آموزش

کتابخانه های سیار به کابل باز گشته و کودکان را خوشحال کردند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک بس کتابخانه سیار به یک یتیم خانه کابل می رود و برای اولین بار از زمان سقوط حکومت افغانستان دروازه های خود را باز کرده و لبخندهای زیبایی را بر لب های کودکان آورده است. [لانا سرمینی بوناکورسی/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

کابل -- یک بس کتابخانه سیار به روز یکشنبه (۱۴ قوس) به یک یتیم خانه کابل رفت و برای اولین بار از زمان سقوط حکومت افغانستان در ماه اسد دروازه های خود را باز کرده و لبخندهای درخشانی را بر لب های کودکان برآنگیخت.

آرزو عزیزی ۱۱ ساله که کتاب مورد علاقه اش یک کتاب کمک کننده در شمارش در مورد یک پشک است که هر قدر اعداد بالایی را شمارش کند به همان اندازه پارچه های پنیر را به دست می آورد گفت، «من واقعاً احساس خوشحالی می کنم. من دوباره کتاب هایی را مطالعه می کنم که دوست دارم».

وی که در یک بس تغیر شده به کتابخانه نشسته و صدایش از سخنان هیجان زده همسالانش بلند بود گفت، این کتابخانه «به مدت سه ماه نیامده بود».

این کتابخانه سیار یکی از پنج عراده بس هایی است که از سوی یک سازمان محلی به نام چهارمغز کرایه شده و توسط فرشته کریم فارغ التحصیل افغان از پوهنتون آکسفورد، تأسیس شده است.

کودکان به تاریخ ۱۴ قوس در یک کتابخانه سیار در کابل کتاب های خود را می خوانند. [احمد ساحل آرمان/ای اف پی]

کودکان به تاریخ ۱۴ قوس در یک کتابخانه سیار در کابل کتاب های خود را می خوانند. [احمد ساحل آرمان/ای اف پی]

کودکان به تاریخ ۱۴ قوس در داخل یک کتابخانه سیار در کابل ایستاده اند. [احمد ساحل آرمان/ای اف پی]

کودکان به تاریخ ۱۴ قوس در داخل یک کتابخانه سیار در کابل ایستاده اند. [احمد ساحل آرمان/ای اف پی]

صدها کودک در سال های اخیر از کتابخانه های سیاری استفاده می کردند که به طور روزانه گشت زنی می کردند، زیرا بسیاری از مکاتب کتابخانه های خودشان را ندارند.

احمد فهیم برکتی معاون این اداره غیرانتفاعی گفت، اما «ما تقریباً تمام اهداکنندگان خود را در اواخر ماه اسد از دست دادیم».

برکتی وضاحت داد، وزارت معارف چند هفته پیش اجازه شروع مجدد فعالیت کتابخانه های سیار را صادر کرد، اما همین چند روز پیش بود که ما با وزارت ترانسپورت که مالک این بس هاست، به موافقت رسیدیم.

من خوشحالم که برگشتم

رمزیه عبدی خیل ۲۲ ساله مسؤل کتابخانه نیز ظاهراً مانند کودکان از اینکه نمایش دوباره به راه افتاده است، خوشحال است.

وی گفت، «این یک احساس دوست داشتنی است. فعلاً مکاتب نیز بسته هستند.»

تعلیم دختران به ویژه با سقوط حکومت قبلی افغانستان صدمه جدی ای دیده است، زیرا حکومت جدید میلیون ها دختر را در سراسر کشور از ادامه مکاتب بالاتر از صنف ششم، منع کرده است.

عبدی خیل گفت، «ما کودکان کوچه ای نیز داریم و من دوست دارم به آنها خدمت کنم بخاطریکه آنها فرصت مکتب رفتن را ندارند و این یک راهی است که من می توانم به آنها خدمت کنم.»

ما کتاب‌ های اسلامی داریم، کتوب داستان های انگلیسی و دری داریم، ما کتاب‌ های نقاشی، کتوب بازی های گوناگون داریم».

برکتی گفت، چهارمغز فعلاً بودجه کافی را دارد تا کتابخانه های سیار را به مدت یک ماه یا بیشتر فعال نگه دارد.

وی افزود، این سازمان از طریق چینل های آنلاین و در سطح جهان بودجه را جمع آوری می کند، و اینکه وی امیدوار است تا به تعداد کافی اهدا کننده داشته باشد تا این کتابخانه را برای فراتر از آن زمان ادامه دهد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کتابخانه سیار یک اندیشه نو است هر کسی که این فکر را کرده است یک کار بیسیار اعلی را انجام داده است .و یک از بهترین کار این است که بر دیدن این موتر کودکان ما خنده کنان جمع می شود واز این کتابخانه استقبال گرم می کند که این خنده را تا به حالی کسی بر زبان کودکان نه آورده است .من ا ز احساس این خواهر ما یک جهان تشکری می کنم . کتابخانه سیار چهار مغز کودکان مارا از گوچه گشتن بی جای منع می کند و به مطالعه کتاب های کونا کون مصروف می سازد . اکثریت مردم افغانستان اقتصاد ضعیف دارند و نمی تواند که برای کودکان خود کتاب های اموزنده را خریداری کنند این کتابخانه سیار چهار مغز توانست کی این خالیکاه را پور کند . یک کار خوب و جالب این است که برای کودکان ما که در موتر نشسته و کتاب را مطالعه می کنند این کار هم ذهن کودکان ما را به کتاب خواندن متوجه می کند . وزارت تعلیم وتربیه و وزارت ترانسپورت باید همکاری بشتر را به این کتابخانه سیار چهارمغز کند تا که این خواهر ما بتواند که کتابخانه های سیار دیگری را هم بسازد که در این وقت از همه چیز کرده کودکان ما نیاز به در س خواندن دارند .هر کسی که بر لبان کودکان ما خنده را بیاورد خداوندمتعال همیشه خنده را به نصیب شان کند .

پاسخ