امنیت

دختران افغان با نقاشی قربانیان حمله داعش یاد آنها را گرامی می دارند

گزارش از عمر

گروهی از دختران در شهر هرات از هنر برای یادبود محصلین اناثی استفاده می کنند که در حمله مرگبار سال گذشته داعش به مرکز تحصیلات عالی کاج در کابل جان خود را به طرز فجیعی از دست دادند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- گروهی از دختران در هرات از هنر برای یادبود محصلین اناثی استفاده می کنند که در حمله مرگبار سال گذشته توسط داعش به مرکز تحصیلات عالی کاج در کابل به طرز فجیعی جان خود را از دست دادند.

این دختران که به طور پنهانی نقاشی را یاد می‌گیرند، هم به دنبال حفظ خاطرات کودکان و نوجوانان بی‌گناه کشته شده‌ اند و هم به دنبال هدایت خشم و نفرت افغان‌ها نسبت به داعش هستند.

یک بمب گذار انتحاری داعش به تاریخ ۸ میزان سال ۱۴۰۱ در مرکز تحصیلات عالی کاج در کابل، در حین امتحان کانکور با حضور تعداد قابل توجهی دختر، خود را منفجر کرد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، این انفجار ۵۴ کشته و ۱۱۴ زخمی بر جای گذاشت که بیشتر آنها دختر بودند.

گروهی از دختران به تاریخ ۱۳میزان در شهر هرات گرد هم می آیند تا پورتریت محصلین اناثی را بکشند که در حمله مرگبار سال گذشته توسط داعش به مرکز تحصیلات عالی کاج در کابل به طرز فجیعی جان خود را از دست دادند. [عمر/سلام تایمز]

گروهی از دختران به تاریخ ۱۳میزان در شهر هرات گرد هم می آیند تا پورتریت محصلین اناثی را بکشند که در حمله مرگبار سال گذشته توسط داعش به مرکز تحصیلات عالی کاج در کابل به طرز فجیعی جان خود را از دست دادند. [عمر/سلام تایمز]

خدیجه ابراهیمی، یک نوجوان ۱۶ ساله در شهر هرات، تنها دو ماه پیش در کنار دختران دیگر در یک مکان نامعلوم در شهر هرات، تلاش خود را برای نقاشی آغاز کرد.

ابراهیمی گفت که او چهره قربانیان حمله به مرکز آموزش عالی کاج را نقاشی می کند تا مطمئن شود که آنها برای همیشه به یادگار مانده اند.

وی گفت، «یاد و خاطره همه شهدای مرکز تحصیلات عالی کاج باید برای همیشه زنده بماند. آن دختران شجاعانه درس می‌ خواندند تا آینده‌ای بهتر برای افغانستان بسازند، اما داعش رویاهای آن‌ها را در هم شکست».

او افزود، «آن دختران نمی‌خواستند چراغ دانش و تحصیل در افغانستان خاموش شود، اما سایهء تاریک جهل داعش زندگی آنها را برای همیشه از بین برد. ما می خواهیم با نمایش پورتریت های آن دختران قهرمان در نمایشگاه ها و مراکز آموزشی، ماهیت بزدل و جاهل داعش را افشا کنیم.»

ابراهیمی گفت که داعش زاده جهل است و از این رو می خواهد با حمله به مکاتب و مراکز آموزشی جلوی پیشرفت و توسعه افغانستان را بگیرد.

ترس از حملات بیشتر داعش

با افزایش خطر تروریزم، دختران افغان نگران حملات مرگبار داعش در آینده هستند.

ریحانه رحمانی، ۱۵ساله، یکی دیگر از این هنرمندان، گفت که هر بار که از خانه اش بیرون می آید، نگران داعش است.

او گفت، «می ترسم داعش به صنف نقاشی یا محل زندگی ما حمله کند و ما را قربانی بعدی خود بسازد. من همیشه دعا می کنم که حمله مرگبار به کاج تکرار نشود تا مردم بی گناه دوباره جان خود را از دست ندهند.»

