امنیت

در مبارزه قدرت طلبی ایران و روسیه در سوریه، لشکر فاطمیون مورد توجه قرار دارد

سلام تایمز

یک گروه از جنگجویان فاطمیون در این تصویر بدون تاریخ دیده می شود که، از یک تپه در سوریه بالا می روند. [لوای فاطمیون]

یک گروه از جنگجویان فاطمیون در این تصویر بدون تاریخ دیده می شود که، از یک تپه در سوریه بالا می روند. [لوای فاطمیون]

لوای فاطمیون، گروهی از شبه‌ نظامیان افغان که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ایجاد، پشتیبانی و کارگردانی شده است، در مرکز یک بازی جیوپولیتیکی جنگ تحمیلی در سوریه قرار دارد.

این بازیکنان به اصطلاح متحدین روسیه و ایران هستند.

این گروه شبه نظامی از ابتدای تأسیس در سال ۱۳۹۳، به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس، کسیکه به تاریخ ۱۳ جدی در یک حمله هوایی ایالات متحده در بغداد کشته شد، به شدت وفادار بوده است.

پس از مرگ وی، تمام شبه نظامیان تحت حمایت ایران که در جنگ های نیابتی تهران مشغول جنگ بودند با بحران اعتماد به نفس در مورد راه پیش رو روبرو شدند.

منافع رژیم های روسیه و ایران در سوریه برای سالها مشترک بودند، اما اکنون مسکو بعد از خاتمه جنگ داخلی به دنبال بیرون راندن تهران است. در این تصویر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه (سمت چپ) در دیداری با آیت الله علی خامنه ای رهبر بزرگ ایران، در سال ۱۳۹۷ در تهران نشان داده شده است. [دفتر مقام رهبر بزرگ]

منافع رژیم های روسیه و ایران در سوریه برای سالها مشترک بودند، اما اکنون مسکو بعد از خاتمه جنگ داخلی به دنبال بیرون راندن تهران است. در این تصویر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه (سمت چپ) در دیداری با آیت الله علی خامنه ای رهبر بزرگ ایران، در سال ۱۳۹۷ در تهران نشان داده شده است. [دفتر مقام رهبر بزرگ]

در این تصویر عبدالله صلاحی، فرمانده یک واحد لوای فاطمیون در جنگ سال ۱۳۹۵ با داعش در پالمیرا، در دیرالزور، سوریه سال گذشته به تصویر کشیده شده است. [تصویر از/روزنامه نیشنال]

در این تصویر عبدالله صلاحی، فرمانده یک واحد لوای فاطمیون در جنگ سال ۱۳۹۵ با داعش در پالمیرا، در دیرالزور، سوریه سال گذشته به تصویر کشیده شده است. [تصویر از/روزنامه نیشنال]

روزنامه دی نیشنل به تاریخ ۳ ثور گزارش داد، اما حتی قبل از آن، از زمان جنگ برای آزادسازی پالمیرا از داعش در سال ۱۳۹۵، کریملین فرمانده برجسته فاطمیون عبدالله صلاحی را تحریک کرده است.

بر اساس گزارش این روزنامه مستقر در امارات متحده عربی، صلاحی، «هودرات فیصل العباس»، یک واحد متشکل از تقریباً ۵۰۰ جنگجویان فاطمیون را رهبری می کند که هم اکنون در دیرالزور مستقر هستند.

واحد وی، با کمک و پشتیبانی ترجیحی هوایی و زمینی توسط دگر جنرال الكساندر دوورنیکوف، که آن زمان فرمانده نیروهای مسلح روسی در سوریه بود، در بازپس گیری پالمیرا نقش اساسی داشت.

این روزنامه گزارش داد، با اخراج داعش از پالمیرا، صلاحی به یک قهرمان تبدیل شد و تصویرش در تابلوهای تبلیغاتی در سراسر این شهر منتشر شده بود.

یک دوستی رو به رشد

اگرچه دوورنیکوف تنها چند ماه پس از این جنگ تاریخی، سوریه را ترک کرد، وی همچنان در روابط خود با صلاحی به سرمایه گذاری ادامه داد.

یک منبع فاطمیون به «دی نیشنل» گفت، «صلاحی و دوورنیکوف دوست بودند؛ آنها روابط خوبی بین خود داشتند، روابط بسیار خوبی که به کار مربوط نبودند.»

صلاحی هنوز هم برای دیدار با سربازان روسی مرتباً سفر می کند.

این منبع گفت، روس ها «اجازه ورود به [پایگاه های فاطمیون] را ندارند زیرا ایرانی ها در صفوف فاطمیون خبرچینان و جاسوسان دارند. اکثراً صلاحی به طرف آنها می رود.»

