امنیت

طالبان باشنده گان بی گناه ولسوالی جوند را با ماین های زمینی محاصره کردند

گزارش از عمر

مقامات محلی و باشنده گان تائید می کنند که جنگجویان طالب ولسوالی جوند در شمال ولایت بادغیس را با ماین ها محاصره کرده اند و مانع خروج باشنده گان و جلوگیری از دسترسی مواد غذایی و صحی برای دسترسی به نیازمندان می شوند. [شمال مشعل]

هرات -- طالبان نزدیک به یک و نیم سال با نشاندن ماین های زمینی در سرک های دورا دور این ولسوالی، باشنده گان ولسوالی جوند ولایت بادغیس را محاصره کرده اند.

مقامات و باشنده گان می گویند، سرک های غیرقابل اعتماد مانع از آن می شود كه باشنده گان از ولسوالی جوند خارج شوند و انتقال مواد اساسی مانند غذا، ادویه جات و پوشاک را به مرکز این ولسوالی مسدود كنند.

برای رفع این سختی ها، نیروهای امنیتی افغان توانسته اند مقدار کمی از مواد غذایی و تجهیزات صحی را با چرخبال تهیه کنند، اما این برای زندگی عادی باشنده گان کافی نیست.

عبدالغفور ملکزی، والی بادغیس به تاریخ ۱۷ عقرب گفت، مقامات محلی در ولایت بادغیس مصمم هستند تا باشنده گان این ولسوالی را از ظلم و محاصره اقتصادی طالبان رهایی دهند.

در این تصویر، زنانی را می توان دید که، به تاریخ ۱۷ عقرب از حیوانات برای حمل و نقل در منطقه جوند ولایت بادغیس، استفاده می کنند. [شمال مشعل]

در این تصویر، زنانی را می توان دید که، به تاریخ ۱۷ عقرب از حیوانات برای حمل و نقل در منطقه جوند ولایت بادغیس، استفاده می کنند. [شمال مشعل]

در این تصویر که به تاریخ ۱۷ عقرب گرفته شده است، باشنده گان ولسوالی جوند ولایت بادغیس مشاهده می شوند که، از طالبان خواستار پایان دادن به محاصره ولسوالی خود شدند. [شمال مشعل]

در این تصویر که به تاریخ ۱۷ عقرب گرفته شده است، باشنده گان ولسوالی جوند ولایت بادغیس مشاهده می شوند که، از طالبان خواستار پایان دادن به محاصره ولسوالی خود شدند. [شمال مشعل]

وی گفت، باشنده گان ولسوالی جوند از دولت افغانستان پشتیبانی می کنند و به همین دلیل، طالبان قادر به کنترل با حملات مسلحانه نبودند.

بجای آن، این جنگجویان توسط محاصره کردن ولسوالی با ماین ها و وضع کردن محدودیت های اقتصادی سخت بر زندگی روزمره مردم، از آنها انتقام گرفته اند.

ملکزی گفت، «نیروهای تازه به ولسوالی جوند رسیده و نیروهای بیشتری نیز مستقر خواهند شد و ما محاصره طالبان بر این ولسوالی را خواهیم شکست.»

بند مانده در ولسوالی

جلال الدین، یکی از باشنده گان ولسوالی جوند گفت، «طالبان ما را از چهار طرف محاصره کرده اند. آنها ماین ها را در تمام سرک ها نشانده اند، و اجازه نمی دهند ما از جوند خارج شویم.»

جلال الدین گفت، وی و خانواده اش نتوانسته اند برای یک و نیم سال از این ولسوالی خارج شوند.

وی گفت، «ما با این مشکل بزرگ دست و پنجه نرم می کنیم. ما سرک مصؤنی نداریم، نمی توانیم به هر كجا برویم و حتی نمی توانیم بیماران خود را به شفاخانه برسانیم.»

وی گفت، «طالبان از ما می خواهند تا روابط خود را با دولت بشكافیم و از حمایت دولت دست برداریم.»

اما کنار گذاشتن دولت افغان گزینه ای مناسب برای باشنده گان منطقه نیست.

رمضان حیدری، یکی دیگر از باشنده گان این ولسوالی گفت، «هیچ مشکلی در دولت وجود ندارد زیرا از مردم محافظت می کند. نیروهای امنیتی یک جنگ سختی را در سنگرهای خود انجام می دهند

وی گفت، «طالبان تمام مسیرها را در داخل و خارج از ولسوالی مسدود کرده اند، که فعالیت اقتصادی متوقف شده است.

حیدری گفت، پیش از محاصره طالبان در مناطق اطراف ولسوالی جوند، حدود ۳۰۰ فروشگاه در بازار جوند در مرکز ولسوالی وجود داشته است. اکنون بازار خالی شده است.