او گفت، «داعش، یک گروه وحشی و خونخوار، هنوز در کشور فعال است و در تلاش است تا جلوی آموزش و پیشرفت را بگیرد،»

وی گفت، «در سال گذشته چندین ولایت شاهد حملات داعش بوده است و من واقعاً از وقوع چنین حملاتی در ولایت هرات می ترسم.»

سامعه فضیلت، ۱۴ ساله، که او نیز روی این نقاشی ها کار می کرد، گفت که می ترسد داعش دوباره مدارس و مراکز آموزشی را منفجر کند.

او گفت، «داعش از کشتن مردم بی گناه لذت می برد و من بسیار نگران هستم که پس از چندین ماه سکوت، این گروه تروریستی حملات خود را از سر بگیرد،»

او گفت، «هر بار که من در رابطه به حمله بر مرکز تحصیلات عالی کاج فکر می کنم، ناراحتم می کند. ما ده ها تن از هموطنان خود را سال گذشته در آن حمله از دست دادیم. آنها برای کسب علم و ساختن افغانستان دور هم جمع شده بودند، اما داعش آنها را کشت.»

فضیلت گفت، با نقاشی دختران کشته شده در مرکز تحصیلات عالی کاج، او می خواهد تصاویر آنها در خاطرات مردم زنده بماند و فداکاری های آنها هرگز فراموش نشود.

دشمن دانش و روشنگری

فاطمه جعفری، یکی از این دختران نقاش، گفت که با هدف قرار دادن مدارس و مراکز آموزشی، داعش می خواهد که جامعه افغانستان بی سواد بماند تا بتواند از بی سوادی و عدم آگاهی برای به دام انداختن مردان جوان برای پیوستن به آن استفاده کند.

او گفت، «هیچ فرد تحصیل کرده و آگاه به گروه تروریستی مانند داعش نخواهد پیوست. فقط افراد بی سواد و نادان که چیزی از اسلام و بشریت نمی دانند به راحتی به داعش می پیوندند و دست به کشتار می زنند.»

او افزود، «حملات انتحاری به محصلین بی‌آزار کار مریضان روانی و نادانان است. فردی که کوچکترین معلومات و دانشی داشته باشد هرگز مرتکب چنین اعمال غیرانسانی نمی شود.»

جعفری گفت، هر چه نسل جدید افغانستان بیشتر آموزش ببیند، گروه های تروریستی مانند داعش ناتوان تر خواهند شد.

مؤنسه افشار، یک فعال مدنی در شهر هرات گفت که حملات مرگبار داعش به مکاتب و مراکز آموزشی نشان می دهد که داعش دشمن علم و آموزش است.

او گفت، «یک جامعه آگاه و تحصیل کرده بزرگترین تهدید برای گروه های تروریستی مانند داعش است. وقتی مردم به خوبی آگاه و تحصیل کرده باشند، هرگز از این گروه ها پیروی نخواهند کرد. بنابراین داعش تلاش می کند تا نسل جوان افغانستان را از تحصیل باز دارد.»

افشار گفت، «برای ریشه کن کردن گروه های تروریستی از افغانستان، مکاتب و مراکز آموزشی باید به روی کودکان و نوجوانان در سراسر کشور باز شود،» و افزود که مراکز سوادآموزی نیز باید در ولسوالی ها و روستاها برای آموزش مردان و زنان بزرگسال افتتاح شود.

افشار افزود که آموزش و علم می تواند ذهنیت های افراطی و تروریستی را شکست دهد و تروریزم را از افغانستان حذف کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

9 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هنر در قسمت به تصویر کشیدن جنبه های خوب و بد جامعه نقش بسزایی دارد. من از کار هنری این دختران قدردانی می کنم و امیدوارم رنج های دیگر جامعه افغانی را نیز با استفاده از هنر و تصویر ارائه کنند. اگرچه جامعه جهانی در هفته گذشته درگیر جنگ اوکراین و فلسطین بوده است، اما شاعران، نویسندگان، نقاشان، دانشمندان، سیاستمداران و کارشناسان ما باید شادی و غم خود را با مردم و جهان در میان بگذارند. داعش و دیگر گروه های افراطی دشمنان بشریت هستند. هر کس که یک شخص بی گناهی را می کشد مرتکب جنایت مهلک می شود و دنیا و آخرت او هلاک می شود. خداوند به افغانستان، فلسطین، اوکراین و دیگر مناطق جهان که مردم در آن در جنگ و سختی ها وقت می گذرانند، صلح و آرامش عطا فرماید. آمین

