اقتصاد

محصولات ناقص چینایی، تجارت های محلی بلخ را تهدید می کند

گزارش از محمد قاسم

در این عکس که به تاریخ ۲۰ اسد در مزارشریف مرکز ولایت بلخ گرفته شده، یک بوت دوز محلی در دوکان اش دیده می شود. [تصویربردار: ناصر الماس]

در این عکس که به تاریخ ۲۰ اسد در مزارشریف مرکز ولایت بلخ گرفته شده، یک بوت دوز محلی در دوکان اش دیده می شود. [تصویربردار: ناصر الماس]

مزارشریف -- خرده فروشان و صاحبان کارخانه های محلی می گویند که محصولات ارزان و بی کیفیت چین به تجارت های محلی در ولایت بلخ آسیب می رساند.

خان محمد فرهنگ دوست، مدیر عامل فابریکه بوت ارغوان در مزارشریف، به سلام تایمز گفت که افغان ها در دو سال گذشته به دلیل وخامت اقتصاد قدرت خرید خود را از دست داده اند و آنها را مجبور به خرید محصولات ارزان و بی کیفیت کرده است.

فرهنگ دوست گفت که در همین حال، فابریکه های افغانستان و صنایع دستی که میلیون ها افغان در آن سرمایه گذاری کرده اند، به حاشیه رانده شده اند.

او گفت، «محصولات بی کیفیت چینایی ارزان فروخته می شوند، در حالی که مصرف کنندگان محصولات باکیفیت نمی خرند». او این رقابت را عامل کاهش تقاضا برای محصولات داخلی دانست.

وی گفت، «قبلا به تاجکستان، ازبکستان، پاکستان و سایر کشورها صادرات داشتیم، اما اکنون با ورشکستگی مواجه هستیم و امکان دارد کارهای ما از بین برود.»

محمدحسین نسیم، مدیر کارخانه بوت آهو در مزارشریف، به سلام تایمز گفت که تولید در دو سال گذشته کند شده است.

او گفت، «قبلا ۱۰۰ کارمند داشتیم اما مجبور شدیم بیش از نیمی از آنها را به دلیل عدم فروش اخراج کنیم. اکنون با تعداد کمی کارمند کار می کنیم،»

او گفت، «اگر واردات کالاهای بی کیفیت ممنوع نشود، کارخانه های ما از هم می پاشد».

کیفیت اجناس چینایی

باشندگان مزارشریف در مورد کالاهای ناقص وارداتی از چین شکایت کرده اند.

عبدالصبور، ۳۵ ساله، باشنده مزارشریف، گفت که چنین محصولاتی دوام زیادی ندارند و به سرعت خراب می شوند.

او گفت، «من بارها اجناس چینایی را خریده و استفاده کرده ام. کیفیت آنها بد است. آنها یکبار مصرف هستند. دولت باید کیفیت اجناسی را که وارد کشور و شهر ما می شود کنترل و نظارت کند».

وی افزود، «۸۰ درصد اجناس موجود در بازار چینایی است. آنها بی کیفیت هستند اما ارزان هستند. از آنجایی که اقتصاد مشتریان ضعیف است، چاره ای جز خرید ندارند.»

نجم الدین، ۴۱ ساله، یکی از دکانداران شهر مزارشریف، گفت که بیشتر مغازه های شهر مملو از کالاهای چینایی است.

او گفت، «بیشتر خریداران، به ویژه افراد فقیر، خریداران اصلی محصولات چینی هستند،»

نجم الدین گفت، «سازمان های مسئول باید بر کیفیت اجناس وارداتی نظارت کنند،»

اقدامات برای جلوگیری از واردات اجناس بی کیفیت

در حالیکه افغانستان نیز از کشورهایی مانند ایران و پاکستان کالا وارد می کند، محصولات ساخت چین با قیمت پایین بازار را اشغال کرده است.

