امنیت

ترورشدن رهبر گروه انشعابی طالبان اختلافات داخلی را آشکار ساخت

گزارش از علی

ملا منان نیازی (در وسط) همراه با پیروان مسلح خود در ماه ثور سال ۱۳۹۷ در ولسوالی ادرسکن ولایت هرات دیده می شود. [آرشیف]

ملا منان نیازی (در وسط) همراه با پیروان مسلح خود در ماه ثور سال ۱۳۹۷ در ولسوالی ادرسکن ولایت هرات دیده می شود. [آرشیف]

کابل -- ترورشدن ظاهری رهبر یک گروه انشعابی طالبان در ولایت هرات، اختلافات داخلی در داخل این گروه جنگجوی را بدتر ساخته است.

به گفته مقامات محلی در هرات، ملا منان نیازی نخست در حمله جنگجویان طالب به تاریخ ۲۱ ثور در کاریز میخی در مرز بین ولسوالی های گذره و ادرسکن به شدت زخمی شده بود. وی بر اثر زخم هایش به تاریخ ۲۵ ثور درگذشت.

سید وحید قتالی والی هرات طالبان را مسؤل این ترور دانست.

قتالی به تاریخ ۲۷ ثور به خبرنگاران گفت، «تنش های داخلی در میان طالبان در سراسر کشور شدت گرفته و هر گروه امیرالمومنین جعلی خودش را دارد».

در یک تصویر بدون تاریخ ملا منان نیازی پس از دستگیرشدن سه بمبگذار انتحاری احتمالی که قصد داشتند وی را بکشند، به پیروان خود سخنرانی می کند. نیازی در ماه سنبله ۱۳۹۶ در مورد توطئه علیه خود صحبت کرد. بر اساس ادعاها طرفداران ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان آنها را فرستاده بودند. [تصویر از ملا منان نیازی]

در یک تصویر بدون تاریخ ملا منان نیازی پس از دستگیرشدن سه بمبگذار انتحاری احتمالی که قصد داشتند وی را بکشند، به پیروان خود سخنرانی می کند. نیازی در ماه سنبله ۱۳۹۶ در مورد توطئه علیه خود صحبت کرد. بر اساس ادعاها طرفداران ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان آنها را فرستاده بودند. [تصویر از ملا منان نیازی]

وی افزود، «اختلافات و تنش های داخلی میان طالبان این گروه را به مرز سقوط برده است.»

نیازی رهبر شورای عالی امارت اسلامی بود. این یک گروه انشعابی طالبان است که توسط ملا محمد رسول رهبری می شد و از گروه اصلی طالبان -- شورای کویته جدا شده بود.

این شورا در اعتراض به صعود ملا اختر محمد منصور سلف ملا هبت الله آخوندزاده که اکنون رهبری شورای کویته را بر عهده دارد، در سال ۱۳۹۴ خود را یک گروه مستقل اعلام کرد.

منصور در سال ۱۳۹۵ کشته شد.

نیازی که در رژیم طالبان به عنوان والی هرات و بلخ ایفای وظیفه کرده بود، در یک مصاحبه اختصاصی با سلام تایمز در سنبله ۱۳۹۶ گفته بود که گروه تحت رهبری هبت الله سه بمبگذار انتحاری را برای کشتن وی فرستاده بودند، اما افراد وی هر سه آنها را قبل از آنکه به هدف خود برسند، دستگیر کردند.

نیازی خودش را دشمن سرسخت گروه هبت الله و رژیم ایران می دانست و ادعا می کرد که چندین نفر از اعضای لوای فاطمیون یک گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران را که از اجیران افغان تشکیل شده است، در هرات کشته است.

در مراسم جنازه نیازی به تاریخ ۲۶ ثور در زیارت گاذرگاه در شمال شهر هرات، پیروان این شورا حافظ خالد پسر نیازی را به عنوان جانشین وی انتخاب کردند.

خالد به شورای کویته و حکومت ایران هشدار داد که انتقام خون پدرش را خواهد گرفت و به جنگ پدرش ادامه خواهد داد.

نقش ایران

محمد عظیم قادری یک تحلیلگر امور نظامی در شهر هرات گفت، رژیم ایران و طالبان در حمله بالای نیازی نقش مشترکی داشتند.

وی با افزودن اینکه نیازی به دلیل انتقاد از لوای فاطمیون کشته شد گفت، «ملا منان نیازی مانع بزرگی برای مداخله ایران و آمدن جنگجویان فاطمیون به حوزه غرب بود».

قادری گفت، «رژیم ایران از تمام امکانات خود استفاده كرد و وی را با همكاری طالبان از بین برد.»

قادری افزود، ایران به طالبان حمایت مالی و اسلحه را فراهم می کند و برای به دست آوردن اهداف نظامی و استخباراتی خود از جنگجویان طالب استفاده می کند.

