آموزش

یک تاجر در هرات برای صدها دختر افغان آموزش رایگان فراهم کرده است

گزارش از عمر

یک تاجر هرات یک مکتب رایگان را برای دخترانی که والدین خود را از دست داده اند و یا توانایی آموزش در مکتب را ندارند، افتتاح کرده است. این مکتب به نام مکتب خیریه احمدشاه فقیری یاد می شود، که بیش از ۶۰۰ متعلم دارد. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- یک تاجر در ولایت هرات یک مکتب خصوصی رایگان را برای آموزش دختران افغان راه اندازی کرده است.

بیش از ۶۰۰ دختری که پدر و مادر خود را از دست داده اند یا توانایی آموزش در مكتب را ندارند در مكتب خیریه احمدشاه فقیری ثبت نام کرده اند.

این مکتب ظرفیت پذیرش متعلمین تا صنف دوازدهم را دارد، اما به دلیل ممنوعیت فعلی تحصیل دختران در افغانستان، فقط در صنف اول الی ششم از دختران ثبت نام می کند.

شعیب فقیری، مدیر اجرایی مکتب گفت، «هدف من از افتتاح این مکتب کمک به آموزش دختران و ساختن آینده ای روشن برای آنها و خانواده هایشان است،»

متعلمين صنف ششم به تاريخ ۱۵ اسد در صنفی در مکتب خیریه احمدشاه فقیری در هرات به سخنان معلم خود گوش می دهند. [عمر/سلام تایمز]

متعلمين صنف ششم به تاريخ ۱۵ اسد در صنفی در مکتب خیریه احمدشاه فقیری در هرات به سخنان معلم خود گوش می دهند. [عمر/سلام تایمز]

وی گفت، «این دختران از خانواده‌های بسیار فقیر هستند و توانایی تحصیل در مکاتب دولتی یا خصوصی را نداشتند.»

او گفت، «تیم های ما در سراسر منطقه غرب به دنبال دختران یتیم و فقیر می گردند و پس از اینکه واجد شرایط را بیابند، آنها را در مكتب ثبت نام می کنند. ما همه مواد آموزشی و امكانات را به صورت رایگان در اختیار دختران قرار می دهیم،»

صاحبه مؤمن، مدیر مکتب، گفت که این مکتب برای دخترانی که به طور کامل از حضور در مکتب محروم بودند، به دلیل عدم توانایی مالی خانواده هایشان، آموزش را فراهم کرده است.

او گفت، «مکتب علاوه بر دروس رایگان، کتاب، قرطاسیه و یونیفورم رایگان برای این دختران فراهم می کند،»

وی افزود، «ما یک کتابخانه مجهز، لابراتوار و لابراتوار کمپیوتر داریم که دختران در آن درس های عملی می گذرانند،»

مؤمن گفت، «شاگردان ما بسیار با استعداد هستند و در تعدادی از مسابقات استعدادیابی در ولایت هرات جوایزی کسب کرده اند،»

دنبال رویاها

متعلمين مكتب فقیری اگرچه با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، اما تلاش می‌کنند از طریق آموزش به آرزوهای خود برسند.

ثنا ۸ ساله، متعلم صنف سوم از خانواده ای فقیر که پدرش مریض است، می خواهد معلم شود و دختران افغان را آموزش دهد.

وی افزود، مكتب تمام نیازهای ما را برآورده کرده است و ما با خیال راحت درس می خوانیم.

وی گفت، «اگر این مکتب نبود، ما نمی توانستیم درس بخوانیم و به آرزوهایمان برسیم. من و خواهرانم می خواهیم درس بخوانیم و خانواده خود را از فقر بیرون بیاوریم. امیدوارم تحصیل کنم تا بتوانم زندگی بهتری داشته باشم.»

ثنا گفت که با روحیه و انگیزه قوی درس می خواند تا بتواند در آینده به عنوان یک زن تحصیل کرده به افغانستان خدمت کند.

مرجان عثمانی، ۱۳ ساله، متعلم صنف ششم که پدرش را از دست داده است، گفت که می خواهد علیرغم مشکلات زندگی اش درس بخواند تا بتواند به آرزویش که داکتر شدن است برسد.

او گفت، «خانواده من آنقدر فقیر است که حتی نمی تواند یک کتابچه بخرند،»

وی گفت، «این مكتب تمام مطالب آموزشی را به صورت رایگان در اختیار من قرار داده است، می خواهم از این فرصت برای مطالعه استفاده کنم تا بتوانم آینده ای روشن برای خودم بسازم.»

وی افزود، «اگر این مکتب نبود، نمی توانستم درس بخوانم،»

وی با بیان اینکه تحصیل تنها راه رهایی از تاریکی است، گفت، «مشکلات زندگی مرا مقاوم کرده است و مصمم هستم که با تحصیلات خود و خانواده ام را حمایه کنم،»

نگرانی از ممنوعیت تعلیم

متعلمین این مکتب، از جمله محدثه سروری که ۱۲ سال دارد، و به صنف هفتم می رسند، از ممنوعیت تعلیم دختران در کشور نگران هستند.

او گفت، «تا چند ماه دیگر از صنف ششم فارغ می شوم، اما اگر مکاتب دختران مانند من را برای صنف های بالای ششم نگیرند، از آموزش محروم می شوم،»

وی گفت، «امیدوارم مکاتب به زودی باز شوند تا دختران بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند.»

او افزود، «من می خواهم داکتر شوم، بنابراین شبانه روز درس می خوانم،»

محدثه گفت دوست دارد داکتر شود تا به مناطق دور افتاده سفر کند و به زنان و دختران محروم کمک کند.

اسرا جهانی، ۱۲ ساله، گفت که برایش دردناک است که مکاتب متوسطه و لیسه بر روی دختران بسته مانده است و نگران است که او نیز مانند هزاران دختر دیگر از تحصیل محروم شود.

او گفت، «نمی‌خواهم بعد از اتمام صنف ششم در چند ماه در خانه بمانم،»

او گفت، «من هنوز خوردسال هستم و می خواهم درس بخوانم. می خواهم انجنیر شوم و به کشورم خدمت کنم، و افزود، «در همه کشورها از جمله کشورهای مسلمان، دختران تحصیل و آزادانه به جلو حرکت می کنند.»

اسرا گفت، «ما نیز می خواهیم درس بخوانیم و به پیشرفت کشورمان کمک کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خبر عالی. در حالی که در کشور تاریکی حاکم است، ما از شنیدن این خبر خوب خوشحال شدیم. به امید روزی که دختران در کشور بتوانند با متانت و باحجاب کار کنند تا بتوانند نیازهای خود را به تنهایی برآورده بسازند.

پاسخ

این نوع آموزش برای دختران بهترین و اساسی است. همه افغان ها باید در این شرایط حساس و بد آموزشی چنین مراکز آموزشی رایگان برای دختران بسازند تا با جهل مبارزه شود و این مجموعه متوقف نشود. اگر مراکز آموزشی تعطیل شوند، لکه سیاهی بر وجود بشریت در جهان خواهد بود. تمام زندگی برای افغان ها بدتر از این نخواهد بود که در بین چهل میلیون مردم کسی نبود که بتواند شمع های نور را برای فرزندانشان روشن کند و جلوی تاریکی را بگیرد. باید مراکز آموزشی رایگان برای دختران بیشتر شود.

پاسخ