انرژی

کمبود شدید آب صدها خانواده فاریاب را بیجا ساخته است

گزارش از محمد قاسم

افغانها در سراسر کشور خود با کمبود شدید آب مواجه هستند. در این عکس که به تاریخ ۳ ماه دلو گرفته شده، دختران افغان بوشکه های آب آشامیدنی را از یک جوی در ولسوالی دره نور، ولایت ننگرهار پر می کنند. [شفیع الله کاکار/ ای اف پی]

افغانها در سراسر کشور خود با کمبود شدید آب مواجه هستند. در این عکس که به تاریخ ۳ ماه دلو گرفته شده، دختران افغان بوشکه های آب آشامیدنی را از یک جوی در ولسوالی دره نور، ولایت ننگرهار پر می کنند. [شفیع الله کاکار/ ای اف پی]

میمنه -- ساکنان می گویند که خشکسالی و استفاده بیش از حد از آب های زیرزمینی برای آبیاری چاه ها را در ولایت فاریاب خشک کرده است که در نتیجه کمبود آب آشامیدنی و صدها خانواده مجبور به جابجایی شده است.

محمد نسیم نظربیک، ۵۵ ساله، نماینده مردم شهر میمنه، گفت، «متاسفانه به دلیل کمبود آب، بیش از ۴۰۰ خانواده در ولسوالی خواجه سبز پوش و برخی از روستاهای مرکز ولایت میمنه در سال جاری خانه های خود را ترک کرده و به مناطق دیگر نقل مکان کرده اند،»

وی به تاریخ ۲۴ سرطان گفت، «برخی چاه ها خشک شده اند و سیستم آبرسانی که توسط یک موسسهء کمک رسانی در منطقه دمقل میمنه ساخته شده بود، تخریب شده است. ما بارها با مقامات محلی تماس گرفته ایم و از آنها خواسته ایم تا به این موضوع رسیدگی کنند، اما هیچ توجهی به ما نشده است،»

او به سلام تایمز گفت، برای رفع کمبود آب، بندهای آبگیری ناقص در حومه المار و دهندره فاریاب باید تکمیل و بند در منطقه خشت پل ساخته شود.

افغانها در سراسر کشور با کمبود شدید آب مواجه هستند. در این عکس که به تاریخ ۱۴ ماه جوزا گرفته شده، اطفال در کنار الاغ هایی که بوشکه های آب را انتقال می کنند در امتداد جاده ای در ولسوالی کشنده، ولایت بلخ، راه می روند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

افغانها در سراسر کشور با کمبود شدید آب مواجه هستند. در این عکس که به تاریخ ۱۴ ماه جوزا گرفته شده، اطفال در کنار الاغ هایی که بوشکه های آب را انتقال می کنند در امتداد جاده ای در ولسوالی کشنده، ولایت بلخ، راه می روند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

افغانها در سراسر کشور با کمبود شدید آب مواجه هستند. در این عکس که به تاریخ ۱ ماه جوزا گرفته شده، دختران افغان در حومه قندهار بوشکه ها را از آب آشامیدنی پر می کنند. [ثناءالله صیام/ ای اف پی]

افغانها در سراسر کشور با کمبود شدید آب مواجه هستند. در این عکس که به تاریخ ۱ ماه جوزا گرفته شده، دختران افغان در حومه قندهار بوشکه ها را از آب آشامیدنی پر می کنند. [ثناءالله صیام/ ای اف پی]

ارباب نظر، ۵۱ ساله، باشنده سابق شورقول ولسوالی خواجه سبز پوش، گفت که سه ماه پیش مجبور به ترک قریه خود به شهر میمنه شد.

او گفت، مسئولان درخواست های مردم محلی برای مقابله با کمبود آب را نادیده گرفته اند.

او به تاریخ ۲۳ سرطان گفت، «من خانواده ام را در ماه حمل به شهر میمنه منتقل کردم، زیرا نزدیک ترین منبع آب آشامیدنی ۷ کیلومتر از محل زندگی ما فاصله داشت. من هر روز نمی توانستم آب بیاورم، بنابراین ما مجبور شدیم روستا را ترک کنیم،»

او گفت، «ساکنان محلی، به‌ ویژه بیوه‌ ها و کودکانی که پدرانشان در ایران زندگی می‌کنند، در زمستانهای سرد و تابستانهای گرم مجبور بودند تا حداقل ۷ کیلومتر را طی کنند که از منطقه خواجه قشری آب بگیرند،»

سعدالله نوابی، ۴۹ ساله، یکی از ساکنان شورقل، گفت که هر خانواده در منطقه او مجبور است، برای حمل ظروف پر از آب به خانه هر روز از الاغ استفاده کند.

نوابی همچنین گفت که باید هر روز بخاطر بدست آوردن آب ۷ کیلومتر سفر کند.

