دین

مسلمانان در برابر کمپاین بجینگ برای تخریب مساجد و «چینایی سازی» اسلام مقاومت می کنند

گزارش از سلام تایمز

مردان به تاریخ ۱۴ حمل سال ۱۴۰۱ از مقابل مسجد بسته نیوجی در بجینگ عبور می‌کنند. چین به عنوان بخشی از طرح «چینایی سازی» حکومت، هرگونه معماری عربی و اسلامی مساجد، مانند مناره‌ها و گنبدها را تخریب می‌کند. [نویل سلیس/ خبرگزاری فرانسه]

مردان به تاریخ ۱۴ حمل سال ۱۴۰۱ از مقابل مسجد بسته نیوجی در بجینگ عبور می‌کنند. چین به عنوان بخشی از طرح «چینایی سازی» حکومت، هرگونه معماری عربی و اسلامی مساجد، مانند مناره‌ها و گنبدها را تخریب می‌کند. [نویل سلیس/ خبرگزاری فرانسه]

بجینگ -- در روستای کوچک ناگو، ولایت یوننان، در کوه‌های جنوب غربی چین، مسلمانان محلی به طرح دولت برای تخریب بخش‌هایی از مسجدشان اعتراض می‌کنند.

مسجد ناجیاینغ مایه افتخار اقلیت قومی مسلمان هوئی است که در این شهر زندگی می کنند.

این مسجد که اصلا در سال ۷۴۹ شمسی [۱۳۷۰ میلادی] ساخته شده بود، چندین بار توسعه یافته است. در سال ۱۳۸۰، کارگران یک ساختمان جدید مسجد را ساختند. این ساختمان سفید برج مانند شامل پنج طبقه، سالونی به مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع، چهار مناره به ارتفاع بیش از ۷۲ متر و یک گنبد سبز رنگ است.

اکنون این مسجد هدف کمپاین «چینی سازی» رئیس جمهور چین شی جین پینگ است.

مسلمانان محلی صبح ۶ جوزا در خارج از مسجد ناجیاینغ در ولایت یوننان چین به شدت با پولیس درگیر شدند. بر اساس حساب توییتر «معلم لی معلم شما نیست»، گمان می رود این درگیری بر سر برنامه دولت برای تخریب اجباری مسجد باشد. [@whyyoutouzhele/Twitter]

مسلمانان محلی صبح ۶ جوزا در خارج از مسجد ناجیاینغ در ولایت یوننان چین به شدت با پولیس درگیر شدند. بر اساس حساب توییتر «معلم لی معلم شما نیست»، گمان می رود این درگیری بر سر برنامه دولت برای تخریب اجباری مسجد باشد. [@whyyoutouzhele/Twitter]

پولیس به تاریخ ۶ جوزا در پی اعتراضات به طرح حکومت برای تخریب اجباری مسجد ناجیاینغ در ولایت یوننان چین مستقر شدند. [@whyyoutouzhele/Twitter]

پولیس به تاریخ ۶ جوزا در پی اعتراضات به طرح حکومت برای تخریب اجباری مسجد ناجیاینغ در ولایت یوننان چین مستقر شدند. [@whyyoutouzhele/Twitter]

پس از تخلیه موقت پولیس و عقب نشینی از مسجد ناجیاینغ در ولایت یوننان چین، مسلمانان محلی وارد مسجد شدند و خوازه ها را برچیدند. [@whyyoutouzhele/Twitter]

پس از تخلیه موقت پولیس و عقب نشینی از مسجد ناجیاینغ در ولایت یوننان چین، مسلمانان محلی وارد مسجد شدند و خوازه ها را برچیدند. [@whyyoutouzhele/Twitter]

نیویارک تایمز به تاریخ ۱۸جوزا گزارش داد، حزب کمونیست چین (ح ک چ) به‌ طور سیستماتیک مساجد را در مناطق محصور هوی در سرتاسر کشور بسته، تخریب کرده یا به زور طراحی مجدد کرده است و ویژگی‌های معماری عربی مانند گنبدها و مناره‌ها را به عنوان دلیلی بر نفوذ ناخواسته خارجی بر اسلام در چین محکوم می‌کند.

مسجد ناجیاینغ و مسجد جامع شادیان، همچنین در یوننان، از آخرین بناهای مهمی هستند که چنین معماری هنوز در چین پابرجاست.

چین از زمان روی کار آمدن شی جینپینگ در یک دهه پیش به دنبال کنترل شدیدتر دین بوده است و در سرکوب مسلمانان، بجینگ مدعی است که برای مبارزه با تروریسم و افکار افراطی تلاش می کند.

