امنیت

پس از شورش واگنر سرنوشت ناپدید شدن، برکنار شدن و مرگ جنرالان ارشد روسی معلوم نیست

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

جنرال سرگی سوروویکین (سمت چپ)، فرمانده عملیات نظامی روسیه در اوکراین، و سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه (مابین) در جریان بازدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه (در تصویر نه آمده) از ستاد مشترک نیروهای درگیر در عملیات نظامی روسیه به تاریخ ۲۶ قوس در مکان نامعلومی در اوکراین دیده می شوند. [گاوریل گریگوروف/اسپوتنیک/ای اف پی]

جنرال سرگی سوروویکین (سمت چپ)، فرمانده عملیات نظامی روسیه در اوکراین، و سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه (مابین) در جریان بازدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه (در تصویر نه آمده) از ستاد مشترک نیروهای درگیر در عملیات نظامی روسیه به تاریخ ۲۶ قوس در مکان نامعلومی در اوکراین دیده می شوند. [گاوریل گریگوروف/اسپوتنیک/ای اف پی]

مسکو -- یک ماه پس از یک شورش لغو شده در روسیه، هنوز هم در مورد گروه اجیر واگنر و مقامات ارشد نظامی مسکو ابهام قابل توجهی وجود دارد.

در اینجا سه جنرال عالیرتبه وجود دارد که سرنوشت آنها از زمان شورش در میان شایعات و جنجال ها فرو رفته است.

ناپدید شدن جنرال سوروویکین

سرگی سوروویکین جنرال اردوی روسیه که به دلیل تاکتیک های بی رحمانه اش به نام «جنرال آرماگدون» یاد می شد، یکی از فرماندهان اصلی حمله نظامی روسیه در اوکراین بوده است.

رئیس ۵۶ ساله نیروهای هوافضای روسیه از جنگنده های جنگ دوم چیچن و از جمله فرماندهان ارشد مداخله روسیه در سوریه بود. همچنان، او به او لقب «قصاب حلب» نیز یاد می شد.

تورن جنرال ایوان پاپوف در سال ۱۴۰۱. [وزارت دفاع روسیه]

تورن جنرال ایوان پاپوف در سال ۱۴۰۱. [وزارت دفاع روسیه]

دگرجنرال اولیگ سوکوف در سال ۱۴۰۰ در مجلسی در کرملین دیده می شود. [کرملین]

دگرجنرال اولیگ سوکوف در سال ۱۴۰۰ در مجلسی در کرملین دیده می شود. [کرملین]

اعتقاد بر این است که سوروویکین نزدیک به یوگینی پریگوژین، رئیس واگنر است، که او را در محضر عام به عنوان شایسته ترین فرمانده نظامی روسیه ستایش کرده است.

پریگوژین در ماه میزان سال ۱۴۰۱ گفت، «سوروویکین یک فرد افسانه ای است؛ او برای خدمت صادقانه به میهن متولد شده است،»

سوروویکین از زمانی که شورش کوتاه مدت واگنر در ماه گذشته موجی شوک در سراسر روسیه ایجاد کرد، در محضر عام دیده نمیشود.

او آخرین بار زمانی دیده شد که در یک درخواست ویدیویی بسیار غیرمعمول از رئیس واگنر خواست تا افرادش را فراخواند.

سوروویکین که ریش اش رسیده و عصبانی معلوم می شد، به تاریخ ۲ سرطان از طریق تلگرام گفت، «از شما می‌خواهم دست بردارید. دشمن فقط منتظر وخامت اوضاع سیاسی داخلی کشورمان است.»

نیویارک تایمز به نقل از استخبارات امریکایی گزارش داد که سوروویکین از برنامه های پریگوژین اطلاع قبلی داشته و ممکن است بازداشت شده باشد.

کرملین این گزارش را رد کرده است، اما ابهام در مورد سرنوشت جنرال همچنان ادامه دارد.

آندری کارتاپولوف، رئیس کمیته دفاع دومای دولتی، به تاریخ ۲۱ سرطان در رسانه های اجتماعی گفت، «سوروویکین در حال حاضر در حال استراحت است. [او] در حال حاضر در دسترس نیست.»

نیویارک تایمز به تاریخ ۶ سرطان گزارش داد که یکی از مقامات سابق ایالات متحده پیام تلگرامی سوروویکین را به «ویدیوی گروگانگیری» تشبیه کرد و گفت که زبان بدن او نشان می دهد که او از محکوم کردن متحد سابق خود ناراحت است.

برکناری جنرال پاپوف

تورن جنرال ایوان پاپوف، فرمانده ارتش ۵۸ مشترک روسیه مستقر در جنوب اوکراین، در یک پیام صوتی بسیار غیرمعمول گفت که پس از جلب توجه رهبری نظامی به مشکلات متعدد، برکنار شده است.

پاپوف در این پیام صوتی که به تاریخ ۲۱ سرطان توسط آندری گورولیوف، جنرال متقاعد روسی و معاون دوما منتشر شد، گفت، «من حق نداشتم دروغ بگویم؛ بنابراین، تمام مسائل مشکل آفرینی را که امروز در ارتش از نظر کار رزمی و پشتیبانی وجود دارد، بیان کردم،»

مشخص نبود که پاپوف چه زمانی این پیام را ثبت کرده است.

