محیط زیست

حداقل ۱۳ نفر در زلزله افغانستان و پاکستان کشته شدند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

مردی به تاریخ ۲ حمل پس از زلزله شبانه، آوارهای یک خانه آسیب دیده را در یک روستا در ولسوالی الیشینگ ولایت لغمان برمی دارد. [شفیع الله کاکر/ خبرگزاری فرانسه]

مردی به تاریخ ۲ حمل پس از زلزله شبانه، آوارهای یک خانه آسیب دیده را در یک روستا در ولسوالی الیشینگ ولایت لغمان برمی دارد. [شفیع الله کاکر/ خبرگزاری فرانسه]

حداقل ۱۳ نفر در افغانستان و پاکستان در اثر زلزله شدیدی که در هزاران کیلومتر احساس شد کشته شدند، اما به نظر می‌رسد این منطقه روز چهارشنبه (۲ حمل) از تلفات گسترده معمولاً با زلزله‌ای در چنین مقیاسی اجتناب کرده است.

مرکز زمین شناسی آمریکا اعلام کرد که مرکز این زلزله ۶.۵ ریشتری در نزدیکی جرم در شمال شرق افغانستان بوده است، اما عمق ۱۸۷ کیلومتری این زلزله خسارات زیادی را کاهش داده است.

این زلزله که حدود ساعت ۹:۳۰ شب روز سه شنبه به وقت کابل رخ داد و بیش از ۳۰ ثانیه به طول انجامید، از آسیای مرکزی تا دهلی نو - بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر دورتر در هندوستان احساس شد.‌

بلال احمد فیضی، سخنگوی اداره نجات عاجل ۱۱۲۲ پاکستان در ایالت خیبر پختونخوا، به خبرگزاری فرانسه گفت، «این یک زلزله قدرتمند بود و ما به دلیل شدت از حداکثر خسارات می ترسیدیم - به همین دلیل آماده باش شدیم.»

وی گفت، «اما خوشبختانه ترس ما نادرست بود. ساکنان از شدت زلزله وحشت کردند، اما خسارات بسیار ناچیز بود.»

این منطقه مکرراً تحت تأثیر زلزله قرار می گیرد - به ویژه در رشته کوه هندوکش، که در نزدیکی محل اتصال صفحات تکتونیکی اوراسیا و صفحات تکتونیکی هندی قرار دارد.

تمام شب بیدار ماندند

در ولسوالی جرم ولایت بدخشان، نزدیک مرکز زلزله، یکی از باشندگان یکی از روستاها گزارش داد که علیرغم نزدیکی این زلزله، تلفات جانی نداشته است.

انعام الله که از طریق تلیفون تماس گرفت، گفت، «ما در قریه خود حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر هستیم و همه شب را بیرون زیر آسمان گذراندیم.»

وی گفت، «همه ما ترسیده بودیم و تمام شب بیدار ماندیم.»

خبرنگار خبرگزاری فرانسه که به منطقه رسید گزارش داد که حدود ۵۰ خانه در روستای واقع در کوه های پوشیده از برف فرو ریخته است.

ساکنان وحشت زده شهرها و شهرک های افغانستان و پاکستان نیز خانه های خود را ترک کردند تا به دور از ساختمان ها جای امن پیدا کنند -- در حالی که بسیاری از آنها ترس از بازگشت داشتند.

ندا ریحان، یک محصل ۲۴ ساله به خبرگزاری فرانسه در کابل گفت، «ما شب را در حویلی خود تیر کردیم... بیرون سرد بود، اما ما ترجیح دادیم بیرون بمانیم تا برگردیم.»

مردم فریاد می زدند

در افغانستان، مقامات چهار کشته، از جمله یک کودک، و ۷۴ زخمی را گزارش کردند - اما لینک های تلیفونی و اینترنت به مناطق دورافتاده کشور قطع شده بود و ارتباطات به هم ریخته بود.

عبدالبصیر، باشنده ولایت لغمان گفت، «وقتی ما با عجله بیرون می رفتیم، دیوار خانه ما روی کودکان فرو ریخت. یک دختر جان خود را از دست داد.»

مقامات گفتند که حدود ۱۵۰ خانه در لغمان آسیب دیده است.

در کابل، نورمحمد حنیفی، دکاندار، در کوچه خود خیمه هایی را برای خانواده اش برپا کرد تا شب را در آن سپری کنند.

در حالیکه اعضای فامیل او خود را در کمپل ها پیچانده بودند، حنیفی به خبرگزاری فرانسه گفت، «هیچ کس جرات نمی کند به داخل خانه های خود برود.»

در افغانستان، هنگام وقوع زلزله، بسیاری از خانواده ها برای جشن نوروز، سال نو افغانی، از خانه های خود خارج شده بودند.

مسیح که در هنگام وقوع زلزله به همراه خانواده خود در بیرون از خانه بود، گفت، «هنگامی که مردم به کوچه ها بیرون می آمدند، صدای چیغ و داد شنیدم.»

