اقتصاد

فقر و کمبود فرصت ها باعث مهاجرت غیرقانونی مردم بدخشان شده است

گزارش از محمد قاسم

کارگران به تاریخ ۲۱ حمل در فیض اباد مرکز ولایت بدخشان، منتظر هستند تا کار پیدا کنند. [حکیم سعیدی]

کارگران به تاریخ ۲۱ حمل در فیض اباد مرکز ولایت بدخشان، منتظر هستند تا کار پیدا کنند. [حکیم سعیدی]

بدخشان -- ساکنان و بزرگان این ولایت در شمال افغانستان گفتند که فقر و کمبود فرصت ها برای جوانان در بدخشان منجر به افزایش مهاجرت غیرقانونی به ایران و ترکیه شده است.

اما جوانان افغان که امیدوار به یافتن فرصت های بهتر هستند، اغلب در خارج از کشور وضعیت بهتری ندارند، جایی که برخی از آنها با آزار و اذیت و سایر اشکال بد رفتاری مواجه شده اند.

نیک محمد حسینی، باشنده ولسوالی اشکاشم، که ۳۵ سال دارد، گفت که فقر، بیکاری، ناامیدی و عدم حمایت از جمله دلایلی است که بدلیل آنها جوانان افغان قصد ترک کردن کشور می کنند.

بسیاری از کسانی که ترجیح می دهند بمانند از مشکلات روانی رنج می برند یا طعمه مصرف مواد مخدر می شوند.

وی گفت، «در دو سال گذشته تنها از منطقه ما بیش از ۵۰۰ نفر به ایران، پاکستان و ترکیه گریخته اند و حتی برخی از آنها خانواده های خود را نیز با خود نقل مکان کرده اند،»

او گفت، در مواجهه با هجوم شدید مهاجران غیرقانونی، مقامات ایران و ترکیه جوانان افغان را دستگیر، آزار و حتی شکنجه کرده اند و بعد آنها را از کشورهای شان بیرون کشیده اند.

حسینی خاطرنشان کرد کهاگر فرصت های شغلی به راحتی در افغانستان فراهم می شد، این جوانان افغان نیازی نداشتند که با پناه بردن به مهاجرت غیرقانونی برای یافتن کار، خود را در معرض خطر قرار دهند.

او گفت، «بیشتر این جوانان تحصیل کرده و دارای مدارک از پوهنتونهای معروف هستند، اما به دلیل وضعیت نابسامان، مجبور به پذیرش کار سخت و تحمل شرایط دردناک در کشورهای همسایه هستند،»

عبدالستار نایبی، باشندهء شهر فیض آباد، که ۲۸ سال دارد، گفت که بسیاری از کسانی که از ایران و ترکیه اخراج شده اند از تکلیف روانی رنج می برند.

او گفت، «هر روز یک یا دو جوان در بدخشان به دلیل فقر، بیکاری و ناامیدی اقدام به خودکشی می کنند،»

او گفت، «اگر جوانان آینده ای در کشور نبینند، فرصتی برای خدمت در دولت به آنها داده نشود و فرصت کاری پیدا نکنند، تعداد آنهاییکه خودکشی می کنند و از کشور فرار می کنند، بیشتر خواهد شد.»

نایبی گفت، «قشر دیگری از جمعیت جوان ما به دلیل بیکاری به مصرف مواد مخدر روی آورده اند. وقتی نمی توانند مواد مخدر بدست آورند، اقدام به سرقت و ارتکاب جرایم دیگر می کنند.»

شرایط سخت در ایران

در جریان دو سال گذشته ده‌ها هزار افغان، که با ناامنی و فقر در کشورشان مواجه بودند، از جمله معروف رضایی، ۳۸ ساله ساکن فیض آباد و پنج تن از بستگانش به ایران رفته‌اند.