پاسخ

متأسفانه ما فکر می کردیم که با آمدن امارت اسلامی، افغانستان آرام می شود، اما چنین اتفاقی نیفتاد. همانطور که افغانستان بود الان هم همانطور است. همانطور که افغان ها کشته می شدند، هنوز هم کشته می شوند. افغان‌ها از لحاظ مالی فقیر بودند و در فقر زندگی می‌کردند، اما هنوز هم همان زندگی را دارند. طوریکه یک دختر افغان از تحصیل محروم بود، هنوز هم محروم است. از آنجایی که به صحت افغان‌ها توجهی نشده و شفاخانه مجهزی برای صحت آنها ساخته نشده است، همچنان مانند گذشته برای شربت و گولی دروازهء پنجابی‌ها را می‌کوبند که به خاطر آن با آنها رفتار ظالمانه‌ای می‌کنند. برای دریافت کمک برای معالجه، آنها را در مقابل شفاخانه های پاکستان شکنجه می کنند و به آنها توهین می کنند. این ناامنی ها افغانستان را ویران کرده است. اگر همدیگر را می پذیرفتیم، نه داعش بمیان می آمد، نه طالبان سال ها افغان ها را می کشت و نه گرگ ها خون ما را به نام دموکراسی می ریخت. ما فکر می‌ کردیم در سقوط دموکراسی و با آمدن امارت، اگر دیگر چیزی نباشد، صلح برقرار خواهد شد، اما این اتفاق نیفتاد. جمعه گذشته (۲۱ میزان)، منابع محلی به رسانه ها گفتند که انفجاری در جریان نماز جمعه در مسجد جامع امام زمان در شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان رخ داده است. به گفته مقامات در این انفجار هفت نمازگزار کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. مقامات افغانستان می گویند که هفت نفر کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شده اند، اما با دیدن عکس های مسجد ممکن است ده ها نفر کشته شده باشند زیرا مسجد به شدت آسیب دیده است.

پاسخ

هنرمندان گلایه ها و دردهای زیادی در سینه دارند اما برای رفع شادی و ناراحتی دیگران کارهای زیادی انجام می دهند و این گروه نیز همین کار را آغاز کرده اند. آنها نیز مانند ما در دل خود بسیار احساس درماندگی و تنهایی خواهند کرد، اما مرکز آموزشی کاج با جلب توجه مردم و در نتیجه احیای خاطرات قربانیان، قصد دارد از یاد و خاطره قربانیان محافظت کند. یک هنرمند چیزی از خود ندارد، اما چیزهای زیادی به دیگران می دهد و چند لحظه را به خوبی سپری می کند. این زلزله در ولایت هرات افغانستان رخ داده و هنوز هم هر روز رخ می دهد. مردم عادی دیگر، خوانندگان، بازیگران سینما، بازیکنان کرکت... نیز به کمک مردم هرات آمدند و برای تسلیت به هموطنان خود رسیدند. آنها تا حد امکان کمک جمع آوری کردند و برای زلزله زدگان هرات و بادغیس فرستادند و هنوز هم مشغول جمع آوری آن هستند. هیچ کس به اندازه مردم عادی و هنرمندان در این رابطه کمک جمع آوری نکرده است. مقامات سابق دولت در مورد این که چقدر پول از افغان ها دزدیده اند سکوت کرده اند، حتی یک افغانی هم اهدا نکردند، اما این هنرمند با هنر خود به مردم جهان اطلاع داد که وضعیت افغانستان وحشتناک است. نمونه بارز آن، راشد خان، کرکت باز افغان با استعداد است که در استیدیوم جام جهانی ۲۰۲۳ وعدهء کمک به زلزله زدگان هرات را داد. در مجموع می توان گفت هنرمندان از طریق هنر خود می توانند کارهای زیادی انجام دهند که حتی مسئولان وقت هم نتوانستند انجام دهند.

