امنیت

مرگ و میر ساکنان توسط ماین های داعش در جوزجان نگرانی از حضور این گروه تروریستی را برانگیخته است

گزارش از عمر

در این عکس بدون تاریخ، ماین پاکان اطراف یک مکتب افغانی را پاکسازی می کنند. [هلو ترست]

در این عکس بدون تاریخ، ماین پاکان اطراف یک مکتب افغانی را پاکسازی می کنند. [هلو ترست]

هرات -- یک بمب انفجاری که توسط اعضای داعش کاشته شده بود، به روز دوشنبه /۱۰ میزان/ دو کودک را در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان کشته و یک تن دیگر را زخمی کرد.

این انفجار زمانی رخ داد که کودکان در نزدیکی ماین زمینی در منطقه قره چونقل این ولسوالی بازی می کردند.

کودکان کشته شده در این انفجار ۹ و ۱۰ ساله بودند.

عبدالستار حلیمی، سخنگوی قوماندانی امنیه جوزجان گفت که این ماین قبلا توسط اعضای داعش جابجا شده بود.

در این عکس بدون تاریخ، یک کارمند ماین پاکی افغان به تصویر کشیده شده است. [هلو ترست]

در این عکس بدون تاریخ، یک کارمند ماین پاکی افغان به تصویر کشیده شده است. [هلو ترست]

حلیمی گفت، «اعضای گروه داعش تا دو سال پیش در اینجا پایگاه داشتند و علیه مردم محلی عملیات می کردند. با وجود اینکه تروریست ها از منطقه بیرون رانده شده اند، ماین های آنها همچنان مردم محلی را قربانی می کند.»

وی افزود که تیم های پاکسازی ماین ها در تلاش هستند تا منطقه را که توسط داعش ماین کاری شده بود، تصفیه کنند.

محمد عظیم ۴۵ ساله که پسرش در این انفجار مجروح شد، روز دوشنبه گفت که پسرش در حال بازی با پسران دیگر بود که ماین منفجر شد.

وی گفت، «پسرم ۱۱ ساله است. چند قسمت از بدن وی به شدت آسیب دیده است. دو پسری که کشته شدند از بستگان ما بودند. آنها در حین بازی با ماین تماس کردند.»

وی افزود، «داعش قبلا در مناطق نزدیک به روستای ما فعالیت می کرد و اعضای آن در بیشتر مناطق ماین گذاری کرده اند. به دلیل ماین های داعش، ما در مزارع کشاورزی و باغهای خود با ترس زیاد رفت و آمد می کنیم.»

یک کودک ۱۰ ساله دیگر نیز ماه گذشته بر اثر ماین کاشته شده توسط داعش در این ولایت کشته شد.

حضور داعش

به گفته مردم محلی، اعضای داعش در مناطق دورافتاده کوهستانی ولایت های جوزجان و سرپل حضور دارند و در تلاش هستند تا جنگجویان را جذب کنند.

محمد فهیم، ۳۷ ساله، باشنده ولسوالی درزاب جوزجان گفت که تعداد زیادی از شهروندان تاجیکستان، ازبکستان و برخی کشورهای دیگر عضو داعش در دره ها و کوه های دورافتاده این ولایت زندگی می کنند.

وی گفت، «داعش پایگاه های خود را در روستاها و مناطق نزدیک به ولسوالی درزاب ترک کرده است، اما هنوز در مناطق دور افتاده حضور دارند. آنها در حال حاضر فعال نیستند اما در تلاش هستند تا جنگجویان را جذب کنند.»

وی افزود، «جنگجویان داعش کودکان را در مناطق کوهستانی دورافتاده که در آن افراد فقیر و محروم زندگی می کنند، آموزش می دهند. دسترسی به آن مناطق دشوار است و مردم به ندرت به آن مناطق سفر می کنند.»

عبدالشکور نصرت، ۶۰ ساله، یکی از بزرگان قومی در ولایت جوزجان، گفت که گروه تروریستی روز به روز در حال تقویت است.

نصرت گفت، «در گذشته، داعش در روستاهای نزدیک این ولسوالی حضور داشت، اما مجبور شد [به مناطق دورافتاده] عقب نشینی کند. داعش در بسیاری از ولایات شمالی حضور دارد.»

