امنیت

افزایش تولید مت در افغانستان نگرانی ها را در مورد قاچاق توسط سپاه پاسداران به وجود آورده است

گزارش از عمر

منزل های مقصود گزارش شده متامفتامین که از افغانستان منشأ می گیرند، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ [یو ان او دی سی]

منزل های مقصود گزارش شده متامفتامین که از افغانستان منشأ می گیرند، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ [یو ان او دی سی]

هلمند -- گزارش اخیر سازمان ملل متحد به شدت بر افزایش تولید مت آمفتامین در افغانستان در سال های اخیر تاکید کرده است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (یو ان او دی سی) در خلاصه گزارشی که به تاریخ ۱۹سنبله پخش کرده، نشان داده است که با در نظرداشت نظارت بر کشفیات مواد مخدر در افغانستان و کشورهای همسایه، «افزایش شدید، نزدیک به دوازده برابری در کشفیات مواد مخدر را در پنج سال از ۲.۵ تون در سال ۱۳۹۶ به ۲۹.۷ تون در سال ۱۴۰۰ دریافت کرده است،»

غاده ولی، رئیس اجرائیه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل، گفت که هدف این مطالعه ارائه معلومات حیاتی به جامعه بین المللی برای مقابله با تهدید مواد مخدر مصنوعی است.

او گفت، «افزایش قاچاق متامفتامین در افغانستان و منطقه... توجه فوری ما را می طلبد،»

در این عکس که به تاریخ ۱۲سنبله در ولسوالی سنگین ولایت هلمند گرفته شده است، کریستال مت و هیروئین نشان داده شده است. [آرشیف]

در این عکس که به تاریخ ۱۲سنبله در ولسوالی سنگین ولایت هلمند گرفته شده است، کریستال مت و هیروئین نشان داده شده است. [آرشیف]

وی افزود، «هماهنگی منطقه ای با هدف انحراف و قاچاق پیش سازهای کیمیایی برای جلوگیری از گسترش ادامه تولید غیرقانونی مت آمفتامین در داخل و اطراف افغانستان ضروری است،»

بر اساس این گزارش، کشف و ضبط مت آمفتامین با منشاء مشکوک افغانستان در نقاط دورتر مانند اتحادیه اروپا، خاورمیانه و نزدیک، آسیای جنوب شرقی و شرق آفریقا گزارش شده است.

این گزارش اطلاعاتی برای سال ۱۴۰۱ ارائه نکرده است.

نقش سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر

ایران همسایه به بخشی از قاچاق مواد مخدر افغانستان تبدیل شده است.

بر اساس گزارش ۱۹جوزای سازمان ابتکار جهانی علیه جرایم سازمان یافته فراملی، «ایران با داشتن مرز طولانی با افغانستان، به عنوان یک دهلیز ترانزیت برای افزایش حجم مواد مخدر افغانی به سمت غرب عمل می کند.»

این گزارش می افزاید،‌ «این ماده مخدر از طریق زمین عمدتاً به بازارهای مصرف در اروپا و خاورمیانه و از طریق دریا به آفریقا و فراتر از آن منتقل می شود،»

قاچاقچیان افغان، ایرانی و پاکستانی به طور منظم صدها کیلوگرام متامفتامین را از طریق منطقه مرزی «داک» که سه کشور همسایه را به هم وصل می کند، انتقال می دهند.

منابع به سلام تایمز گفتند که مواد مخدر با هماهنگی سپاه پاسداران ایران وارد خاک ایران می شود و توسط کاروانی از موتورسایکل ها و ده ها مرد مسلح بدرقه می شود.

یک قاچاقچی مواد مخدر که خواست نامش فاش نشود، به سلام تایمز گفت که روزانه مقدار قابل توجهی مت آمفتامین تولید شده در ولایت های فراه و هلمند به ایران منتقل می شود.

او گفت، «ما شیشه [مت آمفتامین]... تولید شده در فراه و هلمند را به مناطق نزدیک شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز انتقال می دهیم،»

او گفت، «چند قاچاقچی مواد مخدر گرد هم می آیند و مواد خود را از مسیرهای مختلف به ایران منتقل می کنند.»