دی نیشنل گزارش داد که، ماه گذشته، صلاحی با پذیرفتن یک پیشنهاد آموزش استراتیژیک و تهیه اسلحه پیشرفته روسی، روابط خود با روسها را یک قدم دیگر نزدیکتر کرد.

تحلیلگران می گویند، جنگجویان فاطمیون در گذشته نیز با گرفتن سلاح های روسی و در کنار نیروهای ویژه روسی به تصویر کشیده شده بودند. اما پیشنهاد آموزش های مستقیم و تجهیزات، بی سابقه است.

فیلیپ سمیت، یک عضو سوریف در انستیتوت سیاستهای شرق نزدیک واشنگتن به دی نیشنل گفت، «فاطمیون از هر شبه نظامی عراقی و حتی حزب الله لبنان متفاوت است. این یک شاخه مستقیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و هیچ درک درستی از استقلال مانند گروههای عراقی ندارد.»

«برای این که روسها این کار را انجام دهند، ارسال یک اشاره تهاجمی به ایرانیان است؛ این یک حمله مستقیماً بر گرمی نحوه رشد ایران در سوریه است.»

وی گفت، کریملین ممکن در یک لحظه ضعف ایران از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سوءاستفاده می کند، درحالیکه تهران در مجادله با همه گیر کووید-۱۹ و همچنان با تحریم های ایالات متحده دست و پنجه نرم می کند.

سمیت گفت، «این کاملاً ممکن است که آنها نتوانند همان سطح کنترل خود را بر روی شبکه های خود حفظ کنند و روس ها از آن استفاده می کنند.»

رقابت برای تأثیرگذاری

احتمال دیگر این است که کریملین نگاه های خود را بر ساحات نفتی بالقوه پرمنفعت سوریه شرقی دوخته باشد و می خواهد رژیم ایران را در دوره پس از جنگ از سر راه خود بردارد.

دیر الزور، جایی که جنگجویان صلاحی در آن مستقر است، از نظر بسیاری به عنوان یک دروازه به این ثروت ها دیده می شود.

دی بغداد پوست به تاریخ ۶ ثور گزارش داد، تهران به نوبه خود، اولویت می دهد که دیر الزور را از طریق حضور مداوم نظامی، و همچنان فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، به «یک منطقه نفوذی» تبدیل کند.

بر اساس گزارشی که حامد رضا عزیزی، یک عضوی در انستیتوت بین المللی و امور امنیتی آلمان در برلین تهیه کرده است، چنین تأثیرگذاری باعث می شود تا تهران بتواند یک دهلیز زمینی را تأمین کند که ایران و لبنان را از طریق عراق و سوریه وصل کند.

در طول دو سال گذشته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه نظامیان تحت حمایت ایران با استخدام نیروهای محلی برای تشکیل یک گروه شبه نظامی جدید به نام «ارتش روستاها»، که شامل ۲۵۰۰ جنگجوی محلی است، علاقه خود به دیر الزور را نشان داده اند.

بر اساس این گزارش، تهران حداقل دو پایگاه نظامی را -- در آلبو کمال و حومه المیادین تأسیس کرده است. این کشور برای گسترش ایدئولوژی خود دو «مرکز فرهنگی» در دیرالزور تأسیس کرده است.

در همین حال، جهاد البینا -- یک شرکت ساختمانی مستقر در لبنان که توسط حزب الله تأسیس شده و اداره می شود و بودجه را از ایران دریافت می کند -- از طریق مشارکت خود در پروژه های مختلف بازسازی و زیربنا ها در منطقه، به دنبال جلب وفاداری قبایل عراقی است.

پذیرایی روسیه در حال فرسودن

اتحاد مسکو با لشکر فاطمیون ممکن است راهی برای کریملین باشد تا نارضایتی روزافزون نسبت به سربازان روسی در سوریه را خنثی کند.

از زمانی که سربازان روسی گسترش اشغال ارضی خود در سوریه را آغاز کردند، با مقاومت شدید مردم محلی روبرو شده اند.

در ماه میزان گذشته، ژورنالیستان ای اف پی و سایر رسانه ها به یک دیدار وزارت دفاع روسیه در سوریه دعوت شده بودند که نشان می داد نیروهای مسکو برای اقامت مدت طولانی پلانگذاری می کردند.

در پایگاه دریایی تارتوس، در ساحل مدیترانه ای سوریه، کشتی های جنگی و تحت البحری های روسیه به طور کامل به نمایش گذاشته شده بودند.

خبرنگاران سالون های بدنسازی را مشاهده کردند که سربازان بعد از وظایف وزن برداری می کردند، قنادی ها شیرینی های روسی را فراهم می کردند، سونای چوبی معروف به بانیاها و حتی کلیساهای ارتودوکس با گنبد پیاز مانند پر از تصاویر بودند.

