حقوق بشر

آنها را شرمنده بسازید: رئیس اداره حقوق بشر از سیاست سختگیرانه در قبال روسیه و چین حمایت کرد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به تعقیب سخنرانی خود پس از مراسم تحلیف رهبر و دولت جدید هانگ کانگ به تاریخ ۱۰ سرطان، برابر با بیست و پنجمین سالگرد تحویل این شهر از بریتانیا به چین، تریبون را ترک می کند. [سیلیم چتایتی/پول/ای اف پی]

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به تعقیب سخنرانی خود پس از مراسم تحلیف رهبر و دولت جدید هانگ کانگ به تاریخ ۱۰ سرطان، برابر با بیست و پنجمین سالگرد تحویل این شهر از بریتانیا به چین، تریبون را ترک می کند. [سیلیم چتایتی/پول/ای اف پی]

نیویارک -- کینیت رات، پس از سه دهه کار در راس موسسهء دیده بان حقوق بشر (اچ آر دبلیو)، می گوید که جنبش های قوی حقوق بشر قدرت آن را دارند که «واقعیت زشت» سرکوب حقوق شهروندان توسط رژیم های مستبد را آشکار بسازند.

رات در مصاحبه ای پیش از کناره گیری از موقف خود در اوایل ماه سنبله، به «مبارزه بی پایان»، فراز و نشیب ها، پیروزی ها و شکست ها از زمانی که در سال ۱۳۷۲ رئیس اجرایی اچ آر دبلیو شد، نگاه کرد.

او در نیویارک به ای اف پی گفت، «من فکر می‌کنم روند بزرگ در ۳۰ سال گذشته این است که جنبش حقوق بشر عمیق‌تر و تقویت شده است. به هر کشوری که من سفر می کنم، مدافعان حقوق بشر در آن حضور دارند.»

رات گفت، «آیا این بدان معناست که نقض حقوق بشر از بین می رود؟ بدیهی است که نه.»

یک کشیش ارتدکس مسیحی در بوچا، اوکراین، به تاریخ ۲۶ اسد مراسم تشییع جنازه ۲۰ اوکراینی ناشناس که در ماه حوت سال ۱۴۰۰ کشته شدند، برگزار می کند. نیروهای روسی متهم به اعدام های غیرقانونی، ناپدید شدن اجباری و شکنجه در طول اشغال شهر هستند. [سرگئی ژوزاوکوف/ ای اف پی]

یک کشیش ارتدکس مسیحی در بوچا، اوکراین، به تاریخ ۲۶ اسد مراسم تشییع جنازه ۲۰ اوکراینی ناشناس که در ماه حوت سال ۱۴۰۰ کشته شدند، برگزار می کند. نیروهای روسی متهم به اعدام های غیرقانونی، ناپدید شدن اجباری و شکنجه در طول اشغال شهر هستند. [سرگئی ژوزاوکوف/ ای اف پی]

این تصویر که در سال ۱۳۹۸ گرفته شده است، ساخت و ساز پارک را در محل سابق یک مقبرهء اویغور در کوچی، منطقه سینکیانگ، چین نشان می دهد. چین مقبره های را که نسل‌های خانواده‌های اویغور در آنجا دفن شده‌اند ویران کرده است، و استخوان‌های انسان‌ها و قبرهای تخریب شده را در آنچه که فعالان تلاش برای ریشه‌کن کردن هویت این گروه قومی در سین‌کیانگ می‌خوانند، به جا گذاشته‌اند. [هکتور رتامال/ ای اف پی]

این تصویر که در سال ۱۳۹۸ گرفته شده است، ساخت و ساز پارک را در محل سابق یک مقبرهء اویغور در کوچی، منطقه سینکیانگ، چین نشان می دهد. چین مقبره های را که نسل‌های خانواده‌های اویغور در آنجا دفن شده‌اند ویران کرده است، و استخوان‌های انسان‌ها و قبرهای تخریب شده را در آنچه که فعالان تلاش برای ریشه‌کن کردن هویت این گروه قومی در سین‌کیانگ می‌خوانند، به جا گذاشته‌اند. [هکتور رتامال/ ای اف پی]

او با اشاره به سرکوب اویغورها توسط چین، حمله روسیه بر اوکراین و مناطقی مانند تیگری در ایتوپیا، و همچنان یمن که به گفته او کمتر مورد توجه قرار می گیرد، گفت، «دولت ها همیشه وسوسه می شوند که حقوق بشر را نقض کنند

اما از برکت فعالیت‌های قوی‌تر، «برای دولت‌ها عملاً غیرممکن است که سوءاستفاده‌های خود را پنهان کنند، به‌ ویژه در عصر رسانه‌های اجتماعی که همه مردم تلیفون های هوشمند دارند».

