی به منطقه آنها سه ساعت فاصله دارد.

او گفت،‌ «من نتوانستم در آن مکتب درس بخوانم، بنابر این این فرصت خوبی برای من است که در نزدیکی خانه خود درس بخوانم، زیرا خانواده ام اجازه نمی دهند سه ساعت به تنهایی پیاده روی کنم،»

او گفت، «معلمان به ما قرآن کریم، عقاید و حدیث و همچنین ریاضیات و پشتو را به ما می آموزند. اکنون می توانم بخوانم و بنویسم و خوشحالم که می توانم آینده ام را بسازم

وی افزود، «اگر مکاتب دخترانه بازگشایی شوند، همه ما قادر خواهیم بود به رویاهای خود جامه عمل بپوشانیم. پیام من به همه این است که بیایید مطالعه کنیم و آینده خود را بسازیم،»

آینده ای روشن تر

عبدالرسول سخی زاده، ۳۵ ساله، معلم استخدام شده توسط یونیسف در ولسوالی حضرت سلطان، به سلام تایمز گفت که کودکان روستاهای مختلف که قبلاً فرصت کمی برای مطالعه داشتند، اکنون به صنف های درسی دسترسی دارند.

او گفت، «خوشحالم که در منطقه خود به کودکان آموزش می دهم. مردم این منطقه بسیار خوشحال هستند که فرزندانشان در یک مکتب جامعه محور درس می خوانند،»

وی افزود که حدود ۲۵ دختر و پسر از شنبه تا پنجشنبه به مدت نیم روز در صنف او شرکت می کنند.

او گفت، «ارائه آموزش برای هزاران پسر و دختر به معنای ساختن آینده روشن تر برای افغانستان است. من به تربیت فرزندان این کشور افتخار می کنم.»

فدامحمد حلیمی ۳۷ ساله نیز به عنوان معلم در یکی از مکاتب محله حضرت سلطان ابراز افتخار کرد.

حلیمی گفت،‌ «شاگردان ما از هر نوع حمایتی برخوردار هستند و چیزی کم ندارند،»

حلیمی خاطرنشان کرد، «افتخار می کنم که به فرزندان این مملکت آموزش می دهم تا بتوانند درس بخوانند، از چیزهای مضر دوری کنند و به درس خواندن تشویق شوند،»

وی گفت، «راه اندازی چنین برنامه های آموزشی به کودکان کمک می کند تا آموزش ببینند و در ساختن کشور خود نقش بازی کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

13 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اولتر از همه باید از اداره یی یو نیسف تشکری کنم کی د ختران و پسران در هر ولایت و کنج کنار افغانستان همی رقم صفوف درسی یی مکاتب را ایجاد کرده است. در چهار ولسوالی ولایت سمنګان کی ص های درسی مکاتب دخترانه کی جور کرده بسیار زیات یک خوشخبری یی خوب هستند. مه به حیث یک افغان ازی کار اداره یونیسف خوش هستم وه این کار را ستایش میکنم. تعلیم وتربیه در جهان امروز ای قدر مهم شده است، کی یک ادم بغیر از تعلیم هیچ کده نه میتواند وه هیچ است. اګر در وطن مه تعلیم عام شود وه جبری شود، امروز که سری مه کدام بلاها امده به زور تعلیم ای بلاها را مهوه میکنم. تعلیم بسیار ضروری هست، وه به مردم باید ګفته شود، که بغیر از تعلیم مه هیچ هستم وه وطنم از سوی ترقی و پیشرفتګی پس میمانه. امروز که شما در جهان مملکت های پیشرفته را می بینن ، برکت تعلیم هست، امروز کی ماو شما تیلفون دارم وه انترنیته استعمال میکمنم وه جیزی دیګه را می بینن برکت تعلیم هست، که جهان کرده است. مه از حکومت فعلی تقضا میکنم که مکاتب و پوهنتون های دخترانه را باز کند وه تاریک یی وطن به روشنای را تبیدل کند. در وازه های مکاتب دخترانه کی بند هست، وه بند شوده، این هم توطیه یی دشمنان وطن مه هستند، مردم باید در این باره مبارزه کند، وه تپ تلاش کند که مکاتب وه پوهنتوهای دخترانه را باز کند. کلان های حکومت فعلی خوب میفهمه، کی تعلیم چقدر مهم است! وه به وطن چقدر ضرور هستند. امیالی مه به داکتر، انجنیر، اقتصاد پوه وه سایر دیګه مردم ضرورت دارم، که به وطن خدمت کند وه وطنم افغانستان را در جهان از نګاه تعلیم وه ترقي در صفوف یک جای شوند. باز هم میګویم، بغیر از تعلیم راه نجات را پیدا کرده نه میتوانم، باید مردم مه در باره تعلیم فکر خوده باز کند وه به فهمه کی ب

