سلامتی

سازمان جهانی صحت شفاخانه ۱۰۰ بستره معالجه اعتیاد را در قندهار افتتاح کرد

گزارش از رحیم الله اخپلواک

سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) یک شفاخانه منطقه ای با ۱۰۰ بستر را در شهر قندهار برای معالجه معتادان به مواد مخدر و کمک به کاهش اعتیاد در جنوب افغانستان ایجاد کرده است. [رحیم الله اخپلوک/سلام تایمز]

قندهار -- سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) یک شفاخانه حوزه ای با ۱۰۰ بستر را در شهر قندهار برای معالجه معتادان به مواد مخدر و کمک به کاهش آفت اعتیاد در جنوب افغانستان ایجاد کرده است.

ساخت این شفاخانه که بیش از یک میلیون دالر هزینه داشت، سال گذشته به پایان رسید. این شفاخانه در حال حاضر به طور کامل فعال است.

لو داپنگ، نماینده سازمان جهانی صحت در افغانستان گفت که چهار شفاخانه دیگر برای معالجه معتادان به مواد مخدر در مرکز هر یک از چهار زون کشور ایجاد خواهد شد.

او به تاریخ ۱۸ اسد گفت، «امروز بسیار خوشحالیم که مرکز معالجه در قندهار را فعال می کنیم. این مرکز صحی دارای ۱۰۰ بستر است که در آن معتادان از مناطق جنوبی تحت تداوی قرار می گیرند.»

در این عکس ۱۸ اسد، مردانی که تحت تداوی اعتیاد به مواد مخدر هستند، در یک شفاخانه حوزه ای ۱۰۰ بستر در شهر قندهار که از سوی سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) حمایه می شود، دیده می شوند. [رحیم الله اخپلوک/سلام تایمز]

در این عکس ۱۸ اسد، مردانی که تحت تداوی اعتیاد به مواد مخدر هستند، در یک شفاخانه حوزه ای ۱۰۰ بستر در شهر قندهار که از سوی سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) حمایه می شود، دیده می شوند. [رحیم الله اخپلوک/سلام تایمز]

وی افزود، «در حال حاضر، تنها معتادان مرد در شفاخانه تحت تداوی هستند، اما در تلاش هستیم بخش معالجه زنان و کودکان را نیز ایجاد کنیم،»

لو گفت که دبلیو اچ او از یک مرکز معالجه زنان در کابل حمایت می کند و در نظر دارد تا زنان معتاد تحت کمک خود را در هرات، قندهار و ننگرهار نیز تحت پوشش قرار دهد.

عصمت الله امین رئیس شفاخانه گفت که اعمار شفاخانه جدید در قندهار مشکلات جا و منابع را حل کرده است.

او گفت، «ما قبلاً با چالش‌های زیادی مواجه بودیم و امکانات و منابع مناسب نداشتیم. ما در هر زمان تنها ۲۰ معتاد را می توانستیم بپذیریم، اما اکنون صدها معتاد تحت تداوی داریم و منابع لازم برای این کار را داریم،»

وی افزود، «تیم‌های سیار ما با همکاری دبلیو اچ او، معتادانی را که با خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند نیز تداوی می‌کنند».

جلوگیری از برگشت

عصمت الله، ۲۸ ساله، باشنده ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار، پس از هفت سال اعتیاد که پس از رفتن او برای کار به ایران آغاز شد، در شفاخانه جدید تحت تداوی است.

او گفت از فرصتی که برای تداوی به دست آمده تشکری می کند و امیدوار است که سالم به آغوش خانواده اش بازگردد.

عصمت الله گفت که او یک بار به مدت یک ماه در شفاخانه بستری بود، اما غذا یا دوای کافی برایش نمی رسید.

وی گفت، اما ما پنج روز است که در این شفاخانه هستیم و به همه منابع دسترسی داریم.

عصمت الله گفت که مصمم است پس از تداوی دیگر هرگز به مواد مخدر دست نزند و در صلح با خانواده اش زندگی کند.

