سیاست

بغاوت واگنر ضعف رژیم پوتین و اشتباه حمله به اوکراین را آشکار می کند

گزارش از سلام تایمز

اعضای گروه واگنر به تاریخ ۳ ماه سرطان برای خروج از مقر نظامی روستوف آن دون در میان هیاهوهای زیاد ساکنان محلی آمادگی می گیرند. [استرینگر/ای اف پی]

اعضای گروه واگنر به تاریخ ۳ ماه سرطان برای خروج از مقر نظامی روستوف آن دون در میان هیاهوهای زیاد ساکنان محلی آمادگی می گیرند. [استرینگر/ای اف پی]

کییف -- شورش لغو شده گروه واگنر در آخر هفته نشان می دهد که جنگ مسکو در اوکراین قدرت روسیه را با عواقب پایدار و بالقوه جبران ناپذیر متلاشی می کند.

ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو روز دوشنبه (۵ سرطان) در جریان سفرش به لیتوانیا گفت، این همچنین نشانگر واضحی است که تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای حمله به همسایه خود یک «اشتباه استراتژیک» بود.

تنش‌ها در ماه‌های اخیر بین پوتین و یوگنی پریگوژین، رهبر واگنر، که نیروهای مزدور او زمانی کار کثیف کرملین را در درگیری‌های سراسر جهان انجام می‌دادند، در حال افزایش است و مسکو از آن انکار کرده نمی تواند.

اما از ماه سنبله گذشته، زمانی که پریگوژین سرانجام به دخالت خود در واگنر اعتراف کرد، به طور فزاینده‌ای از پوتین و همچنین سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، جنرال ارشد ارتش روسیه انتقاد کرده است.

در گذرگاه مرزی بوگایفکا، واقع در ولایت ورونژ، ۱۸۰ سرباز روسی و منسوبین مجری قانون موافقت کردند که با اجیران گروه واگنر درگیر نشوند، و به تاریخ ۳ ماه سرطان سلاح های خود را به زمین گذاشتند. [واگنر]

در گذرگاه مرزی بوگایفکا، واقع در ولایت ورونژ، ۱۸۰ سرباز روسی و منسوبین مجری قانون موافقت کردند که با اجیران گروه واگنر درگیر نشوند، و به تاریخ ۳ ماه سرطان سلاح های خود را به زمین گذاشتند. [واگنر]

پسر جوانی به تاریخ ۳ سرطان یکی از اعضای گروه واگنر را در روستوف-آن-دون در آغوش می گیرد. [رومان روموخوف/ خبرگزاری فرانسه]

پسر جوانی به تاریخ ۳ سرطان یکی از اعضای گروه واگنر را در روستوف-آن-دون در آغوش می گیرد. [رومان روموخوف/ خبرگزاری فرانسه]

پوستری که به تاریخ ۴ سرطان توسط گروه واگنر در تلگرام منتشر شده است، می گوید «طرح ها به خاموشی به پیش می رود» - نشانه ای از این است که بحران ممکن به پایان نرسد. [واگنر]

پوستری که به تاریخ ۴ سرطان توسط گروه واگنر در تلگرام منتشر شده است، می گوید «طرح ها به خاموشی به پیش می رود» - نشانه ای از این است که بحران ممکن به پایان نرسد. [واگنر]

وضعیت، از روز شنبه زمانی که افراد پریگوژین شروع به راهپیمایی به سمت مسکو کردند و با سربازان معمولی روسی در ورونژ، در مرز اوکراین، درگیر شدند، با تنش رو برو شد.

زمانی که اجیران واگنر متوقف شدند، آنها در ۲۰۰ کیلومتری مسکو بودند، یعنی تقریباً ۹۰۰ کیلومتر از روستوف-آن-دون در یک روز پیشروی کرده بودند که نشان دهنده ضعف دفاعی روسیه است.

شمارش ها متفاوت است، اما برخی منابع می گویند که اجیران شش هلیکوپتر و یک هواپیمای جنگی روسی را سرنگون کردند.

