امنیت

اختطاف ها و قتل های تاجران افغان شکست های امنیتی طالبان را نشان می دهند

گزارش از خسرو

جنگجویان طالب به تاریخ ۱۲ عقرب یک روز پس از یک حمله ای که مسؤلیتش را گروه داعش بر عهده گرفت، در یکی از دروازه های ورودی شفاخانه نظامی سردار داود خان در کابل نگهبانی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

جنگجویان طالب به تاریخ ۱۲ عقرب یک روز پس از یک حمله ای که مسؤلیتش را گروه داعش بر عهده گرفت، در یکی از دروازه های ورودی شفاخانه نظامی سردار داود خان در کابل نگهبانی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- جامعه تجارتی افغانستان علت افزایش اخیر در ترورها و اختطاف های اعضای خود را ناکامی طالبان در تضمین امنیت و مصؤنیت افغان ها می داند.

به گفته اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان (ای سی سی آی)، از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در ماه اسد، تاکنون ۴۰ نفر از تاجران و سرمایه گذاران کشته یا اختطاف شده اند.

صیام پسرلی یک تحلیلگر امور اقتصادی مستقر در کابل گفت، «ما از طالبان توقع داشتیم که امنیت و مصؤنیت تاجران و سرمایه گذاران افغان را تضمین کنند.»

وی در اشاره به معلومات اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت، «اما با توجه به افزایش تعداد موارد اختطاف ها و قتل‌ ها و ناامنی در سراسر کشور، ما می ‌بینیم که این روند در جهت مخالف روان است.»

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت، «وقوع فزاینده آدم ربایی برای بسیاری از تاجران و سرمایه گذاران به یک نگرانی بزرگی تبدیل شده است، به ویژه به دلیلی اینکه بعضی کسانی که ربوده شده بودند، جان خود را از دست داده اند.»

الکوزی بدون ارائه کردن جزئیات در مورد اینکه آیا آنها در جریان تلاش نامؤفق اختطاف و یا پس از اختطاف کشته شدند گفت، چهار نفر تاجران اخیراً در کابل کشته شده اند.

وی گفت، طالبان باید برای تضمین امنیت تاجران اقدامات جدی و فوری را انجام دهند.

یک تاجر افغان که میوه خشک صادر می کند به شرط ناشناس ماندن به سلام تایمز گفت، وضعیت امنیتی رو به بدتر شدن است و همه تاجران در مورد امنیت خود نگران هستند.

این تاجر گفت، «پس از ربوده شدن یا کشته شدن ده‌ ها تاجر، اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و چندین نفر از تاجران شجاعت کافی را به خرج دادند که نگرانی‌ های خود را با طالبانی ابراز کنند که وعده داده بودند تا محافظین شخصی برای تاجران بازگردانند.»

یکی دیگر از صادرکنندگان میوه خشک گفت، طالبان نمی توانند که امنیت مردم و جامعه تجارتی افغانستان را تأمین کنند، زیرا آنها برای پلانگذاری و تطبیق یک طرح جامع امنیتی افراد مسلکی را ندارند.

وی به شرط ناشناس ماندن به سلام تایمز گفت، «طالبان به طور غیرمسؤلانه محافظین تاجران را منحل و خلع سلاح کردند. اکنون که آنها متوجه شده اند که در تأمین امنیت ناکام مانده اند، تصمیم گرفته اند تا به بعضی از تاجران سلاح ها را بازگردانند.»

طالبان در پاسخ به وخیم شدن اوضاع امنیتی ممنوعیت بر اسلحه را برای بعضی از تاجران اما نه برای همه، لغو کردند.

وی گفت،«متأسفانه، سیستم حکومتداری طالبان عصبانی کننده است. آنها نتوانسته اند که برای تأمین امنیت مردم، تاجران و مالکین فابریکه ها نیروهای مسلح خود را سازماندهی کنند.»

وی افزود، «طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت نتوانسته اند که کدام طرح امنیتی ای را ارائه کنند.»