به گفته محمد حلیم آرین، اقتصاددان در ولایت بلخ، سیستم بازار آزاد در حال حاضر به نفع تاجران افغان نیست.

او گفت، «بهتر است که افغانستان به ... یک مودل اقتصادی مختلط بازگردد. تعرفه ها باید افزایش یابد تا مصرف کنندگان دوباره شروع به خرید محصولات داخلی کنند.»

آرین گفت، «در شرایط کنونی، یک سیستم بازار مختلط برای افغانستان بهتر است تا هم از بخش خصوصی و هم از شرکت های دولتی حمایت کند.»

به گفته آرین، یک سیستم اقتصادی مختلط هم برای دولت و هم برای مالکیت خصوصی و شرکت‌های تولیدی خوب است.

مقامات ولایت بلخ در تلاش برای مقابله با این موضوع هستند.

امیرمحمد متقی، رییس اداره تجارت و صنایع بلخ به سلام تایمز گفت که ادارهء وی در تلاش است تا با برپایی نمایشگاه ها، محیط مناسب ایجاد کند و بازارهایی را برای تولیدات داخلی و صنعت گران بیابد.

وی گفت، «پس از ارزیابی کمی و کیفی تولیدات داخلی، تعرفه اجناسی را که بر تولیدات داخلی تأثیر گذاشته است، افزایش خواهیم داد،»

متقی گفت، «این اداره از صاحبان تاجران، تولیدکنندگان، صنعتگران و سرمایه گذاران حمایت می کند و برای رفع مشکلات آنها تلاش می کند تا محصولات آنها در داخل و خارج از کشور به فروش برسد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

8 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چین در واردات محصولات معیوب از چین مقصر نیست. این تاجران خائن افغان ما هستند که این کار را می کنند. همسایه ها می دانند که افغانستان مانند کثافت دانی است. هر چه به آن روان کنیم فروخته می شود، اما در این راستا تاجران ملی افغانستان باید تا حد زیادی مورد انتقاد قرار گیرند که چرا این گونه اجناس بی کیفیت را وارد کشور می کنند. به همین ترتیب، دولت نیز می تواند مسئول برخورد شدید با تاجرانی باشد که اجناس بی کیفیت را به کشور وارد می کنند.

پاسخ

پیوسته به گذشته: چین برای اسلام و مسلمانان به جهنم تبدیل شده است. در مقابل، امریکا و کشورهای اروپایی با گسترش روزافزون اسلام مانند کشورهای عربی در عصر محمد (ص) گشته اند که کافران به طور دسته جمعی اسلام را قبول می کردند. برخی از گروه هایی که می خواهند اسلام را با زور به دنیا معرفی کنند، به راه غلط می روند. تقاضای عقل سلیم این است که وقتی فردی با میل و عشق حرف شما را می پذیرد، چه نیازی به زور دارید؟ مبلغان مسلمان می توانند ازادانه در امریکا و کشورهای اروپایی تبلیغ کنند و دین اسلام را به گوش مردم برسانند. این ارادهء خداست و هر که شایسته هدایت خداوند باشد حتما مسلمان خواهد شد. برخی از گروه های افراطی در کشورهای اروپایی به اسلام و قرآن کریم توهین می کنند، اما تعداد آنها ناچیز است. مسیحیان و ملحدان کشورهای اروپایی با افراطیونی که اسلام را توهین می کنند مخالف هستند. دلیل آن این است که اروپایی ها و امریکایی ها به ازادی اعتقاد دارند و نمی خواهند روابطشان با جهان اسلام و مسلمانان خراب شود. خلاصه، اجازه دهید به موضوع اصلی خود بازگردیم. خرید اجناس گران قیمت برای مردم ما سخت است و آنها را مجبور به خرید اجناس ارزان می کند. من فکر می کنم روابط با کشورهای امریکایی و اروپایی باید گسترش یابد تا فرصت هایی برای سرمایه گذاری آنها فراهم شود و افغان ها بتوانند اجناس باکیفیت را در داخل کشور خود تولید کنند و برای خودکفایی تلاش کنند.