او افزود، «داعش مشغول تقویت صفوف خود است. با ارائه مقادیر زیادی پول نقد، مردان جوان را تشویق می کند تا به این گروه بپیوندند. برخی از مردان جوان به دلیل بیکاری و مشکلات اقتصادی مجبور به پیوستن به این گروه تروریستی می شوند.»

نصرت هشدار داد که داعش به زودی باعث ناامنی در ولایات شمالی خواهد شد، مگر اینکه استخدام توسط آن متوقف شود.

نگرانی از تهدیدها

نجیب الله مبارز، یک فعال جامعه مدنی در این ولایت گفت که افزایش تهدیدات داعش در جوزجان و ولایات همجوار بسیار نگران کننده است.

مبارز گفت، «داعش یک گروه بی رحم است. اگر قلمرو بیشتری به دست آورد، زندگی مردم را به جهنم تبدیل می کند. داعش از کشتن مردم و ریختن خون لذت می برد و در انجام این کار دریغ نخواهد کرد.»

او گفت، اگر به داعش اجازه داده شود که قدرت خود را تقویت کند، روستاها و مناطق بیشتری را در ولایت های شمالی کنترل خواهد کرد و افزود که اگر یک پناهگاه امن برای خود ایجاد کند، کل کشور را تهدید خواهد کرد.

وی افزود، حضور داعش در مناطق دور افتاده مانند آتش زیر خاکستر است که هر لحظه ممکن است شعله ور شود.

عبدالواسع دانش، تحلیلگر امور سیاسی در جوزجان گفت که داعش برای انجام حملات تروریستی در افغانستان آمادگی می گیرد.

او گفت، «داعش در بسیاری از کشورها به ویژه در خاورمیانه فعال است و از شاخه خراسان خود در افغانستان حمایت می کند. شاخهء خراسان داعش به طور منظم از حمایت مالی و تسلیحاتی برخوردار است و روز به روز در حال تقویت است».

دانش گفت، داعش از فقر و بیکاری در افغانستان برای استخدام مردان جوان بیکار استفاده می کند.

او افزود، اکثر مردان جوان در مناطق دور افتاده بی سواد هستند و به راحتی در دام داعش می افتند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افغانستان تاریخ تلخی را در قرن بیستم تجربه نموده است. سقوط نظام پادشاهی در این کشور, روی کار آمدن کمونیست ها, اشغال شدن توسط ارتش سرخ شوروی, جنگ داخلی مجاهدین اسلامی که از سوی کشورهای همسایه و منطقه و آمریکا حمایت می شدند با دولت کمونیستی, تشکیل دولت مجاهدین و آنگاه جنگ داخلی میان گروه های مجاهدین با یکدیگر که به تضعیف آنان انجامید و منجر به روی کار آمدن طالبان, این اسلام گریان افراطی سلفی مورد حمایت پاکستان, عربستان و امارات متحده عربی شد و پناه گرفتن گروه القاعده در سایه طالبان که حوادث تروریستی 11 سپتامبر را به وجود آوردند که در نهایت حاصل این رخداد, حمله آمریکا و دیگر کشورهای غربی به افغانستان برای شکست طالبان گردید و تشکیل دولت جدید افغانستان به رهبری حامد کرزای تنها گوشه هایی از تاریخ این کشور می باشد که هموراه آتش جنگ و ویرانی در آن روشن بوده است. پس از ایجاد دولت جدید افغانستان, دخالت کشورهای بیگانه به ویژه پاکستان در این سرزمین, پیامدی جز قدرت گرفتن دوباره طالبان نداشته است و همین قدرت گیری مجدد, دولت افغانستان و نیروهای خارجی به ویژه آمریکا را مجبور به مذاکره با بخش میانه روی طالبان نموده است تا با شریک کردن آنها در قدرت دولت بتوانند زمینه ای برای ایجاد امنیت و آرامش در افغانستان به وجود آورند, موضوعی که مذاکراتی را میان نیروهای درگیر در افغانستان به پیش کشیده است که تا به حال نتیجه ای در بر نداشته و این پژوهش در پی بررسی این مذاکرات و آینده وضعیت افغانستان پس از این امر می باشد.