نذیر احمد، ۲۴ساله، یکی دیگر از مریضان در مرکز معالجه، گفت که این شفاخانه خدمات ارزشمندی به معتادان ارائه می دهد و به آنها کمک می کند تا به زندگی عادی بازگردند.

وی گفت، داکتران این مرکز معالجه به خوبی از ما مراقبت می کنند، هر روز ما را معاینه می کنند و برای ما دوا تجویز می کنند و سه بار در روز به ما غذایی بسیار خوبی می دهند.

او گفت، «می خواهم بعد از علاج شروع به کار کنم تا کاملاً از مواد مخدر فاصله بگیرم. اگر کار وجود داشته باشد، می توانیم کار کنیم و خانواده های خود را از لحاظ مالی حمایه کنیم. ما از موسسات ملل متحد می خواهیم که فرصت های کاری برای ما ایجاد کنند.»

سردار محمد ۴۱ ساله یکی دیگر از مریضان گفت که امیدوار است هر چه زودتر به آغوش خانواده خود بازگردد.

او گفت، «مواد مخدر بیش از ۱۰ سال زندگی من را نابود کرد. من در ایران به مواد مخدر معتاد شدم و زمانی که به قندهار برگشتم، از زمانی که معتاد بودم همه به من به چشم تحقیر آمیز می دیدند.»

او گفت، «از آن زمان زندگی بسیار سختی داشتم،»

محمد از موسسات کمک رسان خواست تا با ایجاد فرصت های کاری برای معتادان بهبودیافته کمک کنند.

وی با بیان اینکه داشتن کار به جلوگیری از برگشت به بیماری کمک می کند، گفت، «می خواهم مانند بقیه مردان سالم جامعه بعد از معالجه کار کنم و زندگی خوبی بسازم.»

حل یک مشکل اجتماعی

به گفته شماری از باشندگان قندهار، اعتیاد یک معضل جدی در این ولایت است.

صفی الله ۲۵ ساله باشنده شهر قندهار گفت، «معتادان هر روز در حالی که کودکان و زنان از کنار آن عبور می کنند، در پیاده روها مواد مخدر مصرف می کنند،»

او گفت، «این منجر به مشکلات صحی برای مردم عام و مواجهه کودکان با چیزهای بد شده است. خوشحال هستم که معتادان مواد مخدر از شهر برده و تداوی می شوند.»

صفی الله گفت که بسیاری از معتادان امراض ساری نیز دارند که می تواند به سایر اعضای جامعه سرایت کند و امیدوار است که تداوی آنها باعث کاهش بروز مریضی شود.

دیگران می گویند که حمایت موسسات کمک رسان در تداوی هزاران معتاد بسیار مهم است.

خیرمحمد، ۶۵ ساله، یکی از بزرگان قومی در قندهار، گفت که یک مشکل عمده با معالجه معتادان به مواد مخدر حل خواهد شد.

او گفت، «هزاران جوان ما در راه ها و کوچه ها زندگی می کنند. مواد مخدر زندگی آنها را نابود کرده و آنها را از خانواده و جامعه جدا کرده است. اگر آنها تداوی شوند، می توانند کار کنند و از خانواده خود حمایت کنند

وی افزود، «ما از موسسات کمک رسان می خواهیم که در تداوی آنها حمایت بیشتری کنند. اگر این کار را انجام ندهند، در شرایط فعلی منابعی در کشور برای تداوی معتادان وجود ندارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

8 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ساخت بیمارستان فایده ای ندارد تا جلوی کشت و فروش خشخاش گرفته نشود. بسیاری از افراد چهار پنج ماه در بیمارستان بستری می شوند و تحت درمان قرار می گیرند، اما وقتی بیرون می آیند به دلیل بیکاری و محیط بد بهبودی نمی یابند و داروهای دیگر پیدا می شود، بنابراین برای یک فرد خیلی سخت است که نگیرد. در چنین فضایی دوباره به مواد مخدر معتاد می شود. دولت باید ابتدا کشت خشخاش را متوقف کند. پس ازین مواد مخدر را به طور کلی قطع کند و در گام سوم برای معتادانی که درمان و بهبود یافته اند زمینه اشتغال فراهم شود.

