امنیت

داعش مسئولیت حمله انتحاری به مسجد شیعیان در بغلان را بر عهده گرفت

گزارش از محمد قاسم

داعش مسؤلیت حمله انتحاری ۲۱ میزان ۱۴۰۲ در داخل یک مسجد شیعیان در پلخمری، مرکز ولایت بغلان را بر عهده گرفت. به گفته مقامات محلی، این حمله حین نماز جمعه در مسجد امام زمان رخ داد که بر اثر آن حداقل ۷ نمازگزار کشته و دست کم ۱۷ نفر دیگر زخمی شدند. [تصویربردار: نصرالله امینی]

بغلان -- داعش مسؤلیت حمله انتحاری روز جمعه (۲۱ میزان) در داخل یک مسجد شیعیان در پلخمری، مرکز ولایت بغلان را بر عهده گرفت.

به گفته مقامات محلی، این حمله حین نماز جمعه در مسجد امام زمان انجام شد که بر اثر آن حداقل ۷ نمازگزار کشته و دست کم ۱۷ نفر دیگر زخمی شدند.

امام و یکی از رهبران محلی شیعیان نیز نیز شامل مجروحان هستند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از اعلامیهء اعماق، آژانس تبلیغاتی شاخه خراسان داعش گزارش داد که مهاجم «به مرکز تجمع رسید... و سپس کمربند انفجاری خود را منفجر کرد

تصویری از ویدیوی سلام تایمز، مسجد امام زمان در ولایت بغلان را پس از حمله ۲۲ میزان نشان می دهد.

تصویری از ویدیوی سلام تایمز، مسجد امام زمان در ولایت بغلان را پس از حمله ۲۲ میزان نشان می دهد.

یک منبع در شفاخانه ولایتی بغلان که نمیخواست نامش ذکر شود، آمار را بیشتر یاد کرده و گفته است که تاکنون ۱۹ جسد و ۴۰ زخمی به این مرکز آورده شده اند.

عبدالحمید یکی از ساکنان محلی گفت که هنگام انفجار بمب صدای «وحشتناکی» شنید.

خبرگزاری فرانسه به نقل از حمید گفت، «پس از این انفجار، تعداد زیادی از شهدا و مجروحان به شفاخانه منتقل شدند،»

ظاهرشاه ۴۵ ساله که جراحت برداشته بود، به سلام تایمز گفت، «حدود ۳۰۰ نفر در مسجد مشغول نماز بودند و صدای وحشتناکی شنیدم. بعد از آن ندانستم چه اتفاقی افتاد. وقتی چشمانم را باز کردم، در شفاخانه بودم.»

وی گفت، «هر گروهی که این حمله بزدلانه را انجام داده باشد، خداوند آنها را به خاطر کشتار مردم بیگناه در این روز مبارک مجازات کند،»

سید عباس احدی ۴۱ ساله یافت که یکی از پسر کاکایش که اخیرا نامزد شده بود در میان کشته شدگان است.

احدی گفت، «پسر کاکای من محصل سال سوم فاکولتهء اقتصاد پوهنتون حکیم سنایی بغلان بود. او اخیرا با دختری که دوستش داشت نامزد شده بود، اما تمام آرزوهایش بر باد رفت.»

او گفت، «او مردی زحمتکشی بود که نیمی از روزش را به درس خواندن و نیمی دیگر را به امرار معاش و تامین معاش خانواده اختصاص می داد،»

محکومیت گسترده

ایالات متحده، سازمان ملل و مقامات سابق افغانستان حمله به نمازگزاران روز جمعه را محکوم کردند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در اعلامیه ای گفت، «این اقدام تروریستی را که خلاف تمام اصول و ارزش های انسانی و اسلامی است، به شدیدترین الفاظ محکوم می کنم و برای شهدای این حادثه تلخ دعا می کنم،»

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی صلح در صفحه اکس خود گفت، «این اقدام غیرانسانی و غیراسلامی را به شدت محکوم می کنم و تأکید می کنم که ارتکاب چنین اعمالی در هیچ دینی قابل قبول و بخشودنی نیست،»

رینا امیری، نمایندهء ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، در توییتی گفت، «از شنیدن خبر زخمی شدن و کشته شدن نمازگزاران در مسجد شیعیان پلخمری ناراحت شدم. حملات علیه جامعه شیعه تهدیدی برای تنوعی است که افغانستان را تعریف می کند،»

امیری افزود، «من عمیق ترین تسلیت خود را به خانواده ها اظهار می کنم. این وحشیگری باید پایان یابد،»

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان نیز در صفحهء اکس خود نوشت، «حمله امروز را که منجر به کشته شدن ده ها نمازگزار شیعه در مسجدی در پلخمری بغلان شد و داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، محکوم می کنم،»

وی اضافه کرد، «من به قربانیان و خانواده های آنها تسلیت عرض می کنم. پیشگیری، حفاظت و پاسخگویی برای جمعیت شیعه افغانستان که همچنان مورد هدف قرار می گیرند، مورد نیاز است.»

توجیه ندارد

محمدحسن رحمانی، یکی از بزرگان قومی ۶۴ ساله شهر پلخمری و از بستگان یکی از قربانیان نیز این جنایت را محکوم کرد.

رحمانی بر لزوم تدابیر دولت برای تامین امنیت اماکن مذهبی و مقدس تاکید کرد.

وی گفت، «کسانی که کشته شدند تقریباً همه آنها زن و فرزند داشتند و متأسفانه خانواده های آنها بدون نان آور ماندند،»

مولوی محمد یاسین مهدی یار، یک عالم مذهبی شیعه در ولایت بغلان که او نیز این حمله را محکوم کرد، گفت که گرفتن زندگی یک انسان در همه ادیان ممنوع است.