پاسخ

هنر چیزی است که غم و اندوه را از دل انسان دور می کند. این گروه شامل نقاشی، شاعری، طراحی، موسیقی، آهنگ و رقص است. ساختن پرتریت های متعلمین کشته شدهء مرکز کاج توسط دختران هراتی کار قابل تقدیری است. خداوند بهشت را به پسران و دخترانی که در مرکز کاج کشته شدند، عطا فرماید. کسب علم سنت است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند، علم را بیاموز اگر چه در چین باشد. این حدیث مربوط به زمانی است که چین از عربستان دور بود و طیاره و موتر و بایسکل در آن وقت نبود. معنای حدیث این است که حتی اگرعلم در مکانی دور مانند چین باشد، باز هم یاد بگیرید. علم وهنر صفات مرتبط هستند. کسانی که این دو صفت را در کنار هم دارند انسانهای بزرگ و خوش چانسی هستند.

پاسخ

فعلان دشمن علم و آموزش در افغانستان تنها گروهی ترورستی داعش است . اینکه در گذشته ها کی ها مکتب هارا ویران کرده است و چی کسان نکذاشتن که مردم افغانستان تعلیم یافته شوند این همه کار ها از کشور های همسایه ما ایران و پاکستان است زیاتر نو جوانان مردم افغانستان ما بی سواد مانده است . در دوران حکومت جمهوریت همراه وازارت تعلیم وتربیه به میلیون ها دالر کمک شد اما این وزارت حتا در ولایت کابل هم در مکتب ها خیمه را زده بودند که در خیمه هیچ شاگرد نمی تواند که درس را به عنوان درست بیا آموزد هر کس کی از مکتب های دولتی صنف دوازدهم فارغ شده است در دوران جمهوریت فکر کند که هنوز هم بی سواد است . از سال ۱۳۶۵ تا به حالی سیستم تعلیمی در افغانستان خراب است تا به حالی در سال ۱۳۶۵که در آن وقت حکومت داکتر نجیب الله بود از طرف تنظیم های اسلامی بالای شهر کابل پرتاب می شود شاگردان مکتب را بدون درس خواندان ارتقا می دادن تمام سال را شاگردان در خانه سپری می کردند ودر آخر سال از یک صنف به صنف دیگر ارتقا داده می شدن این کار ۶سال دوام داشت که ۶ سال یک شاگرد درس نخواند آن شاگرد به جامع امکان دارد که باسواد معرفی شود ؟ شما دختران و پسران کوشش کند که درس تان را بخواند در تمام افغانستان فعلان امنیت است به اندازه چشم گیر انفجار هم کم شده است در افغانستان . شما دختران و پسران می تواند که در منطقه تان در یک خانه یک صنف درسی ایجاد کنید وبه درس خواندن تان ادمه بد هید و اجازه ندهید که دشمنان افغانستان شمارا ز تعلیم دور نگهدارد انفجار در مکتب و در پوهنتون کار کشورهای همسایه ما است . داعش روز به روز ختم شده می رود دولت اسلامی امارت ریش های داعش به یاری خداوند متعال ختم کرده است و ختم می کند.

پاسخ

داعش یک گروه تروریستی بین المللی است که در پوشش مسلمانان فعالیت های ضداسلامی و ضد افغانی انجام می دهد. آنچه داعش انجام می دهد کار مسلمانان و اسلام نیست. اسلام دینی است که عشق را گسترش می دهد. مسلمان هرگز نمی تواند به کسی آسیب برساند. در اسلام خشونت وجود ندارد. اسلام دین عدالت و پاسخگویی است. به نام اسلام هر نیرویی زیاد می شود، این نظر شخصی یک فرد یا گروهی است، ربطی به اسلام ندارد. داعش هم همین کار را می کند تا بین شیعه و سنی در افغانستان اختلاف ایجاد کند! و او در این مورد به درستی عمل کرده است. اما خوشبختانه برادران شیعه ما می دانند که این یک کار برنامه ریزی شده برای افزایش اختلاف بین این مذاهب است. ممنون از این دخترانی که جنایات گروه تروریستی داعش را در دل مردم فراموش نمی کنند.