وی گفت، علاوه بر پراکنده کردن ماین ها در طول سرک ها، طالبان برخی از سرک ها را با دیوارها مسدود کرده اند، به طوری که هیچ کس حتی اقدام به ترک کرده نمی تواند.

وی گفت، «در بعضی موارد، افراد محلی به طور پنهانی در بعضی از سرک ها مسافرت می کردند و مواد غذایی را به مرکز ولسوالی جوند می آوردند، اما طالبان چون آنجا گشت زنی می کنند، ماین ها را حتی در آن جاده ها نشاندند.»

الله داد، یکی دیگر از باشنده گان ولسوالی جوند گفت، «جاده ها مسدود شده اند و بچه های ما گرسنه هستند زیرا ما چیزی برای خوردن نداریم. ما آرد و روغن پخت و پز در خانه نداریم، و حتی نمی توانیم آنها را در بازار جوند پیدا کنیم.»

'شکنجه دادن بیگناهان'

عبدالبصیر عثمانی، نماینده ولایت بادغیس در ولسی جرگه گفت، «وضعیت ولسوالی جوند بسیار ناامید کننده است.»

وی گفت، «طالبان مسئول این وضعیت هستند زیرا ماین ها را در این مسیرها کاشته اند، و آنها گرسنگی را بر زنان و کودکان تحمیل کرده اند که این خلاف ارزش های دینی و حقوق بشر است.»

عثمانی گفت، «ما از دولت افغان، سازمان ملل و جامعه بین المللی می خواهیم كه علیه این ظلم طالبان اقدام كنند. طالبان باید بدانند که آنها نمی توانند با شکنجه دادن بیگناهان به چیزی برسند.»

دگروال حسیب الله آخوندزاده، فرمانده تولی ۳ اردوی ملی افغان گفت، به دلیل تعداد ماین هایی که طالبان در طول سرک ها کاشته اند، پاکسازی آنها زمان زیادی خواهد گرفت.

وی گفت، «طالبان ماین های کوچک و بزرگ را در طول سرک و زیر پل ها نصب کرده اند تا نیروهای امنیتی و مردم ملکی نتوانند از طریق زمین به ولسوالی جوند سفر کنند.»

عبدالله افضلی، معاون شورای ولایتی بادغیس گفت، «ماین های طالبان بسیار مخرب است و اگر مردم ملکی در این مسیرها سفر کنند، ماین ها منفجر خواهند شد و آنها را خواهند کشت. ما از مردم ملکی خواسته ایم تا زمانی که [ماین ها] پاکسازی نشوند، در این سرک ها سفر نکنند.»

وی گفت، «باشنده گان جوند مشکلات زیادی دارند. اگر گرسنگی در جوند ادامه یابد، باعث فاجعه انسانی خواهد شد که طالبان مسئولیت آن را بر عهده خواهند داشت.»

دولت امداد رسانی می کند

تا که نیروهای امنیتی طرحی را برای پاکسازی ماین ها از سرک های اطراف تطبیق می کنند، مقامات ولایتی در تلاش اند تا با باشنده گان ولسوالی جوند کمک و امدادرسانی کنند.

والی ملكزی و تیمی از مقامات محلی و امنیتی به تاریخ ۱۷ عقرب به مرکز این ولسوالی پرواز كردند و سد راه زمینی طالبان را دور زدند.

وی گفت، کارگران اقلام ضروری مواد غذایی و تجهیزات صحی را در قلعه نو ولایت بادغیس جمع آوری کرده اند و در اسرع وقت آنها را به این ولسوالی خواهند فرستاد.

وی گفت، «دولت افغان و سازمان های امدادی این بسته های غذایی را برای باشنده گان ولسوالی جوند ترتیب داده اند، اما چون جاده ها پر شده از ماین های زمینی است، حمل و نقل این مواد مدتی طول می کشد.»

ملکزی گفت، «اداره مدیریت حوادث و کمیته اضطراری بادغیس مسئولیت توزیع اقلام غذایی و لوازم صحی را به باشنده گان ولسوالی جوند بر عهده گرفته است. آنها در تلاشند تا هر چه سریعتر این وسایل را برای باشنده گان ارسال کنند.»

دگروال آخوندزاده از مردم محلی بخاطر ادامه حمایت آنها تشکر کرد. وی گفت که نیروهای امنیتی به زودی عملیات پاکسازی ماین ها و شکست دادن طالبان در این ولسوالی را آغاز خواهند کرد.

وی گفت، «باشنده گان جوند شجاعانه در برابر اوقات سخت و گرسنگی تحمل کردند و در مقابل طالبان ایستادند. آنها همیشه در کنار نیروهای امنیتی بوده اند زیرا به طالبان اجازه نمی دهند وارد مرکز ولسوالی جوند شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان نمیخواهند که مردم افغانستان برای خود شان فکر کنند.

پاسخ