امنیت

تسلیم شدن جنگجویان داعش در میان حملات نیروهای ایالات متحده در کنر ادامه دارد

گزارش از خالد زیری

در تصویر، یکی از اعضای گروه داعش دیده می شود که، به تاریخ ۱۱ حوت قبل از تسلیم شدن به مقامات افغان در اسدآباد ولایت کنر، پرچم این گروه را با خود می برد. [دفتر رسانه ای ولایتی کنر]

در تصویر، یکی از اعضای گروه داعش دیده می شود که، به تاریخ ۱۱ حوت قبل از تسلیم شدن به مقامات افغان در اسدآباد ولایت کنر، پرچم این گروه را با خود می برد. [دفتر رسانه ای ولایتی کنر]

كنر -- چهل و دو عضو داعش در حالی تسلیم مقامات محلی در ولایت كنر شدند كه نیروهای ایالات متحده همچنان با حملات هوایی به سرکوب این گروه می پردازند.

مقامات طی مراسمی به تاریخ ۱۱ حوت در اسدآباد مرکز ولایتی، این جنگجویان تسلیم شده را به رسانه ها ارائه کردند.

عبدالستار میرزکوال والی کنر گفت، این جنگجویان در دره دیوه گل ولسوالی چوکی در حال جنگ با نیروهای دولتی بودند.

میرزکوال گفت، یک فرمانده و سه سرگروپ از جمله جنگجویانی بودند که تسلیم شدند.

در این تصویر دیده می شود که، مقامات محلی در ولایت ننگرهار جنگجویان تسلیم شده طالب را به تاریخ ۱۱ حوت به رسانه ها در جلال آباد ارائه می کنند. [دفتر رسانه ای ولایتی ننگرهار]

در این تصویر دیده می شود که، مقامات محلی در ولایت ننگرهار جنگجویان تسلیم شده طالب را به تاریخ ۱۱ حوت به رسانه ها در جلال آباد ارائه می کنند. [دفتر رسانه ای ولایتی ننگرهار]

وی گفت، «داعش شکست خورده است و از ولایت کنر در حال از بین رفتن است.»

میرزکوال گفت، «بیش از ۴۰ جنگجوی داعش سه روز پیش تسلیم شدند و اکنون ۴۲ نفر دیگر نیز به آنها پیوستند.»

وی گفت، چندین عضو دیگر داعش نیز در مورد تسلیم شدن با دولت تماس گرفته اند و وی انتظار دارد که آنها به زودی تسلیم شوند.

والی گفت، «این جنگجویان داعش در دره دیوه گل در ولسوالی چوکی فعال بودند. آن منطقه تحت تأثیر داعش است، اما آنها آن را ترک می کنند و در گروه های بزرگ برای تسلیم شدن نزد ما می آیند. صدها جنگجوی داعش دیگر در آینده نزدیک تسلیم خواهند شد.»

پناهگاه های امن ندارند

حکومت افغان در ماه قوس زمانی که صدها جنگجوی و اعضای خانواده آنها تسلیم شدند گفت که نیروهای افغان داعش را تا حد زیادی شکست داده اند.

با این حال، برخی از اعضای این گروه از ننگرهار به ولایت همسایه کنر گریختند.

دگروال سونی لیگیت، سخنگوی نیروهای ایالات متحده در افغانستان در توییتر نوشت، تسلیم شدن اخیر در پی حملات هوایی نیروهای ایالات متحده است كه طی شش روز گذشته ۱۸ جنگجوی داعش را در ولایت كنر كشته اند.

وی گفت، «نیروهای ایالات متحده در افغانستان به نگذاشتن پناهگاه های امن برای تروریست هایی که به دنبال مختل کردن #صلح-در-افغانستان هستند، ادامه خواهند داد.»

رحمت الله مشهور به راکتی، سرگروپ گروه تسلیم شده داعش به خبرنگاران گفت که وی و سایر جنگجویان داعش هیچ دلیلی برای ادامه شورش در افغانستان نمی دیدند.

وی گفت، «ما در سه سال گذشته بخشی از 'خلافت' بودیم. ما می دیدیم که افغان ها به اسم 'جهاد' کشته می شدند. اکنون، ما متوجه شده ایم که نباید مردم خود را بکشیم و در عوض باید زندگی خود را بگذرانیم.»

وی افزود، «در منطقه ای که من مسئولیت آن را بر عهده داشتم، اکثر جنگهایی که داشتیم با طالبان بود اما گاه گاهی به نیروهای دولتی نیز حمله می کردیم.»

وی گفت، «با ما خارجی ها بودند که بیشتر آنها جنگ را رهبری می کردند. ما دیگر نمی خواهیم جنگ کنیم.»

اعضا، گروه طالبان را ترک می کنند

اعضای گروه طالبان در این منطقه همچنان سلاح های خود را به حکومت تسلیم می کنند.

چهارده جنگجوی طالب به تاریخ ۱۱ حوت تسلیم شدند و اسلحه خود را در ریاست امنیت ملی ولایت ننگرهار تسلیم کردند.

شاه محمود میاخیل، والی ننگرهار به خبرنگاران گفت، «این جنگجویان در ولسوالی های خوگیانی و شیرزاد فعالیت می کردند. آنها این جنگ را رها کرده اند و اکنون یک زندگی عادی را می گذرانند. ما امیدوار هستیم که مذاکرات صلح پیشرفت کند و راه مذاکرات بین الافغانی نیز هموار شود. ما جنگ نمی خواهیم؛ ما همیشه خواهان صلح بوده ایم.»

محمد ولی ارمان، یکی از شورشیان تسلیم شده طالب گفت که جنگجویان از این درگیری بیزار شده اند.

وی گفت، «ما از جنگ خسته شدیم و به همین دلیل با حکومت تماس گرفتیم. اکنون ما اینجا هستیم و می خواهیم مانند سایر افغانها زندگی عادی کنیم.»

تسلیم شدن جنگجویان داعش و طالبان فقط چند روز پس از توافقنامه صلح که به تاریخ ۱۰ حوت بین طالبان و ایالات متحده امضا شد، انجام می شود.

به عنوان بخشی از توافقنامه، طالبان قول دادند که افغانستان هرگز توسط جنبش های شورشی مانند القاعده و داعش برای طراحی حملات به خارج از کشور، مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دیده شود چی کسی برنده میشود

پاسخ

تشکر از گزارش های خوب تان.

پاسخ