وی گفت، «ما هر بار قبل از انتقال مواد خود به ایران با تعدادی از اعضای سپاه پاسداران جلسه ای برگزار می کنیم که پیش پرداخت آن را می دهیم تا مشکلی برای کاروان های ما ایجاد نشود،»

این قاچاقچی گفت که صدها هزار دالر در ازای مجوز انتقال مواد مخدر بدون مشکل به سپاه پاسداران پرداخت می کنند.

وی گفت، سپاه وقتا فوقتا با هماهنگی قاچاقچیان مقدار کمی از مواد مخدر را ضبط می کند تا دستاوردهای امنیتی خود را نشان دهد.

یکی دیگر از مسیرهای قاچاق مواد مخدر از افغانستان به ایران در مناطق مرزی با ولسوالی کنگ نیمروز و ولسوالی لاش جوین فراه است. علاوه بر مت آمفتامین، روزانه تریاک نیز از این مسیر قاچاق می شود.

یکی دیگر از قاچاقچیان مواد مخدر که خواست نامش فاش نشود به سلام تایمز گفت که متامفتامین و تریاک را با هماهنگی با نیروهای مرزی ایران از طریق منطقه لاش جوین به ایران قاچاق می کند.

او گفت که نظامیان ایران در بدل هر کیلوگرام مواد مخدر حدود یک میلیون تومان ایرانی (۲۴ دالر) می گیرند.

وی گفت، «مواد مخدر قاچاق از افغانستان به ولایت های زابل و زاهدان در ایران منتقل می شود که ولسوالی های ایرانشهر، خاش و سراوان زاهدان محل اصلی نگهداری مواد مخدر هستند. سپس مواد مخدر در شهرهای مختلف ایران توزیع می شود.»

وی گفت، «بخشی از مواد مخدر از طریق زاهدان به بندرعباس در جنوب منتقل می شود و از آنجا مواد مخدر با کشتی و قایق به کشورهای عربی مانند عمان قاچاق می شود،»

وی گفت، بخش دیگری از جمله کریستال مت و هیروئین از شهرهای غرب ایران به ترکیه قاچاق می شود.

وی افزود، این مواد توسط شبکه های بزرگ از طریق ترکیه به یونان و از آنجا به اروپا، امریکا و سایر نقاط جهان قاچاق می شود.

کارخانه های فعال مت در فراه و هلمند

بیشتر کارخانه های تولید مت آمفتامین در فراه و هلمند - که منبع بیش از ۹۰٪ مت آمفتامین های افغانستان است، واقع شده اند. این کارخانه های غیرقانونی برای پنهان کردن فعالیت های خود از سوی شب فعالیت می کنند.

منابع محلی در فراه گفتند که تقریبا ۱۰۰۰ فابریکه مواد مخدر در ولسوالی بکواه فعال است.

صدها فابریکه تولید مت در ولسوالی های سنگین، موسی قلعه و بهرامچه هلمند از سوی شب فعالیت می کنند.

شاه گران، یکی از ساکنان ولسوالی بکواه، گفت که کارخانه های تولید مواد مخدر در گذشته آزادانه کار می کردند، اما اکنون فعالیت آنها غیرقانونی تلقی می شود.

وی گفت، «حدود ۱۰ کارخانه تولید کریستال مت در روستای ما فعالیت می کنند،» و افزود که اکثر آنها در دشت و به دور از چشم مردم قرار دارند.

وی با بیان اینکه نیروهای امنیتی چندین کارخانه تولید مواد مخدر را در روستاهای دورافتاده منهدم کردند، خاطرنشان کرد، این امر باعث شده است که برخی از قاچاقچیان و اهالی محل در منازل خود اقدام به تولید مواد مخدر کنند.

محمد انور، یکی از بزرگان قومی در ولسوالی بکواه، گفت که قاچاقچیان و تولیدکنندگان مواد مخدر مسلح هستند و در برابر نابودی کارخانه های خود مقاومت می کنند.

وی افزود، «چند محافظ مسلح از هر کارخانه محافظت می کنند و به کسی اجازه نزدیک شدن نمی دهند. شب ها دود غلیظی از کارخانه ها بلند می شود و بوی مواد مخدر را در روستاها پخش می کند.»