پاسخ

ساختن چنین شفاخانه ای برای معتادان کار بزرگی است. این افراد به شفقت نیاز دارند. آن ها نیز انسان هایی انسان دوست و دوست داشتنی هستند. اکنون که آنها از این وضعیت رنج می برند، وظیفه دولت فعلی است که این معتادان را از این مجازات رها کند و با آنها به درستی رفتار کند، و بعد از تداوی برایشان یک شغل کوچک فراهم کند تا این افراد دوباره به مواد مخدر معتاد نشوند.

پاسخ

به نظر من در مقایسه با ساخت شفاخانه معتادان، جلوگیری از کشت و فروش مواد مخدر مهم است. اگر حکومت به فکر مردم است، لطفاً کشت خشخاش را در هلمند و برخی ولایات دیگر متوقف کند و سپس ممنوعیت شدید مواد مخدر عمومی را در کشور تطبیق کند. ما قبول خواهیم کرد که طالبان با انواع مواد مخدر مخالف است، خوب است که شفاخانه ساخته شد، اما تا وقتیکه کشت آن متوقف نشود، تداوی کار نمیکند! به چشم ملت خاک نپاشید. حالا ملت همه چیز را می داند.

پاسخ

برای معتادان خبری خوبی است کی آنها میتواند تداوی شود اعتاد مریضی خطر ناک است و در افغانستان مرض اعتاد خیلی زیاد است باید جلوگیری شود چون روز به روز جوانان کی بیکار مانده روی به اعتاد میکند این خبر خوشایند است کی برای معتادین شفا خانه صد بستری ساخته میشود ولی باید مسؤلین توجه بر بازار مواد مخدر کند چون از یک طرف تداوی میشود و از طرف دیگر پس دست به اعتاد میزند و یک مشکل کلا بیکاری است در افغانستان کی باید جلوگیری بیکاری شود چون جوانان بیکار مانده چه کار کند دولت مسؤل است تا برای جوانان کشور زمینه کار را فراهم کند تا آنها مجبور نه شود کی از راهای قاچاقی به کشوری دیگری مهاجرت کند و یا به اعتاد رو کند چون از این طریق جامعه نابود میشود

پاسخ

Images Photo English spanish English to French Voice Extension Website All filters Pashto Persian د معتادینو لپاره دا ښه زیری دی، چې یو روغتیایی مرکز ورته جوړیږي، خو تر ټولو مهم سوال دا دی، چې دا خلک ولې په نشه یي توکو روږدي شوي دي. جا روږدي کړه، ولې د نشه یي توکو کر کیله نه بندیږي، هغه کسان چې په ښکاره هر ډول نشه یي توکي خرڅوي ولې حکومت نه نیسي. د روغتیایی مرکزونو د جوړلو پر ځای، باید حکومت پاس مهمو ټکو ته توجه وکړي، که څه هم اوس مهال په افغانستان کې په نشي توکو روږدي کسانو لپاره د روغتیا په برخه کې تر پخوا ډیر کار روان کړی دی. خو د تشویش وړه خبره داده، چې په نه شه د روږدو کسانو تر درملنې ورو سته، د کاري زمینې نشتوالی، هغه څه دي، چې سر دوباره به دغه کسان په نشه اخته کېږي. ددې لپاره د حکومت زیمواري ده، چې دې خلکو ته د کاري فرصتونو زمینه برابره کړي. برای معتادان خبر خوبی است که برای آنها مرکز بهداشتی ساخته می شود، اما مهم ترین سوال این است که چرا این افراد معتاد به مواد مخدر شده اند؟ معتاد چرا جلوی تجارت مواد مخدر گرفته نمی شود، چرا دولت کسانی را که آشکارا هر نوع مواد مخدر می فروشند دستگیر نمی کند. دولت به جای ساختن مراکز صحی باید به نکات مهم توجه کند، هرچند در حال حاضر در زمینه صحت معتادان در افغانستان بیشتر از گذشته کار شده است. اما آنچه نگران کننده است این است که عدم درمان معتادان، کم کاری، چیزی است که باعث می شود این افراد بارها و بارها معتاد شوند. در این راستا این وظیفه دولت است که فرصت های شغلی برای این افراد فراهم کند.