او گفت، «و با توجه به این اختلاف بین وانمود و واقعیت زشت، ما فشار ایجاد می‌کنیم.»

او با نگاهی به گذشته در ۳۰ سال گذشته گفت که جهان شاهد «تغییرات عظیمی بوده است، که برخی آن خوب و برخی آن بد است.»

آنها را شرمنده بسازید

او گفت که در مورد روسیه و چین، پس از یک «تحول مثبت با گشایش قابل توجه»، مسکو در حال «بازگشت» به دوران شوروی و بیجینگ به دورهء حکومت مائوئیستی است.

این وکیل سابق که قصد دارد پس از دیده‌بان حقوق بشر وقت خود را به کتابی در مورد چگونگی فشار بر دولت‌ها اختصاص دهد، گفت، «این یک مبارزه است؛ یک مبارزه بی‌پایان».

رات می‌گوید، «حداقل می‌توانید آنها را شرمنده‌ کنید؛ می‌توانید خجالت بسازید.» اما ما همچنین به دولت‌های متحد در سراسر جهان می‌رویم و می‌گوییم، آیا از نفوذ خود از طرف ما برای ایجاد تغییرات مثبت استفاده می‌کنید؟

او گفت: «[و] دولت‌های بدرفتار، آنها همیشه به چیزی اهمیت می‌دهند، آنها بسته کمک نظامی بعدی را می‌خواهند، آنها یک قرارداد تجارتی می‌خواهند، آنها می‌خواهند به یک اجلاس شیک دعوت شوند».

اما آیا کار می کند؟

او گفت، «من وانمود نمی‌کنم که این دولت‌ها را به آدم‌های خوب تبدیل می‌کنیم. اغلب، تنها چیزی که آنها به آن اهمیت می دهند، ماندن در قدرت است».

رات گفت، «اما اگر به اندازه کافی بر آنها فشار بیاوریم، منافعی که آنها از نقض حقوق بشر می بینند شروع به جبران هزینه های شهرتشان می کند.»

گاهی اوقات ما موفق می‌شویم تحلیل هزینه-فایده را تغییر دهیم تا به دولت‌ها این احساس را بدهیم که نقض حقوق بشر ارزشش را ندارد، اما گاهی اوقات شکست می‌خوریم. و این امری اجتناب‌ناپذیر است.»

انبوهی از سوء استفاده ها

موسسهء دیده بان حقوق بشر از جمله گروه های بوده است که چین را به دلیل تخلفات متعدد در منطقه سینکیانگ، از جمله حبس دسته جمعی، کار اجباری، عقیم سازی اجباری، تجاوز جنسی سیستماتیک و تخریب اماکن فرهنگی و اسلامی اویغورها محکوم کرده است.

بیجینگ متهم است که بیش از یک میلیون اویغور و دیگر مردم عمدتا مسلمان و ترک زبان را در منطقه دوردست غرب، شبکه ای از مراکز بازداشت و زندان ها را به عنوان بخشی از یک سرکوب امنیتی چند ساله بازداشت کرده است.

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی گفته اند که چین در حال «نسل کشی» گروه های اقلیت مسلمان است.

بیجینگ به شدت این ادعاها را رد کرده و از مدت‌ها اصرار دارد که «مراکز آموزش حرفه‌ای» را در سین‌کیانگ راه‌اندازی می‌کند که برای مقابله با افراط‌گرایی طراحی شده‌اند.

در همین حال، فعالان از زمان آغاز تهاجم نیروهای روسیه به تاریخ ۵ حوت، فهرستی از جنایات جنگی نیروهای روسی در قلمروهای اشغالی اوکراین را تهیه کرده اند.

این جنایات جنگی شامل قتل عام غیرنظامیان در بوچا و ایرپین، غارت خانه‌های اوکراینی‌ها برای اشیای مصرفی و بازگرداندن آنها به روسیه و بمباران تئاتر ماریوپل است که در آن زمان صدها غیرنظامی داخل آن بودند.

گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که مسکو ده‌ها هزار اوکراینی را که اغلب به دلیل مقاومت در برابر تهاجم مشخص می‌شوند، به زور به کمپ های «فلترسازی» در قلمرو تحت کنترل روسیه می‌برد، جایی که آنها تحت بازجویی‌های وحشیانه و در برخی موارد ناپدید شدن اجباری قرار می‌گیرند.