پاسخ

تعلیم و تربیه تنها راه این ملت برای رفع مشکلات و معضلات است. اگر به هر شهروندی در این کشور حق تحصیل داده شود و سفره اش پر از غذا شود، مطمئن هستم بسیاری از مشکلات را از بین خواهد برد. چندین دهه است که اکثر کودکان و جوانان کشور از حق آموزش محروم بوده اند. هیچکس نمی تواند مکاتب خیالی دولت قبلی را فراموش کند. در مناطق دورافتاده کشور، مکتب وجود نداشت، اما معاشات طبق معمول پرداخت می شدند. گفتنی است تمام پول هایی که به نام مکتب و معلم می آمد به دست سارقان می افتید. در روستاها مکتب وجود نداشت، اما در شهرها مکتب وجود داشت. مکاتب شهر چیزی بود که خیلی روی آن حساب نمی شد. اگر می خواستید فرزندان خود را آموزش دهید، حتما باید یا آنها را به این کورس ها می فرستید یا برایشان معلم خصوصی استخدام می کردید. موضوع من در ظرفیت کم معلم نیست بلکه در حقوق کم معلم است. در دوره جمهوری، معاش معلم ۸۰۰۰ افغانی بود، اما برعکس، درآمد ماهانه یک جنگ سالار به میلیون ها افغانی می رسید. این فقط یک کشور عجیب است. هر که فکر ساختن این کشور و ملت را داشته باشد، زیان خواهد دید.

پاسخ

به نظر من، با طالبان باید در مذاکرات دوحه، که بدبختانه تنها میان طالبان و امریکا انجام شد،‌ این مسئله روشن می شد. چرا باید جلو تعلیم دختران ګرفته شود یا چرا مکاتب پسران بسته بمانند؟ این کار در اصل یک جرم و جنایت است. برنامه ایکه یونیسف برای مدت کوتاه به پيش می برد، فایده کمی دارد. مکاتب هر دو از دختران و پسران باید بطور عادي و دومدار باز بمانند. این قرن ۲۱ است. در این وقت در هیچ کشور جهان جلو مکاتب شاګردان ګرفته نمی شود. اګر چنین حالتی دوام نماید، امکان دارد که بعد از ده سال افغانستان به یک قبرستان مبدل شود بخاطریکه مکاتب از بین می رود، مکتب، پوهنتون که از بین برود، کدرهای علمی تربیه نمی شود. باز مردم ملاها و فارغان مدارس دینی را چه کنند؟

پاسخ

پیام نهایی: هر پدر و مادر افغان باید امروز با خود و خدای خود تعهد کند که می خواهند دخترانشان مانند پسرانشان از حق تحصیل برخوردار باشند. آنها به خواسته های مشروع، صلح آمیز و مدنی خود از دولت و جامعه بین المللی ادامه می دهند و در صورت وجود و در دسترس بودن خدمات تعلیمی، دختران خود را در مکاتب ثبت نام کنند. برای پایه‌گذاری آینده‌ای مرفه، هنر خوب زیستن را بیاموزید و نسل بعدی را به یک رقابت کننده تبدیل کنید.

