دین

طالبان با نادیده گرفتن روحیه ماه رمضان، اقدامات خشونت آمیز خود را تشدید کرده اند

گزارش از عمر و ای اف پی

در حالی که نیروهای امنیتی افغان متعهد به عبادت و روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان هستند، آنها همچنان امنیت را برای مردم تضمین می کنند زیرا جنگجویان طالب حملات خود را افزایش داده اند. [عمر]

هرات -- حملات مداوم طالبان در ماه مبارک رمضان برخلاف پرهیزگاری نیروهای امنیتی است که بطور بیست و چهار ساعته برای محافظت از افغان ها کار می کنند.

مقامات گفتند، به روز سه‌ شنبه (۱۰ ثور)، نیروهای افغان یک حمله شدید طالبان بر کندوز را دفع كردند.

در یک اعلامیه وزارت دفاع آمده است، جنگجویان طالب حدود ساعت ۱ صبح بالای چندین پوسته های نیروهای افغان در حومه این شهر حمله کردند و جنگ شدیدی را آغاز کردند.

این اعلامیه با افزودن اینکه این جنگ چندین ساعت طول کشید گفت، «با پشتیبانی نیروی هوایی حمله آنها دفع شد. یازده نفر طالبان کشته و هشت نفر زخمی شدند.»

در تصویر دیده می شود که، یک سرباز افغان به تاریخ ۱۸ ثور در پایگاه قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان در ولایت هرات نگهبانی می کند. [عمر]

در تصویر دیده می شود که، یک سرباز افغان به تاریخ ۱۸ ثور در پایگاه قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان در ولایت هرات نگهبانی می کند. [عمر]

در این تصویر افسران و سربازان اردوی ملی افغان به تاریخ ۱۸ ثور دیده می شوند که، در نماز شام در ولسوالی گذره، ولایت هرات شرکت می کنند. [عمر]

در این تصویر افسران و سربازان اردوی ملی افغان به تاریخ ۱۸ ثور دیده می شوند که، در نماز شام در ولسوالی گذره، ولایت هرات شرکت می کنند. [عمر]

هر دو طرف در ماه های اخیر بارها در مناطق روستایی درگیری داشته اند، اما تلاش برای ورود به شهری مانند کندوز به عنوان یک تشدید جدی تلقی می شود.

طالبان به روز دوشنبه (۲۹ ثور) مسؤلیت یک حمله مرگبار در آن روز، بالای یک پایگاه سازمان استخباراتی افغانستان در شهر غزنی را به عهده گرفتند.

وحیدالله جمعه زاده، سخنگوی والی این ولایت، به ای اف پی گفت، دست کم هفت نفر از منسوبین استخبارات در یک حمله موتربمب کشته شدند.

وی با افزودن اینکه ۴۰ نفر از افغان ها زخمی شدند گفت، «این تروریست ها از یک هاموی استفاده کردند ... آنها اداره ریاست امنیت ملی در شهر غزنی را هدف قرار دادند.»

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان توییت کرد، این گروه جنگجوی مسئول این حمله بوده است.

پس از دو حمله مرگبار که ده ها نفر را کشت، هفته گذشته رئیس جمهور اشرف غنی به نیروهای امنیتی دستور داد كه دوباره یک حالت تهاجمی را علیه این جنگجویان اختیار کنند.

تورن جنرال ذبیح الله مهمند، قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر مستقر در هرات گفت، «در ماه مبارک رمضان، طالبان تاکنون صدها حمله کوچک و بزرگ بالای نیروهای امنیتی در ولایات هرات، فراه، بادغیس و غور انجام داده اند، اما تمام حملات با تلفات سنگین طالبان به عقب رانده شدند.

وی گفت، با وجود روزه گرفتن تمام روز و نمازخواندن پنج بار در روز، نیروهای امنیتی یا در پوسته های خود نگهبانی می کنند و یا تمام روز در جاده ها و شاهراه ها گزمه می کنند تا از خشونت های احتمالی طالبان جلوگیری کنند و تهدیدات برای زندگی مردم ملکی را کاهش دهند.

