امیدواری قزاقستان و افغانستان به تقویت مشارکت

سلام تایمز

آستانه -- نشریه کازینفورم سه شنبه (۲۸ حوت)‌ به نقل از وزارت خارجه قزاقستان گزارش داد که بهبود آتامکولوف، وزیر خارجه قزاقستان، و محمد فرهاد عظیمی، سفیر افغانستان در قزاقستان، هفته گذشته مشارکت دو کشور در عرصه های سیاسی، تجاری، اقتصادی، و بشردوستانه را مورد مذاکره قرار دادند.

آتامکولوف گفت: «مشارکت با افغانستان بحیث بخش از پروسه ادغام در آسیای میانه و انکشاف هر دو، مشارکت های دوجانبه و چندجانبه در طیف کامل از روابط، تاثیر مثبت بر مشارکت کلی ما خواهد داشت.»

وی افزود: «قزاقستان سال ها است که در پروسه صلح و بازسازی افغانستان نقش ایفا کرده است.»

به گفته آتامکولوف، قزاقستان نسبت به تسهیل مشارکت نظامی تخنیکی، افزایش صادرات غله به افغانستان، حفظ پروگرام های تحصیلی در قزاقستان برای اتباع افغانستان، و تطبیق پروژه های راه آهن ریلی و زیرساخت ها در افغانستان تمایل دارد.

عظیمی گفت که طی سال های ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۰ بالغ از ۱۰۰۰ تبعه افغانستان در دانشگاه های قزاقستان به تحصیل پرداخته و یا خواهند پرداخت.

وی گفت که فارغ التحصیلین دانشگاه های قزاقستان حالا به انکشاف صلح آمیز در افغانستان کمک می کنند. وی از حکومت قزاقستان خواست تا تعداد بورسیه های تخصیص یافته به محصلین افغان را که مایل به تحصیل در افغانستان استند، افزایش دهد.

عظیمی گفت: «ما از نقش قزاقستان در توسعه افغانستان بسیار تشکر می کنیم.» وی از تمایل حکومت افغانستان برای ارتقاء سطح ستراتیژیک روابط میان قزاقستان و افغانستان خبر داد.

عظیمی اشاره کرد که قزاقستان بزرگ ترین شریک تجاری افغانستان در منطقه است.

وی گفت که حکومت افغانستان آماده حمایت از پروژه های مشترک بشمول توسعه معادن می باشد. افغانستان همچنان مایل است پروازهای بدون توقف بین آلماتی و کابل، که توسعه روابط کسب و کار را تقویت خواهد کرد، از سر گرفته شود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500