پاسخ

این بدان معناست که چین در چند دهه اخیر نتوانسته کیفیت محصولات خود را در سیستم موجود بهبود بخشد. گفته می شود چین در آلودگی هوای منطقه و جهان و انتشار گازهای جدید جوی از بسیاری از کشورها جلوتر است. وقتی یک حکومت آنقدر ضعیف باشد که نمی تواند کیفیت محصولاتش را بهبود ببخشد و مدام برای مردم منطقه و جهان مشکل ایجاد می کند، آیا اگر افغانستان به آن نزدیک شود ارزشش را دارد؟ با آن دوست شده و اجازه دخالت در امور مالی، اقتصادی و سیاسی افغانستان را بدهند؟ من فکر میکنم که پاسخ نه است. از سوی دیگر، سلام تایمز، بی‌بی‌سی، صدای امریکا و دیگر رسانه‌های بین‌المللی نشان می‌دهند که چین در کشور خود مسلمانان را شکنجه و قتل می کند، مساجد و قبرستان های مسلمانان را تخریب می کند. بطور مستقیم نفرت مردم از روزه و نماز را برمی انگیزد و در سایر فعالیت های ضد اسلامی شرکت می کند. بر اساس برنامه ها و طرح های اجرا شده توسط حزب کمونیست چین، بسیاری از حقوق مسلمانان محدود شده است و گزارش های رسانه ها نشان می دهد که چین اجازه پیشرفت اسلام را در این کشور نمی دهد. برخلاف واقعیت های فوق، کشورهایی مانند امریکا، کانادا، بریتانیا، المان، فرانسه، ناروی و دنمارک به مسلمانان اجازه عبادت می دهند و از برکت محیط دموکراتیک و آزاد این کشورها، اسلام روز به روز در حال گسترش است و بسیاری از مردم محلی مسلمان شده می روند. امریکا، بریتانیا، آلمان و سویدن تا آنجا پیش رفته اند که حتی به مسلمانان اجازه داده اند از بلندگو برای نماز اذان بگویند. این بدان معنی است که چین (باقیمانده در کامنت دیگری)

پاسخ

اگر تاجران افغان این کار را انجام می دادند، در هر دشت و بیابان کشور کارخانه ها ساخته می شد و میلیون ها نفر در آن کار می کردند. نه مجبور می شدیم که بوت و مواد اولیه را از چین وارد کنیم، نه دوکانداران ما از چپلی های پاکستانی تعریف می‌کردند و نه مکرونی ایرانی را به قیمت گوشت به ما می‌فروختند. هر قدر که هموطنان ما گریه می کنند، مقصر خودشان هستند. من فقط اجناس چینی را در بازار نمی بینم. من همچنین چیزهای پاکستانی، ایرانی، هندی و روسی را در کنار آن می بینم که مردم از آن استفاده می کنند. اگر تاجران و سرمایه گذاران افغان آنچه را که اکنون می خواهند داشتند، با بهترین کیفیت فابریکه ها ساخته می شد. همچنین دشت های کشور را می ساختند و زمینه اشتغال جوانان را فراهم می کردند. امروزه هر جوانی که به اروپا فکر می کند بیش از ده هزار دالر قرض برای رسیدن به اروپا پرداخت می کند. همچنین اتفاق افتاده است که خانه ها یا زمین های حاصلخیز خود را می فروشند و وطن خود را اینجا ترک می کنند. اما تا کی این وضعیت ادامه خواهد داشت؟ اگر تاجران افغان لطفی بکنند و فابریکه های منظم در کشور بسازند و خدمات استاندارد ارائه کنند، مطمئن هستم که هیچکس کشور را ترک نخواهد کرد و این کارخانه ها متوقف نمی شوند. وقتیکه محصولات به مقدار کم به بازار عرضه می شوند، کارخانه متوقف می شود. و هر کارخانه ای که تولید پایینی داشته باشد قطعا کالای خود را با قیمت بالاتری به فروش می رساند. کشور ساخته می شود اما اگر حمایت شود. به همین ترتیب، پس از شروع و متعهد شدن به کار، می توانیم از شر کالاهای بی کیفیت کشورهای خارجی خلاص شویم.