پاسخ

باید به امنیت مکاتب دخترانه توجه ویژه شود. جامعه جهانی نباید تحصیل دختران را با مسائل سیاسی مرتبط کند و باید صادقانه حمایت کند. باید روی آموزش معلمان زن سرمایه گذاری و حمایت برنامه ای انجام دهد. بودجه ساخت و ساز مکاتب دخترانه را تامین کرده است. تعلیم و تربیه آنلاین و از راه دور باید در کوتاه مدت به جامعه مدنی و سازمان های غیردولتی کمک کند، اما این یک راه حل اساسی نیست. برای یک راه حل درازمدت، باید تعامل سازنده با مقامات فعلی برای ایجاد یک راه حل اساسی وجود داشته باشد. ۴. توجه ویژه به مکاتب مناطق ناامن قبلی در مناطقی که مکاتب دخترانه از صنف اول به دلیل ناامنی تعطیل شده بودند. حداقل باید مکاتب و صنف های درس ساخته و فعال شود و متعلمین صنف ششم بالا مانند کل کشور به آن توجه شود. ۵. دیگر مشکلات عمده موجود: علاوه بر مشکل عمده تعطیلی مکاتب برای تحصیل دختران، سیستم آموزشی افغانستان مشکلات جدی نیز دارد. ما از ملت، دولت فعلی و کمک کنندگان بین المللی می خواهیم که در این زمینه ها دست به دست هم دهند و راه حل هایی بیابند. کمبود معلمان اناث، کمبود مکاتب در مناطق دورافتاده، نبود ساختمان مکاتب مستقر، کمبود یا نبود تاسیسات آب و فاضلاب در مکاتب، افزایش فاصله بین مکاتب، کیفیت پایین تدریس و معلمان، سطح علمی پایین، نابرابری در توزیع خدمات، مشکلات در برنامه درسی و کمبود یا در دسترس نبودن مواد آموزشی در برخی مناطق ممنوعه، اجازه ندادن دختران (به ویژه متعلمین بالای صنف هفتم) توسط خانواده به دلیل مسافت زیاد به مکاتب جلو آموزش آنها را می گیرد.

پاسخ

اگر سیستم دولتی نیاز به کمک های اقتصادی و فنی دارد، باید موضوع را با هموطنان خود در میان بگذارند و از جامعه جهانی کمک بگیرند. به جای ربط دادن تحصیل دختران به مشکلات فرهنگی، باید تلاش کرد تا مردم را آگاه کرد و آنها را دوست داشت. رهبران قبیله ای و مذهبی با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا مردم را در مورد اهمیت تعلیم وتربیه آموزش دهند. الان هم مکاتب و صنف های دخترانه از هم جدا هستند، بنابراین دلیلی ندارد که مکاتب دخترانه فعالیت نکنند. اگر به دیدگاه های مهم علمای دینی جهان نگاه کنید، اکثریت قاطع به شدت طرفدار تعلیم و تربیهء دختران هستند. در آینده باید نظر علما را در اتخاذ سیاست‌هایی که برای مردم آسان و منطبق با ارزش‌های ملی و اسلامی ما باشد مورد توجه قرار داد. در شعائر دینی و واقعات فرهنگی به نکات زیر توجه کنید: باید بهترین و ایمن ترین مکاتب و صنف های درس را برای دختران فراهم کرد. مشکل دوری راه ها حل شود و مکاتب به خانه ها و روستاها کشیده شود. حریم خصوصی مکاتب دخترانه باید در نظر گرفته شود. پوشش فرهنگی-افغانی باید ارزشمند تلقی شود و از تحمیل فرهنگ های دیگر جلوگیری شود. اگر معلمان زن ایجاد نشوند، معلمان زن می توانند به دختران آموزش دهند. در مکاتب دخترانه معلمان سالخورده، بالغ و تقوادار تعیین شوند. سیستم مکاتب جداگانه دخترانه و پسرانه باید در مقاطع بالاتر ادامه یابد. برنامه های آموزشی برای دختران باید مستمر و پایدار باشد. همچنین باید برنامه های تشویقی و کمکی برای این دختران در نظر گرفته شود تا تمام صنف های مکتب را تکمیل کنند و تحصیلات عالی خود را ادامه دهند. برنامه درسی پیام های صحی و آموزشی زیادی دارد و ماهیت آنها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