بریدمن عبدالسمیع از این قول اردو گفت، نیروهای امنیتی از ۶ صبح تا ۴ بعد از ظهر در پوسته های خود برای تأمین امنیت کار می کنند و حتی در حالی که روزه می گیرند، از اقدامات احتمالی تروریستی طالبان جلوگیری می کنند.

وی گفت، «بعد از صرف سحری، ما لباس نظامی خود را برداشته و به وظیفه خود می رویم. ما اکثراً در ورودی های شهر هرات نگهبانی می کنیم و تک تک وسایل نقلیه که به شهر داخل می شوند را تلاشی می کنیم.»

وی افزود، «ما بسیار تشنه و گرسنه می شویم زیرا تحمل کار در هوای گرم در این لباس های [ضخیم] سخت است، اما ما این وظیفه را با صداقت کامل انجام می دهیم تا امنیت مردم ما تضمین شود.»

بی حرمتی به اسلام

سید محمد شیرزادی، رئیس اداره ارشاد، حج و اوقاف هرات گفت، در حالیکه ماه رمضان یک ماه صلح و بخشش است، طالبان با انجام دادن حملات خونین، با بی حرمتی به مقدسات، بالای مردم ملکی و نیروهای امنیتی، به روحیه این ماه بی حرمتی کرده اند.

وی گفت، اسلام موقف واضحی در برابر حملات انتحاری و کشتار مردم ملکی بی گناه دارد، خداوند مرتکبین را لعنت کرده است و اقدامات تروریستی که توسط طالبان انجام شده اند، از اسلام نمایندگی نمی کنند.

شیرزادی گفت، «طالبان اعتقاد دارند که آنها با کشتن مردم ملکی و نیروهای امنیتی به بهشت خواهند رفت، اما طبق کلام خدا (ج) و گفته های پیامبر (ص)، طالبان ملعون شده اند و مجازات شدید در آخرت برای آنها منتظر است.»

وی افزود، «بر اساس احکام اسلام، جنگجویان طالب و رهبران و حامیان آنها مسلمان نیستند زیرا همه اعمال آنها نامشروع و در مغایرت با ارزش ها و [آموزه های] اسلام است.»

شیرزادی گفت، هیچ شکی نیست که نیروهای امنیتی افغان مسلمان هستند و به یک جامعه اسلامی خدمت می کنند، و منکر شدن از مسلمان بودن نیروهای امنیتی، و اسلحه برداشتن در برابر آنها، شریعت و اسلام را نقض می کند.

وی با افزودن اینکه نیروهای امنیتی نگهبان واقعی جامعه هستند گفت، «پیامبر (ص) برای نیروهای امنیتی که امنیت را برای مردم در یک کشور اسلامی تأمین می کنند، مژده بهشت را داده است.»

مولوی عبدالباسط صارم، یک عالم دینی از ولایت بادغیس گفت، حمله بر نیروهای امنیتی و مردم ملکی در ماه مبارک رمضان ممنوع است و طالبان باید هر چه سریعتر به جنگ نامشروع خود پایان دهند.

وی افزود، «طبق اسلام، کشتار در هر ماه از سال -- به ویژه در ماه مبارک رمضان، ماهی که قرآن در آن نازل شده است، ممنوع است.»

صارم گفت، «هر قدر که خداوند به كسانی كه در ماه رمضان نيكویی كنند بيشتر پاداش می دهد، خداوند به همان اندازه اقدامات مخرب طالبان در اين ماه را گناه بیشتر می داند.»

صارم افزود، «طالبان جنگ خود را با اسلام پیوند می دهند [و توجیه می كنند] در حالی كه تمام اعمال آنها غیر اسلامی و غیرانسانی است. اسلام هرگونه حمله بالای زندگی مسلمانان را رد می کند، اما می بینیم که طالبان کسانی را که روزه می گیرند و نماز می خوانند، می کشند.»