او گفت،‌ تولیدکنندگان مردان جوان محلی را برای کار در این کارخانه ها استخدام کرده اند و افزود که «پنج تا ۱- نفر در هر کارخانه کار می کنند و جریان تولید را حفظ می کنند.»

محموله های مواد مخدر که به شدت محافظت می شوند سپس از آن کارخانه ها به آن سوی مرزها و به منزل مقصد منتقل می شوند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران همیشه سعی می کند چیزی را پنهان کند. ایران کشور تولید کننده مواد مخدر است. چگونه می تواند افغانستان را مقصر بداند؟ همه برادران مهاجر ما در ایران [به مواد مخدر] معتاد شدند. چگونه در آنجا معتاد شدند؟ همه این بدی ها در او کشور بد وجود دارد. وقتی جوانان ما را در ایران معتاد به مواد مخدر می بینم، به هیچ وجه دلم برای ایران نمی سوزد. اگر به زودی ویران شود، من صدقه خواهم داد. اگر پاکستان و ایران، دو کشور همسایه ما، از نقشه جهان حذف شوند، من هیچ دلسوزی با آنها نخواهم داشت. من از خداوند متعال چنین روزی را خواستم که این کشورها ویران شوند.

پاسخ

طبق یک گزارش که چند سال قبل من خوانده بودم، تقریبا دو میلیارد دالر از منفعت مواد مخدری که در افغانستان کشت می شود به جیب افغانها می رود و از این قسمت هم مبلغ کمی به جیب زارعین می رود که سختی و زحمت های کشت و برداشت کوکنار را می کشد. این در حالی است که ۵۸ میلیارد دالر از عواید مواد مخدر افغانستان به جیب ایرانی ها، پاکستانی ها، ترکها، اروپایی ها و امریکایی ها می رود که شیره کوکنار افغانستان را به غرب می رساند. گفته می شود که طی بیست سال جمهوریت در افغانستان یک عده از مافیاهای داخلی و خارجی که در افغانستان مستقر بودند، هیرویین را از افغانستان می کشیدند و به کشورهای غربی می رساندند. که در نتیجه نه تنها افغانها بلکه اروپایان و امریکایان نیز دچار این اعتیاد کثیف شدند. در رابطه به میت می توانیم بگوییم که این پدیده شوم اصلا از افغانستان و تاجکستان به افغانستان سرازیر شده است. و اگر نه در سابق چنین چیزی در افغانستان یافت نمی شد. به نظر من، اینکه در افغانستان فعلا یک امنیت نسبی آمده است، این فرصت را نه تنها افغانها بلکی باشندگان دهکده جهانی نیز با ارزش شمرده، در راستای بهتری وضعیت و جلوگیری از کشت و برداشت مواد مخدر در افغانستان جلوگیری کنند. حکومت فعلی باید خود را به خواسته های افغانها و جهانیان پاسخگو بگردانند و نگزارند که افغانستان دوباره به جهنم مواد مخدر تبدیل شود.

پاسخ

به طور کلی مواد مخدر برای از بین بردن انسان استفاده می شود، بنابراین برای هیچ انسانی لازم نیست آنها را قاچاق یا کشت کند. اما ایرانی ها وقتی افغانستان را متهم می کنند خودشان ګو میخورد، به خاطر ازی که ایران خود کشور تولید کننده مواد مخدر است. از سوی دیگر، دولت ایران هرگز با افغانستان خوب عمل نکرده است، بنابراین افغان ها کار دیګر کرده نه میتوانید، باید امی کاره انجام دهند.