او به تاریخ ۲۳ سرطان به سلام تایمز گفت، «در گذشته حدود ۶۰۰ خانواده در منطقه شورقول زندگی می کردند، اما کمبود آب بیش از ۴۰۰ آنها را مجبور به ترک کرد،»

وضعیت نزدیک مرکز ولایت هم حتما نسبت به این بهتر نیست.

عبدالرحیم، ۴۶ ساله، که در منطقه دمقل، یکی از حومه های شهر میمنه زندگی می کند، هر روز با استفاده از روش های مختلف حمل و نقل، در جستجوی آب به مرکز شهر می رود.

او گفت، «هر روز با سه یا چهار همسایه برای آوردن آب می‌ روم و ساعت‌ها در صف منتظر می‌مانم،» و افزود که باید کار را بماند و بیش از ۱۰۰ افغانی (۱.۱۷ دالر) را به رانندگان ریکشا بپردازد تا آب را به خانه بیاورند.

او افزود که در گذشته، ساکنان منطقه دمقل به سیستم آبرسانی که توسط یک موسسهء کمک رسانی ساخته شده بود متکی بودند، اما پمپ آن چهار ماه پیش خراب شد و صدها خانواده را بدون آب آشامیدنی رها کرد.

تلاش برای کاهش مصرف

مقامات ریاست آبیاری فاریاب می گویند، در صورت ادامه استفاده غیر مسئولانه از ذخیره های زیرزمینی، این ولایت و به ویژه میمنه با کمبود آب مواجه خواهد شد.

عمر زلاند، سرپرست ریاست آبیاری فاریاب گفت که خشکسالی، چاه های عمیق غیرقانونی، استفاده از آب های زیرزمینی برای زراعت و مصرف مفرط باعث خشک شدن چاه ها و کاهش منابع آب از یک سال به سال دیگر شده است.

زلاند به سلام تایمز گفت، «طبق بررسی‌ای که یک سال پیش انجام شد، ۵۰۰۰ حلقه چاه عمیق [...] در باغها و مزارع در سراسر ولایت فاریاب وجود دارد و ممکن است این تعداد در سال گذشته افزایش یافته باشد،»

وی گفت، «ریاست آبیاری برای جلوگیری از استفاده مفرط از آب زیرزمینی و ایجاد استانداردهای مصرف آب در خانواده ها، به زودی میترها را در چاه ها نصب خواهد کرد،»

وی هشدار داد که، اگر باشندگان در مصرف آب صرفه جویی نه کنند و جلو حفر چاه های عمیق غیرقانونی گرفته نشود، این مشکل گریبانگیر همه خواهد شد.

زلاند افزود که ساکنان باید چاه هایی حفر کنند تا آب حاصل از بارندگی و برف را در منازل خود ذخیره کنند و در تغذیه مجدد آب های زیرزمینی همکاری کنند.

او گفت، دفتر وی رسما از والی فاریاب خواسته است تا ادارات مربوطه در این ولایت برای جلوگیری از حفر چاه های عمیق و استفاده بیش از حد از آب توسط ساکنان، همکاری کنند.

سلطان محمد فهیم، ۳۴ ساله، باشنده شهر میمنه، گفت که با وجود میلیون ها دالر کمک بین المللی به افغانستان برای رسیدگی به دسترسی به آب آشامیدنی، این بحران همچنان ادامه دارد.

وی گفت، «متأسفانه مسئولان دولتی به کمبود آب آشامیدنی توجه چندانی نکرده اند. نیاز ساکنان به تغیر مکان به دلیل کمبود آب آشامیدنی نشان می دهد که همچنان نیاز به حمایت دارند،»

فهیم هشدار داد، «کشور با یک بحران انسانی روبرو خواهد شد و وضعیت بدتر خواهد شد مگر اینکه افغانستان روابط خود را با جهان عادی کند و اطمینان حاصل کند که کمک ها به افغان ها می رسد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پروژه کانال قوش تیپه یک گام رو به جلو است. من از این موضوع احساس خوشی می کنم. این پروژه از اهمیت بالایی در جمعیت، رفاه، آبادانی و توسعه کشور برخوردار است که بسیار مورد بحث کارشناسان مدیریت آب قرار گرفته است. تنها به یک فایدهء کوچک اما قابل توجه این پروژه در ولایات شمالی اشاره می کنم. مدتی است که هماهنگی فعالیت های آب آشامیدنی، سیستم تخلیه فاضلاب و حفظ الصحه که معمولاً به آن WASH می گویند به من سپرده شده است. کمبود آب آشامیدنی در پنج ولایت شمالی که من در آن کار می‌کنم، یعنی سمنگان، بلخ، جوزجان، سرپل و فاریاب، یک مسئله مهم است. اکثر جاها آب زیرزمینی ندارند و اگر جایی پیدا شود آلودگی کیمیایی دارد. یا خیلی ترش است یا تلخ و برای نوشیدن مناسب نیست. مردم محلی از «چقری ها» استفاده می‌کردند، جایی که آب باران در آن جمع‌آوری می‌شود و از همان آب برای آشامیدن و سایر نیازهای خانگی استفاده می‌شود. اما سال گذشته تقریباً سه سال خشکسالی بود، بنابراین این چقری ها خشک شدند و مردم منبع دیگری برای نوشیدن نداشتند. WASH Cluster مجبور شد در چند ماه گذشته از فصل گرما با کمک تانکرها از طریق شرکای خود آب آشامیدنی ضروری مردم را در فاریاب، جوزجان، سرپل و سمنگان تامین کند. البته این روند ادامه دارد. تامین آب با کمک تانکرها در بخش WASH آخرین گزینه (آخرین راه حل) است زمانی که گزینه دیگری وجود ندارد! زیرا تامین آب با کمک تانکر از یک سو صرفه اقتصادی ندارد و آب چندان ایمن نیست. از طرفی استراتیژی مناسبی برای آن وجود ندارد. این یک راه حل کوتاه مدت است.