وی افزود، «نیروهای دفاعی و امنیتی جایگاهی در قلب افغان ها دارند و همه از آنها پشتیبانی می کنند. نیروهای امنیتی در حالی که روزه می گیرند زحمت می کشند تا امنیت و آرامش را برای مردم در ماه رمضان برقرار کنند.»

صارم گفت، «من به عنوان یک عالم دینی، مسیری را که نیروهای امنیتی گرفته اند صحیح می دانم؛ من دفاع [از کشور] توسط آنها یک عمل مشروع می دانم و من کاملاً از آنها حمایت می کنم.»

محکوم کردن خشونت طالبان

علمای دینی در فیروز کوه به تاریخ ۲۵ ثور، این قتل عام های طالبان را محکوم کردند و آنها را وحشیانه و غیر اسلامی خواندند.

در همان روز، شماری از فعالان جامعه مدنی در شهر هرات، طالبان را به عنوان جنایتکاران معرفی کردند و وحشیگری های آنها را غیرقابل بخشش توصیف کردند.

مولوی سید محمد آخوندزاده، یک عالم دینی در ولایت غور گفت، حملات انجام شده توسط طالبان و گروه های دیگر در ماه رمضان جنایاتی علیه بشریت است.

وی گفت، «هیچ کس حق ندارد کشتار مسلمانان بی گناه را با دین مقدس اسلام ربط دهد. کشتن مسلمانان جرم و گناه است ... مرتکبین طبق قوانین خدا (ج) مستحق مجازات هستند، و آنها باید انتظار مجازات شدید را داشته باشند.»

ژاله حكاک، یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، «بیشتر قربانیان حملات تروریستی در كشور مردم ملکی بی گناه هستند.»

وی با اشاره به دو جنایت هفته گذشته گفت، «حملات اخیر بر شفاخانه در کابل و نماز جنازه در ننگرهار قابل توجیه نیست، و مرتکبین این حملات باید محاکمه و مجازات شوند.»

وی افزود، هدف قرار دادن زنان و کودکان قابل بخشش نیست، و هر کسی که مرتکب یک جرم شود باید در محکمه قانونی محاکمه شود.

رفیع سادات، یکی از باشنده گان شهر هرات گفت، «حملات تروریستی اخیر جنایاتی علیه بشریت است و هیچ دینی، هیچ قانونی و هیچ انسانی نمی تواند به چنین وحشیگری علیه کودکان و زنان اجازه دهد.»

وی گفت، «طالبان و داعش با پیروی از اسلام لاف می زنند، اما آنها یک طفل نوزاد را فقط چند ساعت پس از تولدش در ماه رمضان به قتل رساندند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همان غلام هند جگر خوار-بنام جبیر بن مطعم. بخاطر خلاصی از برده گی خود و غلامی خود تا حضرت حمزه رض را به شهادت نرساند از غلام خود دست نکشید. شما چه توقع دارید؟ ایا اینهاییکه دیروز و امروز درین خاک و سرزمین جگر ها , قلب ها را بیرون کشیدن با جبیر بن مطعم چی تفاوتی دارند؟ حالا چه غلام ابوجهل باشی چه غلام ابولهب یا فلان فلان. چه غلام ایران باشی یا پاکستانی یا امریکایی یا روسی.

پاسخ

طالبان باید از خدا بترسند و هر چه زود آتش بس را اعلان کنند. رزوانه صد ها تن از مردم بشمول طالبان، اردو، پولیس و مردم ملکی کشته می شود. تا کی مردم کشته شوند؟ تا کی زن ها بیوه شوند؟ تا کی فرزندان یتیم شوند. جنگ بس است در این کشور، اکنون وقت صلح آمده باید حکومت نیز به صلح تمایل نشان دهند و از لجاجت دست بشکند.

پاسخ