امنیت

اعتراف پوتین به حمایت از واگنر، بد رفتاری سالها طولانی کرملین در سراسر جهان را تایید می کند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

اعضای گروه واگنر اواخر ۳ سرطان موتر نظامی رنگ شده با کلمه «برادر» در روستوف-آن-دون، محل شورش سازماندهی شده توسط یوگینی پریگوژین، که اجیران خود را برای سرنگونی رهبران نظامی در مسکو فرستاد، می چلانند. [رومن روموخوف/ خبرگزاری فرانسه]

اعضای گروه واگنر اواخر ۳ سرطان موتر نظامی رنگ شده با کلمه «برادر» در روستوف-آن-دون، محل شورش سازماندهی شده توسط یوگینی پریگوژین، که اجیران خود را برای سرنگونی رهبران نظامی در مسکو فرستاد، می چلانند. [رومن روموخوف/ خبرگزاری فرانسه]

مسکو -- در یک تغییر خیره کننده اما نه تعجب آور، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هفته گذشته اعتراف کرد که گروه اجیر واگنر «به طور کامل» توسط کرملین تمویل شده است.

برای سال ها، گروه واگنر به عنوان «یکی از بدترین اسرار مسکو» عمل کرده است.

مرکز مطالعات کارنگی برای صلح بین‌المللی در سال ۱۳۹۸ گفت، این گروه دو هدف اصلی دارد که، «ارائه انکار قابل قبولی برای کرملین در هنگام استقرار جنگنده‌ها در مناطق جنگی» و ارائه «قابلیت آماده برای ایجاد نفوذ با کشورهای پذیرنده» می باشد.

پوتین با افشای مقیاس عظیم هزینه های رسمی برای خدمات واگنر، تأیید کرد که عملاً به عنوان بازوی دولت عمل کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تاریخ ۶ سرطان با نظامیان در کرملین در مسکو دیدار کرد. [میخائیل تیریشینکو/ اسپوتنیک/ خبرگزاری فرانسهڅ

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تاریخ ۶ سرطان با نظامیان در کرملین در مسکو دیدار کرد. [میخائیل تیریشینکو/ اسپوتنیک/ خبرگزاری فرانسهڅ

یوگنی پریگوژین به تاریخ ۳ سرطان هنگام اشغال مقر نظامی روسیه در روستوف-آن-دون. [کنکورد]

یوگنی پریگوژین به تاریخ ۳ سرطان هنگام اشغال مقر نظامی روسیه در روستوف-آن-دون. [کنکورد]

اجیران واگنر برای اولین بار در سال ۱۳۹۳، زمانی که روسیه کریمیا را با خاک خود ضمیمه کرد، در اوکراین مستقر شدند. در سال‌های بعد، آنها در درگیری‌های سراسر جهان از جمله در سوریه، موزمبیق، سودان، ونزویلا، لیبیا، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد و مالی شرکت داشتند.

در افریقا و خاورمیانه، اجیران واگنر مسئول حفاظت از معادن طلا و الماس، ساحات نفتی و سایر منابع پرسود هستند.

در بسیاری موارد واگنری ها نیروهای امنیتی محلی را غصب کرده یا تضعیف کرده اند و اجیران به نقض حقوق بشر و جنایات جنگی در هر کجا که مستقر هستند متهم شدند.

از زمان شروع آن، شواهد نشان می دهد که یوگنی پریگوژین تاجر روسی به عنوان پول و قدرت پشت گروه واگنر بوده است.

اتصال نقاط بین پریگوژین و رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین آسان بود - هر دو مرد باشندهء سینت پترزبورگ هستند و روابط تجارتی و شخصی طولانی مدتی دارند.

اما هر دوی آنها دخالت در گروه واگنر را رد کرده بودند، بخاطریکه ارتش خصوصی در روسیه غیرقانونی است.

تنش ها تمام می شود

این همه در ماه سنبله گذشته، زمانی که پریگوژین سرانجام اعتراف کرد که رهبری گروه را به عنوان بخشی از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین برعهده داشته است، تغییر کرد.

پریگوژین که زمانی چهره‌ای در سایه بود و به نظر می‌رسید ترجیح می‌داد دور از توجه بماند، در ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای از رویکرد مسکو قابل مشاهده و انتقاد شد و جنرالان روسی را مسئول تلفات هزاران عساکر روسی دانست.