عواقب وحشتناک

عبادالله درمان یک تحلیلگر امور اقتصادی در کابل گفت، تا زمانیکه طالبان برای محافظت از تاجران اقدامات جدی را انجام ندهند، شرایط کنونی می توانند عواقب وحشتناکی را برای کشور داشته باشد.

وی گفت، «تعداد فزاینده اختطاف تاجران ممکن آنها را مجبور سازد که از کشور فرار کرده و در جاهای دیگر سرمایه گذاری کنند، که این امر بیشترین عواقب منفی را برای ملت در پی خواهد داشت.

پسرلی تحلیلگر امور اقتصادی گفت که ادامه ناامنی و بی اعتنایی مقامات طالبان در تأمین امنیت مردم، می تواند برای تاجران چاره ای باقی نگذارد جز اینکه پول خود را از افغانستان خارج کنند.

وی گفت، «افغانستان اکنون بر سر یک دوراهی قرار دارد، ما هم با فرار مغزها و هم با فرار سرمایه مواجه هستیم.»

پسرلی افزود، «طالبان با یک چالش جدی ای روبرو هستند. آنها باید به شهروندان گوش فرا دهند، به مشکلات آنها رسیدگی کنند و امنیت تاجران را تأمین کنند. اگر آنها در این زمینه ها شکست بخورند، آنها نمی توانند بیشتر از شش ماه دوام بیاورند.»

خلیل احمد معنوی محصل سال چهارم فاکولتهء اقتصاد در پوهنتون کابل گفت که افغانستان با یک بحران اقتصادی جدی روبرو است و بی توجهی مداوم طالبان ممکن زندگی تعداد زیادی از مردم را در خطر بیندازد.

وی گفت، «درگیری و تغیر در حکومت بدون برگزاری انتخابات بلکه از طریق زور، بسیاری از تاجران را وادار ساخته است تا با سرمایه خود کشور را ترک کنند.»

معنوی افزود، «بعضی از تاجران علی رغم آگاهی از خطرات امنیتی موجوده همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند و ما باید از شجاعت آنها قدردانی کنیم.»

وی افزود، «متأسفانه طالبان به جای فراهم نمودن یک فضای مساعد برای تجارت و سرمایه گذاری، محافظین تاجران را خلع سلاح کردند و نتوانستند مصؤنیت و امنیت آنها را تضمین کنند.»

معنوی گفت، تاجران صادرکردن تولیدات افغان را تسهیل کرده و برای صدها نفر در سراسر کشور فرصت های کاری را ایجاد کرده اند و پایان عملیات های آنها می تواند میزان بیکاری را افزایش دهد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

درکشور های که امنیت تامین است باشند کان شان از اقتصاد خوب برخورد دار هستن وشهر شان به کمره های مغفی پوشده شده است باز هم حدا ثات جنایی رخ می دهد . در افغانستان مردم به سلاح های مختلف اشنایی کامل دارند واقتصاد قوی هم ندارند مردم افغانستان یک لقمه نان را پیدا کرده نمی تواند به اسانی باز هم میزان جرم ها جنابی نسبتن به کشورهای دیگر کرده کم است .به احترام مزمل

پاسخ

بزرگ ترین کامیابی طالبان قبل از ورد شان به کابل تامین امنیت ساحات تحت کنترل شان بود اما پس از آن که همه مناطق را فتح کردن و زمام امور قدرت را در دست گرفتند در تامین امنیت ناکام بوده اند. آنها نمی توانند که در شهر های بزرگ چون کابل، جلال آباد، هرات، کندهار، مزار و غیر امنیت را تامین کنند. و این باعث خواهد شده که مردم که قبلاً از این گروه حمایت می کردند فاصله بگیرند. در گذشته همه طرفداران این گروه می گفتند که طالبان در آوردن امنیت موفق هستند و اگر آنها به قدرت برسند امنیت جان و مال مردم را خواهند گرفت ولی قضیه طوری دیگر شد و فرضیه های مردم غلط ثابت شد.

پاسخ