رضایی به سلام تایمز گفت، او و بستگانش در ماه جوزا سال ۱۴۰۱ به طور غیرقانونی وارد ایران شدند، اما یک گروه مسلح آنها را بازداشت و در یک زندان خصوصی اسیر ساختند.

او گفت،‌ «افراد مسلح ما را در زندان لت و کوب کردند... و از خانواده های ما باج خواستند. آنها تلیفون های موبایل ما را گرفته بودند و فلم های شکنجه ما را از طریق تلیفون ما ضبط می کردند و برای خانواده هایمان می فرستادند.»

رضایی گفت، این گروه مسلح در مقابل هر نفر بین ۴۰۰۰ و ۵۰۰۰ دالر باج می خواست، اما پس از چند روز این گروه در ازای دریافت ۲۰۰۰ دالر آزاد شد.

علی اصغر باشندهء فیض آباد گفت که مهاجران افغان در ایران با خطرات زیادی روبرو هستند.

این مرد ۳۴ ساله گفت، وقتیکه کارگران مهاجر افغان محل کار خود را ترک می کنند، اغلب مورد هدف دزدان، عناصر مسلح و حتی پولیس قرار می گیرند که از وضعیت غیرقانونی آنها برای اخاذی از آنها سوء استفاده می کنند.

اصغر گفت، «افراد مسلح به تاریخ ۸ سرطان ما را اسیر ساختند و ما را به خانه ای بردند که در آنجا تعدادی دیگر از زندانیان جوان را نیز دیدیم،»

او گفت، «ما برای ۱۳روز در زندان ماندیم و پای یک نفر و دست دیگری در اثر شکنجه شکسته شد، زیرا خانواده های آنها پولی برای آزادی شان نداشتند.»

اصغر گفت، برادرش از طریق یک صرافی برای آزادی او ۵۰۰ ارسال کرد.

او گفت، «آنها زندانیان را با میل تفنگ و شلاق شکنجه می کردند و از ضرب و شتم آنها فلم ثبت می کردند و به آنها می گفتند که دیگر به ایران نیایند،»

ایجاد فرصت های کاری ضروری است

سید یاسین نظامی، تحلیلگر مسایل سیاسی، باشنده اصلی بدخشان که فعلا در کابل زندگی می کند، گفت که جوانان افغان با فقر، بیکاری، مسائل اقتصادی، خشونت و ناامنی دست و پنجه نرم می کنند.

او به سلام تایمز گفت، «بدبختانه، در سال‌های اخیر هزاران جوان ما از کشور فرار کردند و هزاران نفر دیگر به دلیل این مسائل به مواد مخدر معتاد شدند،»

وی گفت، «وقتیکه به پول نیاز دارند، به قتل، آدم ربایی، فحشا و سایر جنایات متوسل می شوند.»

نظامی خاطرنشان کرد که، «ولایت بدخشان دارای بیش از ۵۲۰ نوع بوته های دارویی، ۱۰۵ نوع سنگ قیمتی و صدها مکان سیاحتی است،»

او گفت، اگر این مکان‌ها و منابع طبیعی به درستی توسعه یابند، می‌توانند فرصت‌های کاری را ایجاد کنند که ممکن با افغانها، به‌ویژه جوانان در این ولایت کمک کند تا از همه این مسائل خلاص شوند».

معزالدین احمدی رئیس اطلاعات و کلتور بدخشان گفت که این اداره مهاجرت غیرقانونی و اعتیاد به مواد مخدر را جدی می گیرد.

وی گفت، این اداره تمام تلاش خود را برای شناسایی علل زمینه ای انجام می دهد.