این دشمنی در اوایل هفته زمانی که پریگوژین شورش کوتاه مدتی را رهبری کرد، و به گفته تحلیلگران عواقب پایداری خواهد داشت، به نقطه شکست رسید.

روز شنبه، واگنر شورشی را آغاز کرد - ظاهراً برای مقاومت در برابر تلاش‌ها برای وارد کردن آن به ساختار وزارت دفاع - مقر منطقه نظامی جنوبی را تصرف کرد و به سمت مسکو حرکت کرد.

پوتین این اقدام را خیانت دانسته و به واگنر دستور داد که سلاحهای سنگین خود را به وزارت دفاع تسلیم کند، در حالی که جنگجویان آن یا به ارتش عادی بپیوندند یا تبعید به بلاروس را بپذیرند.

پوتین از زمان شورش تاکنون نامی از پریگوژین نبرده است و نیروهای شورشی را تنها به عنوان «شورشگران» یاد می کند.

پوتین به نیروهایی از وزارت دفاع، گارد ملی، خدمات امنیت فدرال (اف اس بی) و وزارت داخله که در حیاط کرملین جمع شده بودند تا یک دقیقه سکوت برای پیلوتان کشته شده توسط واگنر برگزار کنند، گفت، «شما عملاً جنگ داخلی را متوقف کردید.»

شمارش ها متفاوت است، اما برخی منابع می گویند که اجیران شش هلیکوپتر و یک هواپیمای جنگی روسی را سرنگون کردند.

پوتین تاکید کرد که مزدوران واگنر دیده اند که «ارتش و مردم با آنها نیستند.»

اما پریگوژین -- با حمایت برخی از تصاویر خبری -- به خود می بالید که افرادش در طول شورش کوتاه مدت او توسط غیرنظامیان تشویق شدند.

کرملین به طور کامل از واگنر حمایت مالی کرد

تلاش «کودتای» پریگوژین، همانطور که برخی آن را می نامند، پوتین را مجبور کرد که کارت های خود را در مورد واگنر روی میز بگذارد.

پوتین روز سه‌شنبه گفت، «دولت تنها بین ماه جوزای ۱۴۰۱ تا جوزای ۱۴۰۲ به گروه واگنر ۸۶.۲۶۲ میلیارد روبل [حدود ۱ میلیارد دالر] برای معاشات جنگجویان و اجوره های تشویقی پرداخت کرده است،»

او در ابتدای جلسه که از طریق تلویزیون پخش می شد، با مقامات دفاعی صحبت می کرد.

به گزارش تاس، او گفت، «می‌خواهم یاودآوری کنم و می‌خواهم همه بدانند که تأمین مالی کل گروه واگنر به طور کامل توسط دولت تضمین شده است». ما این گروه را به طور کامل از وزارت دفاع و از بودجه دولتی تامین کردیم.

اینکه رهبران واگنر اکنون به عنوان خائن به تصویر کشیده می شوند، نشان دهنده یک چرخش برای پیام های دولتی روسیه است. قبلاً این گروه به عنوان بخشی از حمله اوکراین از موقعیت قهرمانی برخوردار بود.

پوتین حتی با انتقاد از واگنر در پی شورش روز شنبه، واضح بود که به اعضای جزوتام های آن که قبلاً به دلیل «شجاعت و قهرمانی» در اوکراین تمجید کرده بود، حمله نمی کند.

برخی از ناظران بر این باورند که پذیرش پوتین به منظور ارسال پیامی به اعضای جزوتام های واگنر بود تا مطمئن شوند که معاشهای شان از کجا می آید.

بلاروس روز سه شنبه از پریگوژین در تبعید استقبال کرد و الیکساندر لوکاشینکا، قدرتمند بلاروس، در جستجوی اعتبار برای میانجیگری در چرخش واگنر در جاده مسکو بود.

لوکاشینکا در گفتگو با مقامات نظامی خود گفت که از پوتین خواسته است که پریگوژین را نکشد. وی همچنین از برخورد روسیه با این موضوع انتقاد کرد.