پاسخ

تمام مردم افغانستان به مشگلات کمبود آب مواجه هستن .روز به روز سطح آب در افغانستان به پایین میرود . حلت کمبود آب یکی این است که اکثر مردم زمین دار در زمین های خود سلورهای آفتابی را نصب کرده است وتقریبان در ۲۴ساعت روزهای تابستانی ۱۲ساعت الا ۱۴ ساعت در زمین ها آب جاری می باشد بدون ضرورت اگر از این‌ کار زمین داران را دولت فعلی افغانستان منع نکند مردم افغانستان به مشگلات زیاد کمبود آب مواجع می شود.

پاسخ

مسؤلان دولتی باید از هر چیز کرده پیش به این مسله رسیده گی کند و گام جدی بر دارد چون این یک بحران انسانی است مردم افغانستان بی آب زنده گی کرده نه میتواند حالا در چند ولایت و منطقه آب خشک شده آهسته آهسته تمام کشور به این مشکل خشکسالی رو بر رو می شود مردم کشور گوشنه کی بود حالا توشنه هم میشود ولی حکومت ما در فکر عملی شدن شریعت بر زنان است این است مشکل بعد پیش از همه باید به مشکل خشکسالی رسیدگی کرد .

پاسخ

بیشتر کارهایی که طالبان انجام می دهند خلاف شریعت است. با این حال اکثر آنها نقشه های انگلیسها را که علیه حکومت امان الله خان به راه انداخت، و حکومت انکشافی امان الله خان را از بین برد، اجرا کردند. اولاً طالبان قرآن کریم را در تعلیم و تربیت به معنای صحیح به کار نمی برند. مثلاً اسلام و شریعت محمدی با کلمه اقرأ به معنی (بخوان!) آغاز شده است، در حالی که انها مانع از آموزش می شود. این احمق ها دختران را با بهانه بی حجابی از مكتب محروم می سازند. قانون لباس زنان در غرب با زنان ما متفاوت است، اما این بدان معنا نیست که خواهر و دختر خود را از تحصیل محروم کنیم. اگر بحث حجاب باشد، میتوانند به دخترها دستور بدهند که با حجاب به این مكاتب بروند اما کدام کشور در ده ها کشور اسلامی زنان را از تحصیل منع کرده است؟؟؟؟

پاسخ

مشکل آب جدی است، اگر نظام حاکم در این زمینه قدم جدی نگذارد مردم با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. امارت اله دراین اخته هست، که ریشتان خورد هست وه ریشتان کلان است، او بچی ظالم، تو خو الی حکومت هستی، مردم از گرسنکی و توشنگی میرند، وه تو قرار بیغم ششتی.

پاسخ

من حیران به این هستم که چرا ملیاردر منطقه عبدالرشید دوستم که خون مردم شمال کشور و بخصوص ساکنان ولایت فاریاب را چوشید، برای این مردم حتی آب پاک را مهیا نکرده است؟ حتمی نیست که باید موسسات خارجی همه خدمات و به ویژه خدمات ابتدایی را برای مردم تقدیم کنند. این مسؤلیت همه اعم از حکومت، جنګسالاران سابق مانند دوستم، مالک، ایشچي و غیره که در جنایات مختلف به خصوص در نقض حقوق بشر دست داشتند، بود و است که برای مردم خدمات اولیه را فراهم کنند. دوستم جنایتکار با استفاده از موقف رئیس قوم ازبک در افغانستان همه امتیازات حکومتی، منطقه ای و بین المللی را از آن خود می کرد، در حالیکه هیچ نوع خدمت را به مردم خود تقدیم نکرده و نه می کند. این در حالی است که خودش در ترکیه نشسته، و حال هم مردم را بر ضد تالبان تشویق می کنند تا در برابر آنها قیام کنند. اصلا مردم افغانستان هم مغز ندارند که به حرف های چنین جنایتکاران ګوش فرا می دهند و آن را قبول می کنند. در عین حال، ما از همه موسسات ملی و بین المللی که در عرضه چنین خدمات دست دارند، تشکری می کنیم و امیدواریم که خدمات بیشتر را فراهم کنند. با احترام محمد

پاسخ