وی گفت، «هرکسی در افغانستان که صدای خود را در مخالفت با حکومت ایران بلند کند، توسط گروه های وابسته به سپاه پاسداران سرکوب و خاموش خواهد شد.»

عبدالستار حسینی یک عضو ولسی جرگه از ولایت فراه همچنان گفت که تهران و طالبان برای کشتن نیازی با همدیگر همکاری کردند.

وی گفت، حکومت ایران با استفاده از گروه های نیابتی به شمول طالبان، فعالیت های استخباراتی خود را در حوزه غرب افزایش داده است. این حکومت هر کسی را که مانع این فعالیت ها شود، می کشد.

وی افزود، «حکومت ایران ملا نیازی را در برابر اعزام لوای فاطمیون در افغانستان به عنوان یک تهدید و مانعی می دانست و بنابر این وی را کشت.»

حسینی گفت، «حکومت ایران ده ها گروه تروریستی فعال را در حوزه غرب دارد که قتل های هدفی را انجام می دهند و اهداف ایران را پیش می برند.»

جنگ طالبان

به نظر بعضی ناظرین، در حالیکه مذاکرات صلح ادامه می یابد، مرگ نیازی باعث اختلافات بیشتر میان طالبان خواهد شد.

سید اشرف سادات یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، اگر مذاکرات صلح به نتیجه مثبتی نرسند، چندین گروه از گروه اصلی طالبان جدا خواهند شد.

وی گفت، «بسیاری از جنگجویان طالب از جنگ خسته شده اند و دیگر نمی توانند بجنگند. اگر رهبری طالبان به جنگ ادامه دهد، بسیاری از اعضا این گروه را ترک خواهند کرد.»

سادات افزود، طالبان از رهبری متحد اطاعت نمی كنند و چندین گروه كوچک طالبان برای منافع اقتصادی و قاچاق مواد مخدر اسلحه برداشته اند.

عبدالقادر کامل یک تحلیلگر امور سیاسی در شهر هرات گفت، طی سال های اخیر به ویژه پس از اعلام شدن دیرهنگام مرگ ملا محمد عمر مؤسس طالبان در سال ۱۳۹۴، انسجام این گروه از هم پاشیده است.

وی افزود، حتی در سطح رهبری طالبان اختلافات جدی ای وجود دارند زیرا هر عضوی در آن سطح می خواهد قدرت داشته باشد.

کامل گفت، «طالبان به دلیل وابستگی این گروه به کشورهای مختلف نمی توانند یک تصمیم متحد بگیرند.»

وی افزود، «کشورهای حامی طالبان خواسته های متفاوتی را از این گروه مطرح می کنند، پس به جای یک تصمیم متحد، آنها مجبور اند تا این خواسته ها را دنبال کنند.»

علی رضا محمدی یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، اختلافات در داخل طالبان خودخواهی بعضی از رهبران این گروه را نشان می دهد که برای به دست آوردن قدرت تلاش می کنند.

وی گفت، «بی نظمی در داخل طالبان، این گروه را ضعیف ساخته است. رهبران و فرماندهان طالبان در مورد صلح دیدگاه متحدی ندارند و باهم اختلاف منافع دارند.»

وی افزود، «اکثریت فرماندهان طالبان در ولسوالی ها و ولایات منافع شخصی خود را دنبال می کنند و به کشورهای مختلف وابسته شده اند. آنها از رهبری طالبان اطاعت نمی کنند و به تدریج از این گروه جدا می شوند.»

محمدی گفت، با ادامه جنگ، طالبان بیشتر به گروه های کوچکتر تقسیم خواهند شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

با یک لحنی حرف میزنید فقط که آدم خوبی را کشته اند.

پاسخ

مرگ بر جماعت دجالیه و امپراطوری دروغ

پاسخ

ملا عبدالمنان نیازی در زمان حکومت طالبان والی هرات و بلخ بود. وی پس از مرگ ملاعمر به همراه ملا محمد رسول از گروه طالبان منشعب شده بود و با شبکه خود در شهرستان‌های گذره و ادرسکن ولایت هرات فعالیت داشت. بر وی برخی اتهامات از سوی مردم وارد است. از جمله اتهامات او مشارکت در صدور و اجرای دستور کشتار دیپلمات ‌های ایرانی در مقر کنسولگری مزارشریف در سال ۱۳۷۷ و پس از آن اجبار مردم هزاره به پذیرش مذهب غیر از تشیع و یا ترک افغانستان و قتل آنها می‌باشد. همچنین برخی تحلیلگران انفجار های انبار ها و حامل های سوخت در گذرگاه اسلام قلعه و هرات را به وی منتسب می‌کردند. طالبان همواره وی را شخص حکومت افغنستان می خواند و می گفتند که وی را حکومت به خاطر تضعیف طالبان در غرب گماشته است و از سوی امنیت ملی افغانستان معاش درفافت می کند.

پاسخ