جامعه

۱۰۱ زوج در مراسم عروسی دسته جمعی در کابل به عنوان بخشی از روند جدید نکاح بسته کردند

گزارش از حمزه

زوج ها به تاریخ ۱۶سرطان در یک عروسی دسته جمعی در کابل ازدواج خود را با خویشاوندان خود جشن می گیرند. [حمزه/سلام تایمز]

زوج ها به تاریخ ۱۶سرطان در یک عروسی دسته جمعی در کابل ازدواج خود را با خویشاوندان خود جشن می گیرند. [حمزه/سلام تایمز]

کابل -- یک مراسم عروسی دسته جمعی در کابل در این ماه به ۱۰۱ زوج جوان این فرصت را فراهم کرد تا بدون صرف کردن هزینه های هنگفت ازدواج کنند.

این مراسم به تاریخ ۱۶سرطان توسط بنیاد شهدا برگزار شد. این سومین عروسی دسته جمعی است که توسط این موسسه خیریه از اوایل سال ۱۴۰۰ خورشید برگزار شده است.

بیکاری و فقر در سال های اخیر در افغانستان افزایش یافته است و باعث شده است که عروسی های سنتی با هزینه زیاد برای بسیاری از جوانان دور از دسترس باشند.

به گفته برگزارکنندگان، به این ترتیب، تعداد مراسم عروسی دسته جمعی نیز افزایش یافته است.

تحقق آرمانها

علی احمد حسنی، ۲۷ ساله، یکی از تازه دامادها در مراسم عروسی دسته جمعی گفت، «من در یک موسسهء خارجی کار می کردم و درآمد خوبی داشتم... در آن زمان نامزد شدم و تصمیم گرفتم ازدواج کنم و فامیل داشته باشم،»

وی گفت، «متاسفانه شرایط تغییر کرد و من کار خود را از دست دادم. به دلیل بیکاری و مشکلات اقتصادی نتوانستم ازدواج کنم.»

حسنی گفت، بسیاری از جوانان توانایی مالی برای ازدواج ندارند و مجبور می شوند به طور غیرقانونی برای جستجوی کار به کشورهای همسایه مهاجرت کنند.

او گفت، «آنها اغلب در مرزها دستگیر، مجروح یا کشته می شوند،»

وی افزود، «بسیار خوشحالم که امروز توانستم به همراه ده ها جوان دیگر با حمایت یک موسسه خیریه در مراسم عروسی دسته جمعی به آرزوی خود برسم،»

جمعه خان محمدی، ۲۹ ساله، گفت که بیش از یک و نیم سال شده است که نامزد شده است.

وی گفت، «به دلیل مشکلات اقتصادی و هزینه بسیار بالای مراسم، من توان برگزاری مراسم عروسی خود را نداشتم. من از بنیاد شهدا تشکر می کنم که از من و دیگر جوانان برای تشکیل خانواده های مان ما را حمایت کرد.»

محمدی گفت، «با توجه به نسبت بیکاری جوانان، مشکلات اقتصادی خانواده ها و بحران اقتصادی در کشور، برگزاری مراسم عروسی دسته جمعی می تواند به نفع خانواده های فقیر و نیازمند باشد،»

او از دیگر موسسات خیریه و افراد ثروتمند خواست تا با برپایی مراسم عروسی دسته جمعی در سراسر افغانستان به جوانان دیگر کمک کنند.

فوزیه، ۲۵ ساله، یکی از عروس های حاضر در مراسم، گفت که مشکلات اقتصادی و «رسوم نامعقول عروسی ها» بسیاری از جوانان را از ازدواج و تشکیل خانواده ها باز می دارد.

فوزیه گفت، وی از نزدیک به سه سال نامزد بود و به همین دلایل نمی توانست ازدواج کند.

وی گفت، «هر چه زمان بیشتر می گذشت، هزینه برگزاری مراسم عروسی برای ما سخت تر می شد. خوشبختانه مراسم عروسی ما در اینجا برگزار شد و من و همسرم از این اقدام بنیاد شهدا قدردانی و استقبال می کنیم.»

