دیپلماسی

ورود ازبکستان و افغانستان به یک «مرحلهء نو از همکاری»

نوشتهء ماکسیم ینیسیف

یک بنر خوشامد به زبان دری و پرچم های ازبکستانی و افغان به تاریخ 14 قوس به افتخار بازدید اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از ازبکستان یک سرک در تاشکند را مزین کرده اند. [ماکسیم ینیسیف]

یک بنر خوشامد به زبان دری و پرچم های ازبکستانی و افغان به تاریخ 14 قوس به افتخار بازدید اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از ازبکستان یک سرک در تاشکند را مزین کرده اند. [ماکسیم ینیسیف]

تاشکند -- تحلیلگران گفته اند گرم شدن روابط بین ازبکستان و افغانستان یک تغییر تاریخی را از صرف حصول به توافقات تا اقدام عملی بر اساس آنها رقم زده اند.

شوکفت میرزایف، رئیس جمهور ازبکستان و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در جریان بازدید رسمی غنی از ازبکستان طی روزهای 13 تا 15 قوس در تاشکند ملاقات کردند.

این دو رهبر به تاریخ 14 قوس بر امضاء 20 توافقنامهء همکاری و 40 قرارداد صادرات نظارت کردند و موافقت کردند «در تمام عرصه ها» با یکدیگر همکاری کنند.

بر اساس یک خبرنامهء دفتر مطبوعاتی میرزایف این دو کشور به اتفاق و در چوکات کوشش جهت تقویت امنیت در آسیای مرکزی به اتفاق با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر مبارزه خواهند کرد.

شوکت میرزایف، رئیس چمهور ازبکستان (راست) و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در جریان ملاقات شان به تاریخ 14 قوس در تاشکند بر امضاء ده ها توافقنامهء همکاری و صادرات نظارت کرده اند. [دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان]

شوکت میرزایف، رئیس چمهور ازبکستان (راست) و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در جریان ملاقات شان به تاریخ 14 قوس در تاشکند بر امضاء ده ها توافقنامهء همکاری و صادرات نظارت کرده اند. [دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان]

میرزایف گفت: «صلح در کشور همسایه، افغانستان، آسیای مرکزی را قادر خواهد ساخت تا به هدف خود مبنی بر دستیابی به انکشاف پایدار و و دوامدار دست یابد.»

بنا بر اعلام وزارت خارجه ازبکستان، غنی گفت: «طرح ها و اقدامات عملی ازبکستان به تقویت صلح و ثبات در منطقه کمک می کند. ما به خاطر آغاز این مرحلهء نو مشارکت با ازبکستان خوشحالیم. ما امیدواریم که روابط ما هر روز بیشتر تقویت شوند.»

توسعه زیرساخت ها و تجارت

ارزش قراردادهای صادرات امضاء شده بوسیله مسئولین دو کشور بیش از 500 ملیون دالر (34 ملیارد افغانی) برآورد شده است.

بر اساس یک بیانیهء مشترک که بعد از ملاقات غنی و میرزایف بوسیله آنها امضاء شد، افزایش تجارت دوجانبه تا یک ملیارد دالر (معادل 68 ملیارد افغانی) تا سال 2019 بسیار حیاتی می باشد.

به سال 2016 تجارت بین دو کشور به 520 ملیون دالر (معادل 35 ملیارد افغانی) رسید.

غنی در جریان یک ضیافت شام در تاشکند که به تاریخ 14 قوس به همراه عبدالله آریپف، وزیر خارجه ازبکستان و نمایندگان جوامع تجاری مختلف ازبکستان برگزار گردید، گفت: «بخش خصوصی شریک اصلی ما است که می تواند قدم های سازنده را برای کمک به دو کشور جهت دستیابی به رفاه مشترک بردارد.»

میرزایف گفت: «ازبکستان، کشور افغانستان را به حیث یک همسایهء نزدیک و یک کشور دوست می بیند و همهء کوشش خود را برای برقراری صلح و آرامش در افغانستان و تعمیق همکاری های مان در تجارت، اقتصاد، ترابری، فرهنگ و عرصه های دیگر به کار می بندد.»

در این بیانیهء مشترک آمده است: «رؤسای جمهور بر اهمیت همکاری های دو جانبه در عرصهء کوریدورهای حمل و نقل که قادر خواهند بود بیشترین دسترسی مستقیم و مؤثر به مارکیت های خارجی را ممکن کند، اشاره کردند.»

