امنیت

بر نگشتن صدها جنگجوی طالب به میدان جنگ پس از آتش‌ بس

نوشتهء سلیمان

صدها تن از بزرگان قومی از این سه ولایت جنوبی بتاریخ ۶ سرطان گرد آمدند تا از جنگجویان طالبان درخواست کنند تا بدنبال صلح رفته و آتش‌ بس را تمدید نمایند. [عکس از سخنگوی ولایت پکتیا]

صدها تن از بزرگان قومی از این سه ولایت جنوبی بتاریخ ۶ سرطان گرد آمدند تا از جنگجویان طالبان درخواست کنند تا بدنبال صلح رفته و آتش‌ بس را تمدید نمایند. [عکس از سخنگوی ولایت پکتیا]

کابل -- مسؤولین و باشنده گان افغان می گویند که صدها جنگجوی طالب که طی آتش‌بس سه روزه عید فطر به بازدید از فامیل شان در شهرها آمده بودند، دیگر به میادین دوباره برنگشته اند.

به گفتهء وزارت دفاع، مقامات ولایت و باشنده های کابل، این جنگجویان طالب به جای مراجعت به صفوف شان، اسلحه شان را بر زمین نهاده و با فامیل شان یکجا شده اند و یک زنده گی عادی را اختیار کرده اند.

بازگشت طالبان به خانه

عبدالله حسرت، سخنگوی والی پکتیا، به سلام تایمز گفت: «طالبان زیادی در جریان آتش بس در ساحات تحت تسلط ادارهء ولایت پکتیا آمدند. ده ها از این طالبان خسته از جنگ با درک حقیقت، دیگر به پایگاه ها و میدان های جنگ بر نگشته اند.»

او گفت: «اعضای طالبان اهداف تبلیغات غلط قرار گرفتند ، و همین امر ذهنیت آنها را نسبت به دولت و مردم تغییر داده بود. زمانیکه آنها در روز های آتش بس وارد ساحات تحت تسلط دولت شدند، حقایق برای شان برملا شد.»

زرقاوی (چپ)، یک قوماندان طالبان در ولایت ننگرهار، بتاریخ ۲۶ جوزا به باشنده های محلی و نیروهای امنیتی افغانستان صحبت می کند. او آتش‌ بس عید فطر را یکی از خاطرات خوب زندگی اش برشمرد. [خالد زیری]

زرقاوی (چپ)، یک قوماندان طالبان در ولایت ننگرهار، بتاریخ ۲۶ جوزا به باشنده های محلی و نیروهای امنیتی افغانستان صحبت می کند. او آتش‌ بس عید فطر را یکی از خاطرات خوب زندگی اش برشمرد. [خالد زیری]

حسرت گفت: «دلیل دیگری که طالبان دوباره به میدان های جنگ نرفتند اینست که آنها بعد از مدت های زیادی به خانه ها و نزد خانواده هایشان برگشته بودند. خانواده های آنها بالای شان فشار آوردند که آنها از جنگ دست بردارند؛ زیرا جنگی که طالبان می کنند نا مشروع و برادرکشی می باشد.»

او گفت: «حرکت های بزرگ مردمی در ولایت پکتیا بوجود امده است و آنها خواهان ایجاد ساحات امن به خاطر انجام مذاکرات صلح با طالبان در این ولایت می باشند

حسرت بتاریخ ۱۲ سرطان به سلام تایمز گفت: «یک نشست بزرگ مردمی [طرفدار صلح] بتاریخ ۶ سرطان در گردیز، پایتخت ولایت پکتیا برگزار شده است که در آن صدها نفر از بزرگان قومی از ولایت های پکتیا، پکتیکا و خوست شرکت کردند. آنها از طالبان خواستند که آتش‌بس را تمدید کنند و شروع به مذاکرات در داخل افغانستان نمایند

وی افزود: «اگر کسی درخواست صلح و آتش بس را قبول نکرد، به این معنی است که او علیه مردم است و آنها علیه او خواهند ایستاد.»‌

'خسته' از جنگ

احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح، به سلام تایمز گفت: «نظامیان طالب که در سه روز آتش بس وارد شهر ها و ولسوالی ها شده بودند، در روز های عید با کمیته های صلح ولایتی شورای عالی صلح دیدار و گفتگو کردند.»‌

او گفت: «از صحبت هایشان واضح معلوم می شد که آنها بی نهایت از جنگ خسته شده اند

«این جنگجویان طالبان به کمیته صلح ولایتی ما گفتند که با کمال میل این پیام را به رهبری طالبان می رسانند تا آنها به خاطر ختم جنگ و شنیدن صدای مردم آتش بس را تمدید نماید.»

