امنیت

تیم مذاکره کننده افغان 'در هر لحظه' برای گفتگو با طالبان آماده است

ای اف پی

در این تصویر دیده می شود که، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغان، به تاریخ ۱۰ جوزا در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل صحبت می کند. [عبدالله عبدالله]

در این تصویر دیده می شود که، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغان، به تاریخ ۱۰ جوزا در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل صحبت می کند. [عبدالله عبدالله]

کابل -- عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی به روز شنبه (۱۰ جوزا) گفت که تیم وی آماده است تا «هر لحظه» با شورشیان طالب مذاکرات را آغاز کند.

عبدالله گفت، یک وقفه در خشونت ناشی از آتش بس غافلگیرانه ای که از طرف این جنگجویان پیشنهاد شد، زمینه شروع مذاکرات را فراهم کرده است.

عبدالله در نخستین کنفرانس خبری از زمان آغاز این نقش خود گفت، «این آتش بس، کاهش خشونت و تبادله زندانیان، همگی راه را برای آغاز خوبی هموار کرده است.»

وی افزود، «تیم مذاکره کننده آماده است تا هر لحظه مذاکرات را آغاز کند.»

در تصویر یکی از اعضای نیروهای امنیتی افغان دیده می شود که، به تاریخ ۱۰ جوزا در کابل یک وسیله نقلیه را بررسی می کند که در حال انتقال کارمندان تلویزیون خورشید، براثر انفجار یک بمب آسیب دیده است. [ایس تی آر/ای اف پی]

در تصویر یکی از اعضای نیروهای امنیتی افغان دیده می شود که، به تاریخ ۱۰ جوزا در کابل یک وسیله نقلیه را بررسی می کند که در حال انتقال کارمندان تلویزیون خورشید، براثر انفجار یک بمب آسیب دیده است. [ایس تی آر/ای اف پی]

با این حال، وی در جریان این مذاکرات بر یک آتش بس تازه اصرار کرد.

به زودی پس از اظهارات عبدالله، یک بمب کنار جاده ای به روز شنبه یک ژورنالست تلویزیونی را در کابل به قتل رساند.

مسؤلیت این انفجار را که یک موتر بس حمل کننده ۱۵ نفر کارمندان چینل تلویزیونی خصوصی خورشید را هدف قرار داد، گروه داعش بر عهده گرفته است.

این حمله که حکومت آن را «ظالمانه» خواند، جان یک خبرنگار و یک راننده را گرفت و باعث مختل شدن کاهش کلی خشونت ها شد که به دنبال آتش بس سه روزه که طالبان به تاریخ ۴ جوزا آغاز کردند، جریان داشت.

وزارت داخله گفت، این انفجار در قسمت مرکزی شهر کابل، موتر بس سفید تلویزیون خورشید را هدف قرار داد، و خسارت گسترده ای به پیشروی آن وارد کرد.

این دومین بمبگذاری بود که در مدت کمتر از یک سال کارمندان خورشید را هدف قرار داده است.

در ماه اسد سال گذشته، زمانی که یک «بمب چسبنده» -- یک نوع مواد منفجره تعبیه شده که توسط مقناطیس به وسایل نقلیه می چسبد -- در یک حمله بر یک بس مشابه تلویزیون خورشید که مسؤلیت آن را هیچ گروهی به عهده نگرفت اصابت کرد، دو نفر رهگذر کشته شدند.

برای ژورنالستان افغانستان یکی از مرگبارترین مکان ها در جهان است.

داعش قبلاً رسانه ها را هدف قرار داده است. مرگبارترین حمله در سال ۱۳۹۷ رخ داد، هنگامی که این گروه ۹ نفر ژورنالستان را از سازمان های مختلف خبری – به شمول شاه مری، عکاس ارشد ای اف پی افغانستان، در یک انفجار دیگر در کابل کشته شد.

'همه به عین نظر'

این آتش بس بین طالبان و نیروهای افغان رسماً به تاریخ ۶ جوزا به پایان رسید، اما از آن زمان بدینسو خشونت همچنان در سطح پائین مانده است، اگرچه نیروهای امنیتی حکومت حملاتی را متحمل شده اند که مقامات مسؤلیت آن را بدوش طالبان انداختند.

این آتش بس و کاهش عمومی خشونت باعث امیدواری در روند صلح افغانستان شده است، که در اواسط ماه ثور به دلیل افزایش خشونت توسط طالبان پس از امضای توافقنامه با ایالات متحده در ماه حوت، در آستانه فروپاشی به نظر می رسید.

از برکت آزادسازی صدها زندانیان طالب از طرف حکومت در هفته های اخیر به عنوان بخشی از تبادله ای که همچنان باعث شد تا این جنگجویان نیز اسیران نیروهای امنیتی حکومت را رها کنند، نیروی حرکی همچنان در حال ساخت بوده است.

در اواخر روز شنبه، جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغان گفت كه حکومت در یک پروسه برای تطبیق تعهد خود برای آزادسازی ۲۰۰۰ شورشی در پاسخ به آتش بس طالبان، ۷۱۰ زندانی طالبان را از روز جمعه (۹ جوزا) بدینسو آزاد كرده است.

عبدالله پس از پایان اختلافات سیاسی تلخ خود با رئیس جمهور اشرف غنی در ماه ثور، به رهبری این روند گماشته شد.

یک عضو تیم مذاکره کننده عبدالله گفت، با پایان این اختلاف، حکومت افغان از نظر روند صلح متحد شد.

متین بیک، یک مقام ارشد حکومت به ای اف پی گفت، «اکنون همه ما متحد هستیم، همه در مسئله صلح همنظر هستیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تیم مذاکره کنند باید از همه اقشار ملت افغانستان تشکیل شود و از فر فرد افغانستان نماینده گی کرده بتواند. این تیم تنها تیم حکومتی نباید باشد زیرا اگر تنها تیم حکومتی با طالبان گفتگو بکند و طالبان وارد کابل شود، باز گروههای دیگری با طالبان سازش نخواهند کرد. بناءً بهتر است تا حکومت همه گروه ها را بخاطر آغاز گفتگو های بین الافغانی با طالبان آماده کنند تا باشد یک صلح دایمی در کشور بر قرار گردد.

پاسخ