امنیت

حکومت افغانستان برای کمک با خانواده های سربازان کشته شده برنامه ای را آغاز کرده است

گزارش از نجیب الله

در تصویر دیده می شود که، منسوبین قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان به تاریخ ۱۲ ثور، به خانواده یک سرباز کشته شده در ولایت هرات مواد خوراکی می دهند. [وزارت دفاع افغانستان]

در تصویر دیده می شود که، منسوبین قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان به تاریخ ۱۲ ثور، به خانواده یک سرباز کشته شده در ولایت هرات مواد خوراکی می دهند. [وزارت دفاع افغانستان]

کابل -- وزارت دفاع افغانستان برای ارائه پشتیبانی، از قبیل تسلیت، پول نقد و مواد خوراکی، به خانواده های سربازان کشته شده اردوی ملی افغان برنامه ای را آغاز کرده است.

روح الله احمدزی سخنگوی این وزارت گفت، «هدف این برنامه نه تنها فراهم کردن کمک است، بلکه هدفش همچنان بازدید مقامات وزارت دفاع از خانواده های سربازان شهید، بررسی آنها و رسیدگی به مشکلات آنها است.»

وی با افزودن اینکه این ابتکار در همه مناطق افغانستان ادامه خواهد یافت گفت، «این برنامه از زون شرق آغاز شده است و ... کمکهای ما ولایت به ولایت در ننگرهار، لغمان، کنر، هرات و بلخ به خانواده های اعضای شهید اردوی ملی توزیع خواهد شد.

وی گفت، «این کمکها شامل پول نقد و مواد غذایی است.»

حمایت از قهرمانان افغانستان

متقاعد جنرال دولت وزیری، سخنگوی پیشین وزارت دفاع، از راه اندازی این برنامه استقبال کرد و آن را یک ابتکار مهم خواند.

وی گفت، «سربازان اردوی ملی قهرمانان واقعی هستند که برای دفاع از آزادی این کشور با تروریست ها می جنگند. خانواده های اعضای شهید شده اردو، شایسته کمک هستند.»

فاروق بشر، استاد پیشین پوهنځی حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون کابل و تحلیلگر امور سیاسی گفت، این برنامه کمکی، روحیه سربازان را تقویت خواهد کرد و باید سالها پیش تطبیق می شد.

وی گفت، «این برنامه باید تا زمانی ادامه یابد که بیوه های سربازان شهید زنده باشند و فرزندان آنها به ۱۸ سالگی برسند.»

وی گفت، «این تأثیر مثبتی بر روحیه سربازان دیگر خواهد گذاشت و به آنها اطمینان می دهد که در صورت کشته شدن یا مجروح شدن، خانواده های آنها گرسنه نخواهند ماند و فرزندانشان قادر خواهند بود تا به مکتب بروند. این باعث تقویت روحیه سربازان خواهد شد.»

نادرخان کتوازی، نماینده ولایت پکتیکا در ولسی جرگه، این ابتکار را که در شرایطی صورت می گیرد که اکثر افغان ها با شرایط اقتصادی دشوار و کمبود مواد غذایی روبرو هستند، تقدیر کرد.

وی گفت، فراهم کردن کمک به خانواده های اعضای کشته شده اردوی ملی تأثیر مثبتی بر روحیه سربازان دیگر خواهد داشت.

وی گفت، «در صورتی که این کمک صادقانه به خانواده های سربازان شهید اردوی ملی با شفافیت فراهم شود، این برنامه تأثیر بیشتری خواهد داشت.»

تقویت روحیه، سرکوب تروریزم

بشر گفت، علاوه بر اینکه تأثیر مثبتی بر سایر سربازان و خانواده های آنها دارد، حمایت از خانواده های سربازان کشته شده اردوی ملی می تواند به عناصر ضد دولتی کمک کند تا درک کنند که جنگ آنها علیه حکومت اشتباه است.

وی گفت، کسانی که به طالبان، داعش و القاعده می پیوندند، برای بدست آوردن پول و تأمین خانواده های خود، این کار را می کنند.

بشر، با یادآوری اینکه رهبری طالبان از سربازان پیاده خود به عنوان ماشین ها استفاده می کند و پس از مرگ شان به خانواده های آنها کمک نمی کند گفت، این مسئولیت هر حکومت و سازمان است که به خانواده های سربازان خود رسیدگی کند.

بشر گفت، «اگر این شورشیان جنگ را متوقف کنند، دشمنی خود را نسبت به مردم ملکی کنار بگذارند و به حکومت بپیوندند، بدیهی است که حکومت از آنها پشتیبانی خواهد کرد.»

احمد بهروز، یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل، با این گفته ها موافقت کرد.

وی گفت، «ما در طول سال ها شاهد بوده ایم که طالبان از جنگجویان خود فقط برای کشتن مردم ملکی بی گناه استفاده می کنند.»

وی گفت، «ما ندیده ایم كه رهبران طالبان یا حتی فرماندهان آنها از پناهگاه های امن خود بیرون بیایند و به دیدار خانواده های جنگجویان كشته شده خود در سالهای گذشته بروند. دلیلش این است که آنها فقط از آنها استفاده می کنند.»

بهروز نمونه ای از طالبان را که خانواده های جنگجویان کشته شده را فراموش کرده بودند به اشتراک گذاشت.

وی گفت، یک بار در یكی از شفاخانه های كابل با یک مادر پیرزن روبرو شدم كه از ولایت میدان وردک آمده بود و به شدت مریض بود. من همانطور که وی با گفتن اینکه پولی برای تداوی ندارد، درخواست کمک کرد، فیس داکتر او را پرداخت کردم.

وی گفت، «او به من گفت كه نان آور خانواده اش یگانه پسرش بود كه در حین خدمت با طالبان كشته شد و آنها مجبور شدند كه اکنون در فقر شدید زندگی كنند.»

بهروز با افزودن اینکه آنها در جنگ کشته خواهند شد و رهبران آنها به خانواده های شان کمک نخواهند کرد گفت، اعضای طالبان باید بدانند که از اعتبار منفی در بین مردم افغان برخوردار هستند.

بهروز گفت، «کاملاً واضح است که وقتی رژیم های مشروع قوی می شوند، پروسه های حمایت از مردم ملکی عادی و سربازان را بهبود می بخشند. یک نمونه از این کمک به خانواده های سربازان اردوی ملی است. اما گروه های تروریستی از افراد تحت فرمان خود تا زمانی استفاده می کنند که دیگر به آنها ضرورت نداشته باشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500