پاسخ

آیا این تکتیکی است که خود را باید برای رویارویی فکری و عملی با گروه رقیب دیگر (داعش) آماده کرد؟ گفته می شود برخی از مبارزان دولت فعلی نشانه های تمدن و شهرنشینی را غیراسلامی می دانند و اگر دولت اجازه مکاتب دخترانه (که مشکل شرعی ندارد) را بدهد این جوانان مبارز ناآگاه به گروه دیگر خواهند پیوست. دلیل این امر بعید است اما باید بررسی شود. آیا تحصیل دختران به دلیل فشار بیرونی یا درک شخصی متوقف شده است؟ این هم یک سوال است، اما در پشت آن چه منطق وجود دارد؟ شاید برخی کشورها نمی خواهند چهره متمدنی از دولت فعلی به جهانیان ارائه شود و یا برخی از حلقات خودخواه بخواهند در کسوت دوستی علیه توسعه و تمدن دین مبارک اسلام معرفی شوند. فرض کنید این یک وعده پنهانی و یک نقشه خودخواهانه در تصویر دوستی است. در این صورت، حل آن دشوار خواهد بود زیرا اولاً اثبات این استدلال دشوار، یا حتی غیرممکن است و ثانیاً، گروه های سیاسی هیچ سندی در مورد وعده های پنهانی به اشتراک نمی گذارند. بنابراین مقابله با آن برای مردم عام آسان نخواهد بود. چهارم: پیشنهادات: اگر تفسیر دینی گروه حاکم یکی است، به ملت بگویند و سپس با علمای بین المللی اسلام مناظره و بحث علمی کرده و به نتیجه برسند، زیرا اسلام تنها دینی است که منبع اصلی آن هدایت (قران کریم) به شکل اصلی خود وجود دارد و از تحریف مصون مانده است. فرض کنید ملاهای دولت فعلی، ملاهای ۵۶ کشور باقیمانده را شکست ندهند. در این صورت تحلیل و تفسیری که در کتابهای رئیس استره محکمه کشور و مکاتب و پوهنتون های دخترانه افتتاح شده است را نپذیرند. نظام حاکم باید موضوع تحصیل دختران را از لیست چانه زنی های سیاسی حذف کند و آن را به عنوان یک حق اولیه انسانی دختران تلقی کند.

پاسخ

دلیل توقف تحصیل دختران، تحصیلات عالی و کار زنان همین است، بنابراین حل این مشکل اساسی برای مردم عام نیز دشوار است. از سوی دیگر، حاکمان نباید حقوق اولیه مردم خود را قید کنند. با این حال، اگر این استدلال درست باشد، سیاستمداران و موسسات تعلیمی، مدنی و حقوق بشر بین‌المللی و کشورها می‌توانند در ازای امتیازات مشروط متقابل به حل و فصل سیاسی کمک کنند. سازمان های جامعه مدنی و افراد می توانند از حمایت، بسیج، گسترش آگاهی، سازماندهی و به اشتراک گذاری پیام ها حمایت کنند. آیا تحصیل دختران از نظر مدیریت فعلی به دلیل کمبود منابع و منابع اقتصادی آخرین اولویت است؟ اگر تاخیر در تحصیل دختران به دلیل مشکلات مالی است، دولت فعلی باید آن را آشکارا بگوید. دوم اینکه از دنیا کمک بگیرد و در گام سوم از ملت صبر و شجاعت بخواهد. البته در صورت محدود بودن منابع باید به طور مساوی بین پسران و دختران تقسیم شود. آیا مشکلات فرهنگی مانع تحصیل دختران می شود؟ و آیا جنگ فکری بین روستایان و ساکنان شهر است؟ فرهنگ یک عنصر ثابت نیست. مانند سایر پدیده های اجتماعی، همیشه با گذشت زمان تغییر می کند. از سوی دیگر، یکی از ویژگی های اسلام این است که اعمال ناپسند را اصلاح می کند. وقتی حق آدمی ضایع شد، اصلاح یک رسم دور از ذهن و بد، ثواب بزرگی است. در بیست سال گذشته تحت کنترول کنر، پکتیکا و حتی جنگجویان کنونی، مکاتب دخترانه در ولسوالی نادعلی هلمند فعال بودند و هیچکس این کار را خلاف فرهنگ نمی دانست.