اجیران گروه واگنر تحت حمایت کرملین همچنین متهم به کشتن غیرنظامیان و ارتکاب نقض جدی حقوق بشر در اوکراین و سایر درگیری ها در سراسر جهان از جمله در جمهوری آفریقای مرکزی، مالی، لیبیا و سوریه هستند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من از طریق ویبسایت خبری سلام تایمز از حاکمان کنونی افغانستان می خواهم که هیچگونه موافقتنامه ای را با چین امضاء نه کنند. به گونۀ مثال اگر در نتیجۀ یک قرار داد چین خط آهن را در داخل افغانستان احداث کند، در مقابل افغانستان را در تلک قرض های خود گرفتار خواهند کرد. حقیقت این است که چین غرض فروش وسایل و تولیدات خود نیازمند بازار و مارکیت است. چین می خواهد خط های آهن و سرک را غرض رسیدن به بازار و مارکیت احداث نماید. طوریکه پروژۀ سی پک چین در پاکستان مثل یک آینه برای ما واضح ساخت که چین برای ساخت و ساز این سرک ها و خطوط راه آهن، زمین های کشورهای متذکره را گرفته و آنها در جال قرض های خود گرفتار می نماید. پشتون ها یک چیزی را همیشه می گویند که، برادر با برادر حساب اش برابر، یعنی برادری ما به جای خودش اما حساب و کتاب ما باید واضح باشد. اگر چین در نظر داشته باشد که به شهرهای بزرگ ما سرک بسازد، و یا هم اگر از طریق احداث شاهراه ها در کشورما اموال خود را به بازارهای آسیای میانه، ایران و یا سایر کشورها برساند، باید جهت استفاده از این جاده ها برای ما پول بپردازد. آنها باید به ما جبران خساره بپردازند نه اینکه ما را مجبور کنند تا از این کشور قرض بگیریم. به گونۀ مثال اگر چین بخواهد تولیدات چینایی را به ولایت هرات که دارای سه میلیون باشنده است انتقال داهد، باید به جای اشغال و استفاده از زیرساخت های کشور ما، جهت رسانیدن اموال خود به این ولایت اقدام به ساخت و ساز سایر سرک ها و خط ریل نماید. همین گونه، چین باید جهت رسانیدن اموال به شهرهای بزرگ و کشورهای همسایۀ افغانستان، به افغانستان حق العبور بدهد. به این ترتیب که حق استملاک زمین های مورد استفاده جهت سرک ها و خط آهن از تورخم تا هرات باید به ما پرداخ

پاسخ

در همین حال سازمان ملل متحد گزارشی را نشر کرده است که نشان می دهد که دولت چین مرتکب جنایت علیه بشریت در سین کیانگ شده است. به نقل از بی بی سی سازمان ملل متحد در گزارشی درباره ادعاهای بدرفتاری با اقلیت مسلمان در استان سین‌کیانگ چین، دولت این کشور را به «نقض جدی حقوق بشر» متهم کرده است.ین گزارش ادعاها درباره بدرفتاری با مسلمانان اویغور و سایر اقلیت‌های قومی را ارزیابی می‌کند. چین این اتهامات را رد کرده است. اما محققان گفتند که موفق به کشف جریانی از بازداشت‌ها و «شواهد موثق» از اعمال شکنجه شده‌اند. آنها چین را به استفاده مبهم از قوانین امنیت ملی برای سرکوب حقوق اقلیت‌ها و ایجاد «نظام بازداشت‌های خودسرانه» متهم می‌کنند.در حدود ۱۲ میلیون اویغور که اکثرا مسلمان هستند در سین کیانگ زندگی می‌کنند. سازمان ملل گفت که اعضای غیرمسلمان این گروه هم ممکن است در معرض بدرفتاری‌های مطرح شده در گزارش قرار گرفته باشند. اما با وجود نشر این گزارش و شواهد غیر قابل انکار چین حاضر نیست تا به جرم اش اعتراف نماید و با بی شرمی تمام اتهامات را رد می کند.

پاسخ

ایران و پاکستان بزرگترین منافقین چین با بی حیایی کامل از کشورهای فقیر جهان استثمار می کند. از سریلانکا گرفته تا کنیا و مالزی و تایوان شکمش را پهن کرده و به کشورهای دیگر هم حمله می کند. اکنون او متعهد به سرقت معادن افغانستان است. بعد از افغانستان، روس ها به طرز وحشیانه ای به اوکراین حمله کردند، با نگاهی به اوضاع اوکراین، یاد اوضاع افغانستان افتادم. بچه ها همه جا لب هایشان خشک است و در خاک خوابیده اند. قرار نیست کسی آن را بردارد.

پاسخ

مشکل در اینجا است که هیچ کس به گفته های گروه های حقوق بشری اهمیت نمی دهد. رژیم های حاکم در چین و روسیه در نتیجه این گونه پالیسی ها و آزار و اذیت مردم خود در قدرت باقی مانده اند و اگر آنها به این ظلم و ستم ادامه دهند احتمال سقوط آنها دور از انتظار نخواهد بود. نظم جهانی به گونه ای تنظیم گردیده است که یک شخص، شخص دیگری را استثمار و در نتیجۀ آن کنترل می کند. این وضعیت در کشورهای غربی نیز ادامه دارد، اما با این تفاوت که مردم در کشورهای غربی به مسایل کوچک و بی فایده مشغول گردیده اند و در مورد سایر مسایل فکر نمی کنند. دموکراسی و عدالت اجتماعی فقط و فقط یک فکاهی است.