پاسخ

به نظر من داعش فقط یک نام است. در حقیقت این پروژه ها از سوی شبکه های استخباراتی منطقه و جهان طرح و تطبیق می شود تا اسلام را بدنام بسازند. و اګر نه کارهای را که داعش و دیګر ګروه های تندرو انجام می دهند، در هیچ جای دین اسلام اجازه ندارد. در رابطه به ماین ها، امکان دارد که ماین های موجود از زمان اشغال اتحاد شوروی بجا مانده باشد. همچنان در دوره جمهوری نیز بعضی از مخالفین حکومت تعدادی از ساحات را ماین ګذاری کرده است که شاید تا به حال با ماین ها فرش شده مانده باشد. به هر حال، اولا نباید هیچ ګروه دست به خشونتی بزند که در نتیجه آن انسان ها کشته می شود و بخصوص اینکه در جریان آن زمین های مردم ماین ګذاری می شود. ثانیا، سازمان های بین المللی به خصوص ملل متحد باید جلو اختلافات و مشاجراتی را بګیرد که منجر به جنګ های مسلح می شود. همچنان حکومت فعلی افغانستان باید به همه اقشار ملت در حکومت خود جا دهد. البته، نباید به جنګسالارهای سابق مانند مارشال دوستم، عطامحمد نور، ګل اغا شیرزی، یونس قانونی، سیاف، محقق، خلیلی، ... جا داده شود به خاطریکه آنها در جنایت ضد بشری دست داشتند و ناقض حقوق بشر هستند. و بدتر از همه اینکه آنها در جریان بیست سال جمهوری میلیاردها دالر از کمکهای بین المللی را که به مردم افغانستان فرستاده می شد، به سرقت برده اند. در دوره جمهوری اختلاس و دزدی پول به حدی رسیده بود که مردمان ملکی امریکا و اروپا پول مالیات خود را برای کمک به افغانستان می فرستاد، در حالیکه جنایتکاران مانند عبدالله عبدالله یک جور لباس خود را به قیمت ۲۰ هزار دالر می خرید. افسوس بر حال چنین رهبران جنایتکار که تمام افغانستان را شرماندند!

پاسخ

داعش یک نام که هر افغان از این نام نفرت دارد اما شکر خدا را بجا کنم که امارت اسلامی نام و نشان گروه تروریستی داعش را در اکثریت ولایت های افغانستان ختم کردن وختم شان می کنند . ماین یک دشمن است که به چشم دیده نمی شود در اکثر ولایت ها هنوز هم ماین موجود است در چندین سال که در افغانستان جنگ بود هر گروه جنگی به خاطر حفظت خود آنقد ر ماین را درزمین کور کرده است مثل که دهقان در زمین خود تغم کندم را گشت می کند. نابود کردن ماین در افغانستان از بیسیاروقت از طرف موسسه های ماین پاکی روان است اما تا هنوز موسسه های ماین پاکی کامیاب نشده است که ماین ها را از افغانستا ن ختم کند .به خاطر که از یک طرف موسسه های ماین پاکی مصروف ماین کشیدن است از سوی دیگر دشمنان افغانستان ماین ها را در زمین کو ر می کنند نابود کردن ماین وقت ختم می شود در افغانستان که در تمام افغانستان جنگ ختم شود . اکثر مردم که دشمنی های قومی ونژادی دارند هم از همین ماین کور کردن استفاده می کنند در دشمنی های خود . در اکثر ولایت مردم که بلای زمین دعو داشته باشند هم از ماین کور کردن استفاده می کنند . مردم افغانستان باید فکر کنند که دیکر ماین ها را به خاطر پول در زمین های شان کور نکنند بیایند که دست به دست بدهیم این وطن خود را آباد کنم از ویران کردن افغا نستان هیچ خیر نمی بینم .