احمدی گفت، «به منظور رسیدگی به مشکلات نسل جوان، انجمن‌هایی را در سطح ولسوالی ایجاد کرده‌ایم که از طریق آنها، جوانان افغان را در تصمیم‌گیری‌هایی که در نهادهای حکومتی ولسوالی گرفته می‌شود، شریک می سازیم،»

وی گفت، «امسال بزرگترین معادن طلا در ولسوالی های راغ و شهربزرگ بدخشان قرارداد بسته شده است. ما سعی می کنیم از طریق این بخش نیز برای هموطنان جواد خود فرصتهای کاری صت ایجاد کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مردم افغانستان شدیدن به فقر و گرسنگی مواجه شده اند در افغانستان کار نیست همه جوانان بیکار مانده اند و مجبور به مهاجرت غیر قانونی شدن کی در انجا هم با مشکلات سختی رو بر رو میشود و اوضاع مناسب ندارد افغان ها بیچاره شدند و نه میدانند اینده شان چه خواهد شد ارزو های شان نا تمام مانده اند زندگی در افغانستان زیاد سخت شده است. با احترام لیمه.

پاسخ

در افغانستان بیکاری و فقر به اوج رسیده است همه جوانان بیکار مانده است و یک لقمه نان در خانه برای خوردن ندارد جوانان افغان تا سطح ماستری آموزش کرده است ولی مثال بی سواد ها بیکار مانده است و بی سواد ها خو بیچاره ها بیخی به میدان مانده است از همین علت همگی مجبور میشود کی ترک کشور کند وبه کشور های دیگر مهاجرت کند یا به ایران و یا هم به پاکستان کی اونجا هم وضعیت مناسب ندارد پس خدا رحم کند به حال افغان ها.

پاسخ

سطح فقر افزایش یافته و روز به روز در حال افزایش است. مردم صاحب کسب و کار نیستند. نان نیست، اقتصاد در بن بست است. قبلاً در جوانان شور صدا و یادگیری وجود داشت، اما اکنون نسل جوان شکسته است. آنها علاقه ای به تحصیل ندارند. دو سه نفر که با همدیگر می بینند درباره رفتن به کشورهای خارجی بحث می کنند. اینها راه هایی است که منجر به مرگ می شود. جوانان در افغانستان چیزی برای چشم انتظاری ندارند. این همه ناامید کننده است. افغانستان برای کودکان جهنم شده است...

پاسخ

واقعاً امروز بیکاری و فقر در کشور به قدری زیاد شده که مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است. حکومت طالبان نه تنها در ایجاد شغل برای مردم ناکام شده است. برعکس، آنها مقامات قدیمی دولتی را برکنار می کنند و به بهانه ای آنها را مورد آزار و اذیت قرار می دهند. افرادی را که دوست دارند مقرر می کنند. مردم باید خودشان را به اروپا و دیگر کشورهای غربی قاچاق کنند تا در جنگ پیروز شوند. من صدها نفر را می شناسم که جواهرات همسرانشان را فروختند تا فرزندانشان را بفرستند، سپس خانه هایشان را به آنها فروختند تا یکی از اعضای خانواده در یک کشور خارجی برای آنها کار کند و از آنها حمایت کند. من هم چنین زنان مستقلی را می شناسم که راه های دیگر برایشان مسدود شده است. او چشم بر همه اینها بسته است زیرا! ملاصاحب برای هر چیزی پاداش دارد، حتی اگر مردم به خاطر او بمیرند یا گرگ ها یا ماهی ها آنها را در اقیانوس ها بخورند. باور کن! در طالب و ملای فعلی نه ایمان است نه اسلام و نه هم برای افغانستان کار می کند! چطور خودت را وارث پیامبر می خوانی که هر وزیر و رهبر شما میلیون ها افغان را به اسم شام می برد و با ماشین های ضد گلوله می چرخد؟ شما از فساد استفاده کرده اید. با این حال، میلیون ها افغان به دلیل فقر و بیکاری یا در کشورهای خارجی می میرند. فرار می کنی، خودکشی می کنی یا سعی می کنی آبروی خودت را بدزدی! خبرم کن. روز حساب فرا می رسد، ملا صاحب بحث خیر و شر هزار نفر وجود دارد. از خدا بترسید.

پاسخ