در هاگ، ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو گفت که هنوز برای نتیجه‌گیری از انتقال پریگوژین به بلاروس و احتمالاً برخی از نیروهایش زود است، اما او تعهد کرد که ائتلاف آماده دفاع از اعضای خود است.

استولتنبرگ گفت، «آنچه کاملاً واضح است این است که ما پیام روشنی به مسکو و مینسک ارسال کرده‌ایم که ناتو برای محافظت از هر متحد و هر وجب از خاک ناتو موجود است،»

تحریم های بیشتر

همچنین روز سه ‌شنبه، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم‌هایی را با هدف ایجاد اختلال در فعالیت‌های استخراج طلا که به گروه واگنر در آفریقا کمک مالی می‌کند، اعمال کرد و متعهد شد که اجیران را در قبال سوء استفاده‌ها پاسخگو نگه دارد.

اقدامات علیه گروه واگنر قبلاً برنامه ریزی شده بود، اما برای مدت کوتاهی متوقف شد زیرا مقامات ایالات متحده به دنبال اجتناب از طرفداری پریگوژین یا پوتین بودند.

بریان نیلسن، یک مقام امور تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای گفت، «گروه واگنر تا حدی با بهره برداری از منابع طبیعی در کشورهایی مانند جمهوری آفریقای مرکزی و مالی، عملیات وحشیانه خود را تأمین مالی می کند،»

ایالات متحده به هدف قرار دادن جریان های عایداتی گروه واگنر برای کاهش گسترش و خشونت آن در آفریقا، اوکراین و هر جای دیگر ادامه خواهد داد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، اوایل روز سه‌شنبه، در حال بازدید از تحریم‌ها، انتقاد خود را از اجیران واگنر تجدید کرد.

او به خبرنگاران گفت، «ما معتقدیم که هر جا که واگنر می رود، آنها مرگ و ویرانی را به دنبال خود می آورند. آنها به مردم محلی آسیب می رسانند؛ آنها مواد معدنی استخراج می کنند و از جوامعی که در آن فعالیت می کنند پول استخراج می کنند.»

وی گفت، «و بنابراین ما همچنان از دولت‌ها در آفریقا و جاهای دیگر می‌خواهیم تا هرگونه همکاری با واگنر را متوقف کنند،»

میلر افزود، تصمیم لوکاشینکا برای استقبال از پریگوژین، «نمونه دیگری از انتخاب او برای منافع ولادیمیر پوتین و انتخاب منافع کرملین بر منافع مردم بلاروس است،»

دکتاتور ۶۸ ساله بلاروس همچنین به دلیل سرکوب مخالفان و اجازه به روسیه برای حمله به اوکراین در سال گذشته از خاک بلاروس، مشمول تحریم های غرب است.

در ماه جدی، دولت ایالات متحده گروه واگنر را به عنوان یک «سازمان جنایی فراملی» معرفی کرد که امکان اعمال گسترده‌تر تحریم‌ها بر شبکه جهانی گسترده این گروه را فراهم کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

باوجود آنکه پوتین به ويژه وقتیکه از حمله علیه اوکراین ذکر می شود، یک دکتاتور و آدم جابر است، اما در این اواخر که سویدن با کمال چشم سفیدی حکم سوزاندن کتاب اسمانی (قران کریم) را صادر کرد، پوتین یکی از رهبران مهم جهان بود که این کار سویدن را تقبیح کرد. پاپ جورج بیرګوګلیو از جمله دیګر رهبران جهان غرب بود که این کار منفور سویدن را تقبیح کرد. ما از هر دو رهبر غیر مسلمان جهان ابراز امتنان می کنیم که در این حالت دردآور به مسلمانان دل آسایی دادند. من از طریق سلام تایمز از پوتین رییس جمهور روسیه می خواهم که هر چه زودتر نیروهای خود را از خاک اوکراین پس برګرداند و اجازه بدهد که مردم اوکراین به اراده خود سرنوشت خود را تعین کنند. این مربوط مردم اوکراین است که به غرب می پیوندد یا به روسیه.