پاسخ

تجهیز دختران به مهارت های زندگی، کاهش بی خانمانی و فقر در خانواده ها و جوامع، تقویت ثبات سیاسی و ملی و توسعه مستمر، آموزش دختران نه تنها یک حق انسانی بلکه یک تکلیف دینی و مهم ترین راه برای تأثیرگذاری مثبت است. چهارم: چرا دولت فعلی مخالف تحصیل دختران است؟ اینکه دولت فعلی دلیل واقعی تاخیر و شروع نکردن این روند را با ملت در میان نمی گذارد، قضاوت را دشوار می کند. با این حال، اعتقاد بر این است که هرگونه مخالفت فکری بین فارغ التحصیلان مدارس دینی و عصری از دوران شاه امان الله خان آغاز شده و تا کنون ادامه دارد. در زمان صدارت سردار محمد داود خان، شورش ملاها در قندهار علیه آزادی نسبی دختران و پسران نمونه دیگری است. حتی در زمان سلطنت ملاها در دهه ۱۹۹۰ صنف های درس بالای شش برای دختران باز نشد و دولت فعلی نیز همین مسیر را طی می کند. رئیس استره محکمه یکی از مهمترین افراد در تعیین جهت فکری مدیریت فعلی است. او کتابی نوشته است که تحصیلات دختران را پس از یک سطح خاص خوب نمی دانست. پس این سوال پیش می آید که آیا تفسیر دینی همه روحانیون گروه حاکم با تفسیر رئیس فعلی استره محکمه کشور یکی است؟ فرض کنید نظر برخی یا همه رهبران یکسان است. در این صورت، مقابله با آنها دشوار است، زیرا این یک موضوع فکری، رفتاری و سیاستی است و تغییر رفتار، تفکر و سیاست دشوار است. زمان زیادی، تلاش و انگیزه زیادی می طلبد. آیا گروه حاکم از این طریق از دنیا امتیاز سیاسی می خواهد یا می تواند به تحریم های دنیا واکنش نشان دهد؟

پاسخ

وضعیت صحت یک ملت ارتباط مستقیمی با تعلیم و تربیه مادران دارد. در میان مادران تحصیلکرده، میزان مرگ و میر هنگام زایمان بسیار پایین است. حتی با ارائه مراکز صحی مجهزتر و کارکنان صحی آموزش دیده تر، مشاهده می شود که در مناطقی که دختران و زنان باسواد هستند، صحت مادران بهبود یافته و میزان مرگ و میر کاهش می یابد. تأثیر مادران تحصیل کرده بر صحت و تحصیل کودک نیز به همین صورت است. مطالعات متعدد نشان داده است که بسیاری از امراض از جمله ایدز در بین زنان باسواد بسیار کمتر از زنان بی سواد است. دانش و تحصیلات دختران ظرفیت تصمیم گیری مادران آینده را افزایش می دهد و منجر به پرورش نسل های بعدی می شود. آموزش دختران بهترین و مؤثرترین راه برای اصلاح رفتارهای غلط است. اگر زنان صاحب تحصیل، کار، سود، تصمیم گیری و موقعیت اجتماعی بالا باشند، هیچ کس نمی تواند به آنها بدی کند یا خلاف شئونات شرعی را بپذیرد. به همین ترتیب با فریب و خیانت نمی توان به راحتی کنار آمد. بررسی ها نشان داده است که در آن دسته از دخترانی که درس خوانده اند، رعایت اخلاق نیز بیشتر است. خلاصه اینکه تحصیل و دانش هر انسانی (دختر و پسر) را به بالاترین موفقیت و سعادت می رساند. سوم: سایر فواید تحصیل دختران: صحت و رفاه خانواده و جامعه اعم از دختر و زن. زکات، صدقه و ایثار به دلیل رفاه اقتصادی، موجبات کار نیک و ثواب را فراهم می کند. کاهش ازدواج کودکان دختر و در نتیجه رشد سالم آنها و تضمین نسل های سالم در آینده و ارتقای سطح سواد، دانش و آموزش جامعه.