فوزیه خاطرنشان کرد که، «افغانستان یکی از فقیرترین کشورهای جهان است و مردم ما به کمک های بشردوستانه و اقتصادی جامعه جهانی وابسته هستند،»

او گفت، «من از خانواده‌ها می‌خواهم که از برگزاری مراسم عروسی با شکوه خودداری کنند و به فکر آینده دختران و پسران خود باشند،»

صرفه جویی در پول و زندگی

محمد مختار، یکی از برگزارکنندگان این مراسم که توسط بنیاد شهدا برگزار شد، درباره فواید عروسی های دسته جمعی و برخی از خطرات مرتبط با فشار جامعه برای برگزاری مراسم مجلل توضیح داد.

وی گفت، «هدف ما از یک سو تسهیل مراسم عروسی جوانان فقیر و کاهش هزینه های هنگفت و سنگینی است که خانواده های فقیر متحمل می شوند. علاوه بر این، ما می خواهیم با سنت ها و شیوه های بد ازدواج که در جامعه وجود دارد، مبارزه کنیم.»

وی گفت، «من تعداد زیادی از جوانان را می شناسم که به دلیل بیکاری، فقر و مشکلات اقتصادی تصمیم به سفر غیرقانونی به کشورهای همسایه می گیرند. آنها در آنجا به سختی کار می کنند تا برای هزینه های عروسی خود پس انداز کنند.»

مختار گفت، «متاسفانه برخی از آنها در حین سفر زندانی یا کشته می شوند،»

وی گفت، یکی از اهداف اصلی این بنیاد جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و از دست دادن جوانان کشور در مرزهای کشورهای همسایه است.

او گفت، «کمترین هزینه عروسی در کشور ما ۳۰۰۰۰۰ – ۵۰۰۰۰۰ افغانۍ [۳۵۰۰ – ۵۸۰۰ دالر] است،»

مختار گفت، «من از خانواده‌ها می‌خواهم از پیروی از آداب و رسوم نادرست ازدواج خودداری کنند. برگزاری چنین مراسم عروسی مجلل و پرهزینه‌ای که هزینه‌های گزافی برای آنها دارد، می‌تواند وضعیت مالی آنها را بدتر سازد.»

هزینه یک زوج جوان در مراسم عروسی جمعی فقط ۴۲۰۰۰ افغانی [۴۹۰ دالر] بود که توسط بنیاد شهدا پرداخت شد.

عروسی های کم هزینه

سیدعلی رضا هاشمی، یکی از علمای دینی گفت، در اسلام برگزاری مراسم عروسی متواضعانه سابقه دارد.

وی گفت، «ازدواج در اسلام سنت است. صلح، کمال و آشتی را به ارمغان می آورد. همبستگی و رفاه خانواده ها و جامعه را تضمین می کند.»

هاشمی با اشاره به اینکه کشور ما با بحران اقتصادی و فقر مواجه است، افزود، «اسلام برگزاری مراسم عروسی پرهزینه را که باعث فقر بیشتر خانواده ها می شود، ممنوع کرده است».

وی گفت، «پیامبر (ص) ما می فرماید بهترین زنان کسانی هستند که مهر و خرج عروسی شان کم باشد،»

او گفت، اسلام به دلیلی بر عروسی های کم هزینه تاکید کرده است، زیرا در خانواده ها و جوامع فقیر، عروسی هایی با هزینه های هنگفت پیامدهای اجتماعی خطرناکی مانند مفاسد اخلاقی، دزدی و جنایت دارد.