پاسخ

ما در زبان پشتو یک ضرب المثل داریم که می گوید، اگر من خودم شرم نه کنم، چه کسی مرا شرمنده خواهد ساخت؟ گپ اصل این است که چین، روسیه و امریکا شرمنده نیستند. ایران و پاکستان منافقین بسیار بزرگ هستند. چین با بی شرمی زیاد کشورهای فقیر دنیا را استثمار می کند. از سریلانکا تا کینیا، مالیزیا، و تایوان و همچنان به سایر کشورها نیز دست درازی کرده است. اکنون میخواهد تا معادن افغانستان را غارت کند. روسها بعد از تجاوز بر افغانستان، اوکراین را به گونۀ وحشیانه اشغال کردند. دخترها و بچه های اوکراینی که مثل گل ها زیبا و قشنگ بودند بر اثر بمب و راکت آنها کشته شدند، و سایر مردم آن یا هم در جنگل ها ناپدید گردیدند و یا هم مثل افغانها روزگار خود را بحیث پناهده سپری می کنند. ایالات متحده با استفاده از برچسب دروغین مبارزه با تروریزم بر افغانستان، عراق، سوریه و لیبیا حمله نمود که در نتیجۀ آن این کشورها به یک ویرانه تبدیل گردیده و افراد بی گناه ملکی کشته شدند. پاکستان، ایران و اسرائیل به هدف آزار و اذیت مردم و با استفاده از نام دین تشکیل گردیدند. خداوند همه را هدایت دهد. خداوند صلح را در تمام جهان قایم نماید.

پاسخ

با دیدن وضعیت در اوکراین من به یاد وضعیت در افغانستان افتیدم. اطفال در هرجا با چهره های رنگ پریده و خاکستری و لب ها خشک در کثافات افتیده اند. هیچ کس آنها را بلند نمی کند. اوکراینی ها نیز در آتش خواهند سوخت، عینا کاری را که روسیه با مردم افغانستان انجام داد و اینک از ۴۰ سال بدینسو افغانها در آتش بر افروخته شدۀ روسیه می سوزند. اما من آرزو دارم تا هیچ کس دیگر در دنیا مانند افغانها مظلوم و بیچاره نشود. طوریکه شما از دزدی ها و غارت های چین یاد آوری کرده اید، و با توجه به اوضاع کنونی، بعید نخواهد بود که چین از افغانستان نیز یک توتۀ کثافت بسازد که نه لیاقت نگه داشتن را داشته باشد و نه هم ارزش دور انداختن را.

پاسخ

چین مانند یک نوجوانی است که تازه به دوران رسیده باشد، عقل و فکرش کار نمی کند. چین فکر می کند که دارای قدرت اقتصادی و نظامی است و فلهذا حق دارد که در داخل کشور اقلیتها را سرکوب کند، آنها را به قتل برساند و نسل شانرا از بین ببرد. چین همچنان فکر می کند که در خارج از کشور می تواند که ثروت کشورهای فقیر را تاراج کند و آنها را در دام حقه ها و بازی های منافقانه خود گرفتار نماید. چین اصلا نمی داند که چگونه از این قدرت خود استفاده کند و به همین خاطر همه روزه با رسوایی روبرو می شود. کشورهای بیشتر دنیا چهره اصلی این کشور را درک می کند. مردم کشورهای مختلف بعد از اینکه وضعیت سریلانکا، پاکستان و سایر کشورهای افریقایی را دیدند بر حکومت های شان فشار می آورند تا از دوستی با چین خود داری کنند. من چند وقت پیش خبری را شنیدم که چندین کشور اروپای شرقی به شمول لاتویا و لتوانیا از پیمان تجاری موسوم به ۱۷ با چین خارج شدند. همچنان جنایت های رژیم کمونست چین با مسلمانان باعث شده است که مسلمانان در کشورهای مختلف دنیا نسبت به این کشور حساس شوند. من مطمین هستم که اگر چین به این سیاست خصمانه خود به زودی پایان ندهد در سطح دنیا منزوی خواهد شد و به جز از چند کشور دیکتاتور و تمامیت خواه مانند روسیه و ایران هیچ کس با آن دوستی نخواهد کرد. اما روسیه، این کشور به سطح دنیا منزوی شده است. شکست اتحاد جماهیر شوروی و همچنین منزوی شدن روسیه بعد از حمله بر اوکراین و شکست آن در مقابل نیروهای اوکراینی این کشور را عقده مند ساخته است و تلاش می کند به هر صورت ممکن از دنیا انتقام بگیرد.

پاسخ