تخمین زده می شود که یک میلیون اویغور، هویی و سایر اقلیت های مسلمان از سال ۱۳۹۶ در منطقه غربی شینجیانگ تحت یک کمپاین حکومتی که جامعه بین المللی آن را نسل کشی خوانده است، بازداشت شده اند.

گزارش‌ها، تحقیقات و افشاگری‌ها به تفصیل شکنجه‌های گسترده، بازداشت‌های خودسرانه و نقض حقوق دینی و باروری مسلمانان را نشان می‌دهد.

این اتهامات شامل کار اجباری، عقیم سازی اجباری ،تجاوز جنسی سیستماتیکو تخریب اماکن فرهنگی و اسلامی اویغورها است.

مبارزه کردن

دیوید استروپ، محقق هوی در پوهنتون مانچستر، انگلستان گفت، در حالی که تأثیر آن بر جوامع خارج از شنجیانگ خفیف‌ تر بوده است، بسیاری از آنها مساجدشان را تخریب یا «به زور بازسازی» کرده‌اند تا با مفاهیم رسمی زیبایی‌شناسی چینی مطابقت داشته باشند.

به گزارش نیویارک تایمز، کمپاین «چینی سازی» حزب کمونست چین در سال ۱۴۰۰ به ناگو رسید.

در این گزارش آمده است، «مقامات حکومتی شروع به بازدید از خانه ها، گاهی اوقات به صورت روزانه، برای تشویق ساکنان برای حمایت از تغییرات در مسجد کردند. یک لوحه ای که در شهر نصب شده است، طرح حکومت را نشان می دهد که می گوید، گنبد از بین رفته است، مناره ها با طبقات بتکده تزئین شده اند.»

در شادیان نیز تلاش های مشابهی انجام شده است. مقامات خانه به خانه رفته اند تا حمایت بدست آورند، و یک تابلوی قرمز کلان در مقابل مسجد بزرگ - که از مسجد النبوی در مدینه، عربستان سعودی الگوبرداری شده است - روی آن نوشته شده است، «به اسلام چینایی شده پابند باشید».

روسلان یوسوپوف، محقق چین و اسلام در پوهنتون هارورد، به نیویارک تایمز گفت، «به دلیل اقتدار مطلقی که این مکان ها در تخیل مسلمانان محلی دارند، آنها باید این دو مسجد را تا به جای خود می ماندند،»

اما ساکنان در حال مبارزه هستند.

به گفته شاهدان محلی و ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی، صبح ۶ جوزا، کارگران با جرثقیل های ساختمانی، خوازه ها و بولدوزر وارد منطقه مسجد ناجیاینغ در ناگو شدند که حدود ۴۰۰ پولیس ضد شورش آنها را همراهی می کردند.

استقرار چنین نیروی قدرتمندی پولیس نشان می‌دهد که انتظار می‌رفت اعتراضات شود.

مجله آزادی مذهبی زمستان تلخ (بیتر وینتر) با استناد به گزارش های رسانه های اجتماعی گزارش داد که هزاران نفر از ساکنان محلی در یک درگیری خشونت آمیز با پولیس مقاومت کردند و افسران را مجبور به عقب نشینی کردند و روز بعد آنها با منسوبین امنیتی مسلح بیشتری بازگردند.

به گفته برخی منابع، حدود ۵۰۰۰ افسر پولیس و نظامی در این شهر مستقر شده اند.

به گفته شاهدان، ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده و شاهدان می‌گویند، ده‌ها افسر با چوب و سپر ضد شورش جمعیت بیرون مسجد را که به سمت آنها اشیاء پرتاب می‌کردند، دفع کردند.

یک زن محلی که خواست نامش فاش نشود به تاریخ ۶ جوزا به خبرگزاری فرانسه گفت، «آنها می خواهند با تخریب های اجباری ادامه دهند، بنابراین مردم اینجا رفتند تا جلوی آنها را بگیرند،»

او گفت، «مسجد خانه مسلمانانی مانند ماست. اگر آنها سعی کنند آن را تخریب کنند، مطمئناً به آنها اجازه نخواهیم داد.»

او گفت، «ساختمان ها فقط ساختمان هستند -- هیچ آسیبی به مردم و جامعه نمی رسانند. چرا باید آنها را تخریب کرد؟»

نگهداری ارزشها

در اطلاعیه ای که به تاریخ ۷ جوزا توسط حکومت تونگهای - که ناگو را اداره می کند - صادر شد، آمده است که تحقیقاتی را در مورد «پرونده ای که به شدت مدیریت و نظم اجتماعی را مختل کرده است» آغاز کرده است.