وی به «فقدان نبرد ضد باتری، نبود ایستگاه های شناسایی توپخانه و کشته و زخمی شدن دسته جمعی» در میان سربازان روسی در اوکراین اشاره کرده است.

او گفت که فرماندهان ارشد روسیه به سربازان خیانت کردند.

این مرد ۴۸ ساله بدون ذکر نام کسی گفت، «ما از پشت توسط فرمانده ارشدمان مورد اصابت قرار گرفتیم و در سخت ترین و پرتنش ترین لحظه، خائنانه و با شرارت سر سربازان ارتش را زد،»

ارتش ۵۸ نیروهای مشترک در حال نبرد در منطقه زاپوروژیا در جنوب شرقی اوکراین است.

کانال تلگرام منطقه خاکستری که گمان می رود به واگنر ارتباط دارد و نیم میلیون مشترک آن را دنبال می کنند، گزارش داد که پاپوف پس از اطلاع رسانی به والری گراسیموف، لوی درستیز نیروهای مسلح روسیه، برکنار شده است.

کانال تلگرام اعلام کرد که گراسیموف پاپوف را به فراهم کردن «معلومات نادرست و ایجاد ترس» متهم کرده است.

کانال تلگرام پرنفوذ ریبار روسیه که ۱.۲ میلیون مشترک آن را دنبال می کنند، گفت که پاپوف از حمایت زیادی در میان سربازان برخوردار است، اما هرکسی که در مورد مشکلات صحبت کند، به ویژه پس از شورش واگنر، «دشمن» شمرده می شود.

در گزارش این کانال آمده است، «درگیری بین پاپوف و گراسیموف، نکته اصلی را که عدم اتحاد در نیروهای مسلح روسیه است، نشان می دهد».

مرگ جنرال سوکوف

آیا دگرجنرال اولیگ سوکوف به تاریخ ۱۹سرطان بر اثر حمله اوکراین بر هوتلی در بندر بردیانسک در جنوب شرقی اوکراین که از سوی روسیه اشغال شده است، کشته شد؟

پترو آندریوشچنکو، معاون شاروال اوکراینی ماریوپول که اکنون در خارج از شهر تحت کنترل روسیه فعالیت می کند، در برنامه پیام رسان تلگرام گفت، «از مدتی به اینسو مشخص بود که رهبری نظامی دشمن در آنجا زندگی می کند،»

در حالیکه وزارت دفاع در مسکو ساکت است، تلویزیون دولتی روسیه و وبلاگ نویسان نظامی طرفدار کرملین می گویند که معاون ۵۱ ساله فرمانده ناحیه نظامی جنوبی در نتیجه حمله کیف با استفاده از موشک های کروز ستورم شیدو تهیه شده توسط بریتانیا کشته شد.

به گزارش بی بی سی، وزارت دفاع هیچ اعلام رسمی مبنی بر ارتقای سوکوف از سمت فرماندهی لشکر ۱۴۴پیاده نظام موتوریزه در شرق اوکراین به معاون فرمانده ناحیه نظامی جنوبی روسیه در سال جاری ارائه نکرده است.

این رسانه گفت، این منطقه نظامی دارای اختیارات بسیار بزرگتری است، از جمله مناطقی در جنوب روسیه و مناطق اشغالی اوکراین را در بر دارد، که این وزارتخانه یا در جزئیات تغییرات در فرماندهی کند بوده است یا به سادگی از اعلام آنها اجتناب کرده است.

گورولیوف، معاون دوما نیز در یک برنامه گفتگوی سیاسی دولتی که شامگاه ۲۰ سرطان پخش شد، مرگ سوکوف را تایید کرد و گفت که او «به مرگ قهرمانانه درگذشت».

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در حوت سال ۱۴۰۰ بیش از ده جنرال و شخصیت های ارشد نظامی در این عملیات کشته شده اند.

گزارش های مرگ سوکوف موج جدیدی از انتقادات را برانگیخته است.

یکی از کانال‌ های تلگرام به نام زاپیسکی ویتیرینا (یادداشت‌های یک کهنه‌کار) گفت، «گفتنش ناراحت‌کننده است، اما کیفیت اطلاعات دشمن از ما برتر است».

اکاونت تلگرام ریبار از مقامات ارشد مسکو به دلیل انفعال در نظر گرفته شده انتقاد کرد و گفت که غرب به اوکراین کمک کرد تا اهداف مهم روسیه را با استفاده از ماهواره ها در فضا و «مخبران در روی زمین» شناسایی کند.

ریبار گفت، «همه در این مورد می‌دانند؛ همه آگاه هستند، اما هیچ اقدامی انجام داده نمی‌شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

با همه احترام به افراد ملکی روسیه و همه کشورهای جهان، اما از چهره های این انسانها معلوم می شود که در جنایت های ګوناګون به خصوص در خاک اوکراین دست دارند. چهره قاتل بر ګناه و جنایت او شاهدی می ګوید. هر آن کشور که بر کشور دیګر حمله آور می شود، زنها و اطفال آنکشور را می کشد، او افتخار نه بلکه جنایت را کسب می کند. این کار در سابق یک افتخار پنداشته می شد، اما در این قرن ۲۱ چنین عمل یک جرم و جنایت تلقی می شود.

پاسخ