امنیت

نمایشگاه تصویری در هرات از فداکاری های سربازان کشته شده، احترام به عمل آورد

گزارش از عمر

اعضای نیروهای امنیتی و دفاعی افغان که جان خود را در مبارزه با تروریزم از دست داده اند، در یک نمایشگاه تصویری از تاریخ ۲۷ الی ۲۹ سنبله در شهر هرات مورد تقدیر قرار گرفتند. [عمر]

هرات -- منسوبین نیروهای امنیتی و دفاعی افغان که جان خود را در مبارزه با تروریزم از دست داده اند، از تاریخ ۲۷ الی ۲۹ سنبله در یک نمایشگاه تصویری در شهر هرات مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این نمایشگاه دو روزه بیش از ۳۰۰ تصویر از سربازان کشته شده اردوی ملی افغان، پولیس ملی و ریاست امنیت ملی، به نمایش گذاشته شده بودند.

بازدید کنندگان در این نمایشگاه قول دادند که فداکاری های کسانی را که برای محافظت از افغان ها و دفاع از افغانستان جان های خود را از دست داده اند، هرگز فراموش نخواهند کرد.

بهروز تیموریان، یکی از باشندگان شهر هرات که در این مراسم اشتراک کرده بود گفت، همه افغان ها خاطرات منسوبین امنیتی شهید شده را زنده نگه خواهند داشت.

پدری که پسرش را در جنگ از دست داده است، به تاریخ ۲۷ سنبله به تصاویر سربازان کشته شده در یک نمایشگاه در شهر هرات نگاه می کند. [عمر]

پدری که پسرش را در جنگ از دست داده است، به تاریخ ۲۷ سنبله به تصاویر سربازان کشته شده در یک نمایشگاه در شهر هرات نگاه می کند. [عمر]

وی گفت، «سربازان افغان جان گرانبهای خود را برای حفاظت از زندگی ها و دفاع از کشور فدا کردند و ما برای زنده نگهداشتن خاطرات آنها و حمایت از خانواده های آنها از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.»

وی افزود، منسوبین امنیتی قهرمانان هستند، در حالی که اکنون خانواده ها و فرزندان آنها جایی برای رفتن ندارند.

تیموریان گفت، «حفظ نیروهای امنیتی و سالم نگهداشتن قدرت جمهوری اسلامی افغانستان برای افغان ها در مذاکرات صلح بسیار مهم است. ما از طرف های مذاکره کننده در روند صلح خواهش می کنیم که درباره سرنوشت نیروهای امنیتی هیچ گونه بحثی نداشته باشند، زیرا هیچگونه معامله در این زمینه برای ما قابل قبول نیست.»

حکومت و طالبان، در یک تلاش برای دستیابی به توافقی که به جنگ در افغانستان پایان دهد، در مراحل اولیه نشست ها در دوحه، مرکز قطر قرار دارند.

جمعه خان، یکی از باشندگان ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات گفت، نیروهای امنیتی قهرمانانی هستند که آماده اند تا برای کشور خود قربانی اعظمی دهند.

وی گفت، «ما از نیروهای امنیتی خود دفاع خواهیم کرد و تا آخرین قطره خون در کنار آنها خواهیم ایستاد. نیروهای نظامی ما ثابت کرده اند که توانایی دفاع از افغانستان را دارند، در حالی که وابستگی آنها به نیروهای خارجی روز به روز کاهش می یابد.»

وی گفت، «در این تصاویر می بینیم که قهرمانان جوان جان های خود را برای ما و افغانستان فدا کرده اند. فداکاری های آنها هرگز فراموش نخواهند شد و راه آنها ادامه خواهد یافت. قهرمانی این نیروها در تاریخ افغانستان با خط طلایی نوشته خواهد شد.»

آماده برای دفاع از افغانستان

نیروهای امنیتی به نوبه خود تعهد سپردند که از کشور دفاع کنند و اجازه ندهند که افغانستان برای تروریست های بین المللی دوباره به یک پناهگاه امن تبدیل شود.

جگرن فدا محمد بلخی از قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان در هرات گفت، نیروهای امنیتی همیشه از پشتیبانی مردم، که روحیه آنها را برای بهتر جنگیدن با تروریست ها و دفاع از کشور تقویت کرده اند، برخوردار بوده اند.

وی گفت، «نیروهای امنیتی و دفاعی فرزندان این کشور هستند... ما وعده می کنیم که به قیمت زندگی های خود از مردم، تمامیت ارضی، استقلال و ارزش های ملی خود دفاع خواهیم کرد.»

بلخی افزود، نیروهای امنیتی با هر کسی که امنیت و صلح را مختل می سازد، خواهند جنگید.

نادرشاه یکی از افسران قول اردوی ۲۰۷ ظفر گفت، «ما به مردم افغانستان قول می دهیم که تحت هر شرایطی از آنها و کشورمان دفاع خواهیم کرد و هرگز آنها را تنها نخواهیم گذاشت. همه ما با هم به سوی یک افغانستان امن و مرفه گام بر خواهیم داشت.»

وی با افزودن اینکه طالبان باید از تاریخ درس بگیرند و به فعالیت های خشونت آمیز خود پایان دهند گفت، از جنگ چهار دهه گذشته، به جز از دست دادن صدها هزار انسان بی گناه و ویرانی کشور هیچ چیزی به دست نیامده است.

وی گفت، «اگر طالبان به امید پیروزی از طریق جنگ و كشتار به جنگیدن ادامه دهند، ما با آنها می جنگیم و اجازه نمی دهیم که مردم ملکی بی گناه ما را بكشند.»

فریده گل یکی از منسوبین قول اردوی ظفر در ولایت هرات گفت، «نیروهای امنیتی به محافظت از جان و مال افغان ها و دفاع از این کشور متعهد هستند.»