در این اطلاعیه به دست اندرکاران دستور داده شده است که «فوراً تمام اعمال غیرقانونی و مجرمانه را متوقف کنند» و متعهد شده است هرکسی که از تسلیم شدن خودداری کند «به شدت مجازات شود».

اطلاعیه می افزاید، با کسانی که تا قبل از ۱۶ جوزا داوطلبانه تسلیم شوند، با ملایمت رفتار خواهد شد.

دو شاهد گفتند که پولیس تعداد نامشخصی را در مورد این حادثه دستگیر کرده است و چند صد افسر تا ۹ جوزا در شهر باقی مانده بودند.

آنها افزودند که ساکنان مناطق اطراف مسجد از زمان درگیری ها وقتا فوقتا با قطع کردن انترنت و سایر مشکلات اتصال دست و پنجه نرم می کردند.

وقتیکه ای اف پی به تاریخ ۱۰ جوزا، با یکی از مقامات شعبهء تبلیغات تونگهای تماس گرفت، او ادعای قطع اینترنت را رد کرد اما از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

یک هفته بعد، هنگامی که نیویارک تایمز از ناگو بازدید کرد، جرثقیل های ساختمانی همچنان در محوطهء مسجد موجود بودند. تدابیر امنیتی شدید ادامه داشت و یک طیاره بی پیلوت بر فراز مسجد در حال پرواز بود. مامورین پولیس ملبس به لباس شخصی با خبرنگار دیدند، و او را از شهر بیرون کردند.

آقای نا، یکی از ساکنان هویی که حدود ۳۰ سال دارد، و از ترس انتقام‌جویی حکومت خواست تنها نام خانوادگی‌اش ذکر شود، گفت که تخریب احتمالاً حتمی است.

با این حال، او ابراز امیدواری کرد که ساکنان بتوانند به آزادی های دیگری، از جمله حق انتقال دین به فرزندان خود، فرصت داشته باشند.

او گفت، «اگر نتوانید از ارزشهای خود محافظت کنید، آن وقت دیگران شما را به عنوان فردی بدون ارزش خواهند دید و بارها و بارها آن را زیر پا خواهند کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این ظلم آشکار به مسلمانان چین توسط دولت کمونیستی چین است. حرمت مقدسات برای یک مسلمان در هیچ گوشه ای از دنیا قابل قبول نیست. این عواقب بسیار بدی دارد، امید ما این است که دولت چین از درگیری علیه مسلمانان چینی استفاده نکند و به آرامی با آنها همراه شود. نه! روزی این دولت بزرگ چین خاک خواهد شد. کسانی که به مردم ظلم می کنند روز خوبی نخواهند دید.

پاسخ

پس از خواندن این گزارش، آنقدر از چین متنفر شدم که دو صفحه مهم چینی در فیس بوک را آنلایک کردم. من قبلاً پست های برنامه های رادیوی بین المللی چین را به زبان پشتو می خواندم، اما من او صفحه را آنلایک کردم و اکنون هیچ پستی از آن را نمی بینم. به همین ترتیب، صفحه ای به نام چاینا دیلی وجود دارد. من گاهی آن صفحه را می خواندم، اما از او نیز متنفر شدم. به نظر می رسد که دولت حزب کمونیست چین با اسلام و مسلمانان دشمنی دارد. به راستی در میان مسلمانان افراد بدی وجود دارند. آنها جنایت می کنند، اما اسلام دین مقدسی است و از جانب خدا آمده است. هنگامی که حضرت عیسی علیه السلام به دنیا آمد و مریم او را در آغوش خود حمل می کرد، مردم از او پرسیدند، این کیست خواهر ای هارون؟ تو زن مقدس هستی پس این بچه کیست؟ مرم به آنها گفت از این بچه بپرسید. مردم گفتند که بچه نمی تواند صحبت کند. قرآن کریم می فرماید حضرت عیسی (ع) شروع به صحبت کرد و گفت من رسول الله هستم. من مبعوث شده ام تا مردم را به راه خدا راهنمایی کنم. خدا یکی است و من فرستاده او هستم. همین طور حضرت محمد (ص) رسول خداست و اسلام راه خداست که محمد رسول الله (ص) برای مردم آورده است تا مردم را به سوی خدا هدایت کند. با این حال، از این گزارش و سایر رسانه‌ها مشخص می‌شود که چین قصد دارد با خدا و رسول خدا بجنگد، زیرا ظلم به بندگان خدا، اعلام قیام در مقابل الله است. لعنت بر چین، لعنت بر نظام کمونیستی چین.