در همین حال، در نمایشی که مطمئناً کرملین را خشمگین کرد، تعدادی از واحدهای نظامی روسیه نتوانستند پیشروی واگنر به سمت شمال را به چالش بکشند.

پریگوژین آخرین بار در آوایل هفته در یک وسیله نقلیه ورزشی در حال خروج از روستوف-آن-دون، جایی که جنگنده هایش مقر منطقه نظامی جنوبی، مرکز عصبی تهاجم به اوکراین را تصرف کرده بودند، دیده شد.

او در حالی که از شیشهء موتر با آنها دست می داد، توسط ساکنان محلی تشویق می شد. لاری های حامل خودروهای زرهی با افرادش سوار خودروی او را بدرقه می کرد.

کناره گیری او پس از آن صورت گرفت که مسکو اعلام کرد که توافقی برای تبعید پریگوژین به بلاروس و عفو برای افرادش انجام شده است.

در عوض، آنها راهپیمایی خود را به مسکو متوقف کردند.

با این حال، خبرگزاری های روسیه روز دوشنبه گزارش دادند که خود پریگوژین به دلیل تلاش برای سازماندهی یک شورش مسلحانه همچنان تحت بازجویی است.

سه خبرگزاری بزرگ روسی به نقل از یک منبع در دفتر سارنوالی گفتند، «پرونده جنایی علیه پریگوژین بسته نشده است،»

گروه واگنر نشانه های حیله گرانه خود را نشان داد که کار با پوتین تمام نشده است.

روز یکشنبه، کانال تلگرامی آن تصویری از پریگوژین نشان داد که بینندگان خود را با پیام «پلان ها به خاموشی به پيش می رود» به خاموشی سوق می دهند.

درزها در نمای روسیه

گیتاناس ناوسیدا، رئیس جمهور لیتوانیا روز دوشنبه در کنفرانس خبری در ویلنیوس در کنار استولتنبرگ گفت، «رویدادهای اوایل هفته در روسیه بی ثباتی رژیم کرملین را نشان داد،»

او به خبرنگاران گفت، «چالش‌های مشابه یا حتی بزرگ‌تر را می‌توان در آینده انتظار داشت،»

همچنین روز دوشنبه، جوزپ بوریل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نشست وزرای خارجه اروپا در لوکزامبورگ را با اعلام این که بحران قدرت کرملین را تضعیف می کند، افتتاح کرد.

او گفت، «آنچه در اوایل هفته رخ داد نشان می‌دهد که جنگ علیه اوکراین قدرت روسیه را شکسته و بر نظام سیاسی آن تأثیر می‌گذارد،»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز یکشنبه وضعیت را «فوق العاده» خواند.

او در گفتگو با میت دی پریس ان بی سی ‌گفت، «به این فکر کنید، ۱۶ماه پیش، نیروهای روسی در آستانه کیف در اوکراین بودند و معتقد بودند که پایتخت را در عرض چند روز می‌گیرند و کشور را از نقشه کشورهای مستقل پاک می‌کنند،»

او گفت، «اکنون آنچه ما دیدیم این است که روسیه باید از مسکو، پایتخت خود، در برابر اجیران خود دفاع کنند.»

بلینکن گفت، این وضعیت همچنین «سوالات عمیقی را در مورد مقدمات این تجاوز روسیه به اوکراین که پریگوژین بسیار علنی ظاهر شد، و همچنین چالشی مستقیم برای اقتدار پوتین ایجاد می کند،»

او افزود، «ما شاهد ظهور درز‌های بیشتری در نمای روسیه بوده‌ایم،»

تضعیف نیروهای روسی

تحلیلگران می گویند که شورش واگنر، حکومت پوتین را شکننده تر از آنچه قبلا تصور می شد، ثابت کرده است.

الکساندر کووالینکو، خبرنگار نظامی-سیاسی انفو ریزیست از اودیسا، اوکراین گفت، «کودتا در حال وقوع است. ما می توانیم آن را یک کودتای واقعی بنامیم،»

او گفت، «پریگوژین تنها شخصیت درگیر نیست. گروه‌های نفوذی در سازمان‌های امنیتی مختلف، از وزارت دفاع شروع می‌شوند و به اداره امنیت فدرال روسیه (اف اس بی) ختم می‌شوند، که به پریگوژین اجازه داد تا روستوف آن دون را کاملاً بدون چالش و مطابق با تمام برنامه‌های [خود] اشغال کند. ... و بعدا تمام ولایت ورونیژ را تصرف کند.»

