غنی می گوید که توافق صلح طالبان مسئله «اگر نه، بلکه چه وقت» مطرح است

خبرگزاری فرانسه

دانشگتن -- اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، دوشنبه (۲۱ عقرب) نسبت به دستیابی به یک توافق صلح با طالبان برای پایان دادن به جنگ چند ساله افغانستان ابراز اطمینان کرد.

غنی در یک حضور ویدئویی در دانشگاه جان هاپکینز، جایی که او در آن یک پروفیسور بود، درباره صلح گفت: «من احساس می کنم که حالا مسئله اگر نه، بلکه مسئله چه وقت مطرح است.»‌

غنی با گفتن این که او پیشنهاد مذاکرات بدون پیش شرط را داده است، به یک آتش‌بس بی سابقه با طالبان در ماه جوزا بحیث یک نشانه امیدوار کننده اشاره کرد.

او گفت: «همه جنگ ها باید به طور سیاسی خاتمه یابند. جنگ های بسیار کمی، مخصوصا در قرن ۲۱ام میلادی از طریق نظامی فیصله پیدا می کنند.»

غنی اشاره کرد: «بین حکومت ایالات متحده و حکومت افغانستان توافق کامل برای پیش بردن پروسه صلح وجود دارد. من نسبت به این مسئله متعهد هستم که آن را عملی کنم؛ زیرا این خواسته جامعه است.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کنفرانس بن برای مشارکت طالبان بهتری پلتفورم بود تا مسایل افغانستان بخوبی حل و فصل می شد. ازینکه عالی جنابانی که اکنون ندای صلح سر میدهند خود شان بعنوان حامی و مغز متفکر طالب درین دولت حضور یافتند دران وقت دیگر نیازی نمی دیدند تا کس دیگر را بنام طالب درین پروسه شریک سازند. امریکا درانوقت که از قدرت عظیم نظامی برخوردار بود وارد کشور شد و منافع پاکستان را نادیده گرفت و پاکستان برای احیای منافع خود دوباره طالب ساخت و حمایت شان کرد و اکنون به یک معضله مهم برای دولت تبدیل گردیده و امریکا عملا بعنوان گروگان پاکستان در یک بن بست بسر می برد و تلاش های اخیر در واقع اعتراف امریکا به شکست و تن دادن به خواست پاکستان در یک مذاکره پنهانی است که برای افغانها قابل قبول نخواهد بود.

پاسخ