پاسخ

تعداد معتادان به مواد مخدر در جامعه افغانستان افزایش یافته است، اما دولت فعلی به اندازه کافی عمل کرده است. در مناطق دورافتاده، خشخاش و چرس که قبلاً کاشته می شد و قبلاً به مقدار زیاد برداشت می شد، اکنون ممنوع شده است که یک دستاورد برجسته حکومت فعلی است. اگر کمپاین هایی برای معتادان انجام شود و آنها در کنار هم جمع شوند و برای آنها شفاخانه ها ساخته شود و تداوی شوند، جامعه از مواد مخدر پاک می شود و معتادان بهبود می یابند.

پاسخ

کمک به بهبودی معتادان کار بزرگی است. اگر راه های تداوی آنها پیدا نشود، تعداد آنها در جامعه افزایش می یابد و دیگران آسیب می بینند. نوجوانان نیز به خاطر این معتادان با اعتیاد مواجه می شوند. جوانان در ابتدا نمی فهمند، اما بعداً معتاد می شوند و در نهایت به گدایی، دزدی، غارت... در جامعه روی می آورند. به طور کلی باید با معتادان برخورد درست کرد و در کنار آن ایجاد فرصت های شغلی برای همه اقشار جامعه ضروری است. حکومت و موسسات باید برای مردم فرصت شغلی ایجاد کنند.

پاسخ

ما از تاسیس شفاخانه صد بستره برای تداوی معتادین در قندهار خیر مقدم می کنیم. از این بابت، ما از دبلیو اچ او و دیګر سازمان های ملل متحد و جهان اظهار سپاس می کنیم. طبق رسانه های خبری دیګر، سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که سیستم صحی افغانستان با کمبود شدید بودجه مواجه است. سازمان مذکور هشدار داده است که اگر بودجۀ کافی تأمین نشود، ۸ میلیون تن در افغانستان از دسترسی به خدمات صحی محروم خواهند شد. بر بنیاد گزارش سازمان جهانی صحت، همچنان ۴۵۰ هزار مریض به خدمات حیاتی، صحی، انتقال خون و سایر خدمات دسترسی اندکی دارند یا اصلاً دسترسی ندارند. این سازمان تخمین کرده که ۱.۶ میلیون نفر با مشکلات عصبی مواجه هستند و دسترسی کمی به مشاورۀ صحی و روانی دارند. به گفتۀ سازمان جهانی صحت، دهه‌ها بی‌ثباتی، خشکسالی شدید و آفات طبیعی باعث شده است که افغانستان با یک بحران طولانی‌مدت بشردوستانه روبه‌رو شود و میلیون‌ها نفر با فقر، عدم دسترسی به خدمات صحت و غذا مواجه باشند و پس از این بیشتر با تهدید جدی سوء تغذیه و گسترش بیماری‌ها مواجه خواهند شد. گزارش این سازمان افزوده که محرومیت کامل از تحصیل و کار برای دختران و زنان باعث شده است که آنها آسیب پذیرتر شوند و دسترسی کمتری به خدمات صحی داشته باشند. بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، ۱۴ میلیون نفر در افغانستان به خدمات صحی نیاز دارند. این در حالی است که حکومت طالبان پول را جمع می کنند و خدا می داند که بر کدام پروژه و برنامه آن را مصرف می کند. نه حکومت است نه وزیر است نه رییس جمهور است که ملت از او بخواهد تا به خطاب بکند و برایشان بګوید که پولی را که از دوکاندار، تجار... جمع می کند او را در کجا و کجا به مصرف می رساند.

پاسخ