او اواخر روز سه‌شنبه گفت، «احتمال دارد لرزش دیگری رخ دهد، بنابراین من هنوز بیرون منتظر هستم.»

آنهای که داخل خانه بودند نیز به سرعت خانه ها و آپارتمان های خود را ترک کردند.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت، «آنها بدون پوشیدن بوت، فقط بچه هایشان را در دست داشتند، فرار می کردند.»

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان به اداره ملی مدیریت آفات طبیعی دستور داد تا برای مقابله با هر شرایط اضطراری آماده باشند.

پس از زلزله ۵.۹ ریشتری ماه سرطان - مرگبارترین زلزله در نزدیک به ربع قرن گذشته در افغانستان - که ولایت فقیرنشین پکتیکا را لرزاند، بیش از ۱۰۰۰ نفر کشته و دهها هزار نفر بی خانمان شدند.

زلزله دیگری بادغیس و ولایات مجاور آن را در ماه جدی سال ۱۴۰۰ لرزاند.

افغانستان در چنگال یک فاجعه انسانی است که پس از ماه اسد سال ۱۴۰۰عمیق تر شده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آخرین زمین لرزه های افغانستان واقعا دردناک و خسارت بار بود. این اتفاقات طبیعی انسان را بیخی از بین میبره، همه هستی و نیستی را از بین می برد. باشد که خداوند سایر افغان ها را از انواع بلایا و جنگ حفظ کند.

پاسخ

من ویدیوهای زلزله ترکیه و سوریه را دیدم. آنها بسیار ناامید کننده بودند. افراد زیادی در آن جان باختند. بسیاری مجروح شدند. نکته اینجاست که آن کشورها به ویژه ترکیه که کشوری توسعه یافته است تا حد زیادی به زلزله زدگان کمک کردند و اوضاع را کنترل کردند. من اخباری را در بی بی سی پشتو در مورد یک کودک تازه متولد شده و مادرش خواندم که در وضعیت وحشتناکی قرار داشتند. روزها و شب ها زیر خاک بود. سخت برایش گریه کردم. خوشبختانه تیم نجات بالاخره آنها را نجات داد. با وجود آن که وضعیت ترکیه و سوریه مرا نا امید کرده بود، اما خوشحال شدم که کشورهای ثروتمند صمیمانه به آنها کمک کردند. نکته اینجاست که در آخرین زلزله شدید افغانستان، همینطور ترسیدم که به سرنوشت ترکیه و سوریه دچار نشویم، اما بحمدالله چنین اتفاقی نیفتاد.

پاسخ

در یک هفته گذشته، زلزله و ژاله خسارات مالی و جانی به مردم در ولایات مختلف افغانستان وارد کرده است. اگرچه گزارش شما بر اساس منابع رسمی است، اما نمی توان از برخی مناطق جزئیات را به دست آورد. بلی صدمات جانی کم است اما ضرر مالی زیاد است. ژاله در برخی مناطق محصولات زراعتی را خراب کرد و غذای سالانه کشاورزان را از بین برد. یک ضرب المثل داریم، جان که سالم باشد خسارات دوباره جبران می شود. در چنین شرایطی، سازمان های بشردوستانه و دولت مسئول کمک به مردم و ایستادن در کنار آنها در مشکلات هستند.

پاسخ

نمی دانم از روزی که طالبان در افغانستان قدرت را به دست گرفتند، زلزله و عذاب های دیګه زیاد شده! خدا رحمت کند که دیگر چه خواهد شد.

پاسخ

‌هنگامی که زلزله شد فکر کردم که همه چیز را از دست دادیم تکان زلزله انقدر شدید بود که کس احساس نمی کرد که بدون خسارات مالی و باهم جانی بماند . واقت که زلزله رخ داد من در تلفون دستی خود همراهی دو ستان خود صحبت می گردم که نگهان تکان های بیسیار زیاد قوی خانه مارا تکان داد وطفلگ های من به گریان شروع کردن وهمه شان به طرف من دوی دن و گریان می کردن از من بوسه می گرفتن آن لحظ در زندگی من به طوری یادگاری تا که زنده هستم خواهد ماند. من در طویل زندگی ۴۶ ساله خود این قدر زلزله قوی را نی دیده بودم این شکرخدا است که نه تلفات جانی داشت ونه هم مالی از خداوند متعال شکر گذار هستم که مارا و فامیل مارا ‌تمام مردم بچاره افغانستان را صحتمند نکاه کرده است.

پاسخ

زلزله های اخیر در افغانستان بسیار دردناک و خسارت بار بود. این شدیدترین زمین لرزه در تاریخ افغانستان خواهد بود که خسارات مالی و جانی زیادی به بار آورد. خداوند این کشور فقیر را از انواع بلاها و بلاها حفظ کند.

پاسخ