پاسخ

ساختن پورتریت های قربانیان حملات وحشیانه به مرکز تحصیلات عالی کاج و مراکز علمی دیگر کار خوب است. وحشتی را که هر گروه و جناح انجام می دهد، قابل نکوهش است. این درست است که گروه ترورست داعش محصلین و متعلمین مرکز علمی تبیان و مرکز تحصیلات عالی کاج را کشتند، اما آیا کسی می داند که این مراکز از طرف کدام کشور و کدام گروه حمایه می شدند و بخاطر چه کار می کردند؟‌ من باز هم می گویم که کشتن متعلمین و محصلین عمل شنیع و بد است، اما دو نظر می تواند در این زمینه وجود داشته باشد. اول اینکه، این عمل ترورستی را اداره اطلاعاتی ایران یا سپاه پاسداران انجام داده است تا بین مردم افغانستان بذر نفاق را کشت کند و این را وانمود بسازد که گویا داعش که خود را حامی اهل سنت یا سنی ها می نامد، در مقابل اهل تشیع و هزاره ها دشمنی می کند. به همین دلیل وقتا فوقتا تعدادی از حلقات که از سوی ایران حمایه می شود، می گویند که لشکر فاطمین که توسط سپاه پاسداران ایران ساخته شده، وارد عمل می شود و در مقابل گروه های قومی و مذهبی دیگر در افغانستان جنگ خواهد کرد.نظر دوم اینست و این را یک خبرنگار ایرانی که با بی بی سی فارسی کار می کرد، در تویتی نوشته کرده بود که مرکز تبیان و مراکز شبیه آن از سوی ولایت فقیه ایران حمایه می شود و آنها می خواهد تا هزاره های شیعه را طوری تربیه کنند که در منطقه از نظام ایران نمایندگی و حمایه بکنند. به این ترتیب، ایران می خواهد تا انقلاب خود را به کشورهای همسایه و منطقه وسعت بدهد و منطقه دور و بر ایران را تحت سلطه خود بیاورد.به هر حال، کشتن انسانها و بخصوص افغانها که از سالها زندگی سختی را سپری می کنند، و دلیل اصلی این همه بدبختی آنها هم همسایه های شان به خصوص ایران، پاکستان، و روسیه هستند کرفته شود

پاسخ

خداوند سایهء غم را از افغانستان دور کند. افغان ها درمانده و بی بضاعت هستند. آنها تمام زندگی خود را در این سختی ها سپری کردند. آنها اصلا روزهای خوب زندگی خود را ندیدند، اما به لطف خدا حال افغانستان از امنیت نسبی برخوردار است و هرکسی می تواند به هر جایی که می خواهد برود. امیدوارم روزی برسد که هموطنان ما لحظات شادی داشته باشند و مصیبت های دیگری را تجربه نکنند. مردم افغانستان بسیار درمانده و فقیر هستند. فقر شادی را از آنها گرفته است. وقتی چنین فجایع بزرگی پیش می آید، شادی آنها را از کل کشور می گیرند.

پاسخ

در واقع، نقاشی بیان جامعه است. من آرزو می کنم! روزی بیا یه که به جای خون و زخم، گل و قصرهای زیبا بی کشیم. میکزره این روزها مېکزره، امیدواریم و آرزو می کنیم که خداوند روزهای خوبی را برای ما رقم بزند. درست است که امنیت در کل کشور بهتر شده است، اما بیکاری و ضعف تحصیلی مواردی است که باعث ایجاد حفره در امنیت شده است. نظام حاکم باید به این دو نکته توجه جدی داشته باشد چرا که نیشکر به زودی با مشکلات و موانع زیادی مواجه خواهد شد.

پاسخ