پاسخ

حادثه دردناکی است. غم بچه ها آدم را نابود می کند، ای کاش در تیپ های تروریستی چنین احساسی وجود داشت که نمی توانستند این کار را بکنند. مین روبی که توسط هرکس و همه انجام می شود، اساساً دشمن بشریت است. افغانستان در چهار سال و نیم گذشته با این بدبختی روبرو بوده و این رویه ادامه دارد. هر روز گاهی به نامی کشته می شویم و گاهی به نامی دیگر و دنیا فقط سیال مکند. این بدبختی فقط به خاطر عدم آموزش ماست. اگر مردوم مه اموزش به دست بیاورد اینمی بدبختی روز به روز از بین خاد رفت. وه مه ازی بدبختی نجات خاد یافتم.

پاسخ

به نظر من، این داعشی ها را نباید نابود کرد. بهتر اینست تا آنها در جای مشخصی نگهداشته شود و از آنها در مقابل جهت ها مانند چین استفاده کرد که علیه مسلمانان در آنکشور ظلم می کنند و به هیچ نوع اخلاق انسانی و بشری پابند نیستند. همچنان، امکان آن زیاد است که ازبکستان به خاطر کانال قوش تیپه علیه افغانستان حمله کند که در آنصورت ممکن روسها نیز ازبک ها را حمایه کنند. در چنین فرصتی، بهتر است این عساکر ازبک تبار داعش در مقابل ازبکستان و روسیه استعمال شود. علاوه بر این، ایران نیز تا به حال لشکر فاطمیون که دهها هزار عضو دارد، با خود نگهداشته است. در صورتیکه ایران از حس شیطانی خود در مقابل افغانستان قدم بردارد، میشود که در مقابل ایران از چنین مردم استفاده کرد. بالاخره، پاکستان که اصلا مادر ترورست ها است، همیشه منتظر فرصت است تا با استفاده از هر نوع وسایل و امکانات فعالیت های تخریبی را در افغانستان انجام دهد، که در آنصورت این داعشی های نگهداشته می توانند در مقابل پاکستان کثیف جنگ کنند. من از حکومت افغانستان یا به اصطلاح حکومت طالبان می خواهم که از کوتاه فکری کار نگیرند، و هر چه زودتر روابط خود را با جهان غرب به خصوص با امریکا و حتی با اسرائیل جور کند، با آنها میثاق های دوجانبه امضا کنند، و این را تضمین کنند که در صورت حمله از سوی چین، ایران، پاکستان، روسیه باید حامی مالی و تسلیحاتی غربی را به خود داشته باشد.

پاسخ

داعش در افغانستان وجود ندارد. اگر باشد هم، فقط تعداد کمی از آنها وجود دارد. ممکن است نتواند خطری ایجاد کند. گروه های تروریستی معمولاً نیاز به حمایت دارند. در حال حاضر هیچ گروه تروریستی در افغانستان حامی ندارد. داعش چگونه فعالیت های خود را انجام خواهد داد؟ ایالات متحده نیز چند روز پیش گفته بود که قصد ندارد هیچ گروه مسلحی در افغانستان را تمویل کند، و وقتی آمریکا این را می‌گوید، فکر نمی‌کنم داعش و گروه‌های دیگر حتی در یک کوه از افغانستان بتوانند فعالیت کنند. بلی، یک چیز وجود دارد: روزی که خارجی ها از گروه های تروریستی حمایت کنند، افغانستان یک بار دیگر به میدان جنگ و جهنم برای مردم تبدیل می شود. در حال حاضر به فضل الهی افغانستان در امان است، اما این که مردم با مشکلات اقتصادی روبرو هستند آنها را ناراحت کرده است. امیدواریم مشکلات اقتصادی نیز برطرف شود.

پاسخ

من با نظر شما مخالفم داعش در افغانستان وجود دارد و فعال است، اما فعالیت آن امارت اسلامی را کم رنگ کرده و در اکثر نقاط به شدت سرکوب شده است. الان هم در مشرقی، بد خشان و برخی ولایات حضور دارند، اما قدرت کمتری دارند و توان مبارزه ندارند. داعش یک گروه بسیار بی رحم هستند و به هیچکس رحم نمی کنند. خدواند متعال ازی ګروه بی رحم ملت مرا نجات بدهد.

پاسخ