یک افسر گفت، «هر راحتی لازم» برای سربازان روسی فراهم می شود.

شبکه حقوق بشر سوریه به تاریخ ۸ میزان گزارش داد که، اما عملیات نظامی روسیه در چهار سال از مداخله نظامی روسیه در جنگ سوریه، منجر به کشته شدن بیش از ۶۵۰۰ فرد ملکی شده است.

این گزارش چند روز پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده پس از تائید شدن یک حمله دیگر سلاح های کیمیاوی توسط نیروهای بشار الاسد رئیس جمهور سوریه، تحریم های جدیدی را برای هدف قرار دادن یک عملیات قاچاقی روسی در سوریه اعلام كرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در آن زمان گفت، رژیم الاسد به تاریخ ۲۹ ثور گذشته در ولایت اللاذقیه در جریان یک حمله از كلورین استفاده كرد تا آخرین پایگاه بزرگ شورشیان در نزدیک ادلب را پس بگیرد.

این یکی از موارد تائید شده متعدد استفاده از اسلحه کیمیاوی توسط رژیم تحت حمایت مسکو بود، به شمول یکی در سال ۱۳۹۷ که منجر به کشته شدن ۸۰ نفر در دوما شد.

شواهد جدیدی در عقرب سال گذشته پدیدار شد که نشان می داد هواپیماهای جنگی روسی به طور عمدی شفاخانه ها را در سوریه بمباران کردند تا مخالفین رژیم الاسد را تضعیف کنند.

در ماه قوس گذشته، باشنده گان حداقل دو شهر در شمال سوریه با پرتاب کردن سنگ بر نیروهای روسی و حمله به کاروانهای نظامی روسی خشم خود را ابراز کردند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد به تاریخ ۱ حوت گزارش داد، بمباران و حمله زمینی کریملین در سوریه ادامه دارد و بیش از ۹۰۰ هزار مردم ملکی – که حدود ۶۰٪ از آنها زنان و کودکان بودند، را آواره کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

11 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جنگجویان فاطمیون به حیث یک خطر جدی برای پروسه صلح افغان تلقی می شوند. ایران میخواهد از جنگجویان لشکر فاطمیون که از سوریه به افغانستان بر می گردند، برای تقویت خشونت و تضعیف توافقنامه صلح بین ایالات متحده و طالبان استفاده کند. حتمال می‌رود در صورت پایان جنگ در سوریه این جنگجویان در مراکز اصلی استخدام و آموزش نظامی آنها در شهرهای قم و مشهد ایران نگهداری و در مواقع خاص علیه منافع ملی افغانستان استفاده و به عنوان خطرجدی برای تهدید امنیت در آینده کشورشان خواهد شد.

پاسخ

لشکر فاطمیون یک گروه خودسر با تشکیلات نظامی نیست، بلکه یک گروه سازمان ‌یافته ای نظامی است که برای دفاع از منافع و امنیت ملی ایران در بیرون از این کشور می ‌جنگد. مادامی که لشکر فاطمیون بدون دستور دولت ایران دست به کاری بزند، منحل و دفن خاک خواهد شد. این لشکر برای بقایش چاره ‌ای جز اطاعت‌ پذیری از دستورات فرماندهان نظامی ایران ندارد و نمی‌تواند برای خود در جنگ‌ها به صورت مستقلانه اولویت تعیین کند.

پاسخ

دولت ایران با تشکیل این لشکر به دنبال دفاع از منافع ملی و امنیت ملی خود در سطح کشورهای منطقه و در جنگ منافع با کشورهای رقیب خود است. اگر در افغانستان هم منافع ملی و امنیت ملی ایران اقتضا کند، دور از تصور نخواهد بود که بخش نظامی لشکر فاطمیون در این کشور دست به کار شود.

پاسخ

مشکل افغانستان جنگ‌های نیابتی منطقه به ویژه جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران است. در اصل این جنگ بین افغان ‌ها نیست، بلکه بین عربستان سعودی و ایران است. عربستان سعودی داعش و گروه طالبان را تمویل می کند تا ایران و کشور های تحت حمایت ایران را توسط آن از بین ببرد و ایران لشکر فاطمیون را بوجود آورد تا از منافع ایران در سوریه و دیگر کشور ها بشمول افغانستان دفاع کند. از این جهت از اثر رقابت ایران با عربستان افغانستان فقیر می سوزد. عربستان سعودی تلاش می‌کند جنگ شیعه و سنی را در افغانستان به راه بیاندازد.

پاسخ

لشکر فاطمیون یک نیروی شبه نظامی وابسته به سپاه قدس و متشکل از شیعیان افغانستان است. آنها بخاطر از بین بردن داعش که امریکا و سعودی ایجاد کرده ساخته شده است. سربازان فاطمیون در شکست دادن داعش در سوریه نقش حیاتی داشته اند.