افغانستان و ازبکستان توافق کرده اند به اتفاق چندین پروژه را، به شمول افزایش طول مسیر خط آهن کنونی حیرتان به مزارشریف و احداث خطوط نیروی 500 کیلووات از ولایت سرخان دریا در ازبکستان به پل خمری، مرکز ولایت بغلان در افغانستان تطبیق کنند.

این پروژه ها همچنین شامل بازسازی تأسیسات زیرساختی مختلف به شمول سرک حلقوی کابل، جاده قیصار به المان، تونل سالنگ، و غیره می باشند.

مسافرت های هوایی افزایش خواهند یافت

ارتباطات هوایی بین این کشورها نیز در حال انکشاف است.

هواپیمایی کام ایر افغانستان اولین پرواز خود از کابل به تاشکند را به تاریخ 7 قوس برگزار کرد. این پروازها دو بار در هفته چهارشنبه ها و یکشنبه ها انجام خواهد شد. کام ایر همچنان از تاشکند به حیث یک مرکز برای پروازها به کشورهای اروپایی استفاده خواهد شد.

میرزایف قول داده است که تعداد پروازهای بدون توقف بین کابل و تاشکند را تا چهار بار در هفته افزایش دهد. بر اساس یک توئیت نشر شده بوسیله دفتر غنی، وی به غنی گفت که این «زمان مناسب» برای چنین اقدام بود.

بر اساس برنامهء زمانی کام ایر که در ویبسایت رسمی این شرکت نشر شده، پروازها از تاشکند به سایر شهرها در افغانستان، مثل هرات و مزارشریف نیز در این ماه آغاز خواهند شد.

بنا بر Anhor.uz راویل آکاسیانف، رئیس اجرایی کام ایر گفت پیلوت های کام ایر در دانشکدهء پرواز ازبکستان ایرویز در تاشکند تعلیم می بینند. وی افزود که تعمیر و نگهداری طیاره های کام ایر در تعمیرگاه ازبکستان ایرویز در تاشکند انجام خواهد شد.

افراد که مرتبا بین تاشکند و کابل مسافرت می کنند از این خبر استقبال کرده اند.

فتاح عبیدالله یف، یک تاجر ازبکستانی به کاروانسرای گفت: «من سابق بر این می بایست از طریق آلماتی به کابل پرواز می کردم و آن یک پرواز بسیار طولانی و گران بود. شما فقط می توانستید از طریق مرز جنوبی ازبکستان به مزارشریف دسترسی پیدا کنید.»

او گفت: «پروازهای جدید فرصت های جدید کسب و کار را ایجاد خواهند کرد.»

سفر غنی «تاریخی» بود

والری خان، کارشناس علوم سیاسی باشنده تاشکند به کاروانسرای گفت: «با توجه به پیشرفت در روابط دو کشور و حجم عظیم پروژه های پلان ریزی شده منصفانه است که سفر اشرف غنی را تاریخی بخوانیم.»

او گفت: «حامد کرزی، رییس جمهور سابق افغانستان فقط یک بار به سال 2002 به ازبکستان سفر کرده بود و به دنبال آن 14 سال وقفه افتاد. به سال 2016 اشرف غنی در تاشکند با اسلام کریموف، رییس جمهور وقت ازبکستان ملاقات کرد، اما در آن وقت هیچ نتیجهء عمده ای حاصل نگردید.»

خان گفت: «حالا مردم شاهد استند که دو کشور چگونه در حقیقت از کلام به عمل تغییر رویه داده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

غنی رئیس جمهور یک کشور است که اقتصاد آن ضعیف است و در آن جنگ سیاسی جریان دارد و مردم مخصوصا مردان جوان بیکار استند. به رغم این مشکلات ما از رهبر مان حمایت می کنیم و پشت او می ایستیم. و ما از پلان های که او در افغانستان تطبیق کرده است خرسند استیم. ای رئیس جمهور عزیز اشرف غنی احمدزی، عمرت دراز باد!

پاسخ

این برای معلومات درباره [نامفهوم]ّ تازه سیاسی مفید است. به همین خاطر من موافقت کردم که به شما بپیوندم.

پاسخ