وی گفت، «قتل یک انسان، به ویژه یک مسلمان در نماز، به هیچ وجه قابل توجیه و قابل بخشش نیست،»

سید رضا معصومی، تحلیلگر امور سیاسی باشندهء بغلان که اکنون در کابل زندگی می کند، گفت که افزایش فعالیت داعش در شمال افغانستان نگران کننده است.

او گفت، «اگرچه دولت کنونی بارها در مورد مهار داعش در کشور صحبت می کند، به نظر می رسد داعش در تلاش است تا افراد بیشتری را در شمال افغانستان به خدمت بگیرد تا حملات بیشتری در آینده انجام دهد،»

وی افزود، «مدتی این تصور غلط وجود داشت که داعش در افغانستان شکست خورده است، اما این گروه به صورت مخفیانه عمل می کند. اگر از حملات آنها به طور موثر جلوگیری نشود، می تواند ناامنی ایجاد کند و حتی تهدیدی برای ملت های جهان باشد،»

شیر احمد برهانی، سخنگوی قوماندانی امنیه بغلان، گفت که آنها شبانه روز برای بهبود امنیت در این ولایت تلاش می کنند.

او گفت، «ما به مردم خود اطمینان می دهیم که چنین حوادثی دیگر تکرار نخواهد شد. نیروهای امنیتی در سراسر منطقه مستقر شده اند تا از هرگونه حمله احتمالی آینده جلوگیری کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در مسجد انفجار این کار مسلمان نیست . زندگی نامه مردم افغانستان همین است که ما طفل بودم ۴۲ سال از امروزکرده به بیش وقت کی به مکتب می رفتم بیسیار به ترس که آن وقت در مکتب ها انفجارت زیاد صورت می گرفت یعنی مادرم ما در خانه به این انتظار نشسته بود که چی وقت احوال جنازه یا هم احوال زخمی بودن پسرم به کوش من می رسد . حالی که تقریبا پیر شدم به مسجد به عبادت خداوند متعال می روم در امن نیستم ‌په ترس به مسجد می روم تاکه ما از مسجد به خانه نه آمدیم باشیم فامیل ما نا راحت می باشد . این عمر ما بود که ما در افغانستان سپری کردیم ۴۷ سال عمر من است اما در یک روز هم بدون تر س نه به مکتب رفتیم نه به شهر ونه به مسجد . در مسجد انفجار، در پوهنتون انفجار ،در مکتب انفجار، پل راانفجار دادن ، در سرک ماین فرش کردن این تامامی کار هابه خاطر یک چند پول در افغانستان انجام داده می شود نه به خاطر مذهب . مردم افغا نستان باید فکر کنند که به گپ های دشمنان دین مبین اسلام کوش ندهید وطن خود را به نام مذهب ویران نکنم این خانه مشترکه ما است ما افغانان که به هر مذهب که استم این وطن از همی ما مشترکه است . ما افغانان خود ما می توانم که این آتش جنگ را در وطن خود خاموش کنم .

پاسخ

به ګروه داعش این پروژه دا ده شده است، تا بین شیعه او سنی اختلافات قوی پیدا کند، تا این دوو ګروه مذهبي را تا عمر عمر در افغانستان کتی یک دیګه بجنګند. خو شکر خدا است، که برادر شیعه به این ګپ فهمیده، که این پلان دشمن است وه این دشمن سنی و شیعه مشترک هستند.  حادثه بغلان دلخراش است. من از دل ناراحتم، خیلی وقت شد کی از خودکشی و انفجار بېغم بودم. انسانها در خانه خدا از آنها در امان نیستند، آیا ما به اونها مسلمان خطاب کده میتانم ؟ آیا می توانیم آنها را مسلمان بنامیم؟ نه هرگز نه!

پاسخ

شاه غازی امان الله خان جوان بود. او پادشاه افغانستان بود و در سال ۱۹۱۹ میلادی برای مردم افغانستان استقلال بدست آورد. او می خواست افغان ها مردم عصری شوند، آموزش ببینند، کار کنند، کارخانه داشته باشند، شفاخانه داشته باشند، به مکاتب مجهز و عصری دسترسی داشته باشند. پوهنتونها و تمام امکانات زندگی برای رفع نیازهای خود داشته باشند، اما انگلیس‌ها تحمل آن را نداشتند. جاسوسان و افراد شریر او را مجبور به ترک کشورش کردند و سرانجام به ایتالیا رفت. او عمر خود را در آنجا گذراند. فرزندان او در این اقامت به دنیا آمدند. دخترش هندیه که گفته می شود در حین اقامت در آنجا به دنیا آمده بود، دیروز در سن ۹۵ سالگی در تبعید درگذشت. خدا نگهدارش باشد. او آخرین نشانه غازی امان الله خان بود. او نیز درگذشت و خدمت به منادی حق را برگزید. اگر به زندگی افغان هایمان نگاه کنیم پر از رنج و مشقت است و غازی، فاتح استقلال ما همین عمر را در بدبختی سپری کرد. خانم هندیه در ۹۵ سالگی درگذشت و آرزوی صلح در افغانستان را با خود به همراه داشت. اگر انسان نشویم یا همدیگر را افغان نشناسیم همین اتفاق می افتد. ما در این راه و با آرزوی یک روز آرامش در سرزمین مادری خود خواهیم مرد. داعش، طالبان، جمهوری خواهان... ما همه آنها هستیم. حتی اگر ۱۰٪ آنها جاسوس باشند، اگر ۹۰ نفر دور هم جمع شوند و احساس وطن پرستی قوی داشته باشند، من مطمئن هستم که می توانیم آنها را از بین ببریم.

پاسخ