پاسخ

به نظر من مشکل از تاجران ماست. احتمالا چین زیاد مقصر نیست. این کشور چین است که به درخواست آن کشور مواد با ارزش و مرغوب را به کشورهای مختلف دنیا ارسال می کند اما تاجران بی مصرف کشورمان که به کارخانه های چینی برای عرضه مواد بی کیفیت و ارزان به تعداد زیاد سفارش می دهند. من فکر می کنم چین در این مورد مقصر نیست. کارخانهء آهو بهترین کارخانه تولید بوت است. وضعیت بد آن مرا غمگین می کند. نظام حاکم باید این کارخانه را دوباره روی پای خود بگذارد و از آن حمایت مالی کند.

پاسخ

روز نامه سلام تایمز چندین روز می شود که راپورهای خود را متوقف نموده است . ایا روزنامه سلام تایمز برای راپور نشر کردن خود دوام می دهد یا راپور نشرکردن خود را متوفف می سازد؟ اکثر مردم افغانستان راپورهای سلام تایمز را مطالعه می کنند روزنامه سلام تایمز یکانه روزنامه است که درموارد اوضاع کنونی افغانستان راپورهای دقیق را نشر می کند من شغصن خودم راپورهای روزنامه سلام تایمز را روزانه مطالعه می کنم و از اوضاع افغانستان خود را اگاه می سازم . من به خواندان راپورهای روز نامه سلام تایمز عادت کردم وهمیشه راپورهای سلام تایمز را متالعه می کنم امید است که سلام تایمز به نشر کردن راپورهای خود دوام بدهید تاکه مردم افغانستان از اوضاع کنونی افغانستان به خبر باشند .

پاسخ

دو چیز برای تقویت اقتصاد داخلی کشور و شرکت های تولیدی لازم است. یکی اینکه دولت برای اجناس وارداتی از خارج تعرفه وضع کند که این تعرفه به گونه ای باشد که فقط طبقه بالای جامعه بتوانند اجناس خارجی بخرند. به این ترتیب دو منفعت حاصل می شود: الف) مقدار زیادی پول از تعرفه بالا به خزانه دولت می رود که با آن دوباره همان پول برای رفاه و خدمات فقرا مصرف می شود. ب) راستش قسمت ب را فراموش کردم. اگر یادم آمد بعدا مینویسم. شرکت های داخلی باید محصولات خود را با قیمت مناسب بفروشند، یعنی اجازه ندهند دولت برای اجناس خارجی تعرفه بالایی وضع کند و شرکت های داخلی بلافاصله هزینه اجناس خود را به حدی افزایش دهند که متناسب با قیمت کالاهای خارجی باشد و از دسترس خریدن خارج نشود. این بدان معناست که با تلاش مشترک مردم، شرکت ها و دولت، تولید داخلی می تواند رشد کند و مالیات دریافتی از اجناس خارجی به نفع دولت و خدمات عمومی باشد. با احترام

پاسخ

دقیقا همینطور است. با افزایش مالیات بر اجناس خارجی از واردات خارجی جلوگیری می شود. خوبی این است که دولت باید به این نکات توجه جدی داشته باشد. اگر دولت اینگونه برای کالاها و اجناس خود ارزش قائل نباشد راه دیگری وجود ندارد. امید ما این است که کالاها و تجارت پاکستان به طور کلی متوقف شود بسیار یک خبر خوشاین باشد.

پاسخ