پاسخ

سالهای زیاد است که مردم افغانستان مواد مخدر را از راها کشور ایران وتاجگستان به کشورهای اروپایی واسیایه میانه انتقال می دهد .جای تعجب اینجااست که چطور این مواد مخد ر به تون ها از این راها به سلامتی به بازارهای مملکت های اروپایی می رسد ؟ فکر می کنم که پولیس های کشورهای ایران و ترکیه هم همراه این قاچاقبران مواد مخدر دست دارند.اگر پولیس های مملکت های اروپایی قابلیت این را می داشت که کشدین مواد مخدر را در کشور خود شان کم می کرد هیچ واقت مردم افغانستان در زمین های خود تغم دانه گوکنار را گشت نمی کردن . چون استعمال مواد مخدر در کشور های خارجی روز به روز زیاد شده می رود چون در دیگر مملکت ها دانه گوکنار گشت نمی شود به همین دلایل گشت دانه گوکنار در افغانستان زیاد شده می رود . اگر پولیس مملکت های که این مواد مخدر بالای راه ان انتقال می شود قادر به این می بودن که از قاچاق مواد مخدر جلوگیری می کردن هیچ واقت در افغانستان هیچ کسی این دانه گوکنار در زمین خود کشت نمی کرد .تمام پولیس های که موا د مخدر به ان راه ها انتقال می شود دست دارند اگر دست نمی داشتن یک گرام مواد مخدر را کسی به این راه ها تیر کرده نمی توانستند .

پاسخ

شما آدم های عجیبی هستید! آیا ایران به خصوص سپاه تا به حال به افغانستان کمک کرده است؟ ما هرگز چنین چیزی نشنیده ایم. سازمان استخبارات کثیف ایران و اداره استخبارات نظامی پاکستان در چهار و نیم دهه گذشته افغانستان را ویران کرده اند. در دهه ۱۹۹۰، ایران از یک سو از حکومت جمعیت به رهبری برهان الدین ربانی حمایت می کرد و از سوی دیگر، سلاح و پول در اختیار شبه نظامیان هزاره شیعه حزب وحدت به رهبری عبدالعلی مزاری قرار داد. جمعیت و حزب وحدت هر دو با یکدیگر جنگیدند. احمد شاه مسعود، وزیر دفاع دولت ربانی و حاکم اصلی، مناطق هزاره نشین کابل را بمباران کرد و صدها و هزاران هزاره افغان را کشت. حزب وحدت به رهبری مزاری پشتون ها و تاجیک های سنی را اسیر و کشتند. این بدان معناست که ایران فقط می خواست جنگ را گسترش دهد و افغان ها را از هر دو طرف بکشد. در مورد مت، این یک واقعیت است که ایران به همراه قاچاقچیان افغان در منطقه مواد مخدر را قاچاق می کند. بیش از ۵۰٪ افغان ها به ویژه جوانانی که از ایران برمی گردند به مواد مخدر معتاد شده اند. علاوه بر این، در ۲۰ سال گذشته، ایران از یک طرف از دولت جمهوری افغانستان حمایت کرده است. از طرف دیگر، از شورشیان علیپور و شجاعی که علیه دولت می جنگیدند، حمایت کرد. علاوه بر این، از طالبان برای تخریب تأسیسات افغانستان حمایت کرد. علاوه بر این، هزاران و ده ها هزار جوان هزاره را به جنگ سوریه و عراق فرستاد که بیشتر آنها کشته شدند. اکثر اجساد آنها نیز در آنجا باقی ماندند.

پاسخ

من مطمئن هستم که هر نقض قانون در افغانستان رخ دهد، ریشه در کشورهای همسایه دارد. همسایه یا آن را با کمک افغان ها انجام می دهد یا خودش انجام می دهد. هر جنایتی که در افغانستان اتفاق بیفتد، چه قاچاق باشد و چه تولید مواد مخدر، ایران، چین، پاکستان یا روسیه در آن دست دارند. قبل از اینکه هیرویین از آن ساخته شود، افغان ها از آن بی خبر بودند و هیچ ماشینی نداشتند. در ابتدا که تولید هیرویین در افغانستان آغاز شد، پنجابی ها و ایرانی ها در آن تخصص داشتند و این روند به تدریج به افغان ها منتقل شد، اما حامیان آن همچنان تجاران ایرانی و پاکستانی بودند. من می خواهم یک مثال غیرقابل انکار دیگر را در اینجا بیاورم. بسیاری از مردم افغانستان صحیح سلامت به ایران و پاکستان می روند و پس از بازگشت به پودر، حشیش یا مشروبات الکولی معتاد می شوند. افغان ها اکثراً از این چیزها نمی دانند، اما وقتی همسایه معلم او می شود، مجبور می شود خود را به این اعمال کثیف آلوده سازد...

پاسخ