وی گفت، «من به مردم افغانستان قول می دهم كه ما تا آخرین قطره خون خود از مردم و كشورمان دفاع خواهیم كرد و اجازه نخواهیم داد که زندگی های آنها تهدید شوند. پیام ما به طالبان این است که خشونت را کنار بگذارند و صلح را انتخاب کنند

تلاش ها برای تأمین صلح

مقامات نظامی در ولایت هرات گفتند، نیروهای امنیتی در میدان جنگ، برای تأمین امنیت و زمینه سازی برای صلح و ثبات فداکاری می کنند.

تورن جنرال عبدالرؤف ارغندیوال، قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر گفت، یگانه هدف نیروهای امنیتی حفظ کردن امنیت افغان ها و ایجاد یک محیط صلح آمیز است.

وی گفت، «سربازان ما برای تأمین امنیت مردم، شب و روز کار می کنند و می جنگند.»

وی افزود، «با آغازشدن مذاکرات صلح در قطر، نیروهای امنیتی یک استراتیژی صلح آمیزی را اتخاذ کرده اند، اما طالبان با وجود سپردن تعهدات، به جنگ و استفاده از خشونت ادامه می دهند.»

ارغندیوال گفت، سربازان افغان باید در برابر گروهی که هدف آنها جنگ، ویرانی و کشتار است، بجنگند. این نیروهای امنیتی هستند که با چنین گروهی مخرب در شهرها، ولسوالی ها، صحراها و کوه ها می جنگند.

وی گفت، «اگرچه نیروهای امنیتی در سراسر کشور در وضعیت دفاعی فعال قرار دارند، اما طالبان برخلاف تعهدات خود، به حملات خود ادامه می دهند.»

سمونوال عبیدالله نورزی، قوماندان امنیه ولایت هرات گفت، نیروهای امنیتی طرفداران واقعی صلح هستند و برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان، در خط های مقدم جنگ، می جنگند.

وی گفت، «صلح بدون تلاش و فداکاری نیروهای امنیتی هرگز به افغانستان نخواهد آمد. نیروهای ما با تروریزم بین المللی می جنگند. اگر فداکاری های نیروهای امنیتی ما نباشند، تروریست ها... همه جهان را تهدید خواهند کرد.»

نورزی افزود، «نیروهای امنیتی، بالخصوص واحدهای ویژه، از توانایی و تجهیزات کافی برخوردار هستند و هرگز اجازه نخواهند داد که دشمنان صلح و مردم افغانستان به اهداف شیطانی خود برسند و کشور را بار دیگر برای تروریست ها به یک پناهگاه امن تبدیل کنند.»

امید ناب، یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، نیروهای امنیتی به قیمت زندگی های خود از افغانستان محافظت کرده و به کشور افتخار بخشیده اند.

وی افزود، «افغان ها از فداکاری ها و تلاش های نیروهای امنیتی سپاسگزار هستند. افغان ها راه آنها را ادامه داده و نام های آنها را زنده نگه خواهند داشت. سربازان ما شب و روز خود را در برابر تروریست های خطرناک سپر کرده و علیه آنها می جنگند تا افغان ها بتوانند در صلح زندگی کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

فکر می کنم چنین تجلیل ها اذهان نسل های نو را با جنگ آشنا می کند. پیشنهاد من این است که در هر ولایت مناره ای از شهدا ساخته شود، و مردم سال یکبار بخاطر احترام آن به آنجا بروند و در آن ختم قرآن کریم بکنند. دیگر نباید چنین تجلیل ها صورت بگیرد که جنگ، گریه، ویرانی و بی نظمی را به یاد مردم بیاورد. به حیث بدیل دیگر، باید به همین فرزندان شهدا امکانات تحصیل فراهم شود و برای شان امتیازات داده شود.

پاسخ

حیف این جوانان که جان های شان را بخاطر این نظام مفسد از دست دادند. فداکاری های آنها هیچ جای را نگرفت. دهها هزار تن از این نیرو ها بخاطر این خاک شهید شدند و اکنون نظام را امریکا پس به طالبان تسلیم می کنند و طالبان را دوباره به قدرت میاورد. امریکا خیلی یک اشتباه بزرگ را انجام داد که به افغانستان حمله کرد و یک نظام را سرنگون کرد و نظام دیگری را جانشین آن کرد، بیست سال این نظام را تمویل کرد اما حالا دوباره این نظام را توسط طالبان از بین می برد. پس از حمله بر افغانستان و از بین بردن حکومت طالبان، امریکا باید همو زمان یک حکومت مشترک بین طالبان و سایر گرو ها را در افغانستان تاسیس می کرد. اکنون ما این گونه وضعیت را تجربه نمی کردیم و افغانستان خیلی پیشرفت می کرد و اقتصاد مردم خوب می شد. اما امریکا آن زمان می گفت که ما همه طالبان را نابود می کنیم. بیست سال در برابر این نیرو ها مبارزه کرد میلیار ها دالر پول مصرف کرد، صد ها هزار افغان کشته و معیوب گردید بالاخر در برابر طالبان شکست خورد و اکنون از افغانستان خارج می شود و افغانستان را به طالبان تسلیم می کند. مرگ دشمن مردم افغانستان است. رهبران حکومت افغانستان و طالبان باید خصومت و دشمنی شان را کنار گذاتشته بخاطر کشور و ملت صلح کنند. چهل سال است که افغانستان بخاطر جنگ های نیابتی روسیه، انگلیس و امریکا و کشور های عربی در آتش جنگ می سوزد. همه ای این کشور ها عامل جنگ در افغانستان بود اند.

پاسخ