هاشمی گفت، «این رویدادها ممکن است منجر به مهاجرت غیرقانونی یا برهم زدن نظم اجتماعی شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در عروسی های گروهی، اکثر زوج هایی که قبلا نامزد بودند و نتوانستند ازدواج کنند، عروسی می کنند. کسانی که این مؤسسات را سازماندهی می کنند و امور آنها را انجام می دهند، می گویند که هزینه های مالی را تاجران ملی و افغان های مقیم خارج از کشور پرداخت می کنند. در یک عروسی دسته جمعی که من هم در آن شرکت داشتم، دو داماد که کنار عروسهای شان نشسته بودند و دریشی سیاه پوشیده بودند از برگزارکنندگان مراسم تشکری کردند و از افراد دیگر خواستند که در مراسم عروسی زیاده روی نکنند. یک عالم دینی به نام سید نیز در این بحث گفت که اسلام پیروان خود را از اسراف در هر کاری منع می کند و به گفته وی زمینه سازی برای ازدواج شرعی دو جوان از نظر اسلام بسیار ثواب دارد. مردم خرج زیادی برای عروسی می کند. در شرایط فعلی به جای برگزاری مراسم عروسی در هوتل های مجلل، این پول را صرف آموزش جوانان و یافتن شغل برای آنها کند. بر اساس بررسی های نهادهای مختلف، بیش از ۷۰٪ مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند. هنوز مردم با اقتصاد خوب میلیون ها افغانی را برای عروسی در یک شب در هوتل های بزرگ و مجلل خرج می کنند که افغان ها و دیگران از نظر اسلام آن را ضایعات می نامند. اگر او یک عروسی متوسط داشته باشد (این کار را در خانه انجام دهد)، هزینه های آن کم خواهد بود و بسیاری دیگر ممکن است بتوانند با این پول کار کنند.

پاسخ

کار بسیارعالی را انجام داده اید. کمک به مردم فقیر ثواب دارد، اما این مردان و عروسهای جوان نیز باید مقداری پول سرمایه گذاری کنند. آنها باید از ۱٪ ته ۹۹٪ و تا جایی که ممکن است پول بگذارند. اگر زوجین در حمایت مالی شرکت نکنند، به نوعی به گدایی گری روی می آورند. به عبارت دیگر، هیچ چیز را نباید به کسی مجانی داد. بطور مثال، دختری است که از صنف دوازدهم فارغ نشده اما غریب است. او باید حداقل یک ماه کار خیریه انجام دهد. مثلا به چند تا کودک باید درس بدهد. همچنان پسری که ازدواج می کند باید در یک موسسه خیریه کار کند. اگر پول ندارد باید کار دیگری انجام دهد که به شکل کمک به مؤسسه خیریه یا جامعه باشد. به هیچ کس نباید چیزی مجانی داد. با احترام، محمد

پاسخ

عروسی های گروهى که اخیراً از طریق تیم های خیریه به یک سنت مبدل شده ، اقدام بسیار مناسبی است. به دليل بیکاری، و پرداخت طويانه ونداشتن فرصت های شغلی باعث می شود اكثردختر خانمها در خانه های پدری خود بمانند. در اين راستابه بزرگان خانواده ها لازم است تا در قسمت گرفتن طويانه مبارزه كرده تا جوانان بتوانند به طريقه آسان و شريعت محمدى ازدواج كنند ، و مبانی دین مبارك اسلام را زیر پا نگذارند. حكومت نیز باید در این زمینه جدی باشد و اصول و قوانین خاصی برای این کار وضع کند تا افراد فقیر به راحتی ازدواج کنند.

پاسخ

من مخالف چنین عروسی های گروهی هستم. امیدواریم سازمان های عروسی گروهی جوانان این فعالیت را متوقف کنند. این مؤسسات به خاطر این ازدواج ها میلیون ها پول از افغان های مقیم خارج می گیرند. یعنی کسب و کار خود را راه انداخته اند، در حالیکه اینجا در کشور، بسیاری از مردان و زنان جوانی که امکانات لازم را ندارند، ازدواج می کنند. اگر شخصی ۲۰۰۰۰۰ افغانی برای ازدواج نداشته باشد، چگونه فرزند خود را به درستی کلان خواهد کرد؟ همین زوج فردای آن روز گروهی بچه به دنیا می آورند که برایشان مشکل است و جامعه نمی تواند آنها را حذف کند. چنین والدینی نمی توانند هزینه تحصیل، غذا یا پوشاک فرزندان خود را بپردازند. در نهایت با گدایی وغارت در کوچه و سرک مواجه خواهند شد که کنترول آن دشوار خواهد بود.

پاسخ