زلمی ویسا، والی قندهار، بتاریخ ۵ سرطان در یک نشست عالمان دینی و بزرگان قومی گفت: «صدها طالب بعد از آتش بس و اظهارات امام حرمین شریفین، جنگ را ناروا دانستند، سلاح های شان را بر زمین گذاشتند و زنده گی عادی را شروع کردند.»

شیخ عبدالرحمان السدیس، امام کعبه، بتاریخ ۱ سرطان در جریان خطبهء نماز جمعه در عربستان سعودی، از طالبان خواست تا آتش‌ بس را تمدید کنند تا زمینه را برای یک گفتگوی بین الافغانی را به وجود آورد.

استقبال از کسانی که صلح را برمی گزینند

جنرال محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع ملی، به سلام تایمز گفت: «طالبان زیادی در روز های آتش‌بس به داخل شهر ها آمده بودند به طوری که تنها در کابل در حدود ۲۴۰۰ طالب وارد شهر شده بودند. نصف طالبانی که در شهرها و ولسوالی ها آمده بودند دوباره به میدان های جنگ برنگشتند و تعداد از این طالبان با خانواده های شان یکجا شده اند.»

او گفت: «در روز های آتش بس زمانیکه طالبان داخل شهر ها شدند سربازان و مردم آنها را در آغوش گرفتند. طالبان احساسات عاطفی شان را نشان دادند. آنها گریه می کردند و می گفتند که هم در بیرق نیروهای امنیتی افغان و هم در بیرق ما عبارت لا اله الا الله، محمد رسول الله نوشته می باشد. بنا بر این جنگ در افغانستان ناروا می باشد.»

رادمنش گفت: «قبلا ما در ۲۰ ولایت عملیات می کردیم و به نحوی جنگ جریان داشت. اما فعلاً با بیشتر شدن گفتگو های صلح و آتش‌بس جنگ فروکش کرده و در ۹ تا ۱۰ ولایت جنگ و نا امنی وجود دارد.»‌

مشتاق علی زاده ۲۶ ساله، باشنده ولایت کابل، به سلام تایمز گفت: «طالبانی که در سه روز عید در ولسوالی ها و قریه هایشان آمدند با مردم و حتی نیروهای امنیتی دیدار کردند.»

او گفت: «آنها با چشمان شان دیدند که بر خلاف تصور شان، تمام مسایل اسلامی و افغانی در ساحات زیر تسلط دولت به خوبی تطبیق می شود. آنها دیدند که سهولت های زیادی برای زنده گی کردن وجود دارد و شاهد بودند که تمام مردم برادروار زنده گی می کنند و برای آبادانی کشور شان کار می نمایند.»‌

وی گفت: «در نتیجه طالبان که برای سه روز آتش بس امده بودند دوباره به جنگ نرفتند.»‌

علی زاده گفت: «استقبال گرم و برادرانه مردم از طالبان و همچنان رویه خوب افغان ها و نیروهای امنیتی همراه آنها سبب شده است که طالبان اشتباه های گذشته شان را درک کنند و به جای جنگ، زنده گی عادی و بودن با خانواده های شان را ترجیح بدهند.»

رهبران طالبان 'تصویر نادرست' را نشان می دهند

یونس رحمتی ۲۸ ساله، باشنده کابل و محصل پوهنتون خصوصی دنیا، گفت: «رهبران طالبان برای جنگجویان شان از دولت و نیروهای امنیتی تصویر غلط داده بودند. مثل اینکه برای وادار و تشویق کردن زیر دستان شان برای مبارزه در مقابل نیروهای امنیتی، گفته بودند [دولت و نیروهای امنیتی افغانستان] کافر و مزدور خارجی ها استند، شریعت اسلامی را تطبیق نمی کنند و ده ها مورد نادرست دیگر.»

او به سلام تایمز گفت: «اما زمانیکه در روز های آتش بس جنگجویان طالبان به داخل شهر ها شدند فهمیدند تمام مسایل که رهبری شان گفته بود نادرست است.»

«و بر خلاف گفته های آنها، مردم و نیروهای امنیتی افغان از طالبان معتقد تر به اسلام و پایبند تر به ارزش های اسلامی استند.»

رحمتی گفت: «جنگجویان طالبان از جنگ خسته شده اند. مهمتر از همه این که زمانیکه آنها به شهر ها آمدند دیدند تمام نیروهای امنیتی افغان استند و برای تامین صلح وثبات در کشورشان مبارزه می کنند -- نه برای خارجی ها و کشور های دیگر. به همین خاطر این طالبان به جنگ و خشونت نه گفتند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500