پاسخ

رژیم ایران دشمن بزرگ افغان ها است. شما در اینجا می توانید مقاله ای از ویب سایت خبری تاند در مورد ظلم ایران را مشاهده کنید: "تعداد از افغانهایکه سعی می کردند تا از راه قاچاق وارد ایران شوند، ادعا می کنند که نیروهای مرزی ایران ۲۳ کارگر افغان را کشته اند و یا غرق دریا کرده اند. یک مرد افغان بنام شاه ولی که از میان آنها زنده مانده است می گوید، ۵۷ افغان بشمول خودش از طریق مرز ایران، افغانستان و ترکمنستان وارد خاک ایران شدند، اما نیروهای ایرانی در آنجا آنها را دستگیر کردند، و تعداد زیادی از مسافران را که همراه وی بودند تیرباران و به قتل رساندند. شاه ولی گفت، نیروهای ایرانی ۵۷ افغان را لت و کوب و سپس به دریای هریرود انداختند و ۲۳ تن از آنها جان باختند. شیرآقا طاهری، دیگری از شاهد عینی این رویداد و مرد افغان که مورد شکنجه نیروهای ایرانی قرار گرفته است به خبرنگاران در هرات گفت که نیروهای ایرانی ساعت یک بامداد دیشب همه ای آنها را به دریا انداختند. وی گفت، «ما از طریق مسیر هرات و فاریاب وارد ساحه ای ذوالفقار شدیم. ما دستگیر و به دریا انداخته شدیم.» مقامات شفاخانه حوزه ای هرات همچنان می گویند که اجساد کشته شده های پنج افغان از آب یافت گردیده و این اجساد از ایران به مرز افغانستان منتقل شده اند. عارف جلالی، رئیس شفاخانه حوزه ای هرات در گفتگو با خبرنگاران گفت، «همه این اجساد از جمله کسانی هستند که می خواستند بخاطر کار از راه قاچاق وارد ایران شوند. با این حال، جیلانی فرهاد سخنگوی والی ولایت هرات ادعای ترور کارگران افغان توسط نیروهای ایرانی را رد و یا تایید نکرد، اما او می گوید که تحقیقات در این زمینه ادامه دارند. از سوی دیگر، قنسولگری ایران در بیانیه ای، ادعای قتل کارگران افغان توسط

پاسخ

با پایان یافتن جنگ سوریه و خروج نیروهای سپاه قدس از جمله لشکر فاطمیون این احتمال وجود دارد که اعضای لشکر فاطمیون به افغانستان بازگردند و به بهانه جنگ علیه داعش دوباره در افغانستان فعالیت بکنند. احتمال دارد که این گروه شبه نظامی تحت فرماندهی سپاه قدس ایران تبدیل به اهرمی شود برای فشار آوردن بالای دولت افغانستان و این کشور میدانی شود برای جنگ‌های نیابتی.

پاسخ

اگر جنگ در سوریه تمام شود این احتمال وجود دارد که جنگجویان فاطمیون به کشورشان یعنی افغانستان برگردند. افرادی که به جنگ می ‌روند و با جنگ و خشونت آشنا می‌شوند دیگر نمی‌توانند به آسانی خوی خشونت را از دست بدهند. بنابراین این نگرانی وجود دارد که این افراد اگر برگردند چه خواهند کرد؟ من فکر می کنم که ایران از این نیرو در شعله ور ساختن جنگ مذهبی در افغانستان استفاده خواهد کرد.

پاسخ

ایالات متحده و ناتو باید به هر قیمت به طور مشترک با حکومت افغانستان کار کنند تا پاهای لشکر فاطمیون و سایر شبه نظامیان افغان که مورد حمایت ایران است را بشکنند و اجازه ندهند تا آنها وارد افغانستان شوند. در حقیقت نه تنها فاطمیون بلکه سایر جاسوسان ایرانی مانند محقق حتی بدتر از فاطمیون فعالیت می کنند و این نمایانگر توسعه طلبی ایران است، و این گروه یا گروه های مشابه دیگر نه تنها برای افغانستان بلکه برای کل منطقه و جهان خطرناک هستند. در صورتیکه برای آنها اجازه داده شود، آنها دقیقاً به یک سازمان مثل سازمان استخباراتی پاکستان که ظاهراً یک سازمان در چارچوب دولت است، اما در واقع یک سرطان برای جهان و به ویژه برای منطقه است، مبدل خواهند شد.

پاسخ

به نظرت هزاره ها باید قتل عام شوند؟
اینکه ایران از مهاجرین افغان سو استفاده میکند چه ربطی به تمام شیعه های افغانستان دارد؟
کمی از عقل ات کار بگیر

پاسخ

تحلیل عالی

پاسخ