پاسخ

همانطور که اکنون واگنر را یک گروه مزدور می نامند و قصد حمله مجدد به ارباب خود (پوتین) را داشتند، طالبان نیز روزی برای حمله به ارباب خود (آمریکا) برنامه ریزی خواهند کرد و دشمن منافع آنها خواهند شد. درست است که در حال حاضر طالبان به نفع ایالات متحده و حفظ منافع آنها هستند. هنوز هم اگر کمی به بخش دینی توجه کنیم، در ذهنیت هر افغان این ضرب المثل وجود دارد که می گوید، «ما با کافر دوستی نمی کنیم». امروز که امریکا و طالبان طی یک توافقنامه به منافع یکدیگر متعهد شده اند، امریکا هر هفته ۴۰ میلیون دالر برای طالبان می فرستد. یک روز مانند ارتش واگنر خواهد بود که از پشت به ارباب خود حمله می کند. برای امریکا بسیار سخت خواهد بود. حالا امریکا زندگی افغان ها را برای منافع شان سخت کرده و از هر گونه حیات انسانی محروم کرده است، اما این سود موقتی خواهد بود، و اگر طالبان زمانی شروع به سرپیچی از دستورات ایالات متحده کنند، کنترل آنها دشوار خواهد بود. واگنر ظرف ۲۴ ساعت تسلیم شد، اما طالبان تسلیم شدن نخواهد شد...

پاسخ

من با نظر شما مخالف هستم. امریکایی ها که با طالبان توافق کردند، ابتدا از خود (آمریکا) محافظت کردند و سپس از دوستان خود تا پاکستان محافظت کردند. تنها خطر برای افغانستان و افغان هاست. ارزش خون یک افغان کمتر از خون مرغ است. ازادی افغانستان، حقوق شهروندی، ارزش های انسانی، ارزش های ملی... همه چیز زیر پا گذاشته شد. مورد دیگر حمله طالبان به امریکاست. اگر آمریکا بخواهد، می تواند کل نظام حکومت طالبان را ظرف ۴۸ ساعت نابود کند، اما همه این کارها بر اساس درک و حفظ منافع یکدیگر انجام می شود.

پاسخ

جهان، به ویژه ابرقدرت ها، بازی شگفت انگیزی را انجام می دهند. امروز رقابت های شگفت انگیزی بین کشورهای ابرقدرت در جریان است. آنها برنامه های مختلفی برای حکومت بر جهان می سازند و اجرا می کنند. آنها دیگر سربازان خود را برای فتح کشورها نمی فرستند، بلکه شبه نظامیانی می سازند تا کشورها را تحت سلطه خود درآورند و با آنها بجنگند. این یک واقعیت پذیرفته شده است که امروزه نیروهای نظامی هزینه های زیادی را صرف اعزام و تأمین مالی نیروهای خود برای اشغال کشورها می کنند، بنابراین بهترین و جایگزین برای نیروهای نظامی وجود شبه نظامی در کشورهای هدف است. شاید یکی از دلایلش این باشد که سربازی سخت شده است و سربازان بیمه هستند. این برای دولت بسیار سخت است که در صورت مرگ یک سرباز از اعضای خانواده او مراقبت می کند و خرج فرزندانش می کند. برای تایید بهتر این موضوع، گروهی به نام واگنر در چندین کشور سوریه، فلسطین، کشمیر، عراق، افغانستان و روسیه نشان داده است که چه کسانی شبه نظامیان را می سازند و چه کسانی هستند!؟ پاکستانی‌ها قبلاً افغان‌ها را در کشمیر علیه هندوستان به جنگ وادار می‌کردند. در سوریه، ایرانی ها هزاره های افغان را با پول بسیار اندک به جنگ برای حفظ منافع ایران وادار کردند... حزب الله، مبارزان چیچنی، جیش محمد، حرکت الانصار، جنگجویان تاجیک، جنگجویان ازبک، جنگجویان اویغور، جنگجویان عرب، داعش... فکرش را بکنید، این کشورهای ابرقدرت دنیا را بی ثبات کرده اند. این گروه‌های متخاصم به گونه‌ای تشکیل شده‌اند که در برابر این کشورهای ابرقدرت آموزش‌های ذهنی می‌گیرند، اما در واقع این جنگجویان نمی‌دانند که این کشورها از آنها حمایت مالی می‌کنند و از آنها به عنوان روبات استفاده می‌شود.

پاسخ