کووالینکو گفت، «پوتین به مدت هشت سال فریب خورده بود، [روس‌ها] در حال بمباران دونباس هستند، و شویگو و گراسیموف پوتین را فریب دادند - که به او دروغ گفته‌اند که اوکراینی‌ها و ناتو می‌خواهند به روسیه حمله کنند،»

وی افزود، «اگر چنین شورش‌هایی تکرار شود، مسکو شروع به سوختن خواهد کرد». این اثر تجمعی «نیروهای روسیه را بی انگیزه و روحیه خواهد کرد».

ماکسیم روزومنی، تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کییف، گفت که شورش واگنر «یک شوک بسیار جدی برای خود روس ها» بود.

او گفت، همچنین «مشکلات سیاست خارجی روسیه را با مشکلات داخلی روسیه عوض می کند»،

روزومنی گفت، «آنها نمی توانند با اوکراین یا ناتو کنار بیایند. اکنون خانه آنها در آتش است. من شک دارم که بسیاری از روس‌ها از اتفاقی که می‌افتد راضی باشند. آنها احساس ترس و بی‌ثباتی می‌کردند؛ آنها می‌دانند که زندگی عادی می‌تواند نابود شود.»

لودمیلا شیملیوا، ۷۰ ساله، به خبرگزاری فرانسه گفت که از وقایع اوایل هفته «متزلزل» شده است.

او در حالی که در میدان سرخ مسکو قدم می زد، گفت، «انتظار این را نداشتم،»

کنستانتین کالاچیف، تحلیلگر مستقل سیاسی، به خبرگزاری فرانسه گفت، «بحران نهادها و اعتماد دیروز برای بسیاری در روسیه و غرب آشکار نبود. امروز، این امر واضح است،»

او گفت، «پوتین پریگوژین را دست کم گرفت، همانطور که قبل از آن [رئیس جمهور اوکراین ولادیمیر] زلینسکی را دست کم گرفته بود. او می توانست با یک تماس تلفنی با پریگوژین جلوی این کار را بگیرد، اما این کار را نکرد.

کرملین در موقعیت بسیار ضعیف قرار دارد

ایهور پترینکو، تحلیلگر امور سیاسی در مرکز مطالعات اوکراین متحد مستقر در کییف، با اشاره به تمایل پوتین برای دستیابی به توافق با واگنر، گفت، «موضع کرملین اکنون بسیار ضعیف است،»

از این گذشته، واگنری ها قبلاً در روسیه جنایات زیادی مرتکب شده بودند، «در روستوف-آن-دون پایگاه های نظامی، یک ستاد نظامی و ساختمان های دولتی را تصرف کردند و هلیکوپترها و هواپیماهای نظامی را ساقط کردند.«

به گفتهء پترینکو، پوتین به روز شنبه گفت که هر کسی که اسلحه به دست گرفته باشد، از پشت ضربه چاقو زده است، «اما او نه نام واگنری ها و نه نام پریگوژین را ذکر کرد. او این کار را کرد تا به خود فرصت دهد که با آنها به توافق برسد.»

او گفت، «ما همچنین باید این احتمال را در نظر بگیریم که پوتین شروع به جستجوی قربانی کرده است. بدون هیچ پیروزی در جبهه [اوکراین]، او در تلاش است تا دشمن داخلی را شکست دهد، و سپس از این تلاش برای دستور یک پیش نویس جمعی استفاده خواهد کرد. بعداً او می تواند بگوید، ما باید متحد باشیم - این بهانه ای خواهد بود برای اینکه پیچ‌ها را در روسیه محکم‌تر کند.»

پترینکو گفت، «این یک ضربه بسیار جدی است. ضربه ای به پوتین ظالم. در هر صورت، این نشانه ضعف است، نشانه آن است که رژیم او آنقدر محکم و باثبات نیست، بلکه شکننده است.»

او ادامه داد، «پوتین پریگوژین را ساخت، و او را قادر ساخت که تبدیل به آن چیزی شود که امروز شد. به همین دلیل پوتین فقط خودش را مقصر می داند و انتظار خوبی ندارد.»

او گفت، «هر چه باشد، برای پوتین وضعیت بد است.»

[اولها چپیل از کیف در تهیه کردن این گزارش همکاری کرده است. ]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

روزنامه وال استریت ژورنال که یک روزنامه امریکایی است، به روز چهارشنبه به نقل از مقام‌های غربی نوشت که نقشه پریگوژین شامل دستگیری سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه بود زمانیکه هر دو آنها از یک منطقه در مرز با اوکراین بازدید کردند. بر اساس این گزارش، سرویس امنیت فدرال روسیه دو روز قبل از این نقشه پیش از اینکه شورش اتفاق بیافتد متوجه این قضیه شد و پریگوژین را در دقیقه آخر مجبور به تغییر برنامه‌هایش کرد و در عوض به سمت مسکو به راه افتاد. وال استریت ژورنال در گزارش دیگری تحت عنوان "پوتین کنترل امپراتوری جهانی واگنر را در دست می‌گیرد"، ادعا کرد که واگنر با جمع آوری درآمد از طریق یک شبکه شرکت‌های کاغذی به کاخ کرملین کمک می کرده است. همچنین در بخش دیگری از گزارش این ادعا مطرح شده است که به نیروهای واگنر در سوریه دستور داده شده تا به سمت پایگاه روسیه در لاذقیه حرکت کنند. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در واکنش به گزارش روزنامه‌های آمریکایی در مورد شورش ناکام گروه واگنر، گفت: حالا گمانه‌زنی‌ها و شایعات زیادی حول این وقایع خواهد بود. اوایل روز چهارشنبه نیز روزنامه نیویورک تایمز آمریکا به نقل از مسئولانی در این کشور مدعی شد که «سرگئی سوروویکین»، فرمانده کنونی هوافضای روسیه و فرمانده سابق نیروهای روسیه در اوکراین از طرح یوگنی پریگوژین، فرمانده نیروهای شورشی واگنر، شرکت خصوصی نظامی روسیه برای کودتا و تمرد اطلاع داشته است. این مسئولان گفتند، ما تلاش داریم بدانیم سوروویکین به پریگوژین در اجرای این طرح کودتا کمک کرده است یا نه. شواهدی هست دال بر اینکه ژنرال‌های روسیه دیگر احتمالا به فرمانده واگنرها کمک کرده باشند.

پاسخ

واگنر، مانند حاجی ظاهر ننگرهار ما است. تنها برای چند ساعت لاف زد و به جای خود نشست. چه ضعفی از دولت پوتین در این میان دیده خواهد شد؟ پوتین اما هنوز به آن اشاره نکرد و برگشت. اگر واگنر با او جنگی را آغاز می کرد چه بر سر او می آمد؟ روسیه در رسانه ها ضعیف است، اما نه آنقدر که شما و بی بی سی گزارش کرده اید. واگنر یک گروه اجرتی است که به پول ضرورت دارد. شاید اوکراینی ها برای بازگشت به روسیه به او پیشنهاد پول زیادی داده باشند، اما روسیه در میان ابرقدرت های جهان چگونه فرمانده ارتشی مانند واگنر را شکست خواهد داد؟

پاسخ

در جنگ پیروزی نیست هیچ مملکت خوش نه دارد کی اینطور باشد که به یک مملکت دیگر حمله کند و خود را قهرمان ثابت کند . قهرمان واقعی همان مملکت است که زمینه زندگی کردن صلح امیز را برای مردم کشور خود محیا ساخته باشد و مردم شان در فضای ارم زندگی کند .در جنگ خیر هیچ مملکت نیست بدون از این کی مردم شان سالهای زیاد رنج بکشند ویک زندگی مابوس را سپری کند دیگر هیچ چیز را این مملکت های در گیر در جنگ به دست نمی اورد .

پاسخ