پاسخ

آیا کسی دوست دارد دخترش نابینا و پسرش بینا باشد؟ در اسلام همه انسانها از کرامت یکسانی برخوردارند، از آدم و حوا زاده نشده اند و هیچ کس به هیچ دلیلی بر دیگران برتری ندارد. تنها تقوا را دلیل نیکی دانسته اند. اگر عامل دومی برای امتیاز وجود داشته باشد، آن علم است، زیرا بینا و نابینا برابر نیستند. دوم، وضعیت عملی جهان اسلام و غیراسلام: همه ملت ها و دولت ها جذب این ارزش ها شده اند و به سرعت در این راستا اقدام کرده اند. در تمامی ۵۷ کشور عضو تعاون اسلامی به آموزش دختران و پسران اهمیت داده شده و شرایط برای آن فراهم شده است. در اعلامیه بین المللی حقوق بشر و بسیاری از اسناد دیگر، یادگیری به عنوان یک حق بزرگ بشری تلقی می شود. پلاتفورم بجینگ در سال ۱۹۹۵ تصمیم گرفت که دانش یک حق انسانی است و تنها با کمک آن می توانیم به عالی ترین اهداف برابری، توسعه، صلح و رفاه برسیم. بیشتر دستیابی به اهداف توسعه هزاره سازمان ملل به تحصیل دختران بستگی دارد. آموزش آینده روشنی را برای دختران و خانواده هایشان تضمین می کند. تحقیقات بانک جهانی نشان داده است که اگر والدین باسواد شوند، نسلی باهوش تر می شوند، اما اگر مادر باسواد شود، پنج نسل او خوش شانس خواهند بود. با قدرت دانش و اطلاعات، بینش افراد گسترش می‌یابد و مفهوم و راه‌های خوشبختی را بیشتر از کسانی می‌دانند که نمی‌دانند. باعث توسعه اقتصادی-اجتماعی می شود. دانش قدرت نوآوری و خلاقیت را تقویت می کند و بهره وری را افزایش می دهد و به توسعه اجتماعی و اقتصادی کمک می کند. کسب حسن نیت به ثبات کشورها کمک می کند. مطالعات نشان داده است که کشورهایی که تحصیلات دختران بیشتری دارند ثبات بیشتری دارند.

پاسخ

اهمیت آموزش دختران و راه حل مشکلات کنونی: می خواهم این مقاله را در چندین تبصره به اشتراک بگذارم. اول: اهميت تعلیم و تربیه از ديدگاه اسلام: آيه اول قرآن كريم با كلمه اقرا (بخوان!) شروع مي شود كه اهميت علم و نوشتن و خواندن را نشان مي دهد. این پیام برای زنان و همه افراد دیگر است. علت برتری آدم بر فرشتگان، علم او به اسماء همه چیز بود و به همین دلیل به فرشتگان حکم داده شد تا به آدم (ع) سجده کنند. ارزش علم در اسلام در پیام های روشن و قدرتمندی بیان شده است که هیچ کس بهترین آن را ندیده و نشنیده است. بیش از ۸۰۰ بار در قرآن کریم واژه های مربوط به علم و تربیت ذکر شده است. هیچ ذکری از علم در هیچ متن دینی محدود به دختر و پسر نیست. به معانی آیات ذیل به عنوان نمونه نگاه می کنیم: آیا عاقل و غیر عاقل برابرند؟ عالمان بینا و نادان کور هستند. ترسناک ترین بندگان خدا، بندگان عالم خدا هستند. اگر به مفاهيم احاديث پيامبر(ص) توجه كنيم، در مورد حقوق دختر و تحصيل كاملاً روشن است: علم از دست مؤمن مي رود و هر جا آن را بيابد از آن اوست. درک کنید، حتی اگر در چین باشد. فراگیری علم بر زن و مرد واجب است. در روایات آمده است که باید از تولد پسر شادی کرد، اما در تولد دختر باید دو بار شادی کرد. اگر اختلاف بین فرزندان حلال می شد، رسول خدا (ص) می فرماید که دخترش را بیشتر از پسرش دوست دارم. ترک واجب گناه کبیره و بازداشتن فرزندان از کار غیر ارادی گناه کبیره است.

پاسخ

در روستا افغانستا سطح تعلیم بسیار کم است و کودکان از دست جنگ از درس محروم مانده بودن حالا با کمک یونیسف در ولایت سمنگان ۱۱۵ صنف برای درس خواندن هزاران کودکان آماده شدن با این کار کودکان بازمانده از تعلیم تعلیم میبیند و آماده می‌شود کی در اینده کشور خود سهم بگیرد و یک اینده درخشان داشته باشد .

پاسخ