پاسخ

اسلام تنها دینی است که با نفرت، و خشونت علیه مردم مخالف است. کاری که امروز برخی از افراد تندرو در جهان به نام مسلمان انجام می دهند، نه تنها به این دلیل است که دین مبارک اسلام اجازه نداده است، بلکه یک عمل اسلامی نیز نیست. از اینجا معلوم می شود که اسلام دینی برادرانه است، به کسی ستم نمی کند و ظلم را دوست ندارد، بنابراین در چنین مواقعی بر کشورهای غیر اسلامی لازم است که بر مسلمانان چهره نشوند و به مقدسات آنان اهانت نکنند.

پاسخ

مسلمانان مردمان صلح طلبی هستند. مسلمانان به پیروان همه ادیان احترام می گذارند، به این امید که مردم کشورهای مختلف غیر اسلامی بفهمند که هیچ آسیبی از جانب مسلمانان به آنها نخواهد رسید. اگر فرض کنیم که مسلمانی به غیر مسلمانی آسیب برساند، بدانید که این شخص نماینده مسلمانان نیست، بلکه یا مریض روانی است یا از پیروان گروه دیگری پر از کینه. پیامبر ما حضرت محمد (ص) اخلاق بسیار عالی داشت و مسلمانان معتقد بودند که راه پیامبرشان را خواهند رفت. کسانی که آدم های بدی هستند نمی توانند پیرو پیامبر باشند. لازم به ذکر است که مسلمانان از اماکن و اشخاص مقدس خود غمگین هستند. من مدت زیادی است که رسانه ها را دنبال می کنم. یک بار دیدم که گروهی از هندوها در هندوستان مسجد بابری را ویران کردند و مسلمانان را ناراحت کردند. همچنین قرآن کریم در دنمارک به آتش کشیده شد. این بار به نظر می رسد نوبت چینی هاست. آنها با احساسات مسلمانان بازی می کنند. این گونه اقدامات باعث ایجاد نفرت در بین ملت ها و کشورها می شود. خبر خوش این است که در اثر ارتکاب جرم، مسلمان یا غیر مسلمان به محکمه تحویل داده می شود. وادار کردن شخصی به ارتکاب جرم یا مجبور کردن مسلمان دیگر شایسته نیست. آنچه مهم است نحوه جلوگیری از افراط گرایی است.

پاسخ

اسلام تنها دینی است که حقوق سایر ادیان با آن محفوظ است و هیچ مسلمانی جواز به توهین به عقیده و عقاید دیگران ندارد. اگر بین کافران و مسلمانان تعاملی باشد، اسلام با نیت خیر حکم می کند. با وجود اینکه موارد نادری از مسلمانان وجود دارد که به مذاهب غیرمسلمانان آسیب می رساند، غیر مسلمانان با تمام قوت شروع به توهین به اسلام کرده اند. نمونه بارز آن آتش سوزی کتاب خدا (قرآن کریم) در سویدن است که چند روز پیش رخ داد و مردم آن محل آتش زدند. این باعث ایجاد نفرت در بین پیروان ادیان مختلف در جهان می شود و این نفرت های متقابل به سطح یک کشور می رسد که ممکن است به ویرانی و بدبختی بزرگ منجر شود.

پاسخ

در تمام دنیا بالای مسلمانان ظلم روان است . مسلمانان بالای یک مملکت غیر اسلامی حمله آور نشدن .درهر کشور که مسلمانان اقلیت زندگی می کند بالای شان از طرف حکومت های غیر اسلامی امان مملکت ظلم می کنند . باز هم تمامی کشورهای غیر اسلامی مسلمانان را دهشت گرد خطب می کند . در فلسطین بالای مسلمانان از سالهای زیاد است که ظلم روان است هیچ یک مملکت غیر اسلامی آواز خود را بلند نکرد که اسریل بالای فلسطین ها ظلم می کند . در چین سالها است که مسلمانان از طرف حکومت کمونیستی چین زیر شگنچه های زیاد زندگی می‌کنند اما هیچ یک مملکت در شورای امنیت ملل متحد آوز خودرا بلند نگرد که حکومت چین بالای مسلمانان که درکشور چین زندگی می کنند ظلم های وحشیانه می کند .

پاسخ