اعتراضات

هزاران نفر از باشندگان هرات در جریان یک گردهمایی طالبان را به دلیل ترک کردن مذاکرات صلح به شدت محکوم کردند

گزارش از عمر

بیش از ۵۰۰۰ نفر از باشندگان ولایت هرات افغانستان، به تاریخ ۲۰ دلو در تظاهرات شهر هرات اشتراک کرده و طالبان را به دلیل ترک کردن میز مذاکره در دوحه پایتخت قطر و به دلیل سفرهای بی معنی به ایران و روسیه محکوم کردند. [عمر]

هرات -- بیش از ۵۰۰۰ نفر از باشندگان ولایت هرات به روز دوشنبه (۲۰ دلو) در تظاهرات شهر هرات اشتراک کرده و طالبان را به دلیل ترک کردن میز مذاکره در دوحه پایتخت قطر و به دلیل سفرهای بی معنی به ایران و روسیه محکوم کردند.

معترضین طالبان را به دلیل ادامه دادن به قتل افغان های بی گناه برای به دست آوردن اهداف خود و همچنان منافع کشورهای حامی آنها، محکوم کردند. این درحالیست که رهبران سیاسی طالبان از اقامت خود در هوتل های مجلل مسکو و تهران لذت می برند.

صادق اسلامیار یکی از باشندگان شهر هرات گفت، طالبان به عوض نشستن روی میز مذاکره با افغان ها برای پایان دادن به جنگ، برای دریافت کردن دستورات بعدی خود به کشورهای حامی خود رفته اند.

وی گفت، «آنها به جای اینكه پس از یک كشور به كشور دیگر سفر كنند تا شکم های خود را با خوراک های پلو پر کنند، باید در میز مذاكره بنشینند و صلح كنند.»

بیش از ۵۰۰۰ نفر از مردان، زنان و کودکان افغان به تاریخ ۲۰ دلو برای ابراز کردن حمایت از حکومت افغانستان و انتقاد از سفرهای اخیر طالبان به مسکو و تهران، در شهر هرات گردهم می آیند. [عمر]

بیش از ۵۰۰۰ نفر از مردان، زنان و کودکان افغان به تاریخ ۲۰ دلو برای ابراز کردن حمایت از حکومت افغانستان و انتقاد از سفرهای اخیر طالبان به مسکو و تهران، در شهر هرات گردهم می آیند. [عمر]

صدها نفر از زنان به تاریخ ۲۰ دلو در یک گردهمایی در شهر هرات اشتراک کردند و خواستار حمایت از حقوق آنها در مذاکرات صلح شدند. [عمر]

صدها نفر از زنان به تاریخ ۲۰ دلو در یک گردهمایی در شهر هرات اشتراک کردند و خواستار حمایت از حقوق آنها در مذاکرات صلح شدند. [عمر]

هیئت طالبان به رهبری عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر، به تاریخ ۷ دلو به دعوت رسمی رژیم ایران به تهران سفر كرد.

دو روز بعد، هیئت دیگری از طالبان به ریاست شیرمحمد عباس استانکزی معاون دفتر سیاسی طالبان به دعوت رسمی به مسکو رفت.

هیئت دیگری از طالبان به تاریخ ۱۸ دلو برای مذاکرات به ترکمنستان سفر کرد.

وحید احمد دقیق یک فعال جامعه مدنی که در این گردهمایی اشتراک کرده بود گفت، طالبان نشان داده اند كه آنها منافع حامیان مالی خود را بر تقاضای مردم افغانستان برای صلح، ترجیح می دهند.

وی با ذکر کردن اینکه ضرورت طالبان برای اینکه در مورد «هر تصمیمی که می گیرند» باید با آنها مشورت کنند، «ثابت می سازد که «طالبان مستقل نیستند» گفت، «با اینکه حکومت جدید در ایالات متحده به قدرت رسید، طالبان و حامیان آنها نگران شده اند و بنابراین طالبان در جستجوی مشاوره به این کشورها سفر کرده اند

وی افزود، «اگر طالبان روسیه و ایران را در روند صلح دخیل نسازند، این کشورها پشتیبانی خود را از این گروه متوقف خواهند کرد و طالبان توانایی خود را برای ادامه جنگ از دست خواهند داد.»

ادامه خشونت از سوی طالبان

در همین حال، خشونت مداوم در کابل و سایر شهرها به طور روزانه به کشتن مردم ملکی بی گناه ادامه می دهد.

فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیه کابل به خبرنگاران گفت، پس از آنکه چندین انفجار بمب به صبح روز چهارشنبه کابل را لرزاند، دست‌کم دو نفر کشته و پنج نفر زخمی شدند.

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله به ای اف پی گفت كه یكی از كشته شدگان فرمانده پولیس یک حوزه امنیتی در پایتخت بود.

یک عکاس ای اف پی در صحنه گفت که بمب قسمت عقب آنچه که به نظر می رسید یک وسیله نقلیه زرهی بود، پاره کرده بود.

فرامرز گفت، دقایقی پیشتر یک انفجار دیگری که یک وسیله نقلیه را در همان حوزه امنیتی هدف قرار داده بود، چهار نفر را زخمی کرد.

انفجار سوم یک وسیله نقلیه پولیس را در ولسوالی پغمان در حومه کابل هدف قرار داد.

این انفجارها یک روز پس از آن رخ می دهد که جنگجویان چهار نفر از کارمندان دولتی را در یک کمین در کابل با ضرب گلوله کشتند، که این در یک سلسله ترورهای هدفی ژورنالستان، کارمندان دولتی و فعالان آخرین مورد است.

مقامات افغان و ایالات متحده طالبان را مسؤل این موج خشونت دانسته اند، اما این گروه این اتهامات را رد كرده است.

خواسته ها برای آتش بس فوری

محمد قاضی زاده یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، طالبان به جای اینکه به حملات تروریستی و خونریزی مردم بی گناه ادامه دهند، باید در مورد آتش بس با حکومت موافقت کنند.

وی گفت، «همه افغان ها از جنگ خسته شده اند و آنها خواستار آتش بس کامل هستند. چنین آتش بس کشور را از جنگ و ناآرامی نجات خواهد داد و برای مصالحه ملی بستری را فراهم می سازد.»

عبدالقیوم کریمیان یک باشنده ولسوالی گذره و یکی از اشتراک کنندگان در این گردهمایی گفت، تا زمانی که آتش بس نافذ نشود صلح هرگز به کشور نخواهد آمد.

وی گفت، مردم بی گناه در کشور ما به طور روزانه کشته می شوند. ما از حکومت و طالبان می خواهیم که در اسرع وقت مصالحه کرده و آتش بس را اعلام کنند.»

وی گفت، «پس از آنکه یک آتش بس کامل نافذ شود، این یک فرصتی را برای صلح فراهم خواهد کرد.»

کریمیان افزود، «همه افغان ها تشنه صلح هستند. طالبان باید بهانه جویی هایی را که مانع روند صلح می شوند متوقف کنند. طالبان، نیروهای امنیتی و مردم همه افغان هستند پس چرا ما به جنگ ادامه می دهیم؟»

زنان از بازگشت به گذشته انکار می کنند

صدها زن و دختر که در گردهمایی روز دوشنبه اشتراک کرده بودند گفتند که حقوق و دستاوردهای آنها قابل مباحثه در مذاکرات صلح نیستند.

گلثوم رحیمی یکی از باشندگان شهر هرات گفت، «ما حکومت خود را تنها نخواهیم گذاشت و ما از حکومت می خواهیم که ما را نیز رها نکند.»

وی گفت، «زنان طی ۲۰ سال گذشته دستاوردهای بسیاری داشته اند كه هرگز نباید آنها را نادیده گرفت. ما به گذشته تاریک باز نخواهیم گشت و برای حقوق خود خواهیم جنگید و در مقابل هر کسی که می خواهد سرنوشت ما را نابود کند، خواهیم ایستاد.»

سمیه عادل نیازی یک ورزشکار و عضو تیم تیکواندو پومسای افغانستان که در این تظاهرات اشتراک کرده بود گفت، زنان و دختران افغان امروز در برابر طالبان ایستادگی می کنند.

وی گفت، «طالبان در گذشته بارها وعده داده اند که صلح می کنند و خشونت را کاهش می دهند، اما این گروه به وعده های خود عمل نکرده و در عوض سطح خشونت را افزایش داده است.»

نامبرده گفت، «حتی اگر طالبان تعهد کنند که زنان را محدود نمی کنند، ما به آنها اعتماد نخواهیم کرد و ما از جامعه بین المللی می خواهیم که اقدامات آنها را کنترل کند.»

خیال امارت اسلامی تمام شده است

نیازی گفت، «طالبان با جنگ به نتیجه ای نرسیده اند؛ آنها فقط مردم بی گناه را به قتل رسانده اند. آنها باید رویای خود در مورد تأسیس دوباره 'امارت اسلامی' را فراموش کنند و به میز مذاکره برگردند تا بتوانند از راه صلح آمیز در قدرت شریک شوند.»

وی گفت، جنگ جاری به جز از نابود کردن زیربنا های افغانستان، دستاورد دیگری نخواهد داشت.

عبدالقادر کامل یک تحلیلگر امور سیاسی در شهر هرات گفت، «هیچ کشور یا نهاد بین المللی 'امارت اسلامی طالبان' را به رسمیت نمی شناسد و استفاده از این اصطلاح توسط رهبران و اعضای طالبان شرم آور است.»

وی گفت، «طالبان همیشه آرزو داشته اند كه در افغانستان قدرت را در دست بگیرند و حکومت خود را اعلام كنند»، اما شهروندان افغان این نظریه را رد می كنند زیرا آنها شاهد اعمال آن رژیم بوده اند.

وی گفت، «طالبان باید از ۲۰ سال گذشته درس یاد گرفته باشند و بنابراین، باید امارت اسلامی خود را فراموش کنند.»

وی افزود، «آنها باید از نظام جدید در افغانستان که بر اساس قوانین بین المللی است، استقبال کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

امریکا و زلمی خلیل زاد باید بالای طالبان فشار وراد کند که به میز گفتگو ها حاضر شوند و پایبند به توافقنامه صلح که با امریکا بسته است باشند. رها کردن میز گفتگو ها به معنای خلاف ورزی از مواد توافقنامه است.

پاسخ

طالبان نباید این کار را بکنند, آنها باید به میز گفتگو ها حاضر شوند و با حکومت افغانستان در مورد صلح و حکومت آینده به یک نتیجه برسند. هر دو جناح باید از خواسته های شخصی شان بگذرند و به خاطر نجات افغانستان و ختم خونریزی در این کشور صلح کنند. طالبان نیز واقعیت عینی این جامعه و کشو اند. انها نیز حق دارند که در این مملکت زنده گی کنند و در قدرت شریک باشند و سایر گروه ها نیز حق دارند که در حکومت شامل باشند طالبان نباید سایر گروه ها را نادیده بگیرند. اگر آنها میخواهند که به تنهایی در این کشور حکومت کنند ناممکن است و فردا مردم علیه آنها نیز ایستاد خواهند شد و بر ضد شان مبارزه خواهند کرد. افغانستان خانه مشترک همه افغان ها است و همه در این کشور حق زیستن